undercover in nederland, sekte miracle of love

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 11:32

Je weet natuurlijk vooraf ook niet wat er gebeurd tijdens dit soort dagen. En als je er eenmaal middenin zit, ga je gewoon mee in de flow, dat is groepsgedrag. Het belang van meedoen is er natuurlijk ook, je komt daar met een doel, je wilt verandering in je leven. Wanneer je dan als muisje aan de kant blijft staan, weet je zeker dat je irl ook die verandering niet zal bewerkstelligen.

Ik heb zelf ook met een training meegedaan. Niet bij deze organisatie maar elders. Bij ons was er goddank geen sprake van naaktdansen, Godslastering of zaken die met seks te maken hadden. Maar het idee van liefde en respect werd wel tot in je poriën meegegeven, dat beleefde je ook, dat maakt veel meer indruk dan alleen erover praten of toehoren.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 11:47

Gatver, ik vond het echt misselijk makend.
Ze weten zelf ook donders goed dat wat ze uitspoken niet kan, aangezien toen 'papa alias Alberto" kwam kon ie niet eens vertellen wat ze daar deden := Triest.

Myca

Re: undercover in nederland, sekte miracle of love

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 11:50

Brrr wat een enge doortrapte organisatie, en dan ook nog zo dichtbij.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 11:58

Ik heb het van dichtbij meegemaakt hoe iemand uit mijn familie in een sekte terecht is gekomen...

Het was mijn oom, die na 15 jaar was verlaten door zijn vriendin en heel erg op zoek ging naar zichzelf.
Naar zijn eigen identiteit. Hij nam yogalessen en die yogalessen gingen steeds dieper en verder. De yogaleer werd gevolgd volgens een 'goeroe'. en die 'goeroe' werd aanbeden door alle volgelingen, inclusief mijn oom. Uiteindelijk was mijn oom mijn oom niet meer, geen vrolijkheid of grapjes, alcohol was uit den boze (ik en mijn broertje waren in deze periode net pubers en alles wat wij deden werd door hem als slecht gezien), op verjaardagen zat er altijd een groepje uit zijn 'gemeenschap' , de Ahsram. Mijn oom heeft ook een tijd in deze Ahsram gewoond. Wat daar allemaal gebeurde weten we tot op de dag van vandaag nog steeds niet. Op mijn ooms verjaardag zaten de leden allemaal in kleermakerszit, groene thee te drinken en er waren geen normale gesprekken mee mogelijk. Ze mengden zich ook totaal niet met de rest van het gezelschap. Binnen de Ahsram werd echt alles voor de goeroe (Gerard) gedaan, zijn huis werd door alle leden compleet verbouwd (gratis), mijn oom is bouwkundig architect en heeft al zijn tijd en energie in de verbouwing gestoken. Toen het huis in Nederland af was, was het volgende project om een huis te bouwen in Spanje. Ook daar heeft mijn oom weer gratis aan meegeholpen, net als de rest van de leden. Met verjaardagen kregen wij beeldjes van de godin Shivra of een ander spirituele uiting. Wij weten niet of er ook contant geld naar Gerard is gegaan, wat ik wel weet is dat mijn oom een foto van hem had staan thuis. Als we doorvroegen (vooral mijn moeder) werd er geiirriteerd gereageerd en 'snapten wij er toch niets van'. Duidelijke antwoorden kreeg mijn moeder nooit. Daarnaast werd er enorm op ons neergekeken door onze oom, omdat wij 'niet zuiver leefden'. Wij hadden nog wel contact met onze oom, maar de omgang van enorm veranderd.

Deze periode heeft erg lang geduurd, totdat mijn oom ontdekte dat hij homo was en als een blad aan een boom omdraaide naar feesten, alcohol en een appartement kocht in A'dam.
Van het ene extreme kwam hij in het andere extreme, maar goed hij is nu in rustiger vaarwater gekomen en weer 'bij zinnen' gekomen. Hij woont nu met zijn vriend op Bali en geniet weer van het leven.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:05

laetitia schreef:
Ik heb het van dichtbij meegemaakt hoe iemand uit mijn familie in een sekte terecht is gekomen...

Het was mijn oom, die na 15 jaar was verlaten door zijn vriendin en heel erg op zoek ging naar zichzelf.
Naar zijn eigen identiteit. Hij nam yogalessen en die yogalessen gingen steeds dieper en verder. De yogaleer werd gevolgd volgens een 'goeroe'. en die 'goeroe' werd aanbeden door alle volgelingen, inclusief mijn oom. Uiteindelijk was mijn oom mijn oom niet meer, geen vrolijkheid of grapjes, alcohol was uit den boze (ik en mijn broertje waren in deze periode net pubers en alles wat wij deden werd door hem als slecht gezien), op verjaardagen zat er altijd een groepje uit zijn 'gemeenschap' , de Ahsram. Mijn oom heeft ook een tijd in deze Ahsram gewoond. Wat daar allemaal gebeurde weten we tot op de dag van vandaag nog steeds niet. Op mijn ooms verjaardag zaten de leden allemaal in kleermakerszit, groene thee te drinken en er waren geen normale gesprekken mee mogelijk. Ze mengden zich ook totaal niet met de rest van het gezelschap. Binnen de Ahsram werd echt alles voor de goeroe (Gerard) gedaan, zijn huis werd door alle leden compleet verbouwd (gratis), mijn oom is bouwkundig architect en heeft al zijn tijd en energie in de verbouwing gestoken. Toen het huis in Nederland af was, was het volgende project om een huis te bouwen in Spanje. Ook daar heeft mijn oom weer gratis aan meegeholpen, net als de rest van de leden. Met verjaardagen kregen wij beeldjes van de godin Shivra of een ander spirituele uiting. Wij weten niet of er ook contant geld naar Gerard is gegaan, wat ik wel weet is dat mijn oom een foto van hem had staan thuis. Als we doorvroegen (vooral mijn moeder) werd er geiirriteerd gereageerd en 'snapten wij er toch niets van'. Duidelijke antwoorden kreeg mijn moeder nooit. Daarnaast werd er enorm op ons neergekeken door onze oom, omdat wij 'niet zuiver leefden'. Wij hadden nog wel contact met onze oom, maar de omgang van enorm veranderd.

Deze periode heeft erg lang geduurd, totdat mijn oom ontdekte dat hij homo was en als een blad aan een boom omdraaide naar feesten, alcohol en een appartement kocht in A'dam.
Van het ene extreme kwam hij in het andere extreme, maar goed hij is nu in rustiger vaarwater gekomen en weer 'bij zinnen' gekomen. Hij woont nu met zijn vriend op Bali en geniet weer van het leven.

Erg eng dit.
Maar vaak zijn het wel mensen die dit soort dingen op te lijken zoeken.
Ze springen van het ene in het andere, maar hebben het ene vaak ook nodig om dat andere te ontdekken.
Gelukkig is hij waarschijnlijk iemand tegen gekomen die hem met beide voeten weer op de grond heeft gezet.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:17

Ik ben zelf Christen heb echt geschokt zitten kijken.

kan gewoon niet geloven dat mensen er in trappen, maar ze nemen natuurlijk mensen op die al problemen hebben en zo makkelijk te beinvloeden zijn. Vond het echt schokkend vooral die naakt dingen en seks ideeën.

Snap niet dat ze het een geloof noemen of een christendom iets want ik vond het nogal Godslastering wat ze er deden.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:40

laetitia schreef:
Hij woont nu met zijn vriend op Bali en geniet weer van het leven.

Maar heeft hij niet genoten dan in zijn tijd bij de sekte? Misschien was dat ook een heel mooie tijd uit zijn leven. Het is zo makkelijk oordelen als iemand zijn leven anders indeelt dan anderen. Maar waarom is dat per definitie minder?

Als je je inkomen inlevert, maar daarvoor in ruil onderdak, voeding en vriendschap en liefde krijgt. Wat is daar anders aan dan dat je een huisbaas huur betaalt, in een supermarkt je boodschappen doet en vrienden trakteert op een biertje?

Kijk, het gaat natuurlijk veel verder soms, dat begrijp ik ook wel. En wanneer het contact moeizaam gaat, mensen in een isolement raken dan gaat het wel een stap verder. Maar dan nog is het vaak op vrijwillige basis en zijn die mensen echt niet per definitie ongelukkig.. De omgeving is ongelukkig omdat het niet begrepen wordt, maar hoever gaat je verantwoordelijkheid voor je omgeving?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:57

In mijn beleving was mijn oom in die tijd echt diep ongelukkig, tenminste hij had een erg lege/wazige blik in zijn ogen en lachte nooit. Maar alleen hij weet natuurlijk hoe hij zich in die tijd écht gevoeld heeft.

Ik ben in ieder geval blij dat hij weer met beide voeten op de grond terecht is gekomen, in die tijd was hij echt onbereikbaar voor ons en we maakten ons behoorlijk veel zorgen. Als we dan die zorgen uitspraken hadden we de poppen aan het dansen, want hij wees alle kritiek op Gerard hard van de hand, terwijl wij duidelijk zagen hoe de verhoudingen lagen.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:00

Vrouwen die verkracht en misbruikt zijn moeten daar (half)naakt rond rennen en dansen, ze doen dit omdat ze verteld is dat het de manier is om in contact met god te komen.
Ze moeten vertellen over wat hun allemaal overkomen is en maken zichzelf daar heel kwetsbaar mee. Ze doen dit omdat ze aan zichzelf willen werken zodat ze weer verder kunnen gaan met hun leven en zich niet meer zo belabberd hoeven te voelen.

Volgens mij is er dan geen sprake meer van vrije wil, maar gewoon van misbruik maken van mensen die op dat moment niet in staat zijn om te zien dat dit niet goed voor hun is.
Je kan mij echt niet wijs maken dat mensen met zulke trauma's gelukkiger worden van zulke activiteiten, eerder nog ongelukkiger en onzekerder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:01

Ik zit nu de herhaling te kijken. Ik zou daar helemaal para worden van al die gillende mensen etc!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:04

Vind het echt knap dat die vrouw dat volgehouden heeft om daar zoveel dagen te infiltreren en best veel dingen mee te doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:05

Hoe komen ze er toch bij om zulke dingen met mensen te doen? Zijn die echt zo ziek dat ze denken dat dat ergens voor helpt??

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:06

Ik kijk de herhaling.

Wat zijn mensen toch ziek.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:08

CynthiaV schreef:
Ze doen dit omdat ze aan zichzelf willen werken zodat ze weer verder kunnen gaan met hun leven en zich niet meer zo belabberd hoeven te voelen. Volgens mij is er dan geen sprake meer van vrije wil, maar gewoon van misbruik maken van mensen die op dat moment niet in staat zijn om te zien dat dit niet goed voor hun is. Je kan mij echt niet wijs maken dat mensen met zulke trauma's gelukkiger worden van zulke activiteiten, eerder nog ongelukkiger en onzekerder.

Ik kan alleen spreken over mijn eigen ervaring met mijn training, en ik kan uit die ervaring vertellen dat om je verleden los te laten, je diep moet gaan. Dieper dan dat je normaal zou doen, anders had je al eerder met die worstelingen kunnen afrekenen. Dus ja: je slaapt weinig, maakt veel uren, geeft jezelf figuurlijk bloot aan een groep onbekenden.

Zoals getoond op tv gaat mij véél te ver hoor, begrijp me niet verkeerd, m.i. is dat echt niet nodig! Maar dat je diep moet gaan en voor 'niet-ingewijden' best gekke dingen doet om vertrouwen te krijgen in de groep waar je in verkeert, dat is onlosmakelijk verbonden met verandering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:08

maar er is ook gewoon niets leuks aan de sessies, er wordt echt alleen maar gehuild en gegild.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:13

vonneke schreef:
maar er is ook gewoon niets leuks aan de sessies, er wordt echt alleen maar gehuild en gegild.

Ik ben wat dat betreft een enorm nuchtere hollander.

Waarom? Waarom geloof je, of ga je geloven in dat soort dingen? (Neem als voorbeeld deze sekte. Maar ook het christendom of de islam..) Waarom geloven mensen toch in die "onzin"?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:21

Ik geloof wel, maar om nu zo ver te gaan? Dit gaat voor mij aan alle kanten te ver. Heeft geen enkele waardigheid meer voor mensen!
Absoluut niet te vergelijken met het christendom of de islam. Dat heeft er echt in geen velden of wegen mee te maken!

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:22

Ik vond het echt echt verschrikkelijk dat zo iets bestaat! Walgelijk!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:23

vonneke schreef:
Ik geloof wel, maar om nu zo ver te gaan? Dit gaat voor mij aan alle kanten te ver. Heeft geen enkele waardigheid meer voor mensen!
Absoluut niet te vergelijken met het christendom of de islam. Dat heeft er echt in geen velden of wegen mee te maken!

Ik vind de geloven of geloven geen verschil. "Iets" trekt je aan om daarin te "geloven". (Of niet, en je wordt vanuit je ouders daarin meegetrokken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:25

eenitraM schreef:
[naam] schreef:

Ik vind de geloven of geloven geen verschil. "Iets" trekt je aan om daarin te "geloven". (Of niet, en je wordt vanuit je ouders daarin meegetrokken)

Ja dhu, maar je gehele leven opgeven al je bezittingen wegdoen, naakt ronddansen en heel hard gillen en huilen. Dat is dus echt niet hetzelfde als naar de kerk gaan.

Dat is wel erg kortzichtig!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:26

@chubby: mag ik vragen waarom je destijds deze weg gekozen hebt en niet bijvoorbeeld niet gekozen hebt voor reguliere therapie van Altrecht of iets dergelijks? Dat zijn ook hele intensieve (groeps)therapiëen maar met begeleiding van psychologen en psychiaters.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:29

vonneke schreef:
eenitraM schreef:

Ja dhu, maar je gehele leven opgeven al je bezittingen wegdoen, naakt ronddansen en heel hard gillen en huilen. Dat is dus echt niet hetzelfde als naar de kerk gaan.

Dat is wel erg kortzichtig!

Daar ben ik het dus niet mee eens. In de kerk hebben ze ook rituelen. Hetzelfde als in een moskee. (Bidden/kruisje slaan..) Hieruit put je kracht. Mensen in deze sekte geloven ook. En hebben ook hun rituelen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:30

laetitia schreef:
@chubby: mag ik vragen waarom je destijds deze weg gekozen hebt en niet bijvoorbeeld niet gekozen hebt voor reguliere therapie van Altrecht of iets dergelijks? Dat zijn ook hele intensieve (groeps)therapiëen maar met begeleiding van psychologen en psychiaters.

Ja hoor, dat mag ;) Om eerlijk te zijn was ik niet op zoek naar een oplossing van problemen en zat ik niet in de knoop met mezelf of mijn verleden. Van mijn werkgever had ik een studiebudget en ik wilde eens dieper gaan dan met de standaard persoonlijkheidstrainingen van 1 of 2 dagen die vaak worden gevolgd vanuit arbeidsperspectief. Dus gaan googlen en de betreffende training leek mij wel boeiend en interessant. Vlak voor aanvang kwam ik op internet ineens nogal wat 'tegenstand' tegen en heb ik even geaarzeld, maar aangezien ik nogal nuchter en zelfbewust ben, ben ik toch gegaan.

En ik kan het 'iedereen' aanraden! :D

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:31

Ik heb vol verbazing zitten kijken gister.. bizar!
Dit gaat ver, heel ver, veel te ver!. Maar in principe is de basis hetzelfde als geloven in een 'god' imo en sluit ik me wel aan bij mijn bovenstaander..
Het is een geloven is een niet-tastbaar iets of iemand. Ongeacht om welk geloof het gaat. Of je nu geloofd in een god bij een kerk, moskee of sekte...
Hier zorgen ze door groepsdruk toe te passen en de mensen fysiek kapot te laten gaan ( door niet te slapen, verkeerd te ademen etc) dat ze psychisch ontzettend instabiel zijn op die momenten van bijeenkomsten. De drempel om dan net als de rest mee te doen, valt weg.

Sektes, loverboys.. het werkt exact hetzelfde. Fysieke uitputting, mooie woorden en groepsdruk

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:36

Pff, ik heb het ook gezien. Kreeg er echt de kriebels van, bah! Snap ook niet hoe mensen er in kunnen trappen. Alhoewel, ik snap wel dat als je je aanmeld voor meditatie oid.. dat je dan niet meteen door hebt dat het gaat om een sekte. Moest er trouwens ook niet aan denken om in de schoenen van Alberto's collega te staan en undercover mee moest doen met die bijeenkomsten. :x

Vond het ook totaal niets met geloof te maken te hebben, het kwam op mij bijna meer over alsof ze het belachelijk maakten door sommige dingen die ze zeiden. :roll: