Maximum leeftijd voor een kind

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:04

Ik ben nu 37 en mijn vriend en ik willen graag nog een kindje.
Ik heb al een zoontje van 10 uit een eerdere relatie, maar samen willen we graag nog wel een kindje,
Mocht het niet lukken om zwanger te worden, dan is dat zo en ga ik niet naar het ziekenhuis
voor onderzoeken en ivf en noem maar op.

marleen_88

Re: Maximum leeftijd voor een kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:52

Vind 62 persoonlijk ook niet kunnen om nog zwanger te worden en een kindje te krijgen!!

Zie mezelf op dit moment ook geen moeder zijn (ben nu 22), maar in de toekomst zie ik dat wel gebeuren, maar zeker niet na m'n 35e hoor!

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:53

IngridB schreef:
Ik ben nu 37 en mijn vriend en ik willen graag nog een kindje.
Ik heb al een zoontje van 10 uit een eerdere relatie, maar samen willen we graag nog wel een kindje,
Mocht het niet lukken om zwanger te worden, dan is dat zo en ga ik niet naar het ziekenhuis
voor onderzoeken en ivf en noem maar op.

Hier kan ik me nog wel in vinden, stel dat ik in deze schoenen stond. :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:38

Wel grappig hoe veel mensen in zo'n topic als dit hun eigen keuze vaak de beste vinden. :+

Een beetje onzin om te zeggen dat het egoistisch is om laat kinderen te krijgen... net alsof een jong iemand kinderen krijgt omdat de mensheid op het punt van uitsterven staat :D Volgens mij is het altijd een egoistische beslissing.

Mijn man wordt bijna 45, ik ben 30. Ik heb nooit zo staat te springen om kinderen. Maar mocht ik ze wel nog eens willen dan ga ik me echt niet druk maken dat mijn kind oude ouders krijgt. Mannen kunnen nog tot op hoge leeftijd kinderen verwekken, ook dat is vast niet voor niets.

Als de ouders maar veel van elkaar houden en stressbestendig zijn dan kan het toch geen kwaad? Mensen die het niet leuk vinden om oude ouders te hebben die zeuren als je het mij vraagt. Ik zou een moord doen voor een lieve vader die überhaupt eens naar me omgekeken had. In dat geval had ik hem met liefde verzorgd op jonge leeftijd. Net alsof liefde iets is wat je alleen kunt geven door te voetballen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:31

Idd, een kindje om de relatie te redden, die hebben het echt slecht getroffen. Helemaal als het de relatie meestal niet redt. Dat zijn echt de kinderen van de rekening.

Ik vind op jongere leeftijd gewoon sociaal gezien beter, omdat ze dan hun opa en oma goed leren kennen. Ik had zelf ook lang plezier van ze en ik hield ontzettend veel van ze.
Verder vind ik het om medische redenen mooier om jong te zijn als je kids krijgt. Nou ja, voor mezelf heb ik het ideaal gedaan. Dat leven leef ik, dus daarin ben ik tevreden. Ik hoef verder van niemand het leven te leven, dus is idd de keuze aan hen. :j

Persoonlijk wist ik met mijn 17e al, dat ik na mijn 30e geen zwangerschappen meer wil meemaken. Ik ben nu bijna 35 en nog steeds sta ik achter dat besluit. Ik was nog net 30 toen mijn jongste werd geboren. :+

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:46

Des te ouder de moeder/vrouw des te hoger de kans op een kind met het syndroom van down. Op een gegeven moment stijgt de kans ECHT explosief! Heb er ooit eens een presentatie over gehouden en je schrikt echt van die percentages!(zal ze nog wel even opzoeken)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:46

laetitia schreef:
Zonnetje81 schreef:
Vroeger kreeg je gewoon kinden zonder planning, tegenwoordig probeer je een kind te krijgen en is het toch een soort nemen (mits het lukt) dus dat gezeur over krijgen/nemen. Als ik geen kind wil NEMEN krijg ik ze ook niet :+

AMEN _/-\o_ , word zelf ook doodmoe van de dooddoener "een kind neem je niet, die krijg je". In de huidige Nederlandse maatschappij is anticonceptie ondertussen zo ingeburgerd dat men (gelukkig) weloverwogen kan beslissen of ze wel of geen kinderen willen en als het even meezit zelfs wanneer.

Jullie draaien het dan ook om. Het gaat er niet om dat je kinderen krijgt als je ze níet wilt, het gaat erom dat je geen kinderen krijgt als je ze wél wilt.

Lees: een kind moet je maar gegund zijn...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:48

Niet zwanger raken kan een keuze zijn d.m.v. anticonceptie, daar heb je zelf de hand in.
In zwanger raken heb je niet altijd zelf de hand en dan geldt toch echt het 'krijgen'.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:48

ushi schreef:
Des te ouder de moeder/vrouw des te hoger de kans op een kind met het syndroom van down. Op een gegeven moment stijgt de kans ECHT explosief! Heb er ooit eens een presentatie over gehouden en je schrikt echt van die percentages!(zal ze nog wel even opzoeken)

oeh dat is een interessant onderwerp voor een spreekbeurt! :P ben benieuwd :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 23:12

Ik was 34 bij mijn eerste en heb daar nooit spijt van gehad. Qua leeftijd en de (levens)fase waarin ik zelf zat, was het gewoon beter dan voor mijn 30e. Nu ben ik 40, voel me nog jong, fysiek zie ik er ook jong uit, mijn lijf is gezond en in conditie. Ik ben niet van plan nog een kind te gaan krijgen, maar zoals ik me nu voel en als ik het wel zou willen, zou ik er rustig nog voor gaan. :j

Ik heb vriendinnen die begin 40 nog prachtige, gezonde kinderen op de wereld gezet hebben. En ik heb vriendinnen/kennissen die jonger dan 30 waren en helaas kinderen met afwijkingen op de wereld gezet hebben (Syndroom van Down o.a., een blind kindje en kinderen met gedragsstoornissen). Natuurlijk besef ik dat naarmate je ouder wordt de risico's groter worden, maar het hoeft dus niet. Je mag sowieso blij zijn als je kind gezond op de wereld komt, of je nou jong of ouder bent. Kijk, 62 vind ik echt niet kunnen. Waar begin je aan op die leeftijd? Arm kindje.....

Maar 40, 41, als je nog gezond bent, je partner ook en je bent goed onder controle. Nou, ik zou het doen. Maarre... ik ben al heel blij met mijn dochter en ik acht de kans niet groot dat ik er nog eens voor ga. ;)
Maar dat heeft niet zozeer te maken met mijn leeftijd, maar meer met de levensfase waar ik nu in zit.

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 23:55

ik heb er 4 en op allemaal verschillende leeftijden gekregen, de eerste op mijn 19de
tweede op mn 24ste
derde op mn 30ste
en vierde en tevens de laatste op mn 40ste...
En moet zeggen iedere leeftijd fase heeft wel iets en je moet er pas aan willen beginnen als je eraan toe bent, en dan hopen dat t zo mag zijn..
Vond t wel per iedere bevalling en zwangerschap steeds pittiger worden, maar ik merk wel hoe ouder ik werd hoe rustiger ik reageer als de baby er is..
Je word ouder en wijzer.. maar ik vind t nu genoeg en ik ben gek op baby,s maar wacht nu wel erop dat ik hopelijk ooit oma mag worden...
Denk niet dat ik nog een zwangerschap zou trekken, en ben veelste bang dat ik te oud word en eerder dood ga, en dan je kids zo jong moet achterlaten ,nou kan je altijd wel doodgaan natuurlijk, want een vriendin van mij is ook op haar 38ste aan k*nker overleden en liet 3 jonge kids achter.
Maar toch hoe ouder je word hoe meer je je beseft dat je leven toch langzaam gaat aflopen.
Daarom vond ik 40 toch ook wel de top voor mezelf...
Maar ieder moet dat natuurlijk zelf weten.
Maar 62 vind ik persoonlijk echt te oud , en daarbij komt dat t niet natuurlijk is gegaan, dus zou zeggen waar ben je dan mee bezig , er zijn grenzen.
Maar hoop natuurlijk wel voor de vrouw en haar kid dat ze heel lang gezond mag blijven en heel oud zal worden zodat t kind eerst veilig kan opgroeien ;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 00:00

Bij Pauw en Witteman hebben ze het ook zo over dit onderwerp met o.a. Patricia Paay en een verpleegkundige op Ned. 1

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 00:06

Ligt eraan in welke situatie je zit.
Stel je probeert al 20jaar zwanger te worden en op je 45ste lukt het eindelijk "perongeluk" dan vind ik er geen max aan verbonden.
Maar stel je heb 3 kinderen en je besluit op je 45ste nog een kind te krijgen, dat vind ik persoonlijk wel oud.
Ik heb mezelf altijd voor genomen om rond mijn 21ste mijn eerste kind te krijgen.
Als dat niet lukt dan niet, maar stel ik zou nu zwanger worden, dan is het van harte welkom :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 00:36

De kans op een kind met Downsyndroom bij een 20-jarige is één op de 1500.
Bij een 36-jarige vrouw is dat al één op de 300, en bij een 40-jarige één op de 100.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 00:46

ik vind 35 voor mijzelf toch echt de max.
Natuurlijk beslist iedereen voor zichzelf wanneer ze er klaar voor zijn qua levensfase/situatie.
Maar mensen die nu roepen "ik ben 35/40 maar lichamelijk nog helemaal fit!" vind ik wel een beetje kort door de bocht denken want het heeft wel de consequentie dat wanneer je kind begin 20 is, jij als ouder met de vut bent. Je bent gewoonweg waarschijnlijk altijd lichamelijk minder dan toen je jonger was (wat het geval zou zijn geweest als je niet op latere leeftijd kinderen had genomen), je leert misschien je kleinkinderen niet kennen en (nog belangrijker want die keus maak jij immers dus de consequenties voor jou zijn minder belangrijk vind ik) je kleinkinderen hebben geen opa en oma om lekker mee te spelen en leuke kinderjaren mee te beleven!
Niemand kan in de toekomst kijken; iedereen kan pech hebben en op jongere leeftijd overlijden en sommige mensen zijn al oud als ze 60 zijn terwijl de ander op 75 jarige leeftijd nog regelmatig sport, maar dat is allemaal de uitzondering en niet de regel.

Zelf wil ik voor mijn 32e wel klaar zijn met een gezin en zou ik na mijn 35e dus echt geen kinderen meer nemen. Moet er niet aan denken dat ik op mijn 20e ouders zou hebben gehad van 60!

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 00:49

F_Orumster schreef:
Bij een 36-jarige vrouw is dat al één op de 300, en bij een 40-jarige één op de 100.

Dankje! Dat bedoelde ik in m'n eerdere post haha.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 00:52

dat vind ik wel schrikbarend hoog, bij 40 jarige vrouwen!
Sowieso is het beter om voor je 30e kinderen te krijgen meen ik en ben je ook nogeens het meest vruchtbaar?

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 01:50

F_Orumster schreef:

Deze vrouw is zwanger door middel van ivf en eiceldonatie. De eicel is dus waarschijnlijk van een veel jongere vrouw en
daarom is het kans op o.a. Down afhankelijk van de leeftijd van de vrouw van wie de eicel is. ;) Ze zal namelijk zelf al lang
in de overgang zijn geweest en dan ook geen eigen eicellen meer hebben.

Verder zijn de gezondheidsrisico's van een zwangerschap op 62 jarige leeftijd heel groot voor zowel moeder als kind. En lijkt het me
als kind ook niet bepaald leuk om zo'n oude moeder te hebben...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:36

Ik vind het dus wel kunnen. En waarom? De mens wordt tegenwoordig steeds ouder. Er zijn ook steeds meer mensen van in de 70 die nog skien e.d. Dus het hoeft niet eens erg oud te zijn. Het klinkt wel oud, maar er zijn beslist nog mensen van in de 70 actief genoeg om een kind op te voeden.
Tuurlijk is er een grotere kans dat deze vrouw eerder sterft en daardoor een jong kind achterlaat. Maar er gaan ook jonge mensen dood. Als je als 62-jarige gezond bent, dan
Zelf ben ik 32, nog niet aan kinderen toe, ik vind me zelf nog te jong. Op dit moment wil ik uberhaupt geen kinderen. Ik geniet nog te veel van het leven om aan kinderen te beginnen (juiste man is er ook niet en een vader heeft een kind ook nodig) Ik zeg altijd dat ik nog max. 15 jaar de tijd heb (de max. leeftijd waarop een vrouw nog op een natuurlijke manier zwanger zou kunnen raken is 45-48). Maar mocht ik mij later ooit bedenken, dan is het erg mooi dat je ook later nog aan kinderen kunt beginnen.
Verder zal ik een kind beslist laten testen op het syndroom van down. Heeft het dat, dan kun je nog aan abortus denken, en gelukkig kan dat.
Ik geloof in het zelfbeschikkingsrecht van de mens. Er staat nergens in de bijbel dat hulp bij zwanger worden niet mag, dus je gaat ook nog eens niet tegen geloven in.

Ik gun deze vrouw een kindje. Kennelijk voelt ze zich jong genoeg om er nog aan te beginnen.
Laatst bijgewerkt door germie op 16-02-11 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:36

Ik vind jullie allemaal amkkelijk praten hoor 'mn eerste voor mn 25e' en 'na mn 35e niets meer'
Wat nu als je een enorme kinderwens hebt en je moeilijk zwanger wordt? Mijn moeder had een enorme kinderwens, wilde het liefst een huis vol. Beetje jammer dat ze er tien jaar over gedaan heeft om mij alleen al te krijgen, ik ben op haar 37e geboren na meerdere miskramen.
Dus praat er alsjeblieft niet zo makkelijk over, want dan denk ik als je dan 26 bent en je hebt je eerste kindje nog niet rondwandelen, ga je dan helemaal je kinderwens aan de kant gooien omdat je je eerste niet vóór je 25 gehad hebt. Of als je 36 bent en je hebt nog geen kids maar al zo lang bezig bent ervoor, stop je dan omdat het dan na je 35e is?

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:43

Suuskipje schreef:
Ik vind jullie allemaal amkkelijk praten hoor 'mn eerste voor mn 25e' en 'na mn 35e niets meer'
Wat nu als je een enorme kinderwens hebt en je moeilijk zwanger wordt? Mijn moeder had een enorme kinderwens, wilde het liefst een huis vol. Beetje jammer dat ze er tien jaar over gedaan heeft om mij alleen al te krijgen, ik ben op haar 37e geboren na meerdere miskramen.
Dus praat er alsjeblieft niet zo makkelijk over, want dan denk ik als je dan 26 bent en je hebt je eerste kindje nog niet rondwandelen, ga je dan helemaal je kinderwens aan de kant gooien omdat je je eerste niet vóór je 25 gehad hebt. Of als je 36 bent en je hebt nog geen kids maar al zo lang bezig bent ervoor, stop je dan omdat het dan na je 35e is?

Precies, het is niet te plannen... Ik heb het supergoed met mijn vriend ik wil mijn diploma graag nog halen of in ieder geval geen college meer hoeven volgen met een dikke buik. Dus ik zou best willen beginnen als ik aan mijn derde jaar begin. Aangezien ik nu "al" 26 ben. Ik zou graag meer kinderen willen dan één en ik zou het ook leuk vinden als mijn en zijn ouders nog even de opa en oma kunnen uithangen en dat onze kinderen hun opa's en oma's ook hebben gekend.

Zo zie je maar een hoop wensen maar dan moet het ook nog even precies zo lopen, allebei vruchtbaar zijn, studie moet goed blijven lopen, hij zijn baan houden, aanstaande opa's en oma's moeten gezond blijven dus... ik wil zooooveel maar het moet allemaal maar even lukken.

Dit is voor mij de ideale situatie, maar als die ideale situatie niet lukt dan moeten we iets flexibeler zijn en altijd gelukkig zijn met wat je hebt!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:45

Ik roep altijd dat ik voor m'n 26e kinderen wil.
Echter, met alles wat ik nog in de planning heb, en vriendlief trouwens ook, gaat dat 'm vast niet worden :n ..en daarnaast moet je maar het geluk hebben dat het allemaal vanzelf gaat.

Rond de 26e de eerste vind ik wel mooi, maximum rond de 38 ofzo..

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:45

Voor mezelf ligt de grens echt bij de 30. Ik ben nu 23, heb een zoon van 6 en een dochter van 2,5 maand. Na de 30 heb ik het idee denk ik dat ik voor eeuwig in de luiers blijf zitten :+
Maar anders, zolang het biologisch gezien nog vanzelf zou gaan. Ik zou zelf, als ik nu nog geen kinderen had gehad, niet de medische molen meer in gaan na mijn 40ste.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:50

Er worden soms wel heel makkelijk conclusies getrokken. Zelf heb ik trouwens geen kinderwens, maar ik heb er geen moeite mee als mensen pas laat aan kinderen beginnen. Oke, de vrouw van 62 is wel erg laat, maar goed.

Je kunt er zeker niet vanuit gaan dat het kind van die vrouw al jong geen moeder meer zal hebben, mensen worden immers steeds ouder, en worden ook steeds gezonder oud.

Mijn eigen vader is al overleden op zijn 43e. Ik was toen 15 jaar.
Mijn opa was 47 jaar toen mijn moeder geboren werd en zelfs 49 toen zijn jongste zoon geboren werd. Mijn oma was trouwens 10 jaar jonger, maar voor die tijd waren ze toch best uitzonderlijk. Maar alle kleinkinderen hebben hun opa en oma bewust gekend. Mijn opa is uiteindelijk 96 jaar oud geworden, mijn oma 85. Ik was 21 toen zij overleden.
Mijn moeder heeft het trouwens nooit als een probleem ervaren dat ze zulke relatief oude ouders had. Ze hadden modernere denkbeelden dan veel mensen die 10 of 20 jaar jonger waren dan zijzelf.

Het is allemaal heel afhankelijk van de situatie volgens mij, er zijn voor mij geen uitspraken te doen die op dit gebied voor iedereen van toepassing zijn.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:59

Fred_Kroket schreef:
Suuskipje schreef:

Precies, het is niet te plannen... Ik heb het supergoed met mijn vriend ik wil mijn diploma graag nog halen of in ieder geval geen college meer hoeven volgen met een dikke buik. Dus ik zou best willen beginnen als ik aan mijn derde jaar begin. Aangezien ik nu "al" 26 ben. Ik zou graag meer kinderen willen dan één en ik zou het ook leuk vinden als mijn en zijn ouders nog even de opa en oma kunnen uithangen en dat onze kinderen hun opa's en oma's ook hebben gekend.

Zo zie je maar een hoop wensen maar dan moet het ook nog even precies zo lopen, allebei vruchtbaar zijn, studie moet goed blijven lopen, hij zijn baan houden, aanstaande opa's en oma's moeten gezond blijven dus... ik wil zooooveel maar het moet allemaal maar even lukken.

Dit is voor mij de ideale situatie, maar als die ideale situatie niet lukt dan moeten we iets flexibeler zijn en altijd gelukkig zijn met wat je hebt!

Dit dacht ik nou ook allemaal na het lezen. Pfff en daarbij moet je ook nog eerst maar een man hebben, een stabiele relatie en dan hopen dat het gaat lukken!!! EN hoeveel mensen zijn net uitgestudeerd tegen hun 25ste....??? Volgens mij veel.