'Koeien horen in de stal'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daanielle

Re: 'Koeien horen in de stal'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:13

ik zeg niet dat ze er per direct last van hebben maar ze lopen dan liever binnen in een wat frissere stal, en omdat al jou familie boer is hoef je niet zo vijandig te doen @ R0oszs

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:15

Ik ben koeienboerin :)

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:16

"Want dieren die buiten lopen, stoten meer broeikasgas uit, verbruiken meer voer en zijn veel vatbaarder voor ziektes. Dieren zijn dus beter af op stal."

Dit is natuurlijk allemaal mooi en aardig, maar zegt volgens mij niets over het welzijn van desbetreffende dieren. Mooi dat dieren op stal minder broeikasgassen uitstoten en minder voer nodig hebben, maar zijn dieren op stal dan gelukkiger? De resultaten van het onderzoek zijn mooi, maar de conclusie 'dieren zijn beter af op stal' lijkt me niet terecht. Zou eerder iets in de trant van 'boeren die dieren op stal houden zijn beter af' moeten zijn.

daanielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:16

haha ik ook & had het niet tegen jou! jij bent niet vijandig ofwat!
Heb je zelf een bedrijf of doe je opleiding?@Broccoli

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:18

Mensen die niet dagelijks met koeien te maken hebben, niet dagelijks zien hoe koeien in grote ruime stallen zich voelen, kunnen naar mijn mening niet echt een afgewogen mening hierover hebben. En dat is geen verwijt. (ik weet ook niet hoe of wat een brandweerman/postbode etc. dagelijks meemaken bv.)

We hebben idd eens een schooldag gehad hier..... kinderen van groep 7 en 8..... zat een zoontje bij van een vooraanstaand figuur binnen "wakker dier".

Kind meende echt dat de melk uit de plasser kwam en dat ook kalveren gebruikt werden om melk te geven. En dat melk geven enorm pijnlijk was.

Ik heb iig deze zomer met eigen ogen gezien dat koeien die eerder blij waren om naar buiten te gaan... nu onze stal boven de wei verkozen.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:19

Bedrijf met m'n partner. :)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:20

daanielle schreef:
ik zeg niet dat ze er per direct last van hebben maar ze lopen dan liever binnen in een wat frissere stal, en omdat al jou familie boer is hoef je niet zo vijandig te doen @ R0oszs

Nou zo bedoel ik het niet echt maargoed, hier is de mening over verdeeld dus. Ga er verder niet op in. Ieder zijn eigen meningen en ervaringen met koeien.. Onze koeien gingen altijd de wei vrolijk in dus tja dat ze liever binnen blijven betwijfel ik.

gonnyvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:21

Want dieren die buiten lopen, stoten meer broeikasgas uit, verbruiken meer voer en zijn veel vatbaarder voor ziektes. Dieren zijn dus beter af op stal. Het betoog van Meerburg en Neuteboom maakt onderdeel uit van de essaybundel Over zorgvuldige veehouderij, die gisteren in Den Haag ten doop werd gehouden. Met de bundel, waaraan 62 wetenschappers hebben meegewerkt, wil 'Wageningen' een bijdrage leveren aan het debat over de toekomst van de veehouderij.

over die zin ben ik het echt totaal niet eens..
een dier dat buiten loopt bouwt juistem een afweersysteem op en kan dus beter tegen ziektes

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:21

Met mastitits kan het pijn doen, maar verder? Sommige kinderen weten echt niet hoe het allemaal in z'n werk gaat. Die denken werkelijk dat melk van de supermarkt komt..

daanielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:22

slimmerik schreef:
Mensen die niet dagelijks met koeien te maken hebben, niet dagelijks zien hoe koeien in grote ruime stallen zich voelen, kunnen naar mijn mening niet echt een afgewogen mening hierover hebben. En dat is geen verwijt. (ik weet ook niet hoe of wat een brandweerman/postbode etc. dagelijks meemaken bv.)

We hebben idd eens een schooldag gehad hier..... kinderen van groep 7 en 8..... zat een zoontje bij van een vooraanstaand figuur binnen "wakker dier".

Kind meende echt dat de melk uit de plasser kwam en dat ook kalveren gebruikt werden om melk te geven. En dat melk geven enorm pijnlijk was.

Ik heb iig deze zomer met eigen ogen gezien dat koeien die eerder blij waren om naar buiten te gaan... nu onze stal boven de wei verkozen.

haha dat bedoelde ik hier boven ook te zeggen maar werd niet echt goed opgevat & daarbij wat ehh dom/niet zo slim van dat arme kind haha. l sje dat krijgt aangeleerd!

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:23

R0oszs schreef:
daanielle schreef:

Nou zo bedoel ik het niet echt maargoed, hier is de mening over verdeeld dus. Ga er verder niet op in. Ieder zijn eigen meningen en ervaringen met koeien.. Onze koeien gingen altijd de wei vrolijk in dus tja dat ze liever binnen blijven betwijfel ik.

Ik ook hoor. Koeien gaan ook elke ochtend weer springend naar buiten. En ze staan ook niet voor het hek als ik ze kom halen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:24

Bij ons lopen de koetjes (en een aantal bijbehorende mannelijke gigolo's) ook de zomers heerlijk buiten in de weides :D

Afbeelding

Om vervolgens in het najaar met behulp van wat stoere ponybeesten weer naar huis gehaald te worden :+

Afbeelding

gonnyvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:27

onse koeien gaan zodra het land en het weer het toelaat ook naar buiten en men vader is nog niet aan een luxe melkrobot toe, zo heb je ook geen contact meer met het beest en door het melken in een gewone melkstal kan je het beste zien of een dier inorde is

Suelza ik heb va het zomer oko wel geprobeert zo de koeien op te haalen in het land maar dan gaan ze eerder achter mij aan dan ik achter hun rij xd

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:28

daanielle schreef:
slimmerik schreef:

haha dat bedoelde ik hier boven ook te zeggen maar werd niet echt goed opgevat & daarbij wat ehh dom/niet zo slim van dat arme kind haha. l sje dat krijgt aangeleerd!

heb je het nu over mij? Al die jaren dat wij koeien etc hadden waren ze altijd weer blij om naar buiten te mogen hoor. Dus ga jij nog steeds zeggen dat onze koeien liever op stal bleven als ze ZELF naar buiten lopen? Beetje vreemd..

Maargoed zoals ik al zei

Ieder zijn eigen meningen en ervaringen met koeien..
Laatst bijgewerkt door R0oszs op 09-02-11 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

daanielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:30

@ gonnyvdz: daar zijn de meningen ook over verdeeld!

& Suelza: tof dat jullie ze met de paarden ophalen & jullie hebben vleesvee zeker?:)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:33

daanielle schreef:
Suelza: tof dat jullie ze met de paarden ophalen & jullie hebben vleesvee zeker?:)

:j

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:34

R0oszs schreef:
heb je het nu over mij? Al die jaren dat wij koeien etc hadden waren ze altijd weer blij om naar buiten te mogen hoor. Dus ga jij nog steeds zeggen dat onze koeien liever op stal bleven als ze ZELF naar buiten lopen? Beetje vreemd..

Maargoed zoals ik al zei

Ieder zijn eigen meningen en ervaringen met koeien..

Denk niet dat het over jou gaat. Iig niet mijn post ;)

Vroegah met kleinere ruimte binnen, kwamen de koeien bij ons ook pas aan het eind van de dag aan het hek hoor..... maar nu met nieuwe ruime stal, verkiezen ze het om heerlijk op stal te zijn.

En nogmaals: er gaat niets boven het zien van koeien in de wei.... maar het gaat bij ons er niet om wat mijn ogen graag willen, het gaat er in de eerste plaats om het dierenwelzijn daarna om de pegels en dan pas om wat "leuk om te zien is" .

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:35

@ slimmerik

sorry had het ook over daniele. Die loopt de hele tijd al te zeuren dat ik niks van koeien af weet. Loop sinds baby af aan al tusen de koeien maargoed..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 00:18

Ik heb hier in het dorp veel bekenden die koeien hebben en die staan toch echt het liefst lekker buiten. ;)
Het is voor iedereen wat te warm boven de 25 graden, dat heeft mijn paard ook, maar die zet je ook voor zijn lol niet in een koele stal, hoor. ;)
Ik vind wel dat een koe schaduw hoort te hebben in de vorm van bv een paar bomen. Ik zie dagelijks bv hele gelukkige koeien van een vriend van me (een stier, twee koeien en twee kalfjes, elk jaar weer), want die koetjes zijn de buren van mijn paard. Ze leiden een prachtleven daarbuiten. :D

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 09:23

Onze koeien lopen de rest van het jaar dag en nacht buiten, ook als het heel warm is, maar het grootste deel staat in natuurgebieden e.d. waar altijd wel een schaduwplekje te vinden is. :) Denk dat als ze daar een stal hadden, ze daar alsnog niet in zouden gaan staan hoor. En anders zijn er ook andere manieren van verkoeling. :D
Afbeelding

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 09:56

Ik hoor iedereen hier alleen over koeien die zoveel mogelijk naar buiten moeten, maar zo ver ik weet gebeurt dat ook gewoon. En ja, ik kom wel vaj de boerderij dus kan er een goede mening over vormen. Als je in nederland nog een rendabel bedrijf wil hebben, moet het allemaal steeds groter en daarbij komt ook de melkrobot. Dat maakt het lastiger de koeien buiten te houden, maar gelukkig voor de meesten niet onmogelijk. Die onderzoekers hebben wel een punt dat we de regels in nederland niet zo moeten maken dat er geen boer meer kan bestaan. Ik ben het er echt mee eens dat er meer aan het welzijn van de dieren moet worden gedacht, maar met de nieuwe stallen gebeurt dat steeds meer.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 12:14

Ook een bedrijf met melkrobot kan de koeien weidegang geven, zolang de weiden maar aansluiten op de stal. Dat is natuurlijk het ideaal: koeien die zelf kunnen kiezen waar ze vertoeven.

Ik kan me trouwens goed voorstellen dat de koeien van Slimmerik af en toe liever binnen staan, melkveehouder die ik ken heeft zulke luxe stallen dat ik daar best een koe zou willen zijn, incluis melken op verzoek van de koe en automatische borstels. :')

Daar mag menig paard in Nederland jaloers op zijn.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 12:23

uit het artikel :
Citaat:
Want dieren die buiten lopen, stoten meer broeikasgas uit, verbruiken meer voer en zijn veel vatbaarder voor ziektes. Dieren zijn dus beter af op stal

dierenwelzijn lijkt terug gebracht te worden naar voerverbruik, broeikasgas en eventueel oplopen van ziekten...dit vertelt dus nog steeds niets over het welzijn van het dier zelf...
wat is fijner voor het dier?
dat is een vraag die telt, niet wat is beter voor de portemonnee

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 12:35

Nou ja ziek zijn draagt natuurlijk nooit bij aan het welzijn, zeker niet bij dieren die niet lang genoeg leven om baat te hebben bij het opbouwen van weerstand...

Het fokken van dieren op maximale productie, werkt een verminderde weerstand natuurlijk wel in de hand, zoals ergens op pag. 1 al werd uitgelegd...

Maar dan nog is de economische factor van doorslaggevend belang, niet dierwelzijn: het is immers ook mogelijk om dieren te fokken die beter bestand zijn tegen leven in de buitenlucht, in plaats van alleen op productie te focussen.

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 13:37

Er stond vandaag weer een stukje in de krant hierover.

Kan 'm helaas niet zo snel vinden op de website van de gelderlander, maar is voor de meeste reacties wel weer een toevoeging!