Revolutie Egypte Januari 2011

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Re: Revolutie Egypte Januari 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:21

Wij wilde dit jaar voor het eerst op vakantie naar Egypte gaan, maar hebben onze gedachte toch pas verzet ook al gaan we pas in september.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:22

Egypte is echt een aanrader :j al vind ik de resorts echt onzin :P Ik vind het 10x leuker om daar een doe-vakantie te hebben zoals een Nile cruise dan in Hurghada aan het strand te zitten :+ heb dan 1 week gedaan, en het is leuk, maar ik vind het zo zonde, ik wil veel zien :P

Ik denk/hoop dat het tegen die tijd toch afgelopen is...

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 17:36

Tja da's wel makkelijk om te zeggen dat ZBA een lafaard was, maar hier was het hele volk verenigd tegen hem, ook het leger was dus tegen hem gekeerd uiteindelijk. Muba heeft toch ook een hele grote aanhang, Egypte is ook veel groter natuurlijk, en daarbij was hij zelf een echte militair dus dat leger zal hem ook niet zo snel afvallen. Ook heeft hij natuurlijk een lesje kunnen leren van hoe het hier is verlopen... ZBA is er trouwens een beetje ingeluisd, hem werd verteld dat hij maar even weg moest totdat het wat gekalmeerd was en dat alles zou worden gedaan om hem zsm terug te laten komen maar zodra hij het land uit was werd hij uitgelachen....
Ik vind het wel ook frappant dat westerse leiders eerst dikke vriendjes waren met de Noord Afrikaanse dictators, en ze nu ineens niets meer van ze willen weten. Sarko en ZBA konden het echt wel goed met elkaar vinden schijnbaar, en ZBA heeft zelf trouwens in Amerika allerlei hele dubieuze studies gedaan en is hier met de hulp van de VS ook aan de macht gekomen.. Stelletje hypocrieten, eerst hen prijzen omdat ze hun volk zo goed in toom houden, nu zijn ze nergens meer welkom := of die Franse Alliot Marie, helemaal te lachwekkend voor woorden..
Vandaag lijkt het redelijk rustig te verlopen in Egypte he? Hoewel ik wel allerlei nare beelden zie zoals een busje wat gewoon op mensen inrijd... Haha en al die wereldleiders die zich er mee willen bemoeien, de amerikanen, de europeanen, dan die khomeini weer.. Hier was iedereen dat snel zat, men wilde gewoon hun eigen revolutie kunnen volgen, iemand enig idee hoe de Egyptenaren daar tegenover staan? Lijkt me hetzelfde?

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 17:45

lakshmi schreef:
dan die khomeini weer..

Vanuit z'n graf? >;) Khamenei hoop ik ;)

Ben Ali is in die zin een 'lafaard', omdat hij zijn positie niet veilig genoeg heeft gesteld en dat ook niet kon. Veel mensen hopen dat Mubarak hetzelfde gaat doen, maar dat geloof ik niet. Hij blijft in Egypte, dat heeft hij zelf ook te kennen gegeven. Zijn positie staat zó vast dat hij bijna onwankelbaar is. Alleen nu in het land al 1,5 week protesten tegen hem zijn, zal hij toch actie moeten gaan ondernemen. Valt me nog 100% mee dat er niet hard ingegrepen is, want er is natuurlijk nog steeds een noodtoestand.

Aan de ene kant moet het westen zich niet gaan bemoeien en ben ik er tegen dat er zoveel steun vandaan komt. Aan de andere kant roepen de demonstranten hier wel om en vragen/smeken bijna om een einde te maken aan het bewind. Een beetje dubbel, maar het is toch het volk wat onder een bewind moet zitten, dus eigenlijk moet je er ook niet teveel mee bemoeien.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 18:03

LuvdaTossa schreef:
lakshmi schreef:
dan die khomeini weer..

Vanuit z'n graf? >;) Khamenei hoop ik ;)

LOL :') oeps, haastige spoed is zelden goed, niet alleen geen hoofdletters, zelfs verkeerde := Alleen dus wel een beetje stom, want in het Arabisch zeg je gewoon Khoemeini dus sja.. ;) vertaling Arabisch Nederlands blijft altijd moeilijk.

En ja hij heeft een veel vastere positie, Mubarak, die aanhang is toch erg groot. Hier was ZBA echt niet meer veilig geweest in z'n paleisje met 10 miljoen van de 10,5 miljoen inwoners tegen hem.. Dan kan je nog zoveel wapens gebruiken, 't werkt niet meer..
Het lijkt mij in Egypte een stuk moeilijker omdat er niet zo'n eenheid is onder het volk, men kan zich nog totaal geen idee vormen hoe groot de voor en tegen groepen nu eigenlijk zijn, of weet iemand hier wel meer van?

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:26

Ik dacht al, gaat die man zich er weer mee bemoeien _O- (hij kan zich beter bemoeien met z'n graf, dat is nog steeds niet klaar)

Geen idee hoe groot de pro Mubarak aanhang is. Het vreemde is dat ze pas na een week eigenlijk in actie kwamen. Die ene overval actie met paarden en kamelen. Of ze omgekocht zijn? Ik geloof dat ze dat echt niet allemaal zijn. Mubarak heeft ook veel rust gebracht, wat vooral de oudere generatie hem dankbaar voor is. Alleen de jongeren.... De werkloosheid is zo verschrikkelijk hoog. Ik had daar een vriend en hij heeft rechten gedaan, in Amerika gezeten en gewoon geen baan kunnen vinden. Ze zijn best hoog opgeleid, maar er is gewoon geen werk. Vooral op sommige posities komen alleen 'vriendjes van'.

Wat ik me dus afvraag: waarom kwamen ze zo laat een tegenprotest geven?

Daarnaast lag alles al een aantal dagen plat. Als je moet leven op wat je per dag verkoopt en geen reserve hebt, dan kan ik begrijpen dat je de protesten zat bent. Daarnaast zal ook een aantal hooggeplaatsten z'n positie te danken hebben aan Mubarak, dus dan zomaar afvallen kan natuurlijk niet. Stel dat ie wel blijft en er niet veel gaat veranderen, dan ben je de klos.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 23:14

Hihi, hier spreken ze het hetzelfde uit dus ik nam het maar gewoon zo over, niet over eventuele misverstanden nagedacht := dat zou me inderdaad wat zijn mocht het die andere zijn, dat zou pas een revolutie zijn ;)

Dat blijft dus zo lastig in te schatten, die pro Mubaraks.. Als er 2 miljoen mensen tegen hem op de been zijn klinkt dat natuurlijk enorm maar op een bevolking van meer dan 80 miljoen is dat natuurlijk niet zoveel, wat denken al die anderen nou? Maar aan de andere kant zou zo'n kleine minderheid zelfs met democratische verkiezingen weinig te vertellen hebben, als zij er zo van overtuigd zijn dat een democratie beter voor hen zal zijn, zullen ze zelf toch wel een idee hebben misschien over hoe groot die groepen mensen zijn. Tsja en in een democratie blijven minderheden alsnog minderheden, hoe zal dat uiteindelijk dan aflopen voor Egypte's andere minderheidsgroepen..?
Verder klinkt dat wel precies zoals de situatie hier was, als er al werk is, slecht betaald en dan nog meestal alleen voor 'neefje van', 'buurjongen van' etc.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 09:29

Daarnaast heb ik ook het 'platteland' gezien en ik vraag me af of ze uberhaupt wel doorhebben wat er gaande is. Die mensen zijn zo arm dat ze het hele jaar leven van een karig stukje grond. Ook nog ongeletterd en ver weg van een grote stad. Deze mensen hebben amper door wat er gaande is, laat staan dat ze een mening daarover kunnen vormen. Daar zit helemaal geen toekomst. Alles is te ver weg, geen scholen, geen gezondheidszorg. Heb veel armere plekken op de wereld gezien, maar vond de situatie op het platteland van Egypte echt hopeloos. Overal zag ik wel tekenen van verbetering, maar dat gevoel heb ik in Egypte echt niet gehad. Pure armoede en geen weg uit.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 12:12

Uit Telegraaf:

VS-gezant: Mubarak moet aanblijven l;NCHEN - De Amerikaanse gezant voor Egypte heeft ervoor gepleit de omstreden president Hosni Mubarak voorlopig te laten aanblijven. Mubarak moet de overdracht van de macht aan zijn opvolger in goede banen leiden, zei diplomaat Frank Wisner zaterdag tijdens een congres in München.

Volgens Wisner kan Mubarak zijn eigen nalatenschap schrijven. „Hij heeft zich zestig jaar van zijn leven in dienst gesteld van zijn land. Dit is het ideale moment voor hem om de weg voorwaarts te tonen”, aldus Wisner.

De Amerikaanse regering had Wisner afgelopen week naar Caïro gestuurd, officieel om het standpunt van Washington nader uit te leggen aan Mubarak. Algemeen wordt echter aangenomen dat Wisner de Egyptische president onder druk heeft gezet. Kort na de ontmoeting met Wisner maakte Mubarak bekend dat hij niet meedoet aan de presidentsverkiezingen later dit jaar.

--

Ik vind deze strategie geen slechte en jullie?

Het is belangrijk dat er snel rust, gezag en orde komt in heel Egypte en dan eerlijke verkiezingen in september ;)

LuvdaTossa schreef:
Heb veel armere plekken op de wereld gezien, maar vond de situatie op het platteland van Egypte echt hopeloos. Overal zag ik wel tekenen van verbetering, maar dat gevoel heb ik in Egypte echt niet gehad. Pure armoede en geen weg uit.

Welk vergelijkingsmateriaal heb je dan? Ik denk dat er in veel afrikaanse landen op het platteland dezelfde armoede heerst.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:48

Ook het Afrikaanse platteland heb ik gezien ;) Daarnaast ook delen van Zuid Amerika een Oost Europa.

De wanhoop en uitzichtloosheid straalde zo van die Egyptenaren af, dat plaatje kan ik nog altijd tevoorschijn halen. Die uitdrukking heb ik in andere delen van de wereld niet zó gezien. In Afrika en Zuid Amerika vind je nog een bepaald soort vreugde. Ondanks de honger blijven mensen dansen, zijn ze redelijk vrolijk en hebben ze hoop. Die hoop, de laatste strohalm miste ik echt in Egypte.

Het is echt schrijnend, maar omdat de meesten alleen toeristische plaatsen bezoeken, zie je eigenlijk vrij weinig van de armoede. Op een schattig bedelend kindje na bij de sfinx. De problemen zijn echt groter dan dat ze denken. Niet alleen de armoede is hoog, maar de werkloosheid is enorm onder jongeren en er staat nu een generatie op die niet alles meer pikt, maar in prostest komt. Jongeren die vergelijkingsmateriaal hebben met het westen, want bijna elke Egyptenaar heeft wel familie ergens zitten.

Er zijn nog zoveel mensen analfabeet, zoveel gehandicapten die nog weggestopt worden, zoveel mensen verstokt van enige medische zorg; een schone taak voor een nieuwe regering? Maar goed >80mln mensen leiden dat is niet makkelijk. Je kan niet verwachten dat dit binnen jaren opgelost wordt, want ook de mensen zullen anders moeten gaan denken. Nu wordt vaak voor hen gedacht, maar straks zullen ze zelf keuzes moeten maken. Daar moet een generatie over gaan, een generatie met nieuwe hoop en een nieuwe toekomst.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 20:42

Een stap in de goede richting?

Uit: De Telegraaf - zondag 06 feb 2011

Egypte gaat weer aan het werk CAIRO - De Egyptische overheid probeert de Egyptenaren zondag weer aan het werk te krijgen, na bijna twee weken van protesten in grote steden. De zondag is normaal een werkdag in het islamitische land.

De banken zijn na lange tijd weer open. Mensen staan in de rij om te pinnen, wat de afgelopen dagen onmogelijk was. „We willen dat mensen terug aan het werk gaan en betaald worden. Het gewone leven moet weer op gang komen”, zei legercommandant Hassan al-Roweny zondag.

Op het Tahrirplein bivakkeren nog steeds betogers tegen president Hosni Mubarak, de 82-jarige president die tot verkiezingen in september wil aanblijven. Het leger vraagt de betogers iets op te schuiven, om plaats te maken voor verkeer.

De Moslimbroederschap, de belangrijkste oppositiebeweging in Egypte, gaat praten met vicepresident Omar Suleiman. De eerste ontmoeting is al zondag gepland. Het broederschap was tot dusver verboden. Het broederschap zei dat het niet aan de gesprekken begint als er niemand is namens de demonstranten van het Tahrirplein.

De Egyptische oppositieleider Mohammed ElBaradei noemt het een „zware tegenslag”, mochten de Verenigde Staten president Hosni Mubarak of vicepresident Omar Suleiman steunen als leider van een overgangsregering. Eerder deze week berichtten media dat Amerikaanse en Arabische diplomaten met Egyptische regeringsfunctionarissen onderhandelen over een overgangsregering onder leiding van de nieuwe vicepresident Suleiman, oud-stafchef van de luchtmacht en een vertrouweling van Mubarak.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:15

http://www.trouw.nl/cultuur/article3412 ... ars__.html

"Het borrelde al bij Tunesische kunstenaars
De Jasmijnrevolutie van Tunesië kwam niet uit de lucht vallen. In kunstwerken, theatervoorstellingen, films en hiphop was de maatschappelijke onrust al veel langer te bespeuren. In het (Engelstalige) programma ’The Art of Revolution; Tunisia, Egypt, what’s next?’ duikt debatcentrum De Balie in Amsterdam woensdag in de art scene van Tunesië en Egypte.

„Kunstenaars laten er al jaren een afwijkend geluid horen, ondanks de repressie van het politieke systeem, de censuur en de lastige economische omstandigheden”, zegt de uit Tunesië afkomstige filmjournalist Hassouna Mansouri, die de thema-avond met Neil van der Linden organiseert. „In hun werk borrelde het al veel langer.”

Schrijver Abdelkader Benali, PvdA-Kamerlid Frans Timmermans en artistiek leider Sabri Saad El Haamus van theatergroep DNA zijn enkele van de deelnemers. Via Skype wordt contact gelegd met de Tunesische bloggende activist Sami ben Gharbia. Hoewel het lastig was om materiaal uit de betrokken landen opgestuurd te krijgen, krijgt het publiek typerende muziekclips en film- en theaterfragmenten te zien.

Zoals het toneelstuk ’50 jaar’ (2008) van theatergroep Familia, een kritische blik op vijftig jaar Tunesische onafhankelijkheid. In Duitsland en Frankrijk was het een succes, zegt Mansouri, maar pas na veel weerstand van de overheid mocht het, met wat aanpassingen hier en daar, in Tunesië worden opgevoerd. En ook daar werd het stuk een hit.

’Making of Kamikaze’ (2006) van Nouri Bouzid is een ’profetische’ Tunesische film. Mansouri: „Een straatartiest probeert zijn weg te vinden in de maatschappij. Hij komt niet aan werk en de politie weigert hem een paspoort. Als hij illegaal wil emigreren, komt hij in handen van een islamitische beweging. Uiteindelijk rent hij als zelfmoordterrorist een niemandsland in, om geen slachtoffers te maken. In het fragment dat we vertonen droomt hij dat hij een politieagent is. Wat je ziet is een karikatuur van het systeem.”

Ook in de Egyptische film ’Microphone’ (2010) lopen de dromen van een jongeman stuk op het regime. De microfoon uit de titel staat voor het verlangen om gehoord te worden, en is op de filmposter stevig geworteld. ’Het begint ondergronds’ staat er veelbetekenend bij.

Beide filmhelden overleven hun strijd niet. „Ze symboliseren de meer dan honderd echte slachtoffers die bij de Jasmijnrevolutie zijn gevallen en die we van de foto’s en tv-beelden kennen. Kunstenaars geven zo een dieper inzicht in de feiten die via het journaal tot ons komen.”

Meer info: www.debalie.nl "

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 06:36

Iemand die updates over Egypte heeft?
www.nu.nl/Egypte lijkt bij mij geblokkeerd, en de TV doet het niet.
Gister was er weer geen internet, en ik hoorde iets over mensen bij Tarhir Square, maar geen idee wat.

(hoop dat internet het nu blijft doen, zodat ik vanmiddag hier kan bijlezen.)

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 07:17

Laatste update van gisteravond uit de Telegraaf:

Protest Caïro weer opgelaaid

CAÏRO - In de Egyptische hoofdstad Caïro nemen de protesten tegen president Hosni Mubarak opnieuw massale vormen aan. Volgens de BBC gaat het om de grootste demonstratie sinds het begin van het protest op 25 januari.

Ook in de tweede stad van het land, Alexandrië, zijn mensen weer massaal de straat op gegaan. De regering kwam dinsdag met een plan voor een geleidelijke machtsoverdracht, maar wantrouwige demonstranten eisen dat Mubarak nu opstapt.

Onder de betogers zijn veel jongeren, die vermoedelijk zijn geïnspireerd door de gisteren vrijgelaten Google-manager Wael Ghonim, die een icoon van het protest is en via Facebook tot verzet opriep.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 07:20

Bron: http://www.brabantsdagblad.nl/algemeen/ ... Egypte.ece

Al-Qaeda in Irak roept op tot jihad in Egypte

Woensdag 09 februari 2011 | 06:06

WASHINGTON (ANP) - De Islamitische Staat van Irak, een groep waarin een Iraakse tak van al-Qaeda de scepter zwaait, heeft de betogers in Egypte opgeroepen een jihad (heilige oorlog) te beginnen. Verder pleit de terreurgroep voor een regering in Egypte die zich laat leiden door de sharia (islamitisch recht).

SITE, een Amerikaanse website die online activiteiten van terreurorganisaties in de gaten houdt, meldde dat woensdag. Het zou een van de eerste reacties op de betogingen in Egypte zijn van een aan al-Qaeda verbonden terreurgroep.

Onlangs eiste de Islamitische Staat van Irak de verantwoordelijkheid op voor een reeks aanslagen in januari op sjiitische pelgrims in Irak. De groepering hoopt met de aanslagen de sektarische tegenstellingen in het Arabische land aan te wakkeren.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 09:49

Iran roept ook op tot een islamitische republiek bij Egypte.

Ik denk dat de demonstranten slim genoeg zijn om in te zien dat zoiets niet veel goeds zal brengen. Ik denk dat ze op hún wijze door gaan en strijden voor een reguliere staat.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:00

Oh ja, onderdrukte bevolking komt in protest tegen zijn regering... De oplossing, een jihad! :?

Hoop inderdaad ook dat men inziet dat dat hun zeker niet veel goeds gaat brengen... Deze demonstraties hebben toch geen drol met religie te maken?

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 10:22

Het is niet te hopen dat deze revolutie aangegrepen wordt om een heilige oorlog te beginnen, de vrees van velen en voorspelling uit de bijbel...

Ik hou mijn hart vast bij het lezen van zulke berichten...

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:23

Nee, heb ook nog geen religieuze leuzen gehoord in de weken van protest. Daarnaast staan de moslims zij aan zij met de kopten. Dus het lijkt me sterk dat ze een jihad gaan voeren.

Volgens mij is het bericht meer zo van; goh laten wij als Irak er ook nog eens even wat van gaan zeggen :D

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 11:59

kehdra schreef:
Iemand die updates over Egypte heeft?
http://www.nu.nl/Egypte lijkt bij mij geblokkeerd, en de TV doet het niet.
Gister was er weer geen internet, en ik hoorde iets over mensen bij Tarhir Square, maar geen idee wat.

(hoop dat internet het nu blijft doen, zodat ik vanmiddag hier kan bijlezen.)

Bericht van gistermiddag (uit België; in NL was het op tv):

Citaat:
Drie doden en 100 gewonden bij confrontaties in Egypte

In Caïro gaan de anti-regeringsacties hun zestiende dag in. © afp
Minstens drie mensen zijn om het leven gekomen bij confrontaties
tussen politie en manifestanten in een oasestad in het zuiden van Egypte.
Een honderdtal raakte gewond. Dat zegt een veiligheidsverantwoordelijke
vandaag.

De politie schoot gisteren met scherp op betogers in de stad El Khargo,
meer dan vierhonderd kilometer ten zuiden van Caïro. Drie betogers overleden
vanadaag aan hun verwondingen. De woedende massa reageerde door zeven
overheidsgebouwen in brand te steken, waaronder twee commissariaten, een
rechtbank, en een lokale afdeling van de partij van president Hosni Moebarak,
de Nationaal-Democratische Partij.

Al-Jazeera opnieuw te bekijken
De satellietzender Nilesat, die afhangt van de Egyptische regering, zendt opnieuw
Al-Jazeera uit. Elf dagen was de nieuwszender niet te bekijken via Nilesat, wegens
het antiregeringsprotest in Egypte. Dat zei een woordvoerder van de keten in Qatar.
(afp/tw)
09/02/11 14u50

Meer gerelateerd nieuws op:

http://www.hln.be/hln/nl/9556/Opstand-i ... ypte.dhtml

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 12:03

http://www.philipbrennan.net/2011/02/09 ... d-torture/

Het leger niet zo onschuldig als het leek... Mensen in Egypte kunnen in mijn ogen echt niet meer stoppen met protesteren tot dit regime écht gevallen is, anders komen ze straks in een nog veel akeliger situatie terecht. Het leger heeft wel geroepen dat ze niet zullen vergelden, maar dit spreekt al tegen en waarom zou een regime dat gebaseerd is op het leger, ineens zijn leven beteren als wel een president vertrekt, maar verder alle machtsstructuren (incluis de steun van 1,5 miljard van de VS aan dat leger) op hun plaats bijven...

De protesten breiden zich nu uit, er wordt ook gestaakt op verschillende plaatsen.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 12:24

Citaat:
'Leger Egypte betrokken bij martelingen'
Uitgegeven: 10 februari 2011 06:28
Laatst gewijzigd: 10 februari 2011 06:30

CAIRO - Mensenrechtenorganisaties en actievoerders stellen
dat het Egyptische leger in het geheim grote aantallen mensen
heeft opgepakt sinds het begin van de protesten tegen de regering
ruim twee weken geleden.

© AFPVerder zouden de militairen betogers hebben gemarteld.

Mensenrechtenactivisten wijzen er donderdag in de Britse krant
The Guardian op dat het leger ten onrechte claimt dat het neutraal
is in het conflict tussen president Hosni Mubarak en de betogers die
willen dat het staatshoofd vertrekt.

Betoging

Volgens Hossam Bahgat, voorman het Egyptische Initiatief voor Individuele Rechten,
zijn honderden en mogelijk zelfs duizenden mensen door militairen opgepakt.
Bahgat stelt dat deelname aan een betoging of het in het bezit zijn van een pamflet
al reden kan zijn om iemand aan te houden.

De 23-jarige Ashraf zegt tegen The Guardian dat de militairen hem vrijdag
hadden opgepakt en hem beschuldigden van het werken voor ''buitenlandse vijanden''.

Ashraf laat weten dat hij werd gemarteld toen hij zei dat hij een andere regering wilde.
''Ze begonnen me te trappen'', zegt Ashraf over de militairen. ''Een van hen bleef me
tussen de benen schoppen.''

Vermissingen

Heba Morayef, een onderzoeker van de mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch,
laat weten dat hij veel telefoontjes krijgt van mensen die zeggen dat hun zoon of een
ander familielid wordt vermist.

Velen denken dat hun vermist familielid door het leger is opgepakt, aldus Morayef.

Obama

De Amerikaanse president Barack Obama heeft woensdag met de Saudische koning
Abdullah telefonisch overlegd over de crisis in Egypte. Dat heeft het Witte Huis
laten weten.

''De president benadrukte het belang van het direct nemen van stappen naar
een ordelijke overgangsperiode'', aldus de verklaring van het Witte Huis.

Bondgenoot

Saudi-Arabië is net als Egypte een belangrijke bondgenoot in het Midden-Oosten
voor de VS. De tot voor kort uitstekende relatie tussen Egypte en Washington
begint echter steeds meer scheuren te vertonen.

Eerder woensdag haalde de Egyptische minister van Buitenlandse Zaken
Ahmed Aboul Gheit uit naar de Amerikaanse vicepresident Joe Biden,
die het regime in Caïro had opgeroepen sneller te hervormen en een
einde te maken aan de noodtoestand die sinds 1981 van kracht is.

Citaat:
Bewind Egypte dreigt met militair ingrijpen
Uitgegeven: 9 februari 2011 21:30
Laatst gewijzigd: 10 februari 2011 00:14

CAIRO - Het Egyptische bewind dreigt met militair ingrijpen tegen
demonstranten van de oppositie ''als de chaos uitbreekt''.

© ANPDat zal leiden tot een gevaarlijke situatie, zei minister
van Buitenlandse Zaken Ahmed Aboul Gheit woensdag in een
interview met nieuwszender al-Arabiya.

Egyptische militairen hebben zich tot nu toe redelijk afzijdig
gehouden bij de demonstraties, in tegenstelling tot agenten
en knokploegen.

Bij chaotische toestanden zullen de strijdkrachten echter
ingrijpen om het land onder controle te brengen, aldus Gheit.

Verenigde Staten

In een ander interview keerde Gheit zich tegen de Verenigde Staten,
van oudsher een van de belangrijkste bondgenoten van het bewind.

De Amerikaanse vicepresident Joe Biden had dinsdag aangedrongen
op een snelle machtsoverdracht in Egypte en beëindiging van de in
1981 ingestelde noodtoestand.

Daarmee legt Biden zijn wil op aan Egypte, zei Gheit tegen de
Amerikaanse publieke omroep PBS.

Grondwet

De commissie die moet toezien op de wijziging van de Egyptische
grondwet, komt met zes voorstellen voor veranderingen.
Dat meldde staatspersbureau MENA.

De commissie denkt onder meer na over wijziging van het grondwetsartikel
waarin is bepaald wie president van Egypte kan worden.

Ook kijken de commissieleden naar het invoeren van een maximale ambtstermijn
voor een president.

Commissie

De regering was het zondag met diverse oppositiegroepen, waaronder de verboden
Moslimbroederschap, eens geworden over het instellen van de grondwetscommissie.

Daarin zitten onder anderen juristen en politici. Oppositieleider Mohammed ElBaradei,
die niet was uitgenodigd, klaagde echter over het in zijn ogen ondoorzichtige proces.

Dit en meer nieuwsitems op:

http://www.nu.nl/buitenland/2443376/leg ... ingen.html

Dit bericht vond ik (gisteren) nogal verrassend:

Citaat:
Toerist kan in krokusvakantie naar Egypte
Uitgegeven: 9 februari 2011 09:48
Laatst gewijzigd: 9 februari 2011 11:48

RIJSWIJK - Toeristen kunnen in de krokusvakantie met touroperator
Skytours naar de Rode Zee in Egypte, ook als dan nog een negatief
reisadvies geldt.

© Thinkstock''Wij volgen de trend van landen om ons heen.''
Een woordvoerder van Skytours zei dit woensdag.

Zondag 20 februari vertrekt een toestel van Transavia met
Skytours naar Egypte. ''Maar dat doen we alleen als het dan
ook echt veilig is om te gaan'', zei een woordvoerster van de
luchtvaartmaatschappij.

Later deze week vliegt Transavia met een aantal touroperators
en brancheorganisatie ANVR naar de Rode Zee om poolshoogte
te nemen.

Sharm El-Sheikh

Volgens Skytours is er in de badplaatsen Sharm El-Sheikh en Hurghada
niets aan de hand. Toeristen uit andere Europese landen vieren hier
nog gewoon hun vakantie. ''Nederlanders kunnen via Duitse touroperators
naar deze kustplaatsen. Waarom zouden wij als Nederlandse organisatie
een buitenbeentje zijn in Europa?'', zei de woordvoerder.

Zo lang de toeristen niet naar Caïro of naar Alexandrië gaan, is er volgens
hem niets aan de hand.

Onverantwoord

TUI, de grootste reisorganisatie die op Egypte vliegt, vindt het onverantwoord
om een advies van het ministerie van Buitenlandse Zaken in de wind te slaan.
Bestuursvoorzitter Steven van der Heijden reageerde verbaasd op het initiatief
van Transavia.

''Ruim een week geleden hebben wij de mensen nog gerepatrieerd. Sindsdien is
de situatie niet veranderd. Waarom zouden we dan nu ineens wel weer naar
Egypte gaan?''

Waarschuwingsniveau

Volgens Van der Heijden lopen Transavia en Skytours vooruit op een mogelijke
aanpassing van het reisadvies door Buitenlandse Zaken. Hij denkt dat het ministerie
later deze week het reisadvies splitst. Voor de badplaatsen zou dan een lager
waarschuwingsniveau gelden dan voor het binnenland.

''Wij nemen hoe dan ook geen risico en bieden deze krokusvakantie geen reizen
aan naar Egypte. Ook al is het rustig aan de Rode-Zeekust, men is daar toch
afhankelijk van wat er in het binnenland gebeurt. Denk maar aan de toevoer
van voedingsmiddelen en de luchtverkeersleiding.''

Mocht het negatieve reisadvies volgende week zondag nog gelden, dan kunnen
toeristen die naar Egypte gaan bij calamiteiten geen beroep doen op het
Calamiteitenfonds. ''Mocht er iets gebeuren, dan staan wij samen met Transavia
garant voor de dekking'', zei de woordvoerder van Skytours.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 12:25

http://www.democraticunderground.com/di ... 385x552486

Hier vind je ook veel nieuws.

Maar het leger maakt zich dus op om de protesten neer te slaan... ik denk dat men hoopte dat de demonstranten genoegen zouden nemen met de beloftes van hervormingen en verkiezingen, maar die mensen staan daar met de rug tegen de muur, die kunnen niet meer terug.

Ik was er al bang voor. En ik denk dat de VS het leger ook steunen om de bestaande orde weer te herstellen, maar dat zullen we dan weer van een of andere leak moeten horen...

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:08

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:41

Pffff nou zal hij dan toch gaan? Na 2,5 week demonstreren.

Spannend avondje... maar zelf ga ik uit dat ie het allemaal gaat suggereren en vervolgens een dikke middelvinger naar de hele wereld opsteekt om toch te blijven zitten :+