'Leven als een gekooid dier'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 21:58

Hij zit toch vast vanwege zijn onberekenbare gedrag, waardoor de verpleging (of begeleiders) zit niet veilig voelen?

Dan is een klein raampje bovenin de muur nog een optie, enkel voor de frisse lucht.

(Mocht zelfmoord een optie voor hem zijn, hoeft dit niet door uit een raam te springen. Een stel veters, of zelfs alleen zijn tuigje zijn hier al voldoende voor. )

Edit: Het kan mijn onwetendheid zijn, maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat er iemand op aarde is die geen behoefte heeft aan een kamer die af en toe even door gelucht wordt. Als hij dan al kamergebonden is, dan kan dit toch op zijn minst een redelijke kamer zijn?

EAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:11

K_im schreef:
Hij zit toch vast vanwege zijn onberekenbare gedrag, waardoor de verpleging (of begeleiders) zit niet veilig voelen?

Dan is een klein raampje bovenin de muur nog een optie, enkel voor de frisse lucht.

(Mocht zelfmoord een optie voor hem zijn, hoeft dit niet door uit een raam te springen. Een stel veters, of zelfs alleen zijn tuigje zijn hier al voldoende voor. )

Edit: Het kan mijn onwetendheid zijn, maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat er iemand op aarde is die geen behoefte heeft aan een kamer die af en toe even door gelucht wordt. Als hij dan al kamergebonden is, dan kan dit toch op zijn minst een redelijke kamer zijn?

Ik denk, als ik het goed begrijp, dat een 'redelijke' kamer met veel prikkels voor hem juist minder goed is, zoals al eerder genoemd in het topic dat deze mensen door een kleine prikkel al door het lint kunnen gaan.

K_im

Re: 'Leven als een gekooid dier'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 22:27

Dat had ik inderdaad ook gelezen. Hij trekt blijkbaar ook zelf het behang van de muren af. Maar kan frisse lucht ook zo'n prikkel zijn dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:53

Pfff, ga als ik thuis ben alles wel zien.
Las het bericht en heb net een heel klein stukje gezien van hem.

Toen ik het las, dacht ik dat het een zeer laag niveau cliënt zou zijn, maar dit is gewoon SGLVG :oo
Eerste reactie : belachelijk, waarom heeft die jongen geen crisisplaatsing gekregen? Kan niet geloven dat er niet mee te werken is.

Maar goed, eerst alles straks maar zien om echt te kunnen oordelen.

Zou trouwens wel graag met em willen werken :Y)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:59

appart... als er al een indicatie is voor fixatie met een daarbij behorende maatregel, waarom dan geen fixatie in een rolstoel waardoor de jongen iig zijn kamer uit kan komen?
dat is altijd een mogelijkheid, hoe agressief of sterk dan ook.
Door mijn werk heb ik begrip voor de veiligheid van anderen, maar ik denk ook dat dit niet de manier is... vast aan een muur? Echt bizar

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 23:02

@ Kanelly: Heb even moeten googelen naar aanleiding van jouw post, maar ik kan wel er wel in vinden.
Jammer dat ze in de uitzending imo niet echt antwoorden kregen van de 'regiomanager' op de vragen die gesteld werden. Als alles zo goed zo zijn gegaan en volgens de regels, waarom dan niet eerlijk antwoorden?

Ze hebben in de uitzending van vanavond gezegd dat iedereen die een idee heeft zich mag melden.. Of iets in die richten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:06

Nou voor zover ik weet hebben ze mijn baas nog niet gebeld :+
Zijn vrij bekend in de zorg en niet zo moeilijk te vinden....

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:13

Wat ik mij tijdens de uitzending afvroeg:
Is het geen mogelijkheid om het personeel te voorzien van teasers, zodat ze hem (en eventuele vergelijkbare clienten) even kunnen 'uitschakelen' als ze agressief worden/door het lint gaan?
Is misschien ook vrij 'schokkend' (zowel letterlijk als figuurlijk ;-)), maar hierdoor hoeft Brandon niet vastgeketend aan de muur te zitten en kan hij zich vrij bewegen in de ruimtes die voor hem toegankelijk zijn.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 23:16

Ik heb eigenlijk geen idee hoe pijnlijk zo'n taser is. Zou dat wel eerlijk zijn? Als het nu echt zo is dat hij dagelijks 'onhandelbaar' is, dan zou zo'n ding dagelijks gebruikt moeten worden. Het lijkt mij dat het hartstikke zeer doet. En misschien krijg je dan ook het feit dat je 'm alleen in die en die situatie mag gebruiken, maar wie bewijst dat die situatie ook echt aan de hand is?
Daarnaast lijkt het me ook niet echt gezond.. Zo'n stoot van zo'n ding..

Edit: heb even gezocht op google, maar daar lees ik dat zo'n ding echt heel veel volt bevat en dat het echt heel pijnlijk is.. Lijkt me dan geen goede oplossing. :n

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:22

laetitia schreef:
Wat ik mij tijdens de uitzending afvroeg:
Is het geen mogelijkheid om het personeel te voorzien van teasers, zodat ze hem (en eventuele vergelijkbare clienten) even kunnen 'uitschakelen' als ze agressief worden/door het lint gaan?
Is misschien ook vrij 'schokkend' (zowel letterlijk als figuurlijk ;-)), maar hierdoor hoeft Brandon niet vastgeketend aan de muur te zitten en kan hij zich vrij bewegen in de ruimtes die voor hem toegankelijk zijn.

Teasers mag wettelijk niet, tevens zijn er genoeg mensen (oorzaak daargelaten... psychiatrisch/zwakbegaafd) die bij grote agressie ook geen pijn voelen.
Daarbij zijn sommige cliënten continu agressief... die kan je niet nonstop onder stroom zetten ;)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:27

Kanelly schreef:

Toen ik het las, dacht ik dat het een zeer laag niveau cliënt zou zijn, maar dit is gewoon SGLVG :oo
Eerste reactie : belachelijk, waarom heeft die jongen geen crisisplaatsing gekregen? Kan niet geloven dat er niet mee te werken is.

Ik heb de aflevering ook gezien en dit lijkt inderdaad een SGLVG jongen. Werkt mijn klasgenoot mee, die vindt dat geweldig :D . Toch denk ik dat er echt wel wat met deze jongen te doen valt :o .

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:28

Aah ok, dan is dat helaas ook geen oplossing :-(

Seleentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:28

Kanelly schreef:

Mijn handen kriebelen ook inderdaad! :D

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:38

Ben verbaasd over sommige posten hier. Ben zelf werkzaam in de gehandicaptenzorg en heb veel gezien, gevoeld en meegemaakt ook op gebied van agressieve bewoners. Heb gewerkt op een grote woonvoorziening ca400 bewoners en er zit er geen een vast gebonden aan de muur! Hooguit fixatie in bed als diegene is geopereerd. Hebben geen isoleercellen of zogehete time out ruimtes.

Heel vaak kunnen zulke 'gehandicapten' ook niet ergens anders heen vanwege hun dossier. Tegenwoordig (ook op mijn huidige werk) moet je overal een melding van maken en ja slaat zo iemand uit angst dan krijgt hij een dik dossier. Bij mijn vorige werk deden wij hier dus niet aan dus we kregen bewoners binnen die nergens anders heen konden omdat ze geweigerd werden. Je gaat dan samen als team opzoeken waar het gedrag vandaan kwam. Zoiezo door iedere dag dezelfde structuur aan te houden kunnen veel mensen hier super in funtioneren. En ja soms moet je erdoorheen en gaan er klappen, kopstoten, bijten etc vallen, maar je weet waarvoor je het doet. En wij werkten gewoon met 2 mensen of in de late dienst 1 op ca 10 bewoners met een achterwacht.

Had het er met mijn vader over die al 32 jaar met gehandicapten werkt, op vele instelling werken mensen ook niet aan zichzelf. In de zin van aangeven binnen het team van onzekerheden, angst etc. Ik heb ooit eens een bewoner 2 maanden lang geen adl gedaan omdat ik simpelweg bang van hem was en hij hier gebruik van maakten. Door hulp van collega heb ik mijn tijd kunnen nemen en daarna nooit meer enige angst naar die bewoner gevoeld.

Ik heb helaas het stuk niet gezien, maar lees dat hij zichzelf vastbindt? Mijn ogen gehospitaliseerd hij weet immers niet beter na 3 jaar, je wilt niet weten hoeveel bewoners die veel narigheid vroeger hebben meegemaakt nog rare dingen doen omdat het in hun systeem zit.
Laatst bijgewerkt door wouterpaard op 18-01-11 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:38

Wat is SGLVG?

Seleentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:42

wouterpaard schreef:
Ben verbaasd over sommige posten hier. Ben zelf werkzaam in de gehandicaptenzorg en heb veel gezien, gevoeld en meegemaakt ook op gebied van agressieve bewoners. Heb gewerkt op een grote woonvoorziening ca400 bewoners en er zit er geen een vast gebonden aan de muur! Hooguit fixatie in bed als diegene is geopereerd. Hebben geen isoleercellen of zogehete time out ruimtes.

Heel vaak kunnen zulke 'gehandicapten' ook niet ergens anders heen vanwege hun dossier. Tegenwoordig (ook op mijn huidige werk) moet je overal een melding van maken en ja slaat zo iemand uit angst dan krijgt hij een dik dossier. Bij mijn vorige werk deden wij hier dus niet aan dus we kregen bewoners binnen die nergens anders heen konden omdat ze geweigerd werden. Je gaat dan samen als team opzoeken waar het gedrag vandaan kwam. Zoiezo door iedere dag dezelfde structuur aan te houden kunnen veel mensen hier super in funtioneren. En ja soms moet je erdoorheen en gaan er klappen, kopstoten, bijten etc vallen, maar je weet waarvoor je het doet. En wij werkten gewoon met 2 mensen of in de late dienst 1 op ca 10 bewoners met een achterwacht.

Had het er met mijn vader over die al 32 jaar met gehandicapten werkt, op vele instelling werken mensen ook niet aan zichzelf. In de zin van aangeven binnen het team van onzekerheden, angst etc. Ik heb ooit eens een bewoner 2 maanden lang geen adl gedaan omdat ik simpelweg bang van hem was en hij hier gebruik van maakten. Door hulp van collega heb ik mijn tijd kunnen nemen en daarna nooit meer enige angst naar die bewoner gevoeld.

Ik heb helaas het stuk niet gezien, maar lees dat hij zichzelf vastbindt? Mijn ogen gehospitaliseerd hij weet immers niet beter na 3 jaar, je wilt niet weten hoeveel bewoners die veel narigheid vroeger hebben meegemaakt nog rare dingen doen omdat het in hun systeem zit.

Jij hebt precies gezegd wat ik wilde samenvatten in een van me vorige post maar er niet helemaal uitkwam! _/-\o_

Seleentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:44

laetitia schreef:
Wat is SGLVG?

sterk gedragsgestoorde licht verstandelijk gehandicapten

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:48

Ik herkende mijn mening ook direct uit jou post! Mijn vader zegt ook hoeveel prikkels krijgt zo'n jongen van 10 man sterk begeleiders? Weet wel dat ik daar veel prikkels van zou krijgen :+

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:17

Helemaal met jou een Wouterpaard! Mooi verwoord :) .
En ja, van veel (verschillende) begeleiding krijgen deze mensen veel prikkels. Elk stipje op de muur, elk vlekje op het raam kan al een prikkel zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:29

Nou ik ga eens even kijken, ben benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 01:01

_O-
Wat een kneus die regiomanager.
Tja lastig hè, je ergens uit moeten banketstaaf waar je totaal geen weet van hebt.
Je wil niet op zijn situatie ingaan omdat je zeer waarschijnlijk tot enkele dagen geleden niet eens wist wie Brandon was :+

En begrijp ik het nou goed dat Brandon een RM (rechterlijke machtiging) heeft? Creatieve uitvoering van de middelen en maatregelen binnen een RM.
En het besluit dat hij wordt losgemaakt is aan de inspectie en de rechter? Flikker toch op. Daar hebben zij helemaal niets mee te maken. Dat is aan het team, de arts, de gedragskundige etc.
En ik kan er ook met mijn pet niet bij dat het CCE dit adviseert.

Zoektocht.... hij is in die 3 jaar dus nergens aangemeld aangemeld voor een crisisplaatsing?
Nee, ze zullen ook eens een ZZP8 kwijtraken, dat kost geld hè.

En Brandon....
Ik zie een normale SGLVG jongen, met psychiatrische problematiek en als het klopt dat hij slechts 1 auto beschadigd heeft, dat dat het enige is wat hij gedaan heeft als hij 'uitbreekt'. Sjonge jonge....
Hij heeft niemand wat aangedaan? Nergens letsel veroorzaakt?
Wat zeuren ze dan?

Ik zie wel een angstige, gehospitaliseerde jongen.
Begeleiding die bang is, handelingsverlegen en Brandon dus geen veiligheid, duidelijkheid en structuur kunnen bieden.
Schijnveiligheid heeft hij nu, bepaald door een tuigje, niet door personen. Hij zal dus echt wel grenzen op blijven zoeken en de veiligheid blijven testen :+ En terecht :D
En deze jongen zit binnen 's Heerenloo ook helemaal niet op zijn plek i.m.o. (iig nu niet)

In en in triest 'we zoeken al 3 jaar lang' flikker toch op, ik ben hem in de afgelopen jaren nog nergens op een crisisplek tegengekomen :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 09:41

Ik schrok gisteren toen ik dit nieuws hoorde...
Vind het mensontwaardig en ga helemaal met Kanelly mee hierin.

Weet ook dondersgoed waarover ik praat.
Heb met verstandelijk beperkten gewerkt.
Werk nu met jongeren, de plek waar ik woon noemt men regelmatig 'een eindstation anders staan ze op straat'.
Dus met agressie hebben wij ook veel(heel veel)te maken.
Maar iemand vastbinden??

Ik zie sterk gehospitaliseerd gedrag en wat Kanelly zegt, schijnveiligheid.

Begrijp dondersgoed dat veiligheid belangrijk is,voor medewerkers. pleit ik zelf ook erg voor.
Maar dit kan imo echt niet dé manier zijn om je eigen veiligheid te bewaken...

En als hij alleen maar een auto gesloopt heeft(Kanelly,hoe weet jij dit?),laat me niet lachen...

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 09:58

Ik heb niet alles gelezen en heb ook niet alle wetenschap over gehandicapten/stoornissen e.d. Wel wat, maar niet alles. Ik schrok hier wel enorm van.

Maar wat ik me afvraag, als hij "los"mag, hoe zal hij dan functioneren? Hij is niet anders meer gewend dan vastgeketend zitten

Tot 3 jaar terug woonde hij thuis? tot zijn 15e, ik snap best dat hij moeite heeft om dan in een instelling te komen en daar zich aan te passen aan de hulpverleners, maar ik denk zeker niet dat hij zo extreem is. Iedereen met een verstandelijke beperking KAN onvoorspelbaar reageren.. Of het nou agressie is, weglopen, schreeuwen..

En ja agressie komt veel voor, ja helaas maar voor sommige mensen is dat de enige manier waarop ze zich enigszins kunnen uiten. Inderdaad er zijn zat andere manieren dan iemand vastbinden.
Zeker in een land als Nederland lijkt mij!!! Vriend van mij is in Peru geweest, daar komt dit meer voor.. Maar ik had me nooit beseft dat het ook in Nederland was.

Ik heb een bijbaan in een verzorgingstehuis, daar zijn mensen ook vastgeketend in een rolstoel, maar ze kunnen wel op de afdeling alle kanten op, anderen zien/spreken e.d.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 10:04

Toch knap dat iedereen gebaseerd op beelden in de media precies weet hoe alles in elkaar steekt. Ik vind het echt erg om te zien dat deze situatie nu zo is. Maar vind het moeilijk te oordelen op basis van media, dat is allemaal erg oppervlakkig qua informatie en objectief kun je het ook niet noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 10:05

En wat me ook echt deed gruwelen....dat hij niet eens buiten komt.
Schandálig.
Elk mens heeft toch recht op frisse buitenlucht?
dat kan gewoon niet...iemand 3 jaar niet buiten laten komen???

In de gevangenis mogen gevangenen toch ook luchten??