Verpleeghuis bewoners niet meer met water en zeep gewassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille

Re: Verpleeghuis bewoners niet meer met water en zeep gewassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:06

Moderatoropmerking:
Hier komen veel berichten voorbij met betrekking tot euthanasie. Dat is een erg beladen onderwerp dat in verband staat met bewoners van verpleeghuizen. Echter heeft het in deze discussie die gaat over het wassen van bewoners van verpleeghuizen. Graag zou ik daarom zien dat de discussie ontopic blijft. Voor het praten over de wetten en gevoelskwesties rondom euthanasie mag er een nieuw topic geopend worden op NM.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 00:25

Toen ik in Bergen op Zoom werkte in 2001 was het al zo dat de patienten maar een keer per week onder de douche gingen. S'ochtends werden ze opgefrist( zoals het toen heette kattenwas) met wat washandjes van onderen. Ik heb nog nooit zo iest vies meegmaakt. Als ik dan toch de bejaarden onder de douche zette kreeg ik commentaar want meneer P zat niet op het doucheschema vandaag.
Ik dacht dat Nederland hartstikke ontwikkelt was, maar onze oudjes op Aruba gaan elke dag onder douche in alle bejaarden tehuizen.
Veel oudjes wonen ook bij kinderen/kleinkinderen in. Ik ben zelf van plan mijn ouders in huis te nemen als het bij die tijd nodig is. Dat doe je ouders toch niet aan. Bah

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 08:34

Jennasilver
Je hebt niet altijd een keus, had dit nooit verwacht het was allemaal nieuw voor mij.
Ik viel van de ene verbazing in de andere.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 08:49

Walgelijk!!! Ook deze mensen heb recht op een fatsoenlijke hygiene.
De dieren in het asiel hebben het tegenwoordig nog beter.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 08:52

ja ook ik vind het schandalig waar gaat dit heen zeg..

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 08:59

Bah... Verschrikkelijk....
Mag hopen dat het gaat veranderen. Moet je toch niet aan denken dat je incontinent bent en dan word je maar 1x per week gewassen....

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:24

Ik vond het altijd heerlijk om de mensen onder de douche te zetten. Vond het altijd vlotter gaan dan een washandje.
Sommige collega's waste alleen, vreselijk vond ik het. Was 1 meneer bij ons, die werd nooit gedoucht omdat hij heel angstig was en je al 1,5 uur gerust bezig was om hem te wassen en in zijn rolstoel te krijgen. Meestal interesseerde mij dat niet en ging het moet douchen sneller dan wassen.. hij vond het heerlijk altijd!

Collega's zeiden er niks van.. waren meestal al blij dat zij het niet hoefde te doen..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 20:14

Bij ons zijn alle washandjes van de afdeling gehaald omdat sommige collega's toch wel eens water en zeep gebruiken.
Maar nu kunnen we bij het douchen dus ook geen washandjes meer gebruiken om iemand te wassen.
Daar moet je dan van die papieren washandjes voor gebruiken maar die zijn heel glad dus veel minder goed dan gewone washandjes.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:17

Lieve help, wat een ellende! :oo
Lang leve de thuiszorg! Ik hoop niet dat ik ooit meemaak naar een verzorgingshuis te moeten gaan..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:20

Ik had er al eens iets van op tv gezien waar een trotse manager meldde dat ze hierdoor 20 seconden tijdwinst per bewoner hadden hierdoor. -:(- Ik had die man wel een pak rammel willen verkopen. het ergste was ook nog dat de bewoners geen keuze meer hadden maar wel ook nog de kosten van die doekjes moesten ophoesten verplicht.

Ik kan me voorstellen als het echt heel pijnlijk of vermoeiend is te douchen dit een uitkomst kan zijn, al kan ik me niet voorstellen dat bij een erge poepbroek een doekje kan helpen.

Echt een schande

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 20:28

karuna schreef:
Ik had er al eens iets van op tv gezien waar een trotse manager meldde dat ze hierdoor 20 seconden tijdwinst per bewoner hadden hierdoor. -:(- Ik had die man wel een pak rammel willen verkopen. het ergste was ook nog dat de bewoners geen keuze meer hadden maar wel ook nog de kosten van die doekjes moesten ophoesten verplicht.

Ik kan me voorstellen als het echt heel pijnlijk of vermoeiend is te douchen dit een uitkomst kan zijn, al kan ik me niet voorstellen dat bij een erge poepbroek een doekje kan helpen.

Echt een schande

Nee, bij een poepbroek moeten we eerst met papieren washandjes het ergste weghalen, en daarna met zo'n doekje nog was opfrissen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:51

Tja... Ik werk zelf ook in een verpleeghuis, dus misschien kijk ik het van de andere kant van de medaille, en het kan altijd beter, MAAR:

- van SWAB's, want zo heten ze, is aangetoond dat het beter is voor de huid van de oudere mens, en ook voor de energieverdeling.
- wassen met water en zeep is kouder voor de mensen, wat enorm veel energie kost om zich weer op te warmen.
- oudere mensen hebben minder energie dan jongere mensen, en douchen kost veel energie voor de mensen.
- ouderen willen vaak ook niet elke dag douchen, de meeste zijn gewend om 1x per week te douchen en willen niet vaker. Elke dag douchen is echt van onze generatie.

Als mensen wel elke dag willen douchen, kan dat gewoon. Douchen kost namelijk nog het minste tijd :=

Erg jammer dat er gelijk overal het slechte van in wordt gezien....

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:53

Wat erg zeg.. kun je niet voorstellen om halverwege de week minimaal dan 1x met water en zeep te wassen?? Alleen opfrissen vind ik echt niet kunnen.. 1x p week douchen is al zo weinig!!!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:58

itsmi schreef:
En als mensen terminaal komen te liggen, reken maar niet dat ze hoger geschaald gaan worden in zorg. Je krijgt niet meer uren voor diegene. Tenzij ze terminaal binnenkomen, dan zijn ze meteen al hoog geschaald en dan krijg je wel de benodigde uren.
Maar als ze terminaal komen te liggen niet,
krom hè!

Als ze terminaal komen te liggen kun je gewoon een ZZP10 aanvragen hoor... gebeurt hier ook. En na het overlijden wordt er voor 5 dagen doorbetaald, en kun je dus de kamer 5 dagen leeg laten staan om de familie in alle rust de kamer leeg te halen...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 22:03

verootjoo schreef:
Tja... Ik werk zelf ook in een verpleeghuis, dus misschien kijk ik het van de andere kant van de medaille, en het kan altijd beter, MAAR:

- van SWAB's, want zo heten ze, is aangetoond dat het beter is voor de huid van de oudere mens, en ook voor de energieverdeling.
- wassen met water en zeep is kouder voor de mensen, wat enorm veel energie kost om zich weer op te warmen.
- oudere mensen hebben minder energie dan jongere mensen, en douchen kost veel energie voor de mensen.
- ouderen willen vaak ook niet elke dag douchen, de meeste zijn gewend om 1x per week te douchen en willen niet vaker. Elke dag douchen is echt van onze generatie.

Als mensen wel elke dag willen douchen, kan dat gewoon. Douchen kost namelijk nog het minste tijd :=

Wij gebruiken geen SWAB.s maar een ander merk van zulke doekjes.
Wat ik bij ons slecht vindt is dat wij maar twee doekjes mogen gebruiken per bewoner.
Dat is te weinig om iemand er helemaal mee te wassen en dat 6 dagen in de week.
Wij hebben dus zelfs helemaal geen washandjes meer dus met douchen moeten we papieren washandjes gebruiken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:06

mika11 schreef:
verootjoo schreef:

Wij gebruiken geen SWAB.s maar een ander merk van zulke doekjes.
Wat ik bij ons slecht vindt is dat wij maar twee doekjes mogen gebruiken per bewoner.
Dat is te weinig om iemand er helemaal mee te wassen en dat 6 dagen in de week.
Wij hebben dus zelfs helemaal geen washandjes meer dus met douchen moeten we papieren washandjes gebruiken.

dat is wel weinig ja... maar de doekjes zijn op zich niet slecht. Juist beter om de redenen die ik noemde. Ik adviseer ze vaak. Niet om de mensen te pesten, maar omdat ik weet dat het beter voor ze is. Energieverdeling is zó belangrijk voor ouderen. Als ze al hun energieverspillen aan gewassen worden met water, of douchen, hebben ze gelijk in het begin van de dag alles al op. Die energie is beter te steken in eten of leuke dingen doen lijkt me ;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 22:10

Ik vind wel dat als iemand een sterke transpiratiegeur heeft, en ik heb iemand gewassen met de 2 doekjes dat diegene nog steeds naar transpiratie ruikt.
Dus flink met deo sprayen en wat parfum zodat de bewoner toch lekker ruikt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:12

mika11 schreef:
Ik vind wel dat als iemand een sterke transpiratiegeur heeft, en ik heb iemand gewassen met de 2 doekjes dat diegene nog steeds naar transpiratie ruikt.
Dus flink met deo sprayen en wat parfum zodat de bewoner toch lekker ruikt.

daar kun je met water en zeep ook niks aan doen, sterker nog, daar zal het waarschijnlijk erger van worden. Bij oudere mensen verandert de huid en de stofwisseling waardoor mensen nu eenmaal sterker ruiken. ;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 22:13

Hoeveel doekjes gebruiken jullie dan per bewoner bij een wasbeurt?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:18

dat weet ik eerlijk gezegd niet. Ik ben geen verzorgende maar fysiotherapeut en adviseer alleen over energieverdeling, transfers e.d.
Maar 2 lijkt me wel weinig. Controleert ook iemand dat dan?

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:26

Ik loop stage op een PG en GP afdeling, maar ik ken de doekjes niet?! De mensen worden bij ons 2-3 keer in de week gedoucht, en voor derest gewoon gewassen met washandjes. :+

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:33

Niet boos worden :+ maar vergeet ook niet dat veel van de oudere mensen van een andere generatie zijn. Een douche was vroeger luxe van 1 keer in de week, of naar het badhuis. Wie zegt dat deze mensen op een dagelijkse douchebeurt zitten te wachten?
(ik werk als verzorgende in de thuiszorg, wel een verschil met intramuraal, maar ook hier al jaren te weinig personeel en steeds meer moeten doen in minder tijd)

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:51

Jaantsje als je ervoor kan kiezen je ouders thuis te verzorgen, dus als je de tijd, geduld en plek heb dan zou ik in elk geval niet mijn ouders daarheen laten gaan. Mijn ouders komen zowiezo bij mij als ze zichzelf niet meer kunnen verzorgen. Mijn schoonouders b.v mogen wegrotten in zo'n tehuis( maar dat is een ander topic). Ik vind het heel jammer dat verzorgend/verpleegend personeel gedwongen wordt zo te werken. Zo wordt je absoluut niet opgeleid en het is vaak de liefde/ roeping die je voelt om voor dit mooi beroep te kiezen. Ik heb in Aruba goede herinneringen aan het verzorgen van de bejaarden( daarna besloot ik ook verpleegkundige te worden) , maar toen ik Nederland werkte ging ik met tegenzin naar mijn werk. En dan had je soms een vrouwtje die speciaal keek of ik kwam werken omdat ze van mij wel de douche in mocht ook was het niet woensdag.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:09

Ik heb echt nooit gemerkt dat mensen teveel energie verbruiken tijdens een wasbeurt met water en zeep. Lijkt me erg sterk, zolang je er maar voor zorgt dat de mensen niet nat in hun blote kont zitten wachten op je. Kwestie van leren lijkt me. Kleine stukjes, beetje bij beetje en rustig aan (oh nee, daar scheelt het juist aan in die tehuizen..) Dat mensen niet iedere dag willen douchen is natuurlijk prima, zo lang het hun eigen keus is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:14

Miryamk schreef:
Ik heb echt nooit gemerkt dat mensen teveel energie verbruiken tijdens een wasbeurt met water en zeep. Lijkt me erg sterk, zolang je er maar voor zorgt dat de mensen niet nat in hun blote kont zitten wachten op je. Kwestie van leren lijkt me. Kleine stukjes, beetje bij beetje en rustig aan (oh nee, daar scheelt het juist aan in die tehuizen..) Dat mensen niet iedere dag willen douchen is natuurlijk prima, zo lang het hun eigen keus is.

Jammer dat je het niet merkt, dat geeft niet, hebben meer mensen last van. Anders hadden de fysio's en ergo's natuurlijk weinig te doen ;) Maar goed dat wij het wel merken zo kunnen adviseren.
Energieverbruik is namelijk te meten. En als je dat doet, weet je precies waar er veel energie naar toe gaat, waar weinig, en kun je zo een prima advies geven hoe je mensen het beste de dag door laat komen, zonder dat al hun energie al verspild is aan wassen/douchen. Het is nu eenmaal een feit dat dat veel, en voor veel ouderen té veel, energie kost, en dit makkelijk op te lossen is door te wassen met doekjes. De hygiëne is onderzocht, en niet aantoonbaar minder dan met de douche.

Wat is nog het meest jammer vindt, is dat mensen bij zoiets te horen gelijk uit hun slof schieten, omdat het 'slecht' is en 'zielig' zonder dat ze zich ergens in verdiepen. In het waarom, en in de fysieke/ mentale verschillen met ouderen en jongeren.