kerst mag straks ook geen kerst meer zijn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: kerst mag straks ook geen kerst meer zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 13:47

sja voor mij is kerst ook niet kerst als in kindeke jezus, maar hetgeen wat het was voor de christenen de feestdagen verkerstend hebben
dus voor mij an sich geen probleem, je noemt het maar zoals je het noemen wil
snap dus ook niet dat er nu door de amrikanen weer zo een probleem van gemaakt moet worden

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 13:50

Blue_Eyes schreef:
Wat een onzin, djuulsie. Als jij op 25 december gewoon in je uppie aardappels, groenten en vlees wilt eten en de dvd van weet ik veel wat wilt kijken of een lekker boek wilt lezen, dan kan dat, hoor. Je HOEFT niet naar een kerk, je HOEFT niet naar familie, je HOEFT niet uitgebreid te eten, je HOEFT zelfs niet naar al die kerstfilms op tv te kijken.

Daarom doe ik het ook niet!!! maar kan geen zender aanzetten op tv of radio en wordt d**d gegooit met kerstliedjes, films etc! Kerst heeft overigens al heeeeeeeeeeel lang niet zo veel meer met de kerk te maken... tenminste, de meeste nederlanders weten er weinig tot niets van... Het gaat alleen nog om cadeaus geven en zo veel mogelijk eten... {x) laat dan maar!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 17:05

djuulsie schreef:
Blue_Eyes schreef:
Wat een onzin, djuulsie. Als jij op 25 december gewoon in je uppie aardappels, groenten en vlees wilt eten en de dvd van weet ik veel wat wilt kijken of een lekker boek wilt lezen, dan kan dat, hoor. Je HOEFT niet naar een kerk, je HOEFT niet naar familie, je HOEFT niet uitgebreid te eten, je HOEFT zelfs niet naar al die kerstfilms op tv te kijken.

Daarom doe ik het ook niet!!! maar kan geen zender aanzetten op tv of radio en wordt d**d gegooit met kerstliedjes, films etc! Kerst heeft overigens al heeeeeeeeeeel lang niet zo veel meer met de kerk te maken... tenminste, de meeste nederlanders weten er weinig tot niets van... Het gaat alleen nog om cadeaus geven en zo veel mogelijk eten... {x) laat dan maar!

het heeft van oorsprong niet eens wat met de kerk te maken, winter zonnewende, het nieuwe begin, en toen was er de kerk en die heeft er een andere betekenis aan gegeven, de meeste godsdienst gerelateerde feestdagen zijn van oorsprong andere vieringen dan dat ze sinds de verkerstening van de samenleving zijn.

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 01:22

@Sonja_vR: Kerst heeft alles met de kerk te maken, alleen de kerstboom niet (wat wij kerstboom noemen). :)
Dit is een overblijfsel van een ander feest (ander geloof), weet even niet meer precies hoe het zit. ;)

Maar ik vind het stom dat ze de namen aanpassen. Hebben veel mensen er dan problemen mee?
Waarom willen mensen wel kerst vieren maar niet herinnerd worden aan waar kerst vandaan komt?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 01:24

beetje overdreven allemaal :+ het blijft ALTIJD een christelijk feest. ik als niet-christelijke (wel joods bloed) vier ook kerst en ik maak me nou echt niet druk om dit soort dingen hoor :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:49

LF_xx_D schreef:
@Sonja_vR: Kerst heeft alles met de kerk te maken, alleen de kerstboom niet (wat wij kerstboom noemen). :)
Dit is een overblijfsel van een ander feest (ander geloof), weet even niet meer precies hoe het zit. ;)

Maar ik vind het stom dat ze de namen aanpassen. Hebben veel mensen er dan problemen mee?
Waarom willen mensen wel kerst vieren maar niet herinnerd worden aan waar kerst vandaan komt?

ja het is kerst sinds de kerk er kerst van heeft gemaakt, voor de kerstening hadden vrijwel alle christelijke feestdagen een hele andere naam en betekenis

kerst was het oude winterfeest dat rond de 21ste viel, de winterzonnewende, de drie dagen waarbij de zon lijkt stil te staan en na de 24ste weer de dagen langer gaan worden en de zon het leven weer op gang gaat brengen (vandaar ook die dienst op de 24ste)

een ander voorbeeld, pasen, dat was vroeger een viering voor de godin van licht en lente , er werden vuren gestookt om de demonen van de winter te verjagen of in andere culturen een viering voor de godin van de vruchtbaarheid , waarmee gevierd werd dat de natuur weer uit de winterse dood ontwaakte
simbolen die bij pasen hoorden waren de haas en eieren, gebruiken die daar uit voortvloeien bestaan nog steeds

de manier van de kerk om de mensheid sneller om te turnen, maak van de feesten die er zijn christelijke vieringen "et voila : instant christendom" ;)

dus sja, uiteindelijk gebeurt er in bepaalde landen dus niets anders dan dat er wereldwijd(huidige gebieden waar de toenmalige cuyltuur en geloven is vervangen door christendom) is gebeurt toen het christendom massaal geintroduceerd werd,
mijn mening is in ieder geval, wat maakt het uit hoe een ander het noemt, noem het voor jezelf zoals je het noemen wilt voor de 1 kerst, voor mij winterzonnewende

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 19:41

Volgens mij klopt jouw verhaal Sonja-vR.
Het waren in de ogen van christenen heidenen die de natuur aanbeden en dat kon niet.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 19:53

sja, de bijbel in de ene hand en het zwaard in de ander, zo is het christendom groot geworden in tijden van weleer,
geef vieringen van heidenen andere namen en betekenissen en maak het DE waarheid... verban iedere andere waarheid tot het land der leugens en ketterij met flinke straffen
ga daarna over tot indoctrineren van nieuwe generaties en je zult zien, op den duur is het overgrote deel van je bevolking tot het geloof van de leiders bekeerd totdat angst zaaien en onderdrukken niet meer de mode is en mensen weer vrijheid tot denken en geloven krijgen

het christendom is relatief gezien ook een erg jonge godsdienst, voor het christendom werd de natuur vereerd, in de loop der tijd werden de krachten, momenten en periodes van het jaar steeds menselijker weergegeven( goden etc) die periode heeft een veelvoud van de leeftijd van het christendom geduurd

een deel van de rituelen van voor het christelijke geloof is wel in gebruik gebleven , maar ook weer een andere beteknis gekregen , of buiten het christendom gelaten en hun "heidense" betekenis gehouden, of in het verdom hoekje geraakt en later weer herontdekt

de kerstboom is ook pas sinds een paar 100 jaar toegestaan door de katholieke kerk trouwens(een dikke 200 dacht, zou ik even na moeten kijken)

ik ben nog steeds van mening dat ieder mag geloven en doen wat ze willen kwa religie of vieringen, maar vind het wel grappig dat mensen vaak iets vinden, maar niet de oorsprong van hetgeen weten waar ze wat van vinden
zoals dus christelijke feestdagen bijvoorbeeld...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 08:22

Laten we wel wezen: Kerstmis bestaat al sinds de vierde eeuw en is waarschijnlijk pas geïnstalleerd nadat keizer Konstantijn het Christelijke geloof toestond in 313. Dat is echt wel behoorlijk lang geleden ;) Er gaan wat theoriën over waarom die datum gekozen is. Sommigen denken dat het juist 9 maanden na het begin van de lente gekozen is ;)

Feit is wel dat er geen duidelijkheid is over de geboortedag van Jezus of zelfs van het geboortejaar van Jezus. Er is een rekenfout gemaakt met het berekenen van de calender, en het is behoorlijk duidelijk dat Jezus een aantal jaren voor Christus is geboren ;)

Overigens vieren veel Christenen het geboortefeest van Jezus met wat wij Driekoningen noemen. Dat is de doop van Jezus en velen stellen dat Jezus toen pas Christus werd.

Voor wat betreft de eettraditie van Kerstmis: vroege christenen aten juist sober met Kerstmis, om het verschil aan te geven met de Romeinse schranstradities. Dat is veranderd om het beter in het cultuurtradities van de Romeinen te plaatsen.

De bijbel zegt overigens niet zo gek veel over de geboorte van Jezus. Feitelijk is die religieus gezien ook minder interessant, want als zuigeling deed hij toch weinig. Pas toen hij 12 werd, begon hij echt interessante dingen te doen. Pasen is wat dat betreft het belangrijkste feest van de Christelijke kerk, want daar werd de essentie van het Christelijke geloof pas echt bevestigd.

ik zie er spiritueel niks op tegen dat mensen de hergeboorte van de zon vieren en dat daar een Christelijke betekenis aan gegeven is door ook de geboorte van Jezus op die dag te stellen. Overigens geeft dat ook aan hoe beperkt het systeem is, want in op het Zuidelijk halfrond is dat precies het tegengestelde. Natuurgodsdiensten verheerlijken heeft mijns inziens geen zin, tenzij we weer openlijk mensen willen gaan offeren aan de natuurgoden.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 10:24

Jantergouw, erg verhelderend!

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 10:31

Joost
Wie zegt dat de natuurgodsdiensten verheerlijkt worden?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:42

ik zeg ook niet dat natuur religies(laten we goden er even buiten houden) verheerlijtk moeten worden, ik zeg alleen dat de oudere vieringen zijn gekerstend en dat dat vaak niet bekend is door de indoctrinatie die plaatsvind op dit gebied

ik vier persoonlijk ook niet de wedergeboorte van de zon of andere dagen, maar voor mij zijn het gewoon eikpunten in het jaar waarbij je weet waar het gebeuren staat
dus bijvoorbeeld winterzonnewende als punt waarbij het donkerste gedeelte van het jaar afgesloten kan worden en het langer worden van de dagen weer begint
gewoon fijn om te weten en eventueel bij stil te staan

zo ook een deel van de andere vieringen die ik als punt van "fijn, dit hebben we gehad en nu gaan we deze kant weer op"

persoonlijk geloof ik niet in een god of goden, dus ook geen natuurgoden, in mijn beleving bestaan ze gewoonweg niet, dus valt er ook niets te vereren en te offeren
en laten we nu niet gelijk de hele natuurreligie kant afdoen als een mensenofferend gebeuren,
dat lijkt me ook weer niets toevoegen

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:51

Ik zeg ook niet dat dat hier gedaan wordt. Maar er zijn wel degelijk mensen op deze planeet die natuurgodsdiensten blijkbaar het beste vinden. En er zin zeker aanwijzingen voor dat de geloven op het noordelijk halfrond een deel van de ijkpunten uit de natuur hebben gebruikt. Dat levert dan weer leuke effecten op in plaatsen waar de ijkpunten niet gelden, zoals in Australië en Zuid-Amerika, waar kerstmis net na de langste dag van het jaar valt.

Kalenders zijn overigens ingesteld om de landbouwcultuur te ondersteunen. De kalender was nodig om te weten wanneer er het best gezaaid en geoogst kon worden. Op ieder punt van de aarde is de kalender namelijk een redelijke referentie om te schatten wat voor weer het is of wat er gaat komen (In Januari heb je bijvoorbeeld meer kans op sneeuw dan in Augustus, om maar een voorbeeld te noemen).

De Mezo-Amerikaanse stammen in Mexico hadden een hele cultus die zich om de zon en om de teelt van maïs vormde. De teelt van maïs was een voorwaarde om in grote concentraties te kunnen wonen (Mexico Stad was groter dan welke stad in Europa, in 1492). Om de oogst te optimaliseren hadden ze dus een kalender nodig om te kunnen voorspellen wanneer de kans op regen het grootst was. Verder werden aan die kalender nog allerlei religieuze zaken toebedacht, zo ook aan de stand van de sterren, die op landbouwkundig gebied feitelijk niet zo interessant zijn. Maar men zag dat de kalender niet zo een nauwkeurige voorspelling van het weer gaan en maakten ze de conclusie dat er meer invloeden zijn. Overigens waren veel van die stammen redelijk bloeddorstig. De Spanjaarden die hun veroverden overigens ook, in hun jacht op goud en zilver.

Overigens hebben we in Nederland nog wel meer ijkpunten op de kalender. Denk maar eens aan de ijsheiligen. Kent iemand die nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:39

djuulsie schreef:
Zinia schreef:
Dat zijn het zelfde soort mensen die ook liever willen dat we Sinterklaas niet meer vieren met 'zwarte' Pieten...

Pffff, ik word hier toch zo moe van... ZWARTE pieten :){ zijn zwart omdat ze door de schoorsteen klimmen, niet omdat het zwarte mensen zijn...
echt, die *piep* amerikanen moeten eens ophouden met alles te verzieken.... {:) KERST KERST KERST!!!!

Nouuuu dit is eigenlijk een andere discussie, maar ons is geleerd; dat zwarte pieten zwart zijn omdat ze door de schoorsteen klimmen.
Die gedachte moeten we ook aanhouden want zo blijft het een leuk feest :) Maarrr ten tijde dat Sinterklaas werd gevierd zoals wij het kennen, waren zwarte pieten de 'slaven' van de blanke man. (dat Sinterklaas oorspronkelijk een TURKSE Bisschop is en niet bepaald blank was vergeten we even) Kijk maar wat de Zwarte Pieten aanhebben; 17e eeuwse kledij, gouden 'creolen' en dikke rood opgemaakte lippen. Ze zien er dus uit als Afrikaanse slaven.
Mij is zelfs de op mijn Katholieke basisschool verteld dat je Sinterklaas -wit/blank- kunt zien als 'het goede'. Niet als in dat blanke mensen goed of beter zijn maar wit=licht en zwart van de Zwarte Pieten staat voor donker en 'slecht'. Want Sinterklaas deelt cadeau's uit aan de kinderen die GOED zijn geweest. Zwarte Piet hoorde stoute kindjes te straffen.
Maar het is gelukkig veranderd in de loop der jaren en nu zijn de Pieten enkel zwart door de schoorsteen.
Maar de mensen die dit bovenstaande verhaal OOK kennen staan op hun achterste poten om ze een kleurtje te geven... ach breek me de bek niet open! Grrr..

Ik heb vaak zin, als ik in de supermarkt ben en ik zie 'Zoenen' staan, om daar met een stift 'NEGER' voor te schrijven!

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:04

Sonja_vR schreef:
kerst was het oude winterfeest dat rond de 21ste viel, de winterzonnewende, de drie dagen waarbij de zon lijkt stil te staan en na de 24ste weer de dagen langer gaan worden en de zon het leven weer op gang gaat brengen (vandaar ook die dienst op de 24ste)

een ander voorbeeld, pasen, dat was vroeger een viering voor de godin van licht en lente , er werden vuren gestookt om de demonen van de winter te verjagen of in andere culturen een viering voor de godin van de vruchtbaarheid , waarmee gevierd werd dat de natuur weer uit de winterse dood ontwaakte
simbolen die bij pasen hoorden waren de haas en eieren, gebruiken die daar uit voortvloeien bestaan nog steeds

de manier van de kerk om de mensheid sneller om te turnen, maak van de feesten die er zijn christelijke vieringen "et voila : instant christendom" ;)

dus sja, uiteindelijk gebeurt er in bepaalde landen dus niets anders dan dat er wereldwijd(huidige gebieden waar de toenmalige cuyltuur en geloven is vervangen door christendom) is gebeurt toen het christendom massaal geintroduceerd werd,
mijn mening is in ieder geval, wat maakt het uit hoe een ander het noemt, noem het voor jezelf zoals je het noemen wilt voor de 1 kerst, voor mij winterzonnewende

Je hebt gelijk dat de kerk over die oude feestdagen christelijke feestdagen heeft neergezet, maar dat gebeurt andersom ook. (:
Bijv. halloween is op dezelfde dag gezet als hervormingsdag, ookal is halloween nu pas een beetje aan het overwaaien (merk ik dan). :)

En aan christelijke feestdagen wordt ook een andere betekenis gegeven, mensen die niet christelijk zijn voeden hun kinderen toch eerder op met het paashaas en kerstboom idee dan wat het christendom ermee bedoeld,
Dus ik zie niet in waarom we de naam zouden aanpassen wanneer iedereen het op zijn eigen manier viert zegmaar ;) (even in het algemeen)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:59

LF_xx_D schreef:
Sonja_vR schreef:

Je hebt gelijk dat de kerk over die oude feestdagen christelijke feestdagen heeft neergezet, maar dat gebeurt andersom ook. (:
Bijv. halloween is op dezelfde dag gezet als hervormingsdag, ookal is halloween nu pas een beetje aan het overwaaien (merk ik dan). :)

En aan christelijke feestdagen wordt ook een andere betekenis gegeven, mensen die niet christelijk zijn voeden hun kinderen toch eerder op met het paashaas en kerstboom idee dan wat het christendom ermee bedoeld,
Dus ik zie niet in waarom we de naam zouden aanpassen wanneer iedereen het op zijn eigen manier viert zegmaar ;) (even in het algemeen)

halloween is een feest wat ook al heel erg lang bestaat
zoals veel vieringen is alleen de vorm ervan verschillend.
voor het in sommige regionen halloween heette , heette het bij de kelten Samhain, die naam komt af van het oud iers :samuin en betekend ruw vertaald het einde van de zomer, andere betekenissen zijn ook wel een oogstviering/festival en vanaf de 8ste eeuw ook het allerzielen vanuit de katholieke overtuiging

de naam halloween is pas in de 16de eeuw om de hoek komen kijken
en hoe het nu gevierd word heeft zich over een lange tijd ontwikkeld en is beinvloed door allerlei verschillende culturen (oa de katholieke en de kelten)

(sommige folkoristen linken het zelfs aan een oud romeinse viering )

hervormingsdag is dus in de plaats gekomen van, maar doordat informatie erg makkelijk te vinden is over culturen etc etc etc , zullen er idd mensen zijn die niet uit een regio komen waar traditioneel halloween gevierd word , dergelijk dingen toch eigen maken en vieren .

feit blijft voor mij idd wel, wat maakt het uit hoe de media, of een overactieve regering met oorlogstrauma's en multiculti obsessies het noemen wil, noem het voor jezelf zoals je het noemen wil en geniet er van