Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Blue_Eyes schreef:Wat een onzin, djuulsie. Als jij op 25 december gewoon in je uppie aardappels, groenten en vlees wilt eten en de dvd van weet ik veel wat wilt kijken of een lekker boek wilt lezen, dan kan dat, hoor. Je HOEFT niet naar een kerk, je HOEFT niet naar familie, je HOEFT niet uitgebreid te eten, je HOEFT zelfs niet naar al die kerstfilms op tv te kijken.
djuulsie schreef:Blue_Eyes schreef:Wat een onzin, djuulsie. Als jij op 25 december gewoon in je uppie aardappels, groenten en vlees wilt eten en de dvd van weet ik veel wat wilt kijken of een lekker boek wilt lezen, dan kan dat, hoor. Je HOEFT niet naar een kerk, je HOEFT niet naar familie, je HOEFT niet uitgebreid te eten, je HOEFT zelfs niet naar al die kerstfilms op tv te kijken.
Daarom doe ik het ook niet!!! maar kan geen zender aanzetten op tv of radio en wordt d**d gegooit met kerstliedjes, films etc! Kerst heeft overigens al heeeeeeeeeeel lang niet zo veel meer met de kerk te maken... tenminste, de meeste nederlanders weten er weinig tot niets van... Het gaat alleen nog om cadeaus geven en zo veel mogelijk eten...laat dan maar!
LF_xx_D schreef:@Sonja_vR: Kerst heeft alles met de kerk te maken, alleen de kerstboom niet (wat wij kerstboom noemen).
Dit is een overblijfsel van een ander feest (ander geloof), weet even niet meer precies hoe het zit.
Maar ik vind het stom dat ze de namen aanpassen. Hebben veel mensen er dan problemen mee?
Waarom willen mensen wel kerst vieren maar niet herinnerd worden aan waar kerst vandaan komt?
djuulsie schreef:Zinia schreef:Dat zijn het zelfde soort mensen die ook liever willen dat we Sinterklaas niet meer vieren met 'zwarte' Pieten...
Pffff, ik word hier toch zo moe van... ZWARTE pietenzijn zwart omdat ze door de schoorsteen klimmen, niet omdat het zwarte mensen zijn...
echt, die *piep* amerikanen moeten eens ophouden met alles te verzieken....KERST KERST KERST!!!!
Sonja_vR schreef:kerst was het oude winterfeest dat rond de 21ste viel, de winterzonnewende, de drie dagen waarbij de zon lijkt stil te staan en na de 24ste weer de dagen langer gaan worden en de zon het leven weer op gang gaat brengen (vandaar ook die dienst op de 24ste)
een ander voorbeeld, pasen, dat was vroeger een viering voor de godin van licht en lente , er werden vuren gestookt om de demonen van de winter te verjagen of in andere culturen een viering voor de godin van de vruchtbaarheid , waarmee gevierd werd dat de natuur weer uit de winterse dood ontwaakte
simbolen die bij pasen hoorden waren de haas en eieren, gebruiken die daar uit voortvloeien bestaan nog steeds
de manier van de kerk om de mensheid sneller om te turnen, maak van de feesten die er zijn christelijke vieringen "et voila : instant christendom"
dus sja, uiteindelijk gebeurt er in bepaalde landen dus niets anders dan dat er wereldwijd(huidige gebieden waar de toenmalige cuyltuur en geloven is vervangen door christendom) is gebeurt toen het christendom massaal geintroduceerd werd,
mijn mening is in ieder geval, wat maakt het uit hoe een ander het noemt, noem het voor jezelf zoals je het noemen wilt voor de 1 kerst, voor mij winterzonnewende
LF_xx_D schreef:Sonja_vR schreef:kerst was het oude winterfeest dat rond de 21ste viel, de winterzonnewende, de drie dagen waarbij de zon lijkt stil te staan en na de 24ste weer de dagen langer gaan worden en de zon het leven weer op gang gaat brengen (vandaar ook die dienst op de 24ste)
een ander voorbeeld, pasen, dat was vroeger een viering voor de godin van licht en lente , er werden vuren gestookt om de demonen van de winter te verjagen of in andere culturen een viering voor de godin van de vruchtbaarheid , waarmee gevierd werd dat de natuur weer uit de winterse dood ontwaakte
simbolen die bij pasen hoorden waren de haas en eieren, gebruiken die daar uit voortvloeien bestaan nog steeds
de manier van de kerk om de mensheid sneller om te turnen, maak van de feesten die er zijn christelijke vieringen "et voila : instant christendom"
dus sja, uiteindelijk gebeurt er in bepaalde landen dus niets anders dan dat er wereldwijd(huidige gebieden waar de toenmalige cuyltuur en geloven is vervangen door christendom) is gebeurt toen het christendom massaal geintroduceerd werd,
mijn mening is in ieder geval, wat maakt het uit hoe een ander het noemt, noem het voor jezelf zoals je het noemen wilt voor de 1 kerst, voor mij winterzonnewende
Je hebt gelijk dat de kerk over die oude feestdagen christelijke feestdagen heeft neergezet, maar dat gebeurt andersom ook. (:
Bijv. halloween is op dezelfde dag gezet als hervormingsdag, ookal is halloween nu pas een beetje aan het overwaaien (merk ik dan).
En aan christelijke feestdagen wordt ook een andere betekenis gegeven, mensen die niet christelijk zijn voeden hun kinderen toch eerder op met het paashaas en kerstboom idee dan wat het christendom ermee bedoeld,
Dus ik zie niet in waarom we de naam zouden aanpassen wanneer iedereen het op zijn eigen manier viert zegmaar(even in het algemeen)