Ritueel slachten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:03

Kanelly schreef:
Wat ik me trouwens nog afvraag, een ieder die hier zo tegen is.... wees eens eerlijk, nog nooit op vakantie geweest in Turkije/Tunesië/Egypte? Je weet wat je daar eet in de hotels hè, bij die heerlijke overdadige buffeten ;)

nee, nooit geweest en zou er nog niet dood gevonden willen worden. Ook ritueel slachten vind ik niet van deze tijd. Er komen volgens mij nieuwe regels dat er stickers op vlees komt of het ja of nee halal geslacht is. Ik ben vegetarisch, maar als ik wel vlees zou eten zou ik of biologisch of zeker moeten weten dat het niet halal is.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:04

Volgens de bijbel mocht je ook bepaalde soorten vlees niet eten, waarschijnlijk om dezelfde reden als hierboven. De christenen eten die soorten inmiddels al lange tijd. Kan me voorstellen dat dit ooit ook zal gebeuren bij moslims en joden.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:04

Citaat:
nee, nooit geweest en zou er nog niet dood gevonden willen worden

Bizarre opmerking...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:05

De media kunnen ;)

En ja, de aanpassingscultuur lijkt me niet in dit topic thuishoren.
In het begin van het topic werd er uitdrukkelijk benadrukt dat het hier niet enkel om moslims gaat, maar ook om joden.
Dus dan gaat het aanpassen ook niet helemaal op.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:08

jameyskatje schreef:
want bij een correcte islamitische slacht mag ten 1e het dier niet eens uit de bioindustrie komen, daarbij zjn er dan heeeel veeel regels en voorwaarden waar men aan moet voldoen zodat de dieren niet lijden, direct hersendood zijn en niet in hu emoties worden geschaad.

Ik ben blij dat het ook nog eens uit de mond van een moslim wordt gezegd.
Wat de leer is en wat men doet zijn soms twee verschillenden dingen.
Slecht ritueel slachten is slecht slachten.
Goed ritueel slachten dient pijnloos te zijn.

Maar ik blijf erbij dat men het in Nederland best zou mogen verbieden.
Ik moet ook gewoon de producten die ik hier niet kan krijgen over laten komen uit Nederland of gewoon niet meer eten...

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:10

Ben ook tegen ritueel slachten. Zeker als t runderen betreft, duurt te lang voordat het dier niks meer voelt. Bij schapen /geiten gaat dit mits t goed gebeurt wel heel snel. Immers is de bedoeling om zowel slagader als ruggemerg (lees waar de zenuwen lopen van hoofd naar de rest van het lichaam) in 1 snijbeweging helemaal door te ssnijden. Als dit goed gebeurt (met een goed scherp mes) dan voelt t schaap of geit meteen niks meer, de zenuwen die van uit t lichaam naar t hoofd lopen en dus de pijnprikkels door moeten sturen zijn dwars doormidden, dus pijn voelen is dan niet meer mogelijk. Het dier is niet meteen dood, immers het hart pompt nog om t bloed uit het lichaam te pompen net als bij dieren die op de reguliere wijze worden geslacht dmv een pin in t hoofd, kogel of door electrocutie (deze dieren zijn dus dan wel verdoofd, wat ook nodig is omdat bij reguliere slachting NIET t ruggemerg wordt doorgesneden, alleen de halsslagader wordt doorgesneden of gestoken om t bloed door t nog kloppende hart uit t lichaam te laten pompen).
Voor runderen is t een lijdens weg van enkele minuten en ook voor schapen/geiten als t niet juist gebeurt. (wordt daar ook misselijk van, zeker als ze met een aardappel mesje aan komen zetten 8)7 ) Hoop dus dat de moslims en joden in NL besluiten om van deze wijze van slachten afstappen.

@Kanelly

Ik las dat je t steeds over melkkoeien die verschrikkelijke pijnen hebben tijdens t werpen van een kalf door t teveel doorfokken op t uier. Waar haal je dat nu weer vandaan?? Ten eerste: vroeger toen de koeien voor zo wel melk als vlees werden gebruikt (bijv. MRIJ-koeien) waren de kalfjes die ze wierpen veel zwaarder/gespierder gebouwd dan de huidige kalveren die bij de melkkoeien geboren worden. Vroeger waren er dus veeeel meer zware kalverijen dan tegenwoordig.
Ten tweede: De huidige melkkoeien zijn gemiddeld 25 cm groter dan de koeien van vroege, hebben een veel ruimer frame en kruis en kalven daarom ook gemakkelijker af.
Ten derde: Als een koe (lees vaars) voor de eerste keer moet kalven, dan is het zeer belangrijk dat dit makkelijk gebeurt, om haar een goede start als melkkoe te geven. Vaarzen die te zwaar afkalven worden nooit geen goede melkkoe meer en vaak ook niet of slecht meer drachtig. De melkveehouders gaan dus bij t bepalen van de stierkeuze voor hun vaarzen zeer zorgvuldig te werk. Of ze gebruiken een pinkenstier waarvan bekend is dat deze een korte draagtijd geven, tevens geven deze stieren lichtere en kleinere kalfjes wat het gemakkelijk laten kalven bevorderd. Soms wordt er zelfs een ander ras stier (bv jersey) op de vaarzen gebruikt waarvan bekend is dat ze extreem lichte kalfjes geven. Is allemaal in t belang van de aanstaande jonge melkkoe.
Ten vierde: De zware geboortes waarbij de hulp van een krik nodig mocht zijn, zijn drastisch teruggelopen t.o.v.vroeger.
Ten vijfde: Bij echte vleeskoeien (BBL, verbeterd rood-bont) wordt meestal geen krik gebruikt, die kalfjes worden bijna allemaal met een keizersnede geboren om horror bevallingen te voorkomen.) In de dikbilfokkerij zijn ze nu al een aantal jaren bezig om de dieren minder extreem (lees gespierd) te fokken met ruimere kruisbreedtes om evt een natuurlijke bevalling in de toekomst mogelijk te kunnen maken, helaas zijn ze nog niet zo ver.

Bij melkkoeien komt t nog sporadis voor dat de melkveehouder het niet goed inschat en dus de krik nodig heeft, maar zoals jij t beschrijft lijkt of 99 % vd nederlandse melkkoeien zo bevalt, en das regelrecht kletspraat!
Dat je tegen de bio-industrie bent, das me nu wel duidelijk. Een discussie met mensen zoals jij is bij voorbaat al onbegonnen werk gezien de onzin die hier al eerder door je geschreven is.

Dat je tegen bent is je goed recht, maar ik wordt wel kei moe/boos van die negatieve verhalen de gewoon totaal onzin zijn, en waaruit blijkt dat je totaal niet weet waar je t over hebt. Je hoeft geen discussie met me te starten, want daar ga ik niet op in. Ga niet mijn tijd verdoen om te proberen andere mensen hun ogen te openen, als ze bij voorbaat al alles afkeuren wat bio-industrie betreft!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:12

http://www.youtube.com/watch?v=6AZvQFJq ... re=related

Dit is een schokkend filmpje...
Dit is wat er vooraf gaat aan het slachten... dit is dan wel in een héél andere cultuur dan Nederland.

Je ziet in een filmpje hoe een koe naar de grond gewerkt word, vastgebonden word... en waarvoor? Zodat ze daarna de keel kunnen doorsnijden..
Stressloos noemen ze dit....

Dan zie ik nog liever een koe die gewoon in een stelling staat....
Bah....

Nou.. als dit stressloos is... eet ik maandag een heel karkas van een paard op...
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 16-12-10 23:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:12

En over dat ik de vergelijking niet meer 'mag' maken, het gaat me er ook niet om wat júllie persoonlijk wel of niet erg vinden.
Maar de hetze die er weer ontstaat.
Als ze vanuit de politiek dan zo correct bezig willen, waarom dan de economische belangen niet laten varen en alle wanpraktijken in de bio industrie uitbannen?

danneke80

Re: Ritueel slachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:13

tja....dat zou de ideale wereld zijn. Liever nog vandaag dan morgen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:14

_rosita_ schreef:
Ik eet al tijden geen halalvlees meer, hoe jammer ik het ook vind dat ik niet af en toe meer een Turke Pizza kan eten :P
De manier waarop deze dieren geslacht worden, druist zo tegen mijn gevoel in, nee.... dat hoef ik niet te eten,.
Zouden die dieren nog het schitterende leven hebben gehad zoals het oorspronkelijk hoort bij ritueel geslacht vlees (altijd buitgen gelopen, goed verzorgd en gevoed en kort en pijnloos geslacht) zou ik het misschien nog weer anders vinden. Maar het zijn dezelfde hokjes koeien en schapen en dan ook nog eens zo ellendig aan hun einde gekomen,...

Ehm, daarom bestaan er vegetarische turkse pizza's :) dat is wat ik eet want geen halalvlees voor mij. Vind het belachelijk :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:15

Lieve Famke....ik ben niet tegen de bio-industrie, ik vind het allemaal prima.
Ik eet alles, drink alles, zoals ik in het begin van het topic al aangaf.. I couldn't care less.

En dat ik niet weet hoe het er aan toe gaat... tot een paar jaar geleden (iets met verhuizen en uit huis gaan), heb ik zelf regelmatig aan de klossen gehangen, staartjes afgebrand, tandjes geslepen etc.

Dus relax. Ik weet hoe het er aan toe gaat.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-12-10 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:18

Famke160301 schreef:
@Kanelly
Ten vierde: De zware geboortes waarbij de hulp van een krik nodig mocht zijn, zijn drastisch teruggelopen t.o.v.vroeger.

Een krik of andere mechanische hulpmiddelen om de kracht te vergroten bij de geboorte zijn zelfs al bij wet verboden.
Ik heb zelfs bevalling bij vleesvee meegemaakt (niet de dikbil), wat soepeltjes op normale wije verliep. En meeste melkvee kalft op de normale manier af.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:20

suuzepuus schreef:
jameyskatje
goed dat je dit hier neerzet. eet je wel vlees? zo ja wat dan?
ze nee, wel de rest van de dierelijke producten?

ik heb iemand in de buurt die zijn koeien en schapen bij een biologische boerderij haalt en hij is zeer gelovig en doet het ook geheel volgens de regels (en heeft een eigen slagerij). kippen en konijnen kan ik weer ergens anders vandaan halen, maar dat is volgens mij niet legaal?? zelf slachten?? maar wel allemaal scharrel en ik heb er vaak bij gestaan en het gaat allemaal heel respectvol.

ik wil ook graag vlees eten. ik ben geen vegatarier, maar ik weiger vlees te eten dat niet voor mij is toegestaan. er kan dan wel een leuk halal labeltjes op zitten. maar het is niet volgens de islamitische regels dus eigenlijk is het niet halal, maar haram. (halal=toegestaan en haram=verboden)

ik weet waar het vlees van de ahXL vandaan komt. dat vlees is ook zeer netjes geslacht, maar helaas komt het uit de bioindustrie en ik leef zoveel mogelijk biologisch (niet enkel wat betreft vlees)

ik eet inderdaad ook geen andere dierlijke producten zoals bv gelatine en bepaalde E-nummers ed.
wij eten ook heel weinig vlees. 2 keer per week, soms 3. we eten veel vis (wel verantwoord gevangen haha) en soms vegatarisch. vlees zie ik echt als een luxeproduct.

er staan een aantal links in mijn profiel en ook op de sites die ik gaf van het islamitisch forum heb ik er heel veel over geschreven.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:27

Goed van je dat je op die manier leeft. Kan ik alleen maar respect voor hebben. Ik kon me al niet voorstellen dat de manier van slachten die in nl halal genoemd wordt de wijze is zoals Allah hem bedoeld heeft.

shireen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:53

Ik ben dus tegen het ritueel slachten en ook tegen de bio industrie.
En Kannely je bent voor de wereldvrede staat er in je profiel,bedoel je hiermee........iedereen maar in zn waarde laten?
Die mensen die ritueel slachten lopen nog honderd jaar terug in de tijd.
Mogen wij als westerlingen niet voor de dieren opkomen voor die barbaarse praktijken?

jetla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:55

Tegen!!!!
We pikken al te veel in ons eigen land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 00:14

Shireen, ja. Zou jij het niet fijn vinden dan als anderen jou in je waarde laten?
En probeer de daden eens los te zien van de mens.

Tuurlijk mag je opkomen voor hetgeen jij barbaars vindt.
Wil niet zeggen dat het barbaars is.
Zo zijn er culturen die het te bizar voor woorden vinden dat wij dieren in huis of zelfs in bed hebben...en zo zijn er culturen die gaatjes in koeien maken om het bloed te drinken om te kunnen overleven.
Wat wij normaal vinden, kan een ander abnormaal vinden. Maar mits het binnen de grenzen van de wet valt, is dat toch te accepteren?

shireen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 00:31

Naar mijn idee valt er binnen mijn wet dat ik de medemens geen pijn aandoe en mijn dieren ook niet.
Ik ben wel zover dat ieder z'n eigen cultuur heeft en dat je mensen in hun waarde moet laten wat hun dan ook geloven,maar het hoeft niet! En wat de moslima (niet delegerend bedoelt) ook al aangaf er staat in de Koran dat je mag verdoven. Waarom dus niet eerst verdoven!
Wat dus wel mag want het moet zelfs van hun wet!

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 00:45

Ritueel slachten is stresvol, absoluut. Maar........ik heb lliever dat een dier ritueel geslacht wordt die zn hele leven lekker vrij heeft kunnen rondlopen en dier heeft kunnen zijn dan het stukje varkensvlees uit de supermarkt waarvan ik weet dat het waarschijnlijk heel erg verantwoord is geslacht maar zn hele leven in een hok gepropt en dáár al minstens 80 keer zoveel stress heeft opgelopen.

Idereen die wél dat vlees eet en heel hard roept tégen ritueel slachten te zijn is in mijn ogen heul erg hypocriet.

(ik besef me echt wel dat er van beiden ook combinaties mogelijk zijn, dus én een stresvol leven en ritueel slachten en scharrelvlees, dat is niet mijn issue).

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 00:50

PussInBoots schreef:
Ritueel slachten is stresvol, absoluut. Maar........ik heb lliever dat een dier ritueel geslacht wordt die zn hele leven lekker vrij heeft kunnen rondlopen en dier heeft kunnen zijn dan het stukje varkensvlees uit de supermarkt waarvan ik weet dat het waarschijnlijk heel erg verantwoord is geslacht maar zn hele leven in een hok gepropt en dáár al minstens 80 keer zoveel stress heeft opgelopen.

Idereen die wél dat vlees eet en heel hard roept tégen ritueel slachten te zijn is in mijn ogen heul erg hypocriet.

(ik besef me echt wel dat er van beiden ook combinaties mogelijk zijn, dus én een stresvol leven en ritueel slachten en scharrelvlees, dat is niet mijn issue).

Dat ritueel geslachte dier in Nederland heeft 99 van de 100 keer hetzelfde leven gehad als dat stukje varkensvlees hoor ;)

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 01:00

Je leest mn toevoeging niet Focussed. Ik zette het er nog wel zo duidelijk bij.....

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 01:05

Tot zover het genieten van een broodje doner...
Dat eet ik dus nooit meer.. Maar wat ik mij af vraag: hoe worden dieren niet halal eigenlijk geslacht? Een ijzeren pin door hun hoofd toch?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 01:11

Focussed schreef:
PussInBoots schreef:

Dat ritueel geslachte dier in Nederland heeft 99 van de 100 keer hetzelfde leven gehad als dat stukje varkensvlees hoor ;)

Moet de eerste nog tegen komen die een varken ritueel gaat slachten hoor :P . Want die blijft voor zowel joden als moslims gewoon verboden toch.

Maar dat soort regels zijn inderdaad ooit gewoon uit hygiëne (en misschien zelfs wel smaak) overwegingen gemaakt. Komt gewoon omdat varkens vlees snel rot en wij dezelfde wormen kunnen krijgen als varkens en dat met kippen, runderen en schapen wat minder is. Toen die regels bedacht worden was keel door waarschijnlijk ook nog het vriendelijkst, voor het schietmasker en de elektrische schok was dat toch ook zo'n beetje het snelst weg?
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 17-12-10 01:15, in het totaal 1 keer bewerkt

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 01:13

Hahaha, het was maar een voorbeeldje he;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 01:22

ninajojo schreef:
Tot zover het genieten van een broodje doner...
Dat eet ik dus nooit meer.. Maar wat ik mij af vraag: hoe worden dieren niet halal eigenlijk geslacht? Een ijzeren pin door hun hoofd toch?

Ja of eerst verdooft met CO2 (varkens) of een elektrische schok tegen het hoofd waar van ze bewusteloos raken(kippen en varkens). Maar CO2 verdoving is ook niet zo heel vriendelijk, ze zijn dan wel sneller neer dan bij gewoon stikken of doodbloeden maar dat maken ze best bewust mee. Pin krijg je er bij varken en kip niet zo 1-2-3 door :Y)