Langstudeerboete verlengd naar 2 jaar!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:11

LuvdaTossa schreef:
Je kunt echt vreselijk veel bijlenen om goed te kunnen studeren. Dus dat is geen drempel om niet te gaan studeren.

Sorry hoor, maar dat vind ik nergens op slaan. Weet je wel wat lenen inhoudt, vraag ik me dan af, dat je daar zo gemakkelijk over doet. Voor mij is lenen een enorm hoge drempel. Ik krijg inmiddels ook geen stufi meer, maar lenen doe ik echt niet! Geen cent.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:13

Polivy schreef:
Sorry hoor, maar dat vind ik nergens op slaan. Weet je wel wat lenen inhoudt, vraag ik me dan af, dat je daar zo gemakkelijk over doet. Voor mij is lenen een enorm hoge drempel. Ik krijg inmiddels ook geen stufi meer, maar lenen doe ik echt niet! Geen cent.

Dat is dan toch je eigen pakkie aan? Het kán wel, het is mogelijk voor iedereen :) Dus ook voor jou. Dat je er vanaf ziet, is je eigen keuze.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:16

Natuurlijk is dat een eigen keuze, maar jij vindt blijkbaar dat die drempel om je in de schulden te werken eentje is die je zo gemakkelijk maakt, waar je niet eens over na hoeft te denken, gewoon maar omdat het kan.
Waarom denk je dat er zoveel mensen zijn met een enorme schuld? Door personen, maar vooral bedrijven, die daar zo gemakkelijk over denken en dit ook naar buiten toe uitdragen. Dat vind ik erg kwalijk.

LuvdaTossa

Re: Langstudeerboete verlengd naar 2 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:19

Dat is een keuze die je bewust maakt, maar met de toekomst in je hoofd. En die keuze kan iedereen maken, dus dat studeren voor de elite is, is onzin.

Er zijn ook genoeg 'elite' studenten die geen cent van hun ouders krijgen.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:21

En vaak enorme schulden aangaan. Dat is niet een cultuur waarvan ik vind dat we heen moeten gaan. En de overheid maar campagnes tegen rood staan/lenen opzetten, snap niet waar dat dan voor nodig was.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:32

Maar dat blijft niet wegnemen dat je altijd kunt studeren. Je kunt het ook voor jezelf in de perken houden. Ik heb altijd veel gewerkt en mijn geld op een verantwoorde manier uitgegeven (niet aan roken, drank, etc). En als je een beetje studie gedaan hebt met wat redelijk niveau dan heb je echt wel een idee wat je aan het doen bent en wat de consequenties zijn van lenen. Daarnaast is het terugbetalen ook heel fair en redelijk goed te voldoen als je een beetje studie gedaan hebt en zelf goed achter werk aan gaat.

Ik weerleg alleen dat studeren voor elite zou zijn.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:40

LuvdaTossa schreef:
Maar dat blijft niet wegnemen dat je altijd kunt studeren. Je kunt het ook voor jezelf in de perken houden. Ik heb altijd veel gewerkt en mijn geld op een verantwoorde manier uitgegeven (niet aan roken, drank, etc). En als je een beetje studie gedaan hebt met wat redelijk niveau dan heb je echt wel een idee wat je aan het doen bent en wat de consequenties zijn van lenen. Daarnaast is het terugbetalen ook heel fair en redelijk goed te voldoen als je een beetje studie gedaan hebt en zelf goed achter werk aan gaat.

Ik weerleg alleen dat studeren voor elite zou zijn.

Nouu Mijn zus heeft bijv. een studieschuld en moet nu per maand 350 euro aflossen op een loon van 1200 euro.. Dat is best pittig, dus ik denk nog wel tien keer na voordat ik ga lenen. Ik denk dat je het iets te rooskleurig ziet, in de werkelijkheid valt dat terugbetalen ook vies tegen. Zo hoog is je loon nl niet als je net begint.. En je moet dan toch al gaan terugbetalen plus dat je dan verder wilt met je leven lijkt mij en dus een huisje wil e.d...

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:49

Ik zou per februari op stage gaan.
Heb 1 kans gehad om een toets te halen, helaas niet gehaald.
Nu mag ik niet op stage.
En zit er nu toch echt aan te denken om maar te gaan stoppen.
Het wordt me zó onmogelijk gemaakt om m'n studie af te ronden dat ik het echt niet meer zie zitten.....

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:04

annastasia schreef:
Ik zou per februari op stage gaan.
Heb 1 kans gehad om een toets te halen, helaas niet gehaald.
Nu mag ik niet op stage.
En zit er nu toch echt aan te denken om maar te gaan stoppen.
Het wordt me zó onmogelijk gemaakt om m'n studie af te ronden dat ik het echt niet meer zie zitten.....

maar als je nu stopt en je hebt geen diploma kan je al je stufi weer terug gaan betalen...

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:10

Ja weet ik.
Maar als ik per augustus moet stoppen kan ik nog veel meer gaan terugbetalen.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:26

Dan kun je toch stoppen en bij de volgende kans je weer aanmelden?

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:37

Marion_ schreef:
Gaan ze ook nog iets doen aan het plan van 'in de master geen stufi meer?'
Dat vind ik persoonlijk namelijk nog veel erger.
Als je een master hebt van 1 jaar, oke, dan is het even poedersuiker, maar is te overzien.
Ik heb een master van 3 jaar, en heb niet gerekend op 3 jaar zonder studiefinanciering..

Verder vind ik deze eis al redelijker dan het was. Maar ik ben ook nog steeds van mening dat ze het van persoon tot persoon moeten kijken.. en niet met terugwerkende kracht moeten werken :n

Nu zal ik wel heel bokt over me heen krijgen, maar ik vindt dat je een master naast je werk kunt halen, en dat hoeft dan geen 40uur werk te zijn maar 32 of 20uur. Kan mooi je baas ook mee investeren in de opleiding ;)

vind verder 2jaar een prima regeling, 1 jaar was inderdaad misschien wat kort ivm ziektes etc.. Wat misschien beter zou zijn is college geld omhoog en dan als je in 5jaar afstudeert een bonus krijgen ;)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:46

Polivy schreef:
En vaak enorme schulden aangaan. Dat is niet een cultuur waarvan ik vind dat we heen moeten gaan. En de overheid maar campagnes tegen rood staan/lenen opzetten, snap niet waar dat dan voor nodig was.

Juist! :j

Dan is dat (bij)lenen toch hardstikke krom?!?
Juist jonge mensen moet je beschermen tegen lenen, maar ze lijken het haast aan te moedigen!

Dochter vraagt een paar maanden geleden telefonisch waarom er zo veel variatie zit in de maandelijkse bedragen; dan krijgt ze iets teveel en dan weer een maand of 2 niets.
Antwoord: Foutje van ons, ach.
Dochter geeft aan dat ze zo haar vaste lasten niet kan betalen. Vaste lasten: schoolgeld, ziektekosten.
Antwoord: je kan ook 'gewoon' bijlenen, hoor?

Dat ging ons te ver. Wij naar dat kantoor toe.
Bleek inderdaad een foutje van hun kant te zijn en 2 uur later was alles gecorrigeerd.
Dochterlief bleek recht te hebben op veel meer dan werd betaald en kreeg dat in 1 x de volgende maand uitbetaald.
Niks bijlenen dus.

Dus: voordat je (bij) gaat lenen, ga naar een kantoor toe om zeker te weten of dat wel nodig is! ;)
En vraag je vervolgens af, of je dat wel echt wilt.
Vergeet niet dat je nog maanden/jaren bezig bent met afbetalen, terwijl je een leven/toekomst op wilt bouwen!
Een hypotheek of zelfs een huurcontract kan dan moeilijk worden!
Bezint, eer ge begint... ;)

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:58

cheyentic schreef:
Nu zal ik wel heel bokt over me heen krijgen, maar ik vindt dat je een master naast je werk kunt halen, en dat hoeft dan geen 40uur werk te zijn maar 32 of 20uur. Kan mooi je baas ook mee investeren in de opleiding ;)

Nou, dan doe jij zeker een hele andere master dan ik. In het algemeen zijn die gewoon voor 40 uur in de week ingeroosterd hoor, net zoals een bachelor. Sterker nog, een master is vaak meer werk omdat er meer projecten en opdrachten inzitten. En je moet maar net een baas vinden die het leuk vind om mee te betalen aan jouw opleiding.. Dat is ook niet in alle sectoren vanzelfsprekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:27

Ik doe die master naast 36 uur werken en bij mij betaalt de baas ook niet mee. Studie is eigen keus, ik mag deels thuis werken omdat ik dan in college zit, dat vind ik al heel schappelijk ;)

MarvanTom, schandalig dat er zo makkelijk gezegd wordt dat er maar bijgeleend moet worden!
Enneh: een studieschuld is geen probleem voor je hypotheek, die kunnen ze (nog?) niet meerekenen want die is niet voor een bank te zien.

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:36

Dat is dan heel knap maar dat lijkt me niet de normale gang van zaken. Een studie hoort zo ingericht te zijn dat hij je fulltime bezighoudt en we kunnen er niet vanuit gaan dat iedereen daarnaast dan ook nog kan gaan werken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:42

Naomi_Azzet schreef:
Dat is dan heel knap maar dat lijkt me niet de normale gang van zaken. Een studie hoort zo ingericht te zijn dat hij je fulltime bezighoudt en we kunnen er niet vanuit gaan dat iedereen daarnaast dan ook nog kan gaan werken.

Bij de masters voor na mijn opleiding móet je werken in het gebied waarin je de master wil volgen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:42

Hij houdt me ook fulltime bezig maar dan in de avonduren, ik heb wel mazzel met weinig contacturen. Om die reden ben ik het ook helemaal eens met de boete voor letteren-studenten. :j

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:46

Naomi_Azzet schreef:

En wat dacht je van stages binnen je masters? Verplichte aanwezigheid van bijvoorbeeld een multimediamaand?

Het idee is leuk, maar je moet dan wel een zeer coulante werkgever hebben die hierhien mee wilt gaan. Natuurlijk is het soms mogelijk om veel te werken, maar soms ook niet.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:58

Stages binnen master worden allemaal bij ons uitbetaald :j

Daarnaast heb ik het geluk met een hele flexibele baan. Ik kan komen wanneer ik wil werken, verdien niet voor wat ik al aan papiertje heb, maar de flexibiliteit is heerlijk.

En als je echt wilt studeren en bijlenen dan lijkt me dat je daar wel goed over nadenkt. Daar valt zeg maar HBO+ boven. Bij het MBO is het meestal zo dat je nog bij je ouders woont, dus de gevolgen zijn daar niet zo groot. Maar bij 18+ en HBO+ moet je de consequenties van bijlenen wel kunnen volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:21

Dan nog wordt er door de IBG/DUO erg luchtig gedaan over het lenen. Je hoeft pas 2 jaar na je afstuderen te beginnen met terugbetalen en je krijgt een minimumbedrag dat je terug moet betalen (meer mag natuurlijk altijd) tegen een rente waar je om moet lachen, iets van 2% ofzo. Bij 10.000 euro schuld is dat ong. 100 euro per maand terugbetalen op die manier, begreep ik van een kennis met een studieschuld.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:09

Tja ik denk niet dat er mensen voor hun plezier lenen en een schuld aangaan.. Ik in elk geval niet, hoewel ik ook veel leen omdat ik anders niet eens een studie had kunnen doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:22

Daar zou ik nog niet zo zeker van zijn. Ooit rondgevraagd binnen studentenverenigingen?

Ik ken meer dan 20 studenten die lenen omdat ze biertjes willen drinken en studentenvereniging-reisjes willen maken. En geen zin hebben in een bijbaan of daarmee niet genoeg verdienen om hun luxe lifestyle te bekostigen. En die net zo luchtig doen over het terugbetalen als DUO zelf doet.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:48

Die hebben alleen nog niet door wat dat straks inhoudt denk ik.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:56

Ik vind het wel spijtig dat de master niet meer vergoed wordt.. Zeker in het geval van studies als geneeskunde, diergeneeskunde etc. Ik wil zelf graag een summa of ako master gaan doen (moet welliswaar nog beginnen met studeren, maar daar heb ik op het moment mijn zinnen op gezet). Die master duurt 4 jaar waarin je enerzijds wordt op geleidt tot arts, en anderzijds tot klinisch onderzoeker. Studielast per week is ongeveer 40 uur. Daar kun je best nog wel naast werken, maar een fulltime baan lijkt me dan toch echt onmogelijk. Vooral omdat je op gegeven moment ook 2 jaar co-schappen moet gaan lopen.