Julian Assange, wat vind Bokt van hem?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:15

joostvangestel schreef:
Om je verhaal maar een gezicht te geven. Er is nog wel meer bewijs aan de contra-kant. Ik vind het wel interessant dat mensen die zo aan de overheid twijfelen, juist helemaal niet kritisch zijn als iemand de overheid beschuldigt.

Dat vind ik ook, je moet beiden even kritisch durven benaderen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:24

Huertecilla schreef:
Wat er met en rond WikiLeaks aan de hand is, is van cruciall belang voor ons aller vrijheid. Voor ons recht op informatie.
Het is heel erg dat er soldaten in Afghanistan en Iraq voor het spekken van beurzen van een paar Moguls sterven.
Het is onvoorstelbaar dat de burgerij daar willens en wetens over belogen is.
Nu nog hoog van de toren blazen ook over het ons vertellen is helemáál van de dolle!

Daar ben ik het mee eens, dat dat erg is, maar dat wisten we al zonder Wikileaks. In verschillende Europese landen zijn ondertussen zelfs parlementaire debatten en onderzoekscommissies gepasseerd die de steun of deelname daaraan in vraag hebben gesteld. Die verslagen en rapporten zijn openbaar, en daar zijn precies dezelfde dingen in te lezen. Ik vindt dat dat liegen en censureren vanuit de VS daarom niet gelijk alle aspecten van de werkwijze van Wikileaks rechtvaardigt.

joostvangestel

Re: Julian Assange, wat vind Bokt van hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:31

Overigens, mijn irisscan is al bekend in een aantal dubieuze landen, zoals Pakistan. Waar moet ik banger voor zijn? dat mijn irisscan in verkeerde handen komt in Amerika of in Pakistan. Food for thought. Als je niet gecontroleerd wil worden, moet je maar nooit een grens overgaan....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:32

joostvangestel schreef:
Overigens, mijn irisscan is al bekend in een aantal dubieuze landen, zoals Pakistan. Waar moet ik banger voor zijn? dat mijn irisscan in verkeerde handen komt in Amerika of in Pakistan. Food for thought. Als je niet gecontroleerd wil worden, moet je maar nooit een grens overgaan....

Dat jij het niet erg vind dat de vervelende ex (welke agent is) van de meid waar je mee date zo even jou hele leven door kan lichten, betekend niet dat dat voor de rest ook geldt :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-12-10 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:33

Bandida schreef:
Je kan daar vanalles op tegen hebben, maar dit is eigenlijk niet anders als wat ik al bijna 10 jaar geleden (voor 9/11) reeds tegen kwam in verschillende Afrikaanse landen.

Ik kwam het in 1999 tegen in Miami en heb dan en daar besloten geen voét meer in de VS te zetten. Nog niet voor overstappen.

EEn vliegticket kopen is tegenwoordig het afstand doen van een aantal mensenrechten in naam van ´veiligheid´.
In de VS kan je als vrouw zonder enige protestmogelijkheid inwendig gevisiteerd worden door een mannelijke veiligheidsbambte op grond van ´verdenking´.....
Beslis gerust dat het vliegen je dat waard is, maar ik (nota bene een man) kies ervoor dat niet te doen.
Binnen de ´Shengen´landen ligt dit veel genuanceerder en met meer respect voor persoonlijke integriteit.

Mbt de voorzichtigheid van publicatie wijs ik er NOGmaals op dat WikiLeaks ALLE documenten op strategisch informatie nageplozen heeft.

Verder heeft een democartisch verkozen volksvertegenwoordigende overheid de plicht haar burgers te informeren zonder list en bedrog.
Bewijs van list en bedrog is al schandalig op zích. Eisen om daar kies mee om te gaan is hypocriet.

Kijk naar het schermen met zogenaamd in gevaar brenegen van de arme soldaten. Wie heeft die daar eigenlijk héén gestuurd??!!
Heeft díe niet de schuld van eventuele gevolgen van publicatie van de leugens daarover?
Ik vind van wel en vind het uitermate lovenswaardig dat WikiLeaks er zo voorzichtig mee is omgesprongen.

Wat nu naar Assange/ WikkiLeaks gebrurt is hetzelfde als wat met de Vietnam-oorlog naar de eerst journalisten gebeurde. Exáct dezelfde schijnargumenten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:43

joostvangestel schreef:
Food for thought. Als je niet gecontroleerd wil worden, moet je maar nooit een grens overgaan....

...of alleen per motorfiets of kameel via secundaire posten. Controle is nog tot daar aan toe maar dan gelijk je doopceel totaal buiten elke beheersmogelijkheid over wáár, in electronische databases???

Daar kwam ik ´83 achter na een bezoek aan de grens met de DDR.... let wel áán de grens. Niet eens erover.
Sindsdien vaak keuzes gemaakt voor bijvoorbeeld contant betalen of tanken bij een pomp zonder cameras :D
Geen iris-scan, geen bodyscan, geen DNA van mij in cyberspace.
Je kan echt niet voorkomen dat je in cyberspace rondzwerft, maar mijn mobiele telefoon staat niet alleen uít als ik dat wil, maar ook zonder pep en mijn pc heeft een ´harde´ schakelaar op het stekkerblok.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:47

Trouwens, niet door het amerikaanse leger ´ge-acrediteerde´ oorlogsjournalisten zijn schietschijf.

In de WikkiLeaks documenten van vorige week staat dat de VS overheid zware druk heeft uitgeoefend op de spaanse overheid en justitie de doelbewuste moord op een onafhankelijke spaanse journalist en collegas in de doofpot te stoppen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:30

ik zag dat mooi verwoord in de film de Ghostwriter. Het personage zou wllen dat er twee soorten vluchten waren:

1) met alle mogelijke veiligheidscontroles

2) waar je zomaar in kan stappen.

wedden dat iedereen in vlucht 1 stapt? :)

Ja, ik heb wel een klontje boter op mijn hoofd, maar geen pak van 10 kilo waar ik onder gebukt ga.

En ja, privacy is een illusie, altijd zo geweest. En identity theft is van alle tijden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:01

Huertecilla schreef:
Wat nu naar Assange/ WikkiLeaks gebrurt is hetzelfde als wat met de Vietnam-oorlog naar de eerst journalisten gebeurde. Exáct dezelfde schijnargumenten.

Praat me even bij want toen bestond ik nog niet :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 02:53

Wat de meeste mensen vergeten is dat Wikileaks altijd al heeft bestaan, het is namelijk onvermijdelijk dat informatie uitlekt. Wat 'de wereld' en vooral de Amerikaanse regering dwars zit is dat ze er nu zelf geen grip meer op hebben en dat de informatie ineens zo breed openbaar wordt gemaakt. De Amerikanen slaan wel door, die verbieden alle Amerikanen en zelfs iedereen die voor een amerikaans bedrijf werkt om zich erin te verdiepen of een mening over te vormen. De Amerikaanse regering is de controle kwijt en kijkt nu met dikke, dikke jaloezie naar hoe de chinezen hun censuur beter voor elkaar hebben.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 03:34

Ik vind het bijzonder fascinerend om te volgen. De omslag in het niet langer pikken van de alsmaar grotere invloed van de overheid op de privacy van het individu vind ik een hele positieve ontwikkeling.

Assange en de zijnen kunnen op mijn sympathie rekenen. Want hoe geheim is een geheim als je het deelt met 3 miljoen mensen?

Eigenlijk heb ik tot nu toe weinig schokkends gezien op wikileaks. Alleen maar bevestiging zwart op wit van bestaande vermoedens.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 10:12

Nederland was heel dapper en heel stoer, ze hebben een cybercrimineel opgepakt; een jongen van 16 :+ _O-
Wow ik ben er weer trots op in dit land te wonen waar ze weten waar de echte gevaarlijke criminelen zitten en die ook direct aanpakken. :z

en nu hebben z'n vrienden als wraak sites van politie en justitie platgelegd _O-

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 10:26

Bandida schreef:
Arabesk schreef:
kan iemand mij vertellen waarom ik als onschuldig burger toch vingerafdrukken moet afstaan alsof ik een crimineel ben op het moment dat ik een nieuw paspoort wil???

Moet dat in Nederland?

Vanuit Europa is de opdracht gekomen om 2 vingerafdrukken te zetten in het paspoort / ID kaart.
Nederland heeft zelf de actie ondernomen om meer op te slaan en wil het straks ook centraal opslaan in 1 groot data beest.
Voor nu wordt nog geen gebruik gemaakt van 1 centraal data beest. maar slaat elke gemeente het zelf op.
Ook zijn er nog , let op het nog . geen plannen om de vingerafdrukken te gebruiken om criminelen op te sporen maar dit kan niet worden uitgesloten.
Het zou dus kunnen beteken dat wanneer er bij een misdrijf vingerafdrukken gevonden worden ook even snel gebruik kan worden gemakt van het grote data beest. Kort samengevat iedereen is verdachte tot het tegendeel is bewezen.
Er zijn de afgelopen jaren genoeg voorbeelden geweest van mensen die onschuldig vast zitten/zaten. Om dat men gewoon iemand wil laten opdraaien voor een misdrijf ook al is de bewijsvoering niet 100% sluitend.
Daarnaast is ook al aangetoond dat je een vingerafdruk kan manipuleren.
Nederland doet dus extra dingen die bij wetgeving niet nodig zijn, daar heeft Nederland meer een handje van.
Ik noem maar de telefoontaps. Nederland is het land met de meeste telefoontaps te wereld. Ze kunnen alleen nog niet aantonen dat het ook werkelijk Nederland veiliger heeft gemaakt. Tevens is hier ook total geen controle op wie er gebruik van maakt en waarom.
Wat Nederland allemaal doet wat betreft afluisteren , registreren en lijstjes maken zou een natte droom geweest zijn van de Stasi, KGB enz.

Een voor de gene die roepen ik heb niets te verbergen. Ga een in de Nederlandse geschiedenis zoeken op 09-05-1940. Die mensen hadden ook niets te verbergen. Tot de verkeerde persoon aan de macht kwam en handig gebruikt maakte van de registratie drift van Nederland.
Verder zou je eens kunnen zoeken op John Edgar Hoover, ook een leuk voorbeeld.

Daarnaast moet je ook niet het vertrouwen hebben in Nederland wat betreft grote ICT projecten.
Kijk o.a. maar eens naar de O.V. chipkaart. DigiD heeft ook wat mindere punten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 10:49

joostvangestel schreef:
ik zag dat mooi verwoord in de film de Ghostwriter. Het personage zou wllen dat er twee soorten vluchten waren:

1) met alle mogelijke veiligheidscontroles

2) waar je zomaar in kan stappen.

wedden dat iedereen in vlucht 1 stapt? :)

Ik zit dan héérlijk rustig *\o/*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 10:57

PascalB schreef:
Een voor de gene die roepen ik heb niets te verbergen. Ga een in de Nederlandse geschiedenis zoeken op 09-05-1940. Die mensen hadden ook niets te verbergen. Tot de verkeerde persoon aan de macht kwam en handig gebruikt maakte van de registratie drift van Nederland.

Inderdaad en dat gebeurt annu NU.
Onder het mom van terrorisme is alles van iedereen drempelloos voor de betrefende ´veiligheids´diensten toegankelijk.

In de VS zijn trouwens overheidsspotjes op tv welke de burger oproepen tot waakzaamheid. Tot het rapporteren van alles wat ´verdacht´ is; op te letten bij het winkelen bij de WalMart etc.
Ik schreef niet voor niets Stasi.
Dat geeft een algemeen gevoel van onveiligheid wat hét middel is om steun voor manipulatie te krijgen en nog bergen informatie ook.

Inderdaad is wát dan ook in om het even wélk electronische database ook niet veiliger dan de toestenbord-tikker.
Vandaag de dag zijn er toetsenbord-tikkers met onbeperkte toegang want bezig voor je veiligheid...

Maar ja, je hebt niets te verbergen toch?!

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 10:58

Hoe weten de voorstanders wat en wie e allemaal achter Wikileaks zit? Het lijkt erop of er hier enige mensen zijn die zijn geinfiltreerd in de club van meneer Assange. Met andere woorden: Hoe kun je zeker zijn van de informatie die zij vrijgeven over hun eigen onafhankelijkheid.

Er worden meteen zo ontzettend veel complottheorieën op los gelaten.

Ik ben overigens geen tegenstander van Wikileaks, ik pprobeer me er nog steeds een mening over te vormen. Maar dat moet dan wel een zijn die voor mij bevredigend is;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 11:12

Arabesk schreef:
Nederland was heel dapper en heel stoer, ze hebben een cybercrimineel opgepakt; een jongen van 16 :+ _O-
Wow ik ben er weer trots op in dit land te wonen waar ze weten waar de echte gevaarlijke criminelen zitten en die ook direct aanpakken. :z

en nu hebben z'n vrienden als wraak sites van politie en justitie platgelegd _O-

In dezelfde moeite downloaden ze álles naar de Telegraaf :D
en je weet inmiddels wat er in NL allemaal afgeluisterd wordt aan privé-informatie.
Gelukkig maakt dat niets uit want niemand heeft iets wat ze liever niet op de voorpaginas zien.
Dát is alleen voorbehouden aan overheden. Foute WikiLeaks want die moet geheimen over List & Bedrog met zorg behandelen want het volk hoeft niet alles te weten.
Óver het volk wel. Dóór het vok niet.

@Vietnam:
Jacques Leslie was de eerste journalist die de gevechtszones inging en erover rapporteerde zonder amerikaanse Ray-Ban bril op.
Hij is de toegang tot Vietnam ontzegt. Idem collegas. Ook werden ze ´per ongeluk´ beschoten.
Het hek was echter van de dam want de publike opinie vond oorlogsmisdaden en dode amerikaase jongens niet zo leuk.

Helaas is er een groot bord voor de kop in het westen over gedrag van westerse soldaten. Alleen de Nazis, Siviets en Japanners plunderden en verkrachtten.
Een zeer goed boek door een amerikaanse professor moest in Frankrijk uitgegeven worden en is desondanks stigehouden.
Hier een perspectief; http://en.wikipedia.org/wiki/Rape_durin ... n_of_Japan
Over de misdaden in gevangenissen onder VS beheer weten we inmiddels ook iets van onder het tpipje van de sluier.
We weten echter niet eens wáár de outsorced ´holding units´ zijn. Alleen dat je als verdachte van terrorisme geen rechten hebt.
Moeten we maar niet teveel over weten.
Óver ons wel. Want als we niets te verbergen hebben zijn we ook nooit ´verdacht´ en komt alles goed in ons vrije westen; http://en.wikipedia.org/wiki/Aafia_Siddiqui

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 11:15

Huertecilla schreef:
PascalB schreef:

Inderdaad en dat gebeurt annu NU.
Maar ja, je hebt niets te verbergen toch?!

Het grappige is dat men in Duitsland nog wat tegen dit soort registratie drift ingaat d.m.v. protesten enz.
Daar heeft men nog geleerd van de fout in het verleden. De overige landen zijn het allang weer vergeten.
Of het komt ze ff wat beter uit dat ze vergeetachtig zijn. Angst = meer macht

Alles kan en mag zodra het maar onder de noemer Terrorisme zit.
Het nieuwste wat uit de hoge hoed komt is censuur. En nog wel van de landen die roepen westerse vrijheid.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 11:39

PascalB schreef:
Angst = meer macht

Het nieuwste wat uit de hoge hoed komt is censuur. En nog wel van de landen die roepen westerse vrijheid.

Vandaar de spotjes in de VS over burgerlijke waakzaamheid om de natie veilig te maken.....

...en dan moet Assange voorzichtig met ´gevoelige´ gegevens zijn 8)7

De burger trapt er weer volop in en vraagt zich niet af waarom het gevoelig ís; omdat die soldaten daar door list en bedrog in levensgevaar zijn gebracht door degenen die roepen dat WikiLeaks onverantwoordelijk is :)*

De ´terroristen´ hebben genoeg middelen voor high tech apparatuur en hebben ook ´hackers´. Daarbij is er niets zo corrupt als het westen en alles is te koop. Dat heeft de geschiedenis van spionage wel aangetoond.
Hoe meer gegevens de westerse diensten in het geheim verzamelen hoe meer de ander kant óók weet.
De enigen die van niets weten zijn de burgers in west en oost.
In het westen krijgen we wat onze overheid wil laten weten en in het oosten wat die van hen willen.
Uit dezelfde databases want hoe meer er electronisch is, hoe meer ´geheim´ een illusie is.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 11:44

Een leuke film is "Enemy of the states"( http://www.imdb.com/title/tt0120660/)
Misschien hier en daar wat over de top, maar er zit een goede kern van waarheid in.

Ik had hem nog niet volledig net ;)

Angst = meer macht = meer geld

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 11:49

PascalB schreef:
Angst = meer macht

Bedenk daarbij even wíe nu eigenlijk de burgers bank maakt?!

Wie is dan de terrorist?

Zelfs als je het door de amerkaanse overheid zelf opgegeven aantal directe en indirecte slachtoffers van 911 neemt, is dat niet meer dan er in de VS in drie weken in het verkeer omkomen.
Kijk eens wat de staat en dus de Moguls ermee gewonnen hebben aan wereldwijde macht.
Als je dan bedenkt dat de Bush- en Bin Laden clans samen in grote wapenbelangen zitten/zaten wordt het wel héél toedoedoe.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 11:57

PascalB schreef:
Een leuke film is "Enemy of the states"

Ik verwijs wederom graag naar de toespraken van Haile Selassi en Eisenhower.
Die van de keizer is magistraal doch die van de president korter en eenvoudiger op vandaag te projecteren. Vraagt wat minder van de moderne één-bladspiegel-lezer.

http://www.youtube.com/watch?v=8y06NSBBRtY

Terug naar Assange; zijn nek uitsteken maakt helder hoe ver het sinds de toespraak van Eisenhower gekomen is.

De ´Nobel-prijs´ is een instituut wat staat op de as door explosieven in WO 1 en het is wel héél erg scynisch dat een VS president dergelijke as nu in Afghanistan en Iraq zaait met die prijs op zak.

Julian Assange hoort de Nobel-prijs voor de vrede van Obamo te krijgen welke deze te grabbel heeft gegooid.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 12:21

Julian Assange, ik kan nog weinig van hem vinden behalve dat de aanklacht tegen hem niet over Wikileaks gaat.
Het dreigement een sleutel vrij te geven als hem iets zou overkomen zonder te specificeren wat hij wilde voorkomen te overkomen, heeft een negatieve opinie naar hem en wikileaks gericht.
En zou hij niet zo'n strakke hand in wikileaks hebben gehouden, was de impact naar de site ook niet zo hard aangekomen.
Met zijn handelen gaf ie voeding aan de elementen die juist de aanklacht wilden koppelen aan wikileaks.
Hij moet nu tegen de politie verklaren waarom hij dreigde met het openbaar maken van (gevoelige) informatie wanneer hij aangehouden zou voor gewone strafbare feiten.
Dat heet in normale termen chantage.

Enkele spindoktoren kunnen nu rustig achterover zitten.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 16:32

Huertecilla schreef:
De ´Nobel-prijs´ is een instituut wat staat op de as door explosieven in WO 1 en het is wel héél erg scynisch dat een VS president dergelijke as nu in Afghanistan en Iraq zaait met die prijs op zak.

Julian Assange hoort de Nobel-prijs voor de vrede van Obamo te krijgen welke deze te grabbel heeft gegooid.

Afgezien van wat spelfouten: wat had je anders gedaan dan Obama?

Eisenhouwer en Haile Selassie hadden beiden veel ervaring met oorlog. Waren op zichzelf ook geen lievertjes op hun tijd. Maar berouw doet veel. Ga je Bush ook vereren als die nou vrede gaat prediken?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:04

joostvangestel schreef:
wat had je anders gedaan dan Obama?

Pardon?

Het punt is dat híj de Nobelprijs voor de vrede heeft gekregen en wat heeft híj daarvoor gedaan of daarna laten zien?

Eisenhower heeft geen vredesprijs gekregen en niemand roept dat hij die verdiend heeft.
Hij heeft van binnenuit kunnen waarnemen hoe de vork in de steel zat en het aan de natie vertelt.

Waarop baseer jij jouw opmerking dat Haile Selassie ´geen lievertje´ was?
Mbt Haile Selassie weten we verbazend weinig en helemaal als je bedenkt hoe lang hij zijn ethnisch en religieus zeer complexe land bestuurd heeft.
Hij heeft in vijfenveertig jaar dit enorm grote, complexe en verdeelde stammenland uit de steentijd tot aan een natie in de 20ste eeuw gebracht.
Ik heb verschillende boeken over hem en zijn periode gelezen, maar anders dan over schandalige politiek door Italië en andere westerse mogendheden kan ik geen eenduidig beeld vormen over hém behalve dat de man onvoorstelbaar briljánt moet zijn geweest en integer tot op het bot.
Ook zijn redevoeringen getuigen van enorm veel inzicht.
De literatuur over hem is fascinerend leesvoer wat ik je echt kan aanraden omdat deze man een uniek voorvechter was van multilateraal overleg en collectieve veiligheid.