Verbod op voedselreclames voor <12 jaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:30

Huertecilla schreef:
Het zou wél zinvol zijn om de reclame enigzins aan banden te leggen want soms worden er echt ráre dingen beweerd.
Zo in de trant van melk is goed dus geef deze chocolade want die is met (een beetje en dan nog totaal gesloopte) melk gemaak. Dát is natuurlijk van de zotte.

Ook zou het reclame maken voor geven van cadeautjes bij kindermenus onder de loep genomen mogen worden.

Dat is dus vooral ook waar ik me boos om maak, het doen overkomen alsof dingen gezond zijn en de "kindermarketing".
Aan banden leggen is voor mij ook een optie. Dan zal er trouwens heel veel reclame verdwijnen.
Ik vind ook dat mensen bewuster moeten worden van het feit dat reclame er is voor de producent en dat je genept wordt waar je bij staat.

Ik geef altijd als voorbeeld de wasmiddelen reclame waarbij ze een jodium vlek maken die als sneeuw voor de zon verdwijnt. Nou jodium lost gewoon op in water, geen middel voor nodig.

Hier hebben ze een drank gebaseerd op groene thee die over doet komen of het zeer gezond is. Het is gazeuse met heel veel suiker en 2 % groene thee...

Ik ben zelf gelukkig onwijs sceptisch, maar dat zijn kinderen natuurlijk niet en die hebben zelf ook geld te besteden. E'n ze zijn zeer te beinvloeden door vriendjes/groepen/de meerderheid. Ze willen er bij horen. Dat is het grootste gevaar want daarbij gaan ze juist in tegen hun beter weten en hun ouders.
Kinderen zijn wat dat betreft toch wel een andere groep dan volwassenen.
(En makkerlijker target)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:46

Lusitana schreef:
Hier hebben ze een drank gebaseerd op groene thee die over doet komen of het zeer gezond is. Het is gazeuse met heel veel suiker en 2 % groene thee...

Tja, dat is met ´light´ en aspartaam nog veel erger.

Ik heb deze zomer EINDELIJK mijn lief zélf kunnen laten beseffen dat suiker knap wat minder ongezond is dan aspartaam.
Ook zij is nu aspartaam-vrij *\o/*

Let op dames E951 is schádelijk!!!

´Neuroendocriene concentratieveranderingen in de hersenen
De bedenkingen richten zich hier op veranderde concentraties van dopamine, serotonine en noradrenaline (neurotransmitters) in de hersenen, die ertoe zouden kunnen leiden dat signalenoverdracht in de hersenen wordt gestoord. De afwezigheid van overige aminozuren wanneer aspartaam wordt ingenomen, kan leiden tot een lokale overconcentratie van fenylalanine.´

Zit vaak in frisdrank waarvan kinderen soms VEEL drinken. Niet zo goed voor prille hersentjes ook al krijg je er een Hannah Montana whatsit bij.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Verbod op voedselreclames voor <12 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:47

Frisdrank krijgen ze bij mij niet door de week. Alleen in het weekend en in vakanties....
Jeetje, ik lijk wel een hele strenge moeder.

:= Alleen ben ik dan wel zo gek om alle sleetjes uit de buurt achter de auto te knopen en rondjes te gaan rijden en later voor het hele zwikkie warme chocolademelk te gaan maken. Met slagroom uiteraard en een brok speculaas. :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:12

Wij hadden frisdrank (toen was er nog niet zoveel) alleen op verjaardagen. Evenals patat. Dat maakte het nog speciaal. Dan geniet je er meer van en eet/drink je het bewuster. Chinees was bij ons wel gewoon, maar dat kwam omdat mijn zus verkering had met iemand van ene chinees restaurant en later er zelf een had...
Ik ben niet tegen snoep en koek en wat dan ook, maar wel tegen het verveelde opeten ervan voor de TV of computer. Dat gaat tegenwoordig, heb ik begrepen, ook al met maaltijden. En dat draagt ook bij tot het te dik worden.
Gewoon aan tafel komen, eten wat de pot schaft (en niet lekker maken met ketchup of appelmoes, gewoon de groenten zelf proeven), tussendoortje op vaste tijden en traktaties op byondere momenten... en verder niet de hele dag op je krent zitten.

Er wordt hier dan verplicht sporten genoemd en kosten. Wij speelden vroeger gewoon met de kinderen uit de buurt hoor, voetbal, lijnbal, volleybal, vlaggenroof verstoppertje, tikkertje, allemaal gezonde bezigheden die niets hoeven te kosten en je in je gewone kleren kunt doen. Veel buurten hebben speciale pleintjes en terreintjes daarvoor. Maar ja, je moet er wel zelf vriendschappen voor sluiten met de buurtkinderen...en de deur uit zonder dat je moeder je ergens afzet...
Ik geloof dat de sociale vaardigheden en de zin om wat te gaan doen niet zo heel hoog meer liggen bij de jeugd omdat de ouders ze overal brengen.
Wij moesten lopen naar school en dan haalde je elkaar op. Dus leerde je vanzelf iedereen kennen.

Het gemak in het algemeen, dus gebracht worden, alles binnen bereik via de computer en contacten via computer en mobieltjes, is eigenlijk de grootste oorzaak van het te dik worden. Verkeerd eten gaat vaak hand in hand bij dat gemak en maakt het nog even erger.

Wat aanleg voor diuk en "ik eet alles maar wordt niet dik". Tja, het is maar net hoe snel je stofwisseling is en het is ook gewoon een feit dat je die zelf kunt versnellen door veel lichaamsbeweging. Dus ja, als je flinks sport kun je rustig een slagroomtaart eten. Je wordt er dan niet dik van, maar dat maakt het nog niet gezond. Je hebt natuurlijk bepaalde voedingsstoffen (en vitamines etc) nodig en omgekeerd zijn er zat dingen die er in zitten die schadelijk of op zijn minst ongezond zijn.

Je moet dus niet zo zeer denken aan er al of niet per definitie dik van worden, maar aan of het gezond is.
Een dik mens die gezond eet is toch gezonder bezig dan een dik mens die ongezond eet, ongeacht of die dikheid zogenaamd genetisch is of wat dan ook.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:05

Lusitana schreef:
W
Je moet dus niet zo zeer denken aan er al of niet per definitie dik van worden, maar aan of het gezond is.

Er is eigenlijk verbazingwekkend weinig laagdrempelige info over eenvoudig gezond lékker eten.
Er zijn bijvoorbeeld aan paar ´super-voedsels´(op zich verkeerde en misleidende term) waar erg veel erg smakelijks mee kan maar die nauwelijks gebruikt worden:
- chlorella
- spirulina
- granaatappel (nú het seizoen)
- bosbessen
- spruitgroente
- zaadkiemen
- rauwe noten
- goji bessen

Speciale vermelding verdienen walnoot wat sterk cholesterol verlagend werkt en pijnboom-pitten die sterk eetlustremmend zijn.

Heel gezond zijn ook bv. avocado, ´jerusalem artisjok´, broccoli.

Rode bessen, bramen, bosbessen etc. zijn perfect voor een zelfgemaakte frisdrank met veel anti-oxidanten.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 02-12-10 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 21:07

Blauwe bessen zijn ook een aanrader. Onderzoek wees zelfs uit dat (als je er genoeg eet, dus om grote porties per dag) het de verbranding van buikvet stimuleert.
Ratten die op dagelijkse porties blauwe bessen werden gezet verloren gigantisch veel buikvet. De verwachting is dat dit bij de mens ook zo is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:11

Kijk, en dat soort dingen zou dus in voorlichtingsreclame voorbij kunnen komen.
En "hip" aangeprezen bij kinderen ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:16

Lusitana schreef:

*schiet in de lach*, ja, want daar gaan 8 jarigen echt geïntereseerd naar zitten kijken. Lijkt me dat als we kinderen van 8 krijgen die zich zorgen maken of ze wel genoeg buikvet verbranden we toch aardig de verkeerde kant op gaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:17

´The answer, said Collins, is to eat as balanced, varied and unprocessed a diet as possible. 'People should not look for individual superfoods, but try to eat a "super diet",' she said. 'A Mediterranean diet, with its balance of food groups, is very close to the perfect diet.

'It is the only diet which has been the subject of prolonged and serious scientific investigation.'

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:22

Vjestagirl schreef:
Lusitana schreef:

*schiet in de lach*, ja, want daar gaan 8 jarigen echt geïntereseerd naar zitten kijken. Lijkt me dat als we kinderen van 8 krijgen die zich zorgen maken of ze wel genoeg buikvet verbranden we toch aardig de verkeerde kant op gaan.

Onze zoon is 8 en vindt dat héél interessant ja.
Nee, niet over buikvet (al hebben wel een running gag in de familie waarbij we een vetrol ´hamburguesas!´ noemen), maar wel over ´nachtzicht als een uil´ door vitamine A bijvoorbeeld of veel natuurlijke weerstand door ongeproceste versproducten, zelf de spruitgroenten kweken op de vensterbank.
Ik schreef al eerder dat het tijd is dat ouders de soortnaam ´sapiens´ eens eer aan doen in plaats van te klagen over donut-reclames voor tv-junks.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 02-12-10 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:23

Vjestagirl schreef:
Lusitana schreef:

Nee, ik bedoelde niet zozeer wat het doet, maar het product zelf en dat het lekker en gezond is. En ik bedoelde inclusief de producten die daarvoor genoemd werden, want gezonde voeding in het algemeen zou meer voorbij moeten komen als "stoer" , "wordt je sterk van" "kun je de hele wereld aan" " ga je alles winnen" "krijg je spierballen van".

Edit:en wat HC zegt, bepaalde wenselijke eigenschappen die kinderen interessant vinden kun je noemen.
Zo wisten vroeger alle kinderen dat worteltjes goed waren voor je ogen, ook al ging dat dan samen met het grapje :"Heb je wel een seen konijn met een brilletje gezien".
Er zit een kern van waarheid in en dat is het belangrijkste.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 02-12-10 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:26

Huertecilla schreef:
Vjestagirl schreef:

Onze zoon is 8 en vindt dat héél interessant ja.
Nee, niet over buikvet, maar wel over ´nachtzicht als een uil´ door vitamine A bijvoorbeeld of veel natuurlijke weerstand door ongeproceste versproducten, zelf de spruitgroenten kweken op de vensterbank.
Ik schreef al eerder dat het tijd is dat ouders de soortnaam ´sapiens´ eens eer aan doen in plaats van te klagen over donut-reclames voor tv-junks.

Ik denk dat kinderen van die leeftijd nog veel te jong zijn om zich druk te maken over hun eten en of het wel goed voor ze is. Tuurlijk weten alle kinderen dat worteltjes goed zijn voor je ogen, maar ik denk dat je je als 8 jarige druk moet maken over of Malibu Barbie of Zeemeermin Barbie met Ken mag trouwen, over wie er er hardste met een fiets van een berg af kan crossen of over je wel tot boven in de boom durft te klimmen.

En eerlijk is eerlijk, jouw levensstijl is nou niet bepaald standaard te noemen, en ik weet ook niet of we dat met zijn allen moeten willen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:26

Lusitana schreef:
Nee, ik bedoelde niet zozeer wat het doet, maar het product zelf en dat het lekker en gezond is. En ik bedoelde inclusief de producten die daarvoor genoemd werden, want gezonde voeding in het algemeen zou meer voorbij moeten komen als "stoer" , "wordt je sterk van" "kun je de hele wereld aan" " ga je alles winnen" "krijg je spierballen van".

Waar denk je dat Popey vandaan komt?

Uit promotie van spinazie eten :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:28

Vjestagirl schreef:
Ik denk dat kinderen van die leeftijd nog veel te jong zijn om zich druk te maken over hun eten en of het wel goed voor ze is.

Je mist de clou.
Dat moet de oúders ook doen.
De kinderen hebben alleen maar motivatie nodig :)*

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:28

Grappig dat ik net over die worteltjes heb zitten editten terwijl je dit dus postte,Vjestagirl.

Ja, ze zijn met andere dingen bezig, maar in hun fantasie wereld vinden ze het hebben van spierballen en sterk zijn bv wél belangrijk! Dat hoeft dus helemaal niet wetenschappelijk gebracht, maar gewoon op het niveau waar hun interesse ligt, precies zoals reclame dat voor snaaigoed doet!!!!
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 02-12-10 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:29

Vjestagirl schreef:
En eerlijk is eerlijk, jouw levensstijl is nou niet bepaald standaard te noemen, en ik weet ook niet of we dat met zijn allen moeten willen.

Waar is dát nu weer voor nodig?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:30

Huertecilla schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik denk dat kinderen van die leeftijd nog veel te jong zijn om zich druk te maken over hun eten en of het wel goed voor ze is.

Je mist de clou.
Dat moet de oúders ook doen.
De kinderen hebben alleen maar motivatie nodig :)*

Dat de ouders het moeten doen lijkt me zo vanzelfsprekend dat het niet eens bij me opkomt dat ze het niet doen.

Overgens vind ik ook dat je als 8 jarige weinig te zeuren hebt aan tafel. Tuurlijk moet eten vooral leuk en gezellig zijn, maar lussikniet woont hier niet...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:31

Huertecilla schreef:
Vjestagirl schreef:

Waar is dát nu weer voor nodig?

Dat is geen aanval maar een conclusie. Jullie zijn veel bezig met eten, met natuurlijk eten, gezond eten.

Hier werkt dat tegenwoordig gewoon niet meer, omdat veel ouders alle 2 een baan hebben om de hypotheek te betalen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:34

Eh, wat werkt niet meer? Sorry hoor, we hebben het hier over reclames die op kinderen gericht zijn. Laten we even bij het onderwerp blijven? En gezond eten hoeft niet duur te zijn. Die tussendoortjes waar reclame voor gemaakt wordt, zijn veel duurder dan een snee brood met kaas.

Wat lust ik niet betreft: Het gaat vooral om wat ze wél willen eten, als dat eten slecht voor ze is, maar ze denken dat het goed voor ze is, want dat zeggen ze in de reclame, want er zit wel een drupje melk in...
Het gaat bijna altijd over tussendoortjes, niet over maaltijden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:39

Vjestagirl schreef:
Hier werkt dat tegenwoordig gewoon niet meer, omdat veel ouders alle 2 een baan hebben om de hypotheek te betalen.

Jaja, en dat is geen kéuze? Dat moeten we allemaal wel willen?
Dat werkt WEL, alleen heb je dan niet allebei een auto, vakantie met de caravan naar Frankrijk, ´mode´ kleding, plastic tieten etcetera. Moet je ook even sparen ipv lenen voor nu-nu-nu, meer-meer-meer....

Verder geef je niet veel blijk van realiteitszin met jouw opmerking dat kinderen van 8 aan tafel niets te zeuren hebben.
Dat hebben ze bepaald wel en marketing van Shrek poppetjes voor een MacCalorie is voor héél veel ouders een fors probleem. Daar gaat nu net het topic over :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:40

Lusitana schreef:
En gezond eten hoeft niet duur te zijn. Die tussendoortjes waar reclame voor gemaakt wordt, zijn veel duurder dan een snee brood met kaas.

:)*

Hier trouwens op een plak zelfgebakken brood van in de keuken versgemalen ecologisch geteelde granen.
Is níet veel werk, want deeg staat ´s nachts te rijzen en de oven doet het net als de wasmachine ook helemaal zelf :D
Ook niet duur want gekocht kwaliteitsbrood kost een vermógen en de oven spaart verwarmingskosten uit.
Is ook zonder beleg al lékker en het kost nul moeite om de 8 jarige een snee brood te laten eten.
Groot feest als hij mag helpen broodvormen te maken. Een beer of een olifant bijvoorbeeld. Maakt voor bepaalde broodsoorten niets uit maar doet wonderen voor de eetlust :D
Homo sápiens in de keuken :)*

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:05

Klink geweldig HC!
Ik wou dat iedereen er zo mee bezig zou zijn.

Ik heb nu een Special K banner staan. Is heeeeeeeeeeeeeeeel gezond. :)* 8)7

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:27

Vjestagirl schreef:

Ik heb een best wel een standaard levensstijl maar ik vind dit opmerking tegen HC NERGENS op slaan..
Wat maakt het uit dat hij een andere levensstijl heeft?

Vjestagirl schreef:

En dus het is dan prima dat die ouders niet over een gezonde levensstijl hoeven te denken? En nee het is niet vanzelfsprekend, zeker niet als 2 ouders fulltime werken voor de hypotheek. Dan ben je misschien soms maar een uurtje per dag met je kind samen en ik kan me dan wel voorstellen dat ze denken: ik ben moe en ik wil dat mijn kind blij is.. Dus geef maar wat mijn kind wil.

En ik vind wat Lusitana zegt over reclames wel een ontzettend goed punt. Als je groenten promoot als iets waardoor je stoer wordt, spierballen krijgt etc dat het wel kan werken. En je zult verbaasd zijn over hoeveelheid kinderen die al ontzettend bezig zijn met hun lichaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 15:37

Vjestagirl schreef:
Dat is geen aanval maar een conclusie. Jullie zijn veel bezig met eten, met natuurlijk eten, gezond eten.

Ik kom regelmatig pas om pak em beet 9 uur toe aan avondeten. Dan kan ik 2 dingen doen. Patatje oorlog of de wok aanzwengelen. Vind het laatste veel lekkerder en ook nog is gezonder.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 17:19

Ik vind het nogal banaal om voedselreclame te gaan verbieden. Richt je dan eerder op wát voor voedsel. Frisdrank is ronduit slecht, of er nou suiker of aspartaam in zit. Zelfs Spa rood is behoorlijk zuur door het koolzuur en kan de tanden aantasten. Een glaasje water is wat dat betreft het gezondste. Echt puur gemeentepils. We kopen hier in de maand wel een liter cola of zo, maar dat kan ik nou niet direkt een ramp noemen. Met mate kan er heel veel.

Wat schoolgewoontes betreft, ik kan alleen maar jaloers zijn op het Finse systeem, waar kinderen op school gewoon een warme maaltijd voorgeschoteld krijgen als deel van het program. Dat scheelt een hoop in de zin tot snoepen.

Onze zoon krijgt dagelijks brood, groenten en fruit mee naar school. Overigens heel vaak bosbessen, waar we gelukkig in deze regio erg betaalbaar aan kunnen komen (Wat de AH voor bosbessen vraagt is rondweg stuitend). Maar zoetigheid op brood doen we heel weinig aan (hagelslagpotje krijgen we nooit op tijd op, rest moeten we weggooien, omdat hij grijs uitslaat).

Ik moet wel zeggen dat ik vaker slecht eet dan de rest van mijn gezin. 80 dagen per jaar ergens op reis en dan meestal overgeleverd aan restaurants en fastfood chains. Ik eet jaarlijks rond de 40 vliegtuigmaaltijden, die ook niet altijd uitblinken van gezondheid en op vliegtuigen pak je al gauw naar fris ipv water (alcohol doe ik al helemaal niet meer op een vliegtuig). Op plaats van bestemming is het vaak zo dat je niet van de straat kan eten als westerling. De MacDonalds is dan een "veilige" keus, hoe stom het ook klinkt. Ik kan natuurlijk ook dat restaurant gaan opzoeken voor 30 Euro per maaltijd, maar dan geef ik al snel meer uit dan mijn dagelijkse reistoeslag. Dus voor mijn gezin is het beter dat ik junk food eet, zodat ik het gespaarde geld thuis uit kan geven. Maar dat laatste heeft wel heel weinig te maken met adviezen voor kinderen onder 12 jaar ;)