Hoezo crisis?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:45

Vakantie en uit eten, wat is dat? :o

Onze vakantie dit jaar was 2 dagen Duitsland met 1 nacht in een tentje voor 10 euro p/p.
Concert aan de Loreley met z'n tweetjes, was echt geweldig... <3
Prachtig uitzicht, schitterend weer, heen en terug met de auto en onze batterij was weer helemaal opgeladen.
Het kan zo simpel zijn.

Uit eten met ons als gezin kan ik me al helemaal niet meer heugen...
*schiet de vraag de kamer in, na lange stilte antwoord, geen idee: 3 jaar geleden..?*

Maar een vaatwasser hebben we wel. Zat al in het huis. :=

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:53

Huertecilla schreef:
hestejente schreef:
Ik heb een ingebouwde afwasmachine, al sinds mijn geboorte. En zoiets neemt helemaal niet veel ruimte in hoor, zit namelijk gewoon aan mijn polsen vast ;) :D

Mijn lief ook.
De gebruiksaanwijzing: ´HC, de vaat staat er nog!!!´

*D

_O-
Maar serieus (ik heb trouwens ook een mobiele vaatwasser, voordeel is dat ie nog eens uit te lenen is ;) ), als ik naar de aankopen in de plaatselijke supermarkt kijk lijkt het idd wel mee te vallen, vooral nu de feestdagen er weer aankomen. Maar of dat een reeel beeld is? Als je bedenkt dat die supermarkt niet alleen ons kleine beknibbelende 'aanheteindvanjegeldmaandoverhouden' mensjes bediend maar ook het grofgeldvolk aan de overkant van de weg...

Reclames ook...ik bedoel maar, wie koopt er serieus Sinterklaascadeautjes voor dik 300 euro? :oo - reclame van Bol.com, fototoestel - Ik niet (en al had ik de centen dan vond ik het nog onzinnig, Sinterklaas is voor leuke, gekke, lieve kleinigheidjes, vind ik). Die reclames moedigen ook weer het boven je stand leven aan, denk ik, want blijkbaar hóórt het zo. En daardoor valt crisis nog steeds niet zo op. Dus zolang er nog mensen in de bovenlaag voldoende te besteden hebben (al moeten ze misschien, och arme :(:) , een abbonnement op een tijdschrift opzeggen - serieus eens gehoord) en daarnaast nog een heel aantal mensen meer besteden dan ze aan kunnen omdat ze vinden dat ze ergens recht op hebben, omdat de buren het hebben, of omdat je simpelweg niet hoort te slapen onder een dekbedovertrek van de Zeeman, denk ik dat de crisis zo op het oog wel mee lijkt te vallen.

Als je daarentegen bv mensen van de voedselbank spreekt dan blijkt die crisis ineens weer wel erg duidelijk. Ze krijgen minder en wat ze krijgen moeten ze over meer mensen verdelen. En ik denk dat ze zomaar in andere sectoren ook wel een tik meekrijgen van die crisis, of er beter van worden omdat ze meer klanten krijgen, Aldi, Liddl enz.. Het valt alleen niet zo op, omdat diegenen die het zwaarst getroffen worden het minst zichtbaar zijn.

laura1986

Re: Hoezo crisis?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:03

Qua vakantie vermaak ik me liever het hele jaar goed (gewoon waar ik woon, kost geen cent extra), dan dat ik 1x pj een week ´vakantie´ heb waarbij je vooral aan het reizen en wachten bent. Wat heb je daar op jaarbasis nou aan?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 11:43

Ik was gistern nog in de Mediamarkt in Roermond. Ze hingen daar met de benen buiten, en niet om kadootjes van 10 Euro te scoren. Wat dat betreft valt het nogal mee. Vooral omdat de meeste audio/video apparatuur mijns inziens nog altijd onder de luxe artikelen vallen (iig meer dan de gemiddelde vaatwasser ;) )

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 11:58

MarvanTom schreef:

Onze vakantie dit jaar was 2 dagen Duitsland met 1 nacht in een tentje voor 10 euro p/p.
Prachtig uitzicht, schitterend weer, heen en terug met de auto en onze batterij was weer helemaal opgeladen.
Het kan zo simpel zijn.

*schiet de vraag de kamer in, na lange stilte antwoord, geen idee: 3 jaar geleden..?*

Vervelend dat je wel wat van de crisis merkt! Maar aan de andere kant: Je hebt wel een paard. Als je geen paard had gehad was er misschien wel geld geweest om uit eten te gaan. Het ligt maar net aan de keuzes die je maakt.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:02

Silvia schreef:
MarvanTom schreef:

Het kan zo simpel zijn.

Vervelend dat je wel wat van de crisis merkt! Maar aan de andere kant: Je hebt wel een paard. Als je geen paard had gehad was er misschien wel geld geweest om uit eten te gaan. Het ligt maar net aan de keuzes die je maakt.

dan is de keuze makkelijk, uit eten is een paar keer per jaar hooguit en je paard is 365 dagen per jaar... :D

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:53

joostvangestel schreef:
Fiffill schreef:
Maar goed, waar het eigenlijk om ging; er zijn dus nog wel degelijk mensen zonder afwasmachine in Nederland. :Y)

Sterker nog: vóóral in Nederland zijn er veel mensen zonder afwasmachine ;) Ons benne zuunig :P

Ik moet mijn hele keuken verbouwen om er een vaatwasser in te kunnen passen. Dat heeft niets met zuinigheid te maken maar met het feit dat ik het nogal een moeite vind voor een huurhuisje.
Ik wil ontzettend graag een vaatwasser, ik háát afwassen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:02

Als gezin merken wij niets van de crisis.
En inderdaad de Mediamarkt is een gekkenhuis.
Maar ik werk op personeelszaken bij een grote instelling. Daar staat toch wel tegenwoordig iedere dag de deurwaarder bij ons voor loonbeslagen.
En dat is dan voor mensen (met in het algemeen) een modaal inkomen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:24

@ Silvia: dat paard heb ik al 8 jaar en de crisis is 2 jaar.
Ik bezuinig niet op mijn paard, dan liever op uit eten gaan en vakantie en daar zijn we het allemaal mee eens hier.
Plus dat we geen hoge stallingskosten meer hebben, paard staat aan huis.

De baas van ventjelief heeft fors moeten inkrimpen met zijn transportbedrijf, maar is daardoor wel overeind gebleven.
Ook bij mijn baas zijn er nogal wat afstotingen van onderdelen geweest, dus dat was allemaal wel spannend.

Ik heb vrijwel dagelijks een budgetbeheer aan de lijn en dat was voorheen toch echt wel veel minder.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:33

Wij (MKB) merken het wel, de crisis, ook de houding van de banken, er is gewoon geen ruimte voor groei, het is overleven en je kop boven water houden.

Wat ik vooral ook denk te merken is dat er een schifting plaatsvindt tussen allerlei onzinnige dingen (althans wat mensen onzinnig vinden) en kwaliteit.
Wij leveren aan restaurants en degene die geen goed product verkopen merken het als eerste. Lowlands is nog steeds meteen uitverkocht maar al die onzinnige kleine festivals die ineens ook mee wilden liften op het festival-succes krijgen de financiering niet rond.
Dat soort dingen.

Ik denk zelf ook dat de files gaan toenemen als de huizenmarkt vast blijft zitten. Ook was er eerst nog wel geld om te investeren in thuiswerken maar nu is daar minder ruimte voor.
Plus, wij merken dat we eigenlijk vaker moeten rijden voor een kleine bestelling in plaats van dat mensen groot inkopen.

Ik vind minder files dus niet per definitie een aanwijzing dat de crisis vermindert.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:22

Ook mensen die wel hun baan houden merken het. Niet financieel misschien, maar hier moet met veel minder FTE hetzelfde werk gedaan worden, bezuinigingen.. Met als gevolg structureel overwerk. Op zich geen probleem natuurlijk, werk is werk. Alleen vallen er door de hoge druk toch nog meer mensen uit..

In mijn omgeving hoor ik wel meer mensen met problemen. Werkgever failliet, geen contractverlenging, vaste contracten worden niet meer gegeven, hypotheek krijgen is lastig, huis verkopen ook, op de gemiddelde vacature 300 reacties.

En in de supermarkt wordt nog genoeg ingeladen ja, maar die kar heb je wel vol zitten voor hetzelfde geld waar iemand 1x voor uit eten kan. Dus dat zegt imo niet zo heel veel. Eten moet je toch, dan maar zelf koken. Wij halen ook wat vaker wat 'lekkers' om zelf te maken ipv het te gaan halen :)

En dure cadeaus, tjah, alles voor de buitenwereld?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 19:06

BailyKarlos schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik denk dat de crisis zit bij de mensen die geen geld hebben voor paarden, de zara en restaurantjes. Ik denk dat de crisis zit bij mensen die geen baan meer hebben, die slecht betaalde baantjes hebben, in mensen waarbij in contracten gesneden wordt.

Maar waar bevinden die mensen zich dan?

Waarom worden de rijen in winkels en supermarkten niet kleiner?
Waarom staan paarden niet langer te koop? Waarom zijn laarzen de 1e beste dag uitverkocht?
Waarom gaan mensen nog massaal uiteten? Dat zijn toch dingen die in crisis toch minder worden of niet meer gebeuren??

nou hier is er 1, ik ga alleen als het nodig is naar de winkel voor nieuwe schoenen ofzo gewoonweg omdat ik echt nieuwe nodig heb..en ook dan probeer ik zo goedkoop mogelijk uit te komen.

In de winkel is het elke euro 3x omdraaien en dat beetje wat je nog had om je te verwennen voor die ene x, is weg...
als je naar winkel moet uit de buurt is het niet ff snel op en af, nee van a naar b maar tussendoor ff langs c en d... bespaard geld.
mensen die idd niet goedbetaalde baantjes hebben/afgekeurd of werkloos, die zullen het het meeste merken, deze mensen kopen idd niet bij zara (ken t niet eens) en hebben al helemaal geen paard!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 01:10

Wat is Zara?

Vakantie? Zat met dikke dierenartsrekeningen dus het werden uitstapjes naar de Veluwe en naar het pretpark zelf brood en drinken mee. :D
Ik wilde onze buffer niet aanspreken want je weet nooit wanneer er wel iets echt vervelends gebeurt zoals een auto in de prak rijden die je nodig hebt om op het werk te komen.

Heb heerlijk in mijn eigen bed geslapen. Elk nadeel heeft z'n voordeel.

En ik heb het echt niet slecht, we zijn allemaal gezond en hebben een vaste baan maar ik kan wel merken dat we gewoon rustiger aan moeten doen omdat er anders wel maand overblijft aan het eind van het geld.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 01:25

BailyKarlos schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik denk dat de crisis zit bij de mensen die geen geld hebben voor paarden, de zara en restaurantjes. Ik denk dat de crisis zit bij mensen die geen baan meer hebben, die slecht betaalde baantjes hebben, in mensen waarbij in contracten gesneden wordt.

Maar waar bevinden die mensen zich dan?

Waarom worden de rijen in winkels en supermarkten niet kleiner?
Waarom staan paarden niet langer te koop? Waarom zijn laarzen de 1e beste dag uitverkocht?
Waarom gaan mensen nog massaal uiteten? Dat zijn toch dingen die in crisis toch minder worden of niet meer gebeuren??

De rijen in de supermarkt worden niet kleiner. Je moet toch eten. Er worden wel andere dingen gekocht. In plaats van naar een andere supermarkt naar de aldi. Bij winkels zoals Zara kopen wij niet.Zit er niet aan. Kijk eerder naar zeeman of wibra. Zit niks anders op Uit eten doen wij alleen met kerst. Dus 1x per jaar. Daar wordt voor gespaard. Mijn paardrijden zit er niet meer aan... (reed 1x per week)
Woon nog thuis. Vader is niet werkloos maar heeft een baan in een productiebedrijf met geen denderend loon. Ik heb zelf een goede opleiding maar in onze regio is amper werk te vinden.

klein rekensommetje;
1700 netto
450,- zorgverzekering voor 4 personen.
430,- Huur
150 gas, water, licht,
Verzekeringen (? geen idee wat dat kost)
heb je globaal 650 euro over. delen door 4 is 167,50 per week. Moeten wij alle 4 van eten, kleren van kopen, eigen risico van zorgverzekering betalen, rekeningen, hond e.d.....

Dus tja... Die crisis is er wel degelijk.
Volgend jaar wordt het nog veel erger. Reken maar uit met die steiging van de zorgverzekeringspremie........

edit: wij hebben geen schulden. Dus geen deurwaarders e.d maar het is wel moeilijk..
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 20-11-10 01:41, in het totaal 2 keer bewerkt

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 01:34

Ik denk ook dat er nog in sommige sectoren nog wel het één en ander op komst is.
Behalve dat de hoeveelheid werk misschien minder is, staan vooral de prijzen erg onder druk.
In mijn eigen werksector (civiele aannemerij) is het gewoon gekkenwerk. Er wordt op kantoor de hele dag niks anders geroepen dan "Klote prijzen".
Onvoorstelbaar hoe ver er onder de kostprijs werken aangenomen worden.
Op den duur houd dit natuurlijk niet. Op een gegeven moment zijn alle reserves op, alle bezuinigingen doorgevoerd en zegt de bank gewoon nee.
Ik verwacht dat er volgend jaar nog wel een paar aannemers gaan omvallen.

In de transport is het al niet veel beter. Wel werk, klote prijs.
Alle bedrijven proberen alles aan het rijden te houden en halen werk binnen tegen kostprijs of lager.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:26

Ik had een vaste baan in het onderwijs, al 10 jaar; per 1 augustus zou ik ontslag krijgen vanwege de bezuinigingen. Gelukkig heb ik al wat anders gevonden, maar een vaste baan is het nog niet meteen weer natuurlijk...
Ik heb een paar paarden te koop gezet, dat loopt geen storm met reacties, terwijl het echt hele goeie dieren zijn: crisis. Alles wordt duurder, onderhoud van de paarden, eten, zorgverzekeringen etc etc etc, maar de lonen stijgen niet evenredig mee, dus wij merken het zeker; nu meer dan ooit het laatste jaar. Maar goed, we doen wat zuiniger aan en dan redden we het best. Schulden hebben we gelukkig ook niet, dat zou ik echt vreselijk vinden.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:40

Ik merk het wel hoor de crisis. Eerst baan kwijt door de crisis en bij de banen erna minder gaan verdienen. Nu moet ik harder werken voor minder (werkgevers weten dat ze voor jou tig anderen kunnen krijgen en zeggen dat zelfs dat je blij mag zijn dat ze je uit die veeeele brieven hebben uitgekozen) en zeker weten wel bezuinigen. Zou dolgraag weer een paard willen kopen maar spaargeld is helemaal op. Maar goed er zullen vast mensen slechter af zijn want ik heb gelukkig geen hypotheek of leningen.