Oproep tot bankrun

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:56

In de basis is er niks mis met ons banksysteem. Dat systeem draait al sinds de middeleeuwen en is sinds die tijd verantwoordelijk voor een gestage groei in welvaart, kennis en ontwikkeling. Het idee erachter is heel simpel, je gebruikt verdiensten in de toekomst om die nu te investeren om zo in de toekomst meer te gaan verdienen. Stel je hebt een transportbedrijfje met één vrachtwagen, maar werk voor twee vrachtwagens. Dan kan je eerst twintig jaar lang met die ene vrachtwagen geld gaan verdienen, voordat je de tweede kan kopen. Maar je kan ook nu in een tweede vrachtwagen investeren, met geleend geld van de bank, waardoor je omzet en winst direct gaat verdubbelen en je over twaalf jaar de tweede vrachtwagen al hebt afgelost. De tweede manier zorgt voor een snellere economische groei en daar is op zich niks mis mee.

Het gaat mis als de verhoudingen tussen de investeringen en de opbrengsten niet meer kloppen. Die verhoudingen klopten voor een deel niet meer en banken investeerden in onrealistische toekomstverwachtingen. Je kan prima een huis kopen op basis van geld wat je in de toekomst verdient met arbeid. Het is onverstandig om een huis te kopen op basis van de hoop dat je in de toekomst de staatsloterij gaat winnen. Doordat banken van geldverdelende instellingen veranderd waren in geldverdienende instellingen, werd er steeds meer in onrealistische toekomstverwachtingen geïnvesteerd. Je kan meer geld uitlenen tegen een hogere rente (vanwege de hogere onzekerheid), waardoor er meer geld verdiend werd. Sinds de bankencrisis zie je dat er ook heel veel aan het beter reguleren van banken, zodat gedwongen worden op een realistischere manier te investeren. Alleen dat reguleren doe je niet door je geld van de bank te halen, maar door betere afspraken te maken over hoe banken hun investeringen rapporteren, een betere verhouding tussen eigen vermogen en uitgeleend geld, strengere investeringseisen etc.

Verder is het hele idee achter de actie onzinnig. Het is echt niet zo dat de banken ten koste van ons heel veel geld hebben verdiend en dat wij er met z'n allen niks van gemerkt hebben. We zijn met dank aan de economische groei met z'n allen ontzettend veel rijker geworden. Het koophuis, de tweede auto, de flatscreen tv, een mobiele telefoon voor elk gezinslid, de tweede vakantie, dat is ons echt niet allemaal zomaar aan komen waaien, die zijn ook gefinancierd met die winsten van de banken. Ik vind het dus nogal onrealistisch om te zeggen dat de banken het zelf terug moeten betalen, maar dat wij al onze verworvenheden willen houden. We hebben namelijk allemaal net zo hard meegedaan en meegeholpen die luchtbel te creëeren.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:15

Dat mensen erg makkelijk en te veel geld lenen klopt.

Maar er zijn toch ook echt wel genoeg mensen die niet gebruik maken van leningen voor consumptieartikelen en die gewoon hun salaris gebruiken voor deze uitgaven.

Banken verdienen overigens ontzettend veel aan het verstrekken van leningen dus daar gaat het systeem op geen enkele wijze aan kapot, zolang het geld maar wordt afbetaald. En banken hebben veel macht als het gaat om het innen van geld als schuldenaren die in gebreke blijven.

Voor de grote crisis in de VS werden er al verschillende jaren waarschuwingen afgegeven door een aantal mensen, dat er op het gebied van toezicht op de financiele markten ernstig tekort werd geschoten. Maar die zijn genegeerd.

Het grote probleem van ons geldstelsel is dat het zich prima leent voor speculeren, en dat het geld dat gebruikt wordt voor speculatie, niet is losgekoppeld van het geld dat verdiend wordt door werkelijke economische prestaties.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 12:29

@ Karl66, er is vanalles mis met ons banksysteem omdat er geld van lucht wordt gemaakt. Dat is een systeem dat gedoemd is te mislukken.

@ Ayasha; wil niet l*llig doen maar heb nou een aantal van jou posts gelezen en moet concluderen dat je er echt geen ruk van snapt.
Ik zou zo zeggen, bekijk de docu Zeitgeist eens om te beginnen.
Maaaarrr..... je kunt natuurlijk ook al je vertrouwen stellen in de personen 'die er verstand van hebben' en er in 1e instantie een zootje van gemaakt hebben en in rondjes blijven lopen.

Ik ben sinds een paar jaar ook bezig zoveel mogelijk ons eigen voedsel te verbouwen en eetbare planten om het huis te groeien.
Verder is het gewoon erg handig te weten welke wilde planten je kunt eten.
Buiten het feit dat ik dit zowiezo al erg interessant vind kan dat nog eens goed van pas komen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:42

Randalinpony, het gaat niet alleen om mensen die geld lenen. De hoogte van jouw loon is o.a. ook een gevolg van die economische groei. Ons inkomen is ook gebaseerd op een te optimistisch idee over de economische groei. We zijn met z'n allen netto veel meer gaan verdienen en dat is niet alleen het loon wat we krijgen, maar dit speelt in ons hele financiële leven door. We geven bijvoorbeeld een steeds kleiner deel van ons inkomen aan voedsel uit, maar zijn tegelijk wel meer gaan eten. Minder investeringen in voedseltechnologie en productie zorgt voor een hogere voedselprijs en dus een lager besteedbaar inkomen. En dit geldt niet alleen voor ons eten, maar ook voor de zorg, onze woning, de kosten van mobiliteit en noem maar op.

Wat er vooral zal gebeuren is dat we niet minder geld gaan verdienen, maar minder met ons geld kunnen doen. En dat geldt niet alleen voor producten die we zelf aanschaffen, maar ook die we via de overheid door middel van belastingen aanschaffen. De bomen groeien niet meer tot in de hemel en dat is niet zo gek want de economie bestaat niet uit banken, maar uit ons en het werk dat wij produceren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:12

Karl66 schreef:
Ons inkomen is ook gebaseerd op een te optimistisch idee over de economische groei.

Dáár zit de voetangel.
Het model gaat uit van in pricipe een, door alternatieve aanwendaar heid van goederen, onbeperkte markt en groei.
Dat gaat goed to the wereldmakt aan de grenzen van de wereld is gekomen.
De bankcrisis is een gevolg van exact dát. Slechte, niet gedekte leningen werden over een steeds grotere markt, internationale banken, verdeeld. Toen er niet mmer te verdielen víel moest er afgeschreven worden.

Ons huidige bankmodel is inderdaad uit de middeleeuwen. Een Euraziatisch model. Dat loopt nú tegen de grenzen van de wereld aan.

Groei gaat niet verder dan de wereld groot is. De planeet aarde beperkt wat mogelijk is.
Óf het economische model wordt aangepast bij het niet voortduren van wereldwijde groei-economie
óf de mens moet naar Mars
óf er gaat wat fout.

Een run op banken is niet slim.
Het is wel verstandig om een, klein, deel van spaargeld in waardegoederen te beleggen.

Wat in de VS gebeurd is, gaat nog véél verder dan publieke kennis is.
De Vs heeft de goedstandaard losgelaten. Ze hebben goud verkocht. Dat is niet van gister maar wel héél fundamenteel.
Papiergeld heeft namelijk een symbolische waarde = waardepapier.
Ook dat is een middeleewse vinding. Geld was munt en waard wat er aan metaal in zat.
Door nu briefjes uit te geven: ´is 1 goudmunt waard´ en deze te garanderen bij inwisseling, kon geld ´geschapen´worden omdat slechts een deel van de briefjes daadwerkelijk ingewisseld werd.
Om lukraak papier drukken en dus ontwaarding te vorkomen is door de banken en lande afgesproken dan het ´geld´ door een bepaald percentage goud werd geborgd. Dat had ook zilver kunnen zijn. De kern is de borging van de waarde.
Dat heeft de VS losgelaten. Die hebben én ongedekt geld bijgedrukt én goud gekocht voor deviezen (lees geruild met de Chinezen).
Dat gaat goed zo lang het goed gaat.
De Chinezen doen het dun in de broek want die hebben de grootste pot met dollars en dat is exact ook waarom het ´kon´.
Inleveren van dollars voor goud zou een wereldramp zijn. Ht omwisslen van dollars voor euros is al jaren een werkelijkheid en dat verookzaakt ook een precair situatie welke door vooral de chinezen met dichtgeknepen billen wordt gadegeslagen en gestuurd.
Dta gaat dus nu alleen goed doordat grote spelers grote belangen hebben.

Groeimodellen zijn nu aan de rand van de wereld gekomen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:23

ranna schreef:
@ Karl66, er is vanalles mis met ons banksysteem omdat er geld van lucht wordt gemaakt. Dat is een systeem dat gedoemd is te mislukken.

@ Ayasha; wil niet l*llig doen maar heb nou een aantal van jou posts gelezen en moet concluderen dat je er echt geen ruk van snapt.
Ik zou zo zeggen, bekijk de docu Zeitgeist eens om te beginnen.
Maaaarrr..... je kunt natuurlijk ook al je vertrouwen stellen in de personen 'die er verstand van hebben' en er in 1e instantie een zootje van gemaakt hebben en in rondjes blijven lopen.

Ik ben sinds een paar jaar ook bezig zoveel mogelijk ons eigen voedsel te verbouwen en eetbare planten om het huis te groeien.
Buiten het feit dat ik dit zowiezo al erg interessant vind kan dat nog eens goed van pas komen.

Nee, ik zal mijn vetrouwen stellen in een paar idioten die willen relschoppen. Dat is verstandiger :j
Als de economie op zijn gat ligt ga jij niet meer bijster veel kweken. Maar goed, dat merken we vanzelf wel als die sukkelaars hun zin krijgen. Ik wens je er iig veel succes mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:55

ranna schreef:

En denk jij dat jou vrienden zo'n wetteloosheid overleven? Jou grootouders? Zelfs je eigen ouders? Leuk dat jij je eigen voedsel kan verbouwen, reken er echter op dat zeg maar 80% van je kenniskring na 10 jaar niet meer leeft.

Ayasha
Blogger

Re: Oproep tot bankrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:36

Dat ze uberhaupt denkt dat ze die groenten voor zichzelf gaat kunnen houden als de maatschappij zo ni stort. Dan ga je meer nodig hebben dan een maltezer om je tuintje te beschermen. :+

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:46

Ik lees nergens dat Ranna er graag naar uitziet, alleen dat ze geen vertrouwen heeft in het systeem en de mensen die nu denken leiding te geven. Daarnaast schrijft ze dat het handig is om te weten welke wilde planten je kunt eten.
Lijkt mij niks mis mee :?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 21:08

Ach Hanneke, laat ze maar l*llen. Lezen is een kunst wordt maar weer eens bewezen ;)

Even on-topic:
Ik snap goed dat mensen een oproep doen tot zoiets omdat ze nu eindelijk eens willen dat er daadwerkelijk iets gebeurd.

Zoals de docu Zeistgeist heel goed uitlegt zijn we allemaal slaven van dit systeem. Geld = schuld = macht voor een kleine groep, want het is maar een kleine groep die het beheerd en voor het zeggen heeft.
In de documentaire hoor je ook de sublime quote van Johann Wolfgang von Goethe
Citaat:
None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free.

En hoe vaak prijzen wij onszelf gelukkig omdat wij in vrijheid leven?

Maar is dat écht zo? Om maar iets te noemen; Professor Smalhout heeft een paar jaar terug al berekend dat iedereen in NL 90% belasting betaald van het geld dat je verdiend. Dat is alle belasting bij elkaar geteld, de provinciale, gemeentelijke, inkomsten, btw enz.
Is dat vrijheid? Dat je slechts met 10% van je verdiende geld kunt doen wat je wilt? De rest wordt je onder dreiging van geweld of vrijheidsveroving afgenomen. Probeer het maar eens niet te betalen. Is dat vrijheid?
Je levert je (levens)tijd in om iets te doen wat een ander van je verwacht en je daarvoor betaald. Wil je niet in dat systeem meelopen krijg je dikke narigheid in het westen. Is dat vrijheid? Ach en zo kan ik nog wel even doorgaan maar dat doe ik niet.

Dus ja, ik snap heel goed dat mensen het nu spuug, en spuugzat zijn en iets willen doen. Of een bankrun het beste idee is?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:51

Om groente te kunnen verbouwen rond je huis moet je nog wel een huis hebben om in te wonen, je werkgever kan je niet meer betalen, je kunt de hypotheek, vaste lasten niet meer betalen (het is zo'n beetje onmogelijk om dat allemaal contant te gaan betalen en via internetbankieren, kun je het helemaal schudden)
Als er een bankrun gaat plaatsvinden in Frankrijk krijgt de rest van de wereld daar direct mee te maken, ook onderling hebben banken geld van elkaar nodig om te kunnen werken.

En een groentetuintje is leuk en aardig, maar om je reserves op te slaan heb je toch echt energie nodig, die er niet is, potten om het te bewaren die je dan niet meer kunt kopen, en dan denk ik nog niet eens aan plunderingen.

En ja banken hebben reserves nodig, en de mensen op de hogere posten verdienen meer dan mensen aan de balie, is niets vreemds en iedere bedrijfstak zo.
Van mijn spaargeld kunnen mijn kinderen in de toekomst een hypotheek afsluiten en een huis kopen.

een bankrun is meer dn het plaatselijke filiaal wat dicht gaat...

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 01:52

@ranna: Wat voor uitvoerbaar alternatief voor het huidige systeem zou jij graag ingevoerd zien?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 02:07

Als de banken vallen en er ontstaat anarchie dan weet ik wie er het eerste gelynched gaan worden, en dat zijn niet de bankbazen. :D

Dus de mensen die hun geld opnemen kunnen dat het beste investeren in het ombouwen van hun huis tot fort.

(Hihi, straks gaat de economie daar zo'n boost van krijgen dat je niks meer merkt van die bankrun. :P)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 02:45

ranna schreef:
En hoe vaak prijzen wij onszelf gelukkig omdat wij in vrijheid leven?

Maar is dat écht zo? Om maar iets te noemen; Professor Smalhout heeft een paar jaar terug al berekend dat iedereen in NL 90% belasting betaald van het geld dat je verdiend. Dat is alle belasting bij elkaar geteld, de provinciale, gemeentelijke, inkomsten, btw enz.
Is dat vrijheid? Dat je slechts met 10% van je verdiende geld kunt doen wat je wilt? De rest wordt je onder dreiging van geweld of vrijheidsveroving afgenomen. Probeer het maar eens niet te betalen. Is dat vrijheid?
Je levert je (levens)tijd in om iets te doen wat een ander van je verwacht en je daarvoor betaald. Wil je niet in dat systeem meelopen krijg je dikke narigheid in het westen. Is dat vrijheid? Ach en zo kan ik nog wel even doorgaan maar dat doe ik niet.

Ik denk dat mensen zelden tot nooit in echte vrijheid leven. Ik denk ook niet dat zoiets uberhaupt zou werken. In een maatschappij met de hoeveelheid aan mensen die we vandaag hebben kun je niet zomaar in vrijheid (dus zonder regels) leven. Dan heb je chaos.

Over de banken. Ik ben het eens met HC dat de economie ooit ergens zal moeten stoppen met groeien.
Eerlijk gezegd ben ik wel benieuwd wat er dan komt.

Of we met z'n allen een graad terug schakelen in de luxe die we nu kennen of dat er effectief een soort oorlog/anarchisme uitbreekt.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 10:22

Gaby schreef:
@ranna: Wat voor uitvoerbaar alternatief voor het huidige systeem zou jij graag ingevoerd zien?

Helaas heb ik hierop het antwoord niet voor je. Zou leuk zijn maar helaas.
Maar er zijn steeds meer mensen die groepen vormen die zich wel verdiepen in een alternatieve economie.
Streken krijgen hun eigen regionale munt, gebieden waarin mensen met elkaar afspreken onderlinge handel te doen, vaak ook zonder geldwisseling maar ouderwetse ruilhandel, of klussen voor elkaar doen zonder geld te gebruiken, dat soort dingen.
Er is een groeiende groep die actief bezig is goede alternatieven te ontwikkelen omdat ze zien dat dit systeem het niet lang meer gaat redden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:44

denken jullie dat het in NL dezelfde kant op gaat als in amerika,
bijvoorbeeld zoals laatst in de tegenlicht documantaire California Dreaming?
zouden veel meer mensen hun baan kwijtraken, zou het rijk niet genoeg ruimte hebben straks om al die mensen ww of uitkering te geven,
zouden we dan ook in campers moeten wonen?
zoiets mag niet volgens de wet, dus dan zouden ze de wetten er wel op moeten aanpassen.
oja even vergeten, eigenlijk bestaat NL niet meer echt in die zin, alles is nu 1 groot europa.... en daar zit volgens mij ook een reden van het begin van het einde..
lijkt leuk maar straks als het nog slechter gaat dan oet er worden gedeeld met landen waar het nog minder is, dan zijn we qua wetten afhankelijk van al dan niet akkoord van de andere lidstaten, enz.
ik ben wel eens 'bang' dat 'ze' ervoor gaan kiezen alleen te investeren in kansrijken, en liever van de kansarmen af willen omdat die een hoop geld kosten en niks opleveren.
eerst straks al mindere zorg, daarna geen geld meer voor het goed inkopen van zorg, geen geld voor eigen bijdrage,
ondertussen de technologie die zo hard gaat dat we in no time misschien wel zelf verantwoordelijk worden gesteld voor het ter wereld brengen van kinderen die net niet helemaal 'perfect' zijn, zelf voor die kosten moeten opdraaien daardoor geen keuzevrijheid meer hebben, gaandeweg steeds meer richting een volkje van ubermenschen gaan..
misschien draaf ik door maar ik zie alles zo hard veranderen en de grote mensen aan de top zijn niet zo lief.. die denken vooral aan the big money.

of zelf voedsel kweken in de tuin een duurzame oplossing is weet ik zo niet maar het kan vast ook geen kwaad,
een voorraad van conserven inslaan plus een voorraad drinkwater lijkt mij wel raadzaam, doe ik zelf ook, i mean why not.
het is een griezelig idee dat we zo ontzettend afhankelijk zijn van de toevoer van supermarkt producten, als de toevoer NU stopt, dan is binnen een dag alles weg en zijn er alleen al in ons land 17 miljoen mensen die geen brood of warm eten kunnen kopen.
nou dan krijg je wat, dan heb je de boel echt aan de gang!
omdat wij ons hele leven al in deze veiligheid leven kunnen we ons misschien niet anders voorstellen maar het is niet zo vanzelfsprekend dat alles altijd voorhanden is..
het land zou zelfvoorziendend moeten blijven, we moeten de boeren hier houden, en veel meer van eigen bodem leven.
op grotere schaal dus, landelijk. dat is doeltreffender dan een eigen moestuintje, waar natuurlijk niks mis mee is maar een landelijke oplossing zou beter zijn dan heeft iedereen er iets aan mocht het nodig zijn.

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:19

Banken hebben niet alles contact staan. Als je een twee bank wil laten falliet gaan moet je dit vooral doen. Komen we nooit weer uit die fianciele crisis.

Dit zou zooo dom zijn

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 14:08

Karl schreef:
Citaat:
De bomen groeien niet meer tot in de hemel en dat is niet zo gek want de economie bestaat niet uit banken, maar uit ons en het werk dat wij produceren.

Dat is nou precies wat ik in mijn laatste alinea probeerde te zeggen.
En ik niet alleen, er zijn economen die vinden dat de waarde van geld weer harder teruggekoppeld moet worden naar de werkelijke economische waarde die erachter zit, in plaats van speculeren op grote schaal mogelijk te maken.
Zoals ik al zei, in de huidige mondiale liberalisering, deregulering van markten is het in principe mogelijk om een complete economie te maken of te breken. En er zijn lieden die het systeem beheersen en daar misbruik van kunnen maken, op precies dezelfde wijze als grote massa's die macht hebben.

Alleen zijn ze heel wat subtieler en deskundiger.

Geld loskoppelen van zijn waarde (door maar geld bij te drukken zonder dat daar iets tegenover staat) leidt natuurlijk altíjd tot een grote scheefgroei.

Het is ook waar dat wij in het westen op heel grote voet leven, maar het is ook waar dat, terwijl nu wordt gezegd dat dat niet langer mogelijk is, een beperkte groep rijken nog steeds meer geld en bezit werven.

Dus kan je je afvragen of het probleem zit in de beschikbare middelen, of in de verdeling daarvan.

In het huidige economische en politieke klimaat wordt gesuggereerd dat sociale stelsel, welvaart voor iedereen niet mogelijk is.
Vergeet dan vooral ook niet dat het in de tijd dat dit systeem werd afgedwongen, óók niet mogelijk was! Dat er ook duizendeen redenen waren om de gewone man niet in de opkomende welvaart mee te laten delen.

Tegelijkertijd denk ik dat mondialisering van markten, productie ook een herdefiniering van onze positie in de wereld onontkoombaar maakt. We schakelen nu gelijk met economieen waar ze nog geen kaas gegeten hebben van sociale zekerheid, arbeidsrechten enz.

Ik denk dat we een val in onze inkomsten en rechten krijgen als gevolg van deze concurrentie. Maar naarmate de scholing van werknemers in een aantal opkomende economieen verbetert is de kans groot dat men ook daar op de barricades gaat.

Waarbij niet moet worden vergeten dat democratie een stuifmeel is dat vruchtbaar is, maar ook gemakkelijk weggeblazen wordt.
De VS zijn in mijn ogen hard op weg alles waar de natie voor staat te verkwanselen, en in Europa is ook een tendens om mensen steeds minder invloed en rechten te geven.

Alles in de naam van de economie, waar dan uiteindelijk steeds minder steeds meer van profiteren.

Ik denk dat dát Ranna's bezwaren ook zijn, en ook van die groep die oproept tot bankenrun.

En ik lees in veel reacties wel dat het maar stom is om zoiets te doen, want ja, iedereen is bang voor zijn hachje.

Maar ik denk dat als we helemaal niets doen, dat er dan over een paar decennia geen hachje meer is voor veel mensen.
Dat studeren onmogelijk wordt voor onze kinderen omdat het gespaarde geld niets meer waard is of opgegaan aan andere zaken.
Dat een baan zo weinig zekerheid meer biedt, dat iedere vorm van voor jezelf opkomen wel even in de kiem gesmoord wordt en je dus maar in vervuilde grond gaat wroeten.
Dat steeds meer mensen de ziektekostenverzekering niet meer kunnen betalen.

Privatisering heeft het niet beter gemaakt overigens. Eerst betaalden Wij voor Wij. Nu betalen Wij voor Zij.
Weten jullie het nog, al die smoezen? Het zou efficienter gaan worden, want het bedrijfsleven werkt o zo efficient. En de service zou beter worden, en door concurrentie zouden we minder gaan betalen....
Maar die winst dan? Vroeg ik. Meewarig werd ik aangekeken.
NS, zorgstelsel, energie....

Tegelijkertijd hebben we een hele poos op een geroofde rijkdom geleefd. Soms denk ik wel eens dat wij, als hele maatschappij, onze rijkdom aan Nieuw Kolonialisme te danken hebben.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:10

Ben het volledig eens met Randalin. Had ik geld gehad op de bank zou ik denk ik wel mee doen aan deze actie. Mijn studentencentjes, zijn de moeite denk ik niet waard :P

Als 5% van de mensen zijn geld van de bank zou halen zouden er misschien wel problemen komen, maar als we gewoon doorgaan met het huidige systeem komen er op termijn ook grote problemen. Ik denk dat het een goede actie is, we praten er immers over, en ik denk dat dat het belangrijkste doel is.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:14

Karl66 schreef:
Verder is het hele idee achter de actie onzinnig. Het is echt niet zo dat de banken ten koste van ons heel veel geld hebben verdiend en dat wij er met z'n allen niks van gemerkt hebben. We zijn met dank aan de economische groei met z'n allen ontzettend veel rijker geworden. Het koophuis, de tweede auto, de flatscreen tv, een mobiele telefoon voor elk gezinslid, de tweede vakantie, dat is ons echt niet allemaal zomaar aan komen waaien, die zijn ook gefinancierd met die winsten van de banken. Ik vind het dus nogal onrealistisch om te zeggen dat de banken het zelf terug moeten betalen, maar dat wij al onze verworvenheden willen houden. We hebben namelijk allemaal net zo hard meegedaan en meegeholpen die luchtbel te creëeren.

Het overgrote deel van de mensen die ik ken en deze goederen en mogelijkheden hebben, zitten heel diep in de schulden in de zin van een hypotheek. Feitelijk hebben ze niets, en zijn het koophuis, de tweede auto etc, van de bank.. Deze luxe is leuk, maar daar betaal je flink voor, en niet alleen het bedrag dat je ervoor betaald...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:22

Geld Lenen kost geld, zeggen ze altijd op de reclame. Goeie zaak dat dat zelfs verteld wordt bij auto's met een zogenaamde 0% lening. Dat laatste bestaat namelijk niet, dan heb je het in de aanschafprijs betaald.

Overigens liggen in sommige Europese landen de hypotheekrentes al onder de 2%, wat dat betreft betalen we schandalig veel hier. Doordat rentes laag liggen, verdienen banken minder en willen ze mensen dus meer leningen aansmeren.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:24

Daphna schreef:
Het overgrote deel van de mensen die ik ken en deze goederen en mogelijkheden hebben, zitten heel diep in de schulden in de zin van een hypotheek. Feitelijk hebben ze niets, en zijn het koophuis, de tweede auto etc, van de bank.. Deze luxe is leuk, maar daar betaal je flink voor, en niet alleen het bedrag dat je ervoor betaald...

Maar die keuze om zich in de schulden te steken hebben ze toch zelf gemaakt?

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:30

Anoeska schreef:
Daphna schreef:

Maar die keuze om zich in de schulden te steken hebben ze toch zelf gemaakt?

Ja, mensen kiezen voor dingen die niet goed voor hen zijn. Zo kiezen mensen er ook voor om te gokken, drugs te gebruiken, roken, misschien wat overdreven... maar toch. In mijn ogen maken mensen vaak verkeerde keuzen, ofwel door misleiding of doordat ze gewoon voor verkeerde dingen kiezen, men moet tegen zichzelf in bescherming te worden genomen.

Wat geld betreft ben ik ook zo opgevoed, wil je iets duurs hebben, dan spaar je ervoor en koop je het. Een financiële bijsluiter is al een grote verbetering, maar vaak zijn de risico's onvoorzienbaar, bv: [LZP] Na verbreken van relatie nog steeds met je ex samenwonen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:04

Tatááá....

De VS en China hebben een economisch akkoord gesloten.

Devaluatie van hun munt.

Dat is een slimme zet om de dollar, waar ze samen zo van in hun broek scheten, harder te maken.

Slechte zet voor de rest van de wereld. Met name Japan en Europa gaan dit héél zwaar betalen. Wereldwijd verandert er niets dus íemand betaalt het.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:32

huh Hurtucila,
daar begrijp ik eigenlijk weinig van,
zou je het willen uitleggen als je daar tijd voor / zin in hebt?