Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Karl66 schreef:Ons inkomen is ook gebaseerd op een te optimistisch idee over de economische groei.
ranna schreef:@ Karl66, er is vanalles mis met ons banksysteem omdat er geld van lucht wordt gemaakt. Dat is een systeem dat gedoemd is te mislukken.
@ Ayasha; wil niet l*llig doen maar heb nou een aantal van jou posts gelezen en moet concluderen dat je er echt geen ruk van snapt.
Ik zou zo zeggen, bekijk de docu Zeitgeist eens om te beginnen.
Maaaarrr..... je kunt natuurlijk ook al je vertrouwen stellen in de personen 'die er verstand van hebben' en er in 1e instantie een zootje van gemaakt hebben en in rondjes blijven lopen.
Ik ben sinds een paar jaar ook bezig zoveel mogelijk ons eigen voedsel te verbouwen en eetbare planten om het huis te groeien.
Verder is het gewoon erg handig te weten welke wilde planten je kunt eten.
Buiten het feit dat ik dit zowiezo al erg interessant vind kan dat nog eens goed van pas komen.
ranna schreef:Ik ben sinds een paar jaar ook bezig zoveel mogelijk ons eigen voedsel te verbouwen en eetbare planten om het huis te groeien.
Verder is het gewoon erg handig te weten welke wilde planten je kunt eten.
Buiten het feit dat ik dit zowiezo al erg interessant vind kan dat nog eens goed van pas komen.
Citaat:None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free.
ranna schreef:En hoe vaak prijzen wij onszelf gelukkig omdat wij in vrijheid leven?
Maar is dat écht zo? Om maar iets te noemen; Professor Smalhout heeft een paar jaar terug al berekend dat iedereen in NL 90% belasting betaald van het geld dat je verdiend. Dat is alle belasting bij elkaar geteld, de provinciale, gemeentelijke, inkomsten, btw enz.
Is dat vrijheid? Dat je slechts met 10% van je verdiende geld kunt doen wat je wilt? De rest wordt je onder dreiging van geweld of vrijheidsveroving afgenomen. Probeer het maar eens niet te betalen. Is dat vrijheid?
Je levert je (levens)tijd in om iets te doen wat een ander van je verwacht en je daarvoor betaald. Wil je niet in dat systeem meelopen krijg je dikke narigheid in het westen. Is dat vrijheid? Ach en zo kan ik nog wel even doorgaan maar dat doe ik niet.
Gaby schreef:@ranna: Wat voor uitvoerbaar alternatief voor het huidige systeem zou jij graag ingevoerd zien?
Citaat:De bomen groeien niet meer tot in de hemel en dat is niet zo gek want de economie bestaat niet uit banken, maar uit ons en het werk dat wij produceren.
Karl66 schreef:Verder is het hele idee achter de actie onzinnig. Het is echt niet zo dat de banken ten koste van ons heel veel geld hebben verdiend en dat wij er met z'n allen niks van gemerkt hebben. We zijn met dank aan de economische groei met z'n allen ontzettend veel rijker geworden. Het koophuis, de tweede auto, de flatscreen tv, een mobiele telefoon voor elk gezinslid, de tweede vakantie, dat is ons echt niet allemaal zomaar aan komen waaien, die zijn ook gefinancierd met die winsten van de banken. Ik vind het dus nogal onrealistisch om te zeggen dat de banken het zelf terug moeten betalen, maar dat wij al onze verworvenheden willen houden. We hebben namelijk allemaal net zo hard meegedaan en meegeholpen die luchtbel te creëeren.
Daphna schreef:Het overgrote deel van de mensen die ik ken en deze goederen en mogelijkheden hebben, zitten heel diep in de schulden in de zin van een hypotheek. Feitelijk hebben ze niets, en zijn het koophuis, de tweede auto etc, van de bank.. Deze luxe is leuk, maar daar betaal je flink voor, en niet alleen het bedrag dat je ervoor betaald...
Anoeska schreef:Daphna schreef:Het overgrote deel van de mensen die ik ken en deze goederen en mogelijkheden hebben, zitten heel diep in de schulden in de zin van een hypotheek. Feitelijk hebben ze niets, en zijn het koophuis, de tweede auto etc, van de bank.. Deze luxe is leuk, maar daar betaal je flink voor, en niet alleen het bedrag dat je ervoor betaald...
Maar die keuze om zich in de schulden te steken hebben ze toch zelf gemaakt?