Tienjarig meisje baart kind

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:07

Ragdollcat schreef:
Te triest voor woorden zeg.

een kind van 5 jaar dat al menstrueert ok, niets aan te doen, maar om het nou te gaan laten bezwangeren, wie heeft er nou sex met een kind van 5, dat hoort niet.

Heel lang geleden was het wel gebruikelijk dat als je ongesteld bent dat je dan aan de man ging en kinderen baart.

Nou indd maar ook niet met een kind van 10 of 11,12 ,13.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:46

In dit geval had ook een puber sex met het "kind" en is het dus geen geval van misbruik ofzo.

Ik snap de verontwaardiging niet.
Het ene kind is vroeger rijp dan het andere en ik heb zomaar het idee dat het om een zigeunerin gaat en die trouwen ook heel jong. Een stelletje van 11-12 jaar is heel normaal. Moeten wij dan maar zeggen dat ze dat niet mogen omdat ze in Nederland eerst carrière maken en dan na hun dertigste eens aan kinderen gaan denken?
Je moet het vanuit hun cultuur en wensen bekijken en niet vanuit je eigen cultuur en wensen.
De wensen van sommige meisjes uit sommige culturen gaan niet verder dan zo snel mogelijk moeder worden.
Als je levensverwachting 70 jaar is, zul je vanzelf ook jonger aan kinderen beginnen dan als je levensverwachting 85 jaar is, om maar wat te noemen.
Daarbij zie je in andere culturen ook vaak meerdere generaties bij elkaar in een huis wonen dus de zorg van zo'n kind wordt verdeeld, of zelfs helemaal overgenomen door de grootmoeder.
Verder, wat wil je met verontwaardiging? Terugdraaien gaat niet.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 19:20

Lusitana schreef:
In dit geval had ook een puber sex met het "kind" en is het dus geen geval van misbruik ofzo.

Ik snap de verontwaardiging niet.
Het ene kind is vroeger rijp dan het andere en ik heb zomaar het idee dat het om een zigeunerin gaat en die trouwen ook heel jong. Een stelletje van 11-12 jaar is heel normaal. Moeten wij dan maar zeggen dat ze dat niet mogen omdat ze in Nederland eerst carrière maken en dan na hun dertigste eens aan kinderen gaan denken?
Je moet het vanuit hun cultuur en wensen bekijken en niet vanuit je eigen cultuur en wensen.
De wensen van sommige meisjes uit sommige culturen gaan niet verder dan zo snel mogelijk moeder worden.
Als je levensverwachting 70 jaar is, zul je vanzelf ook jonger aan kinderen beginnen dan als je levensverwachting 85 jaar is, om maar wat te noemen.
Daarbij zie je in andere culturen ook vaak meerdere generaties bij elkaar in een huis wonen dus de zorg van zo'n kind wordt verdeeld, of zelfs helemaal overgenomen door de grootmoeder.
Verder, wat wil je met verontwaardiging? Terugdraaien gaat niet.

Nou, het mag dan wel de cultuur zijn onder zigeuners, ik vind het idioot. Een kind van tien is veel te jong om zelf moeder te zijn. En daarbij, vind jij het dan okee dat meiden in sommige culturen worden uitgehuwelijkt als ze ongesteld worden? Of dat meisjes besneden worden? Mag ook allemaal de cultuur zijn, maar ik denk dat je zelf het ook niet tof zou vinden als jou dochter met een zigeuner trouwt, en haar dochter dan vervolgens op haar tiende van jou een oma maakt, of wel?
Met mijn verontwaardiging wil ik alleen maar kenbaar maken dat het dus niet normaal is. Hopelijk realiseren die "achterlijke" culturen zich dat ook een keertje ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:21

Als ik zigeunerin zou zijn, zou ik alleen maar willen dat mijn dochter met een andere zigeuner trouwde, want met een burger en zijn ideeën voegt het natuurlijk voor geen meter.

En een achterlijke cultuur wordt heus niet ineens intelligent omdat Hollanders lopen te kankeren over bepaalde feiten die hen niet goed passen.

Verder weet ik niet waarom je besnijden erbij haalt.
Moeder willen worden is een wens, besneden worden niet.
En ik weet dat het lastig is voor intelligente mensen om te bevatten dat sommige dommere mensen niet verder denken dan moeder worden, maar echt, er zíjn meisjes die niets liever willen omdat ze niet weten wat andere mogelijkheden zijn.
En soms, en misschien ook in dit geval, overkomt het ze omdat ze wel sex hebben maar nog niet echt weten hoe kinderen ontstaan. Er zijn nog altijd mensen die denken dat als ze hun vagina uitspoelen met cola na de sex niet zwanger kunnen raken, of als ze de navel afplakken het kind stikt...of gewoon helemaal niet weten dat je zwanger kunt worden van sex.
We moeten, nogmaals, niet uitgaan van hoe wij denken, maar hoe zij denken. Je kunt het raar vinden, maar het is gewoon een feit, zij vinden het normaal, of het is ze overkomen, wie zijn wij om er over te oordelen?
Hier in Portugal zie je bv onder de dorpsmensen heel jonge stellen en dus jonge moeders en dat is dus normaal in hun wereldje. Bij de meer ontwikkelde Portugezen zie je dat weer niet, die beginnen later aan kinderen en vinden het, net als een intelligente nederlander, ook dom dat die jonge meiden "hun toekomst vergooien door kinderen te krijgen."
Persoonlijk vind ik het bv idioot om na je dertigste nog moeder te willen worden. Het is maar hoe je tegenover dingen staat.
En het heeft veel te maken met intelect en wat je om je heen ziet en wat dus voor jou normaal is.
Ik vind het jammer dat sommige mensen zo'n moeite hebben met denken buiten wat voor hen normaal is en zich in topics uiten met woorden als abnormaal en idioot. Dat is nl relatief, wat abnormaal en idioot is, want het ligt er maar aan wat de norm is waar je mee vergelijkt...
Ja, in onze normen is het raar als een kind een kind krijgt, maar anderen zien een kind van tien met borsten en heupen niet als kind.
Ik weet nog dat ik in de zesde klas zat en het eerste Turkse meisje bij ons in de klas kwam (jaren 70), dat was een vrouw, helemaal niet te vergelijken met ons. Ik had het helemaal niet raar gevonden als die had gezegd dat ze moeder was.
Ik zeg nergens dat het goed is, ik zeg alleen dat ik de verontwaardiging niet snap. Er is niks aan te doen dat er mensen zijn die jong sex hebben en jong kinderen krijgen en wie zijn wij om te veroordelen wat ze willen, of gaan mensen in Nederland uitmaken wie er in de wereld wel en niet recht heeft op een kind en wanneer?
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 19-11-10 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:21

denk dat het een zigeunermeisje is.. maar hoe is dat dan eigenlijk bekend geworden vraag ik me af? := want die mensen wonen meestal in kampen en zijn niet geregistreerd. wel sneu, maar denk niet dat het meisje het heel erg vind omdat ze is opgegroeid met het idee dat het normaal is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:23

Geregistreerd of niet, als het kind in een ziekenhuis is geboren wordt, wordt het als nieuwsfeit naar buiten gebracht omdat het afwijkt van de norm.
(Net zoals bij zeer oude moeders, of nieuwjaarkinderen, en meerlingen van meer dan 3, of en siamese tweeling of een tweeling waarvan 1 wit en 1 zwart is.)

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:26

ahh in het ziekenhuis. :7

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:32

Ik zeg ALS. Ik weet het niet of het in een ziekenhuis geboren is, maar daar het in Spanje normaal is dat alle kinderen in een ziekenhuis worden geboren en als ze met pijn een ambulance heeft gebeld bv, is het logisch dat het in een ziekenhuis geboren is.
Ik ken de omstandigheden verder niet, maar als het in het nieuws is gekomen is het niet anoniem in een gemeenschap thuis geboren, neem ik aan.

*edit:
ik ben even de spaanse kranten er op na aan het slaan voor meer achtergrond. Het meisje is Romani, en dat is dus gewoon zigeuner, wat ik al dacht.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 19-11-10 20:41, in het totaal 2 keer bewerkt

tryntsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:37

Wozes 10..?
WAT!!!!!!???? 5
Dit vond ik op wikipedia:

Lina Medina (Paurange, Peru, 27 september 1933) is 's werelds jongste moeder met een eerste bevalling op een leeftijd van 5 jaar, 7 maanden en 21 dagen.

Lina werd door haar ouders naar het ziekenhuis gebracht, want haar buik bleef groeien. Zelf dacht ze dat ze een tumor had, maar haar dokters stelden vast dat ze 7 maanden zwanger was. Dokter Gerardo Lozada nam haar mee naar Lima, de hoofdstad van Peru. Ook de chirurgen daar stelden vast dat Lina zwanger was. Anderhalve maand later beviel ze via een keizersnede van een jongetje. Dit was nodig omdat haar bekken te klein was. Haar zaak werd beschreven door Dokter Edmundo Escomel, samen met andere details. Zo kreeg ze haar eerste menstruatie toen ze 8 maanden oud was en waren haar borsten volgroeid toen ze 4 was. Op 5-jarige leeftijd groeide haar bekken en verouderden haar botten.

Haar zoon woog 2,7 kg en heette Gerardo, naar haar dokter. Gerardo werd opgevoed met de gedachte dat Lina zijn zus was. Op tienjarige leeftijd kwam hij erachter dat Lina zijn moeder was. Hij groeide gezond op, maar stierf op 40-jarige leeftijd, in 1979, aan een beenmergziekte.

Er is nooit een verband gevonden tussen het vroege overlijden van Gerardo en de jonge leeftijd van zijn moeder. Lina heeft nooit bekendgemaakt wie de vader was. Lina trouwde met Raúl Jurado, die later de vader werd van Lina's tweede zoon in 1972.

Niet best

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 21:06

Ik zal even het verhaal zoals het hier wat uitgebreider in de krant staat vertalen.

Citaat:
Een meisje van 10 jaar is vorige week bevallen van een baby van bijna 3 kilo in Jerez de la Frontera, Zuid Spanje, en de autoriteiten discussieren over of ze en haar familie de voogdij kan behouden.

De moeder van de baby heeft daar om gevraagd en het kan worden toegewezen nadat de sociale dienst heeft gecontroleerd of de voorwaarden aanwezig zijn bij haar thuis.

Micaela Navarro, raadgeefster voor Sociale afdeling van de Junta da Andaluzia, legde uit dat ze "proberen de bescherming te versterken en kijken of andere familieleden, zoals grootouders en ooms en tantes de verantwoording kunnen dragen".

Navarro wilde verder geen details vrijgeven over de zaak in een poging de privaciteit (is dat een nederlands woord?) van de jonge moeder te beschermen, maar haar moeder (nu oma) had geen problemen om een en ander aan de journalisten te vertellen.

De oma zegt dat haar dochter en kleindochter het goed maken en de bevalling zonder problemen is verlopen. Ze zegt dat ze verrukt is dat ze nu een kleindochter heeft en snapt niet hoe de zwangerschap van haar dochter iemand heeft kunnen schokken en al helemaal niet waarom de hele wereld het er over heeft.

Het meisje (de moeder van 10 jaar) is zigeunerin van Romeense afkomst en is in haar land zwanger geraakt. De vader van de baby is 13 jaar, en is nog in
Roemenië waar ze een relatie hadden en op het punt van verloven stonden. De relatie kwam ten einde toen de jongere naar Spanje is gegaan, drie weken geleden.

De verse oma, die volgens de Associated Press in de 30 lijkt heeft ook aan de journalisten verklaard dat in de zigeunercultuur het normaal is om jong te trouwen, hoewel dit illegaal is in hun land van oorsprong.
Jongeren in Roemenië kunnen trouwen als ze 16 zijn als ze toestemming hebben van de ouders en zonder toestemming als ze 18 zijn.

Volgens de Spaanse wet is het verboden om sex te hebben met mensen jonger dan 13 en wordt gezien als sexueel misbruik, maar de autoriteiten weten niet goed hoe ze met deze zaak om moeten gaan omdat de vader niet in Spanje is en ook minderjarig.

Lusitana

Re: Tienjarig meisje baart kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 22:08

Citaat:
De vader van de baby is 13 jaar, en is nog in
Roemenië waar ze een relatie hadden en op het punt van verloven stonden. De relatie kwam ten einde toen de jongere naar Spanje is gegaan, drie weken geleden.

Lijkt me wel een belangrijk punt.
Als ze dit nu eens meteen bovenaan hadden gezet, ipv weg te laten in de meeste persberichten, hoeft men niet te speculeren over de omstandigheden van de zwangerschap en of ze de vader al of niet "gedumpt" heeft.
Het lijkt mijn normaal dat een stel dat op punt van verloven en dus trouwen staat om sex te hebben (zonder voorbehoedsmiddelen) en dat er weinig andere keus was dan relatie breken als je familie naar het buitenland vertrekt en je meeneemt en je vriend niet kan volgen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 12:25

...en ondertussen raakt het arme meiske getraumatiseerd van de soéza, niet van wat helemaal geen probleem was/is in haar cultuur.
Leve de hogere moraal.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 13:19

soeza?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 14:48

Lusitana schreef:
Als ik zigeunerin zou zijn, zou ik alleen maar willen dat mijn dochter met een andere zigeuner trouwde, want met een burger en zijn ideeën voegt het natuurlijk voor geen meter.

En een achterlijke cultuur wordt heus niet ineens intelligent omdat Hollanders lopen te kankeren over bepaalde feiten die hen niet goed passen.

Verder weet ik niet waarom je besnijden erbij haalt.
Moeder willen worden is een wens, besneden worden niet.
En ik weet dat het lastig is voor intelligente mensen om te bevatten dat sommige dommere mensen niet verder denken dan moeder worden, maar echt, er zíjn meisjes die niets liever willen omdat ze niet weten wat andere mogelijkheden zijn.

Maar stel jouw eigen, niet zigeuner, dochter trouwt met een zigeuner. Ze krijgen een meisje, en die wordt op tien moeder. Dat zie jij zitten, dat jou kleindochter op tienjarige leeftijd moeder wordt, in plaats van lekker spelen met vriendjes en speelgoed?

Ik haalde het besnijden erbij omdat jij vind dat we niet verontwaardigd mogen zijn over iets wat in een andere cultuur heel normaal is. Vrouwenbesnijdenis is in sommige culturen ook heel normaal, dus als ik jou redenering volg, mag je daar ook niet verontwaardigd over zijn?
En een meisje van tien kan in mijn ogen helemaal niet zo'n stevige moederwens hebben?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 15:03

euhm...
dat kan wel :j

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 15:06

Nou, leg uit? Want imo weet een meisje van tien amper wat ze voor Sinterklaascadeautje zal vragen, of wat ze later wil gaan studeren, dus een weloverwogen keuze voor het moederschap lijkt me er op die leeftijd echt niet inzitten.

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 15:17

abnormaal!!
dan had ik nu al tante kunnen zijn xD
me zusje is 7 dus kon al een kind hebben van 2..
agh sneu meisjee |(
dat meisje weet het nog niet eens van sint..
en dan moet ze al dat spelen voor dochter-zoon

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 15:26

Abiola schreef:
Nou, leg uit? Want imo weet een meisje van tien amper wat ze voor Sinterklaascadeautje zal vragen, of wat ze later wil gaan studeren, dus een weloverwogen keuze voor het moederschap lijkt me er op die leeftijd echt niet inzitten.

ik had een vriendin, en die riep op haar 6de dat ze moeder wilde worden,
riep altijd dat ze school niet nodig had, want ze wilde toch moeder worden,
ze behandelde haar poppen als of het echte babys waren, en zodra ze een baby op tv zag, of irl dan was haar aandacht voor al het andere verdwenen, dan zag ze alleen het kind :j
ze sprak altijd over babys en moeder zijn, voor sinterklaas en haar verjaardag vroeg ze toen ze klein was altijd een baby...
uiteindelijk is dit meisje op haar 15 zwanger geworden :j
en niemand keek vreemd op :n

ik denk dat je als jong meisje wel degelijk een keuze kunt maken!!
maar of het een weloverwogen en verstandige keuze is weet niemand...
maar die keuze kunnen ze idd wel maken ;)

overgens wist ik als 5 jarige al dat ik later de paarden in wilde, en dat is ook gebeurd ;)
en ik wist ook wel degelijk wat ik voor sinterklaas wilde hebben :P

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 15:33

En hoe is het nu met de vriendin? Nog steeds helemaal happy met het moeder zijn? Vijftien vind ik ook te jong, maar het is wel een heel erg goot verschil met tien!

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 15:34

hmmm, mijn dochter is nu 10 jaar...ik moet er niet aan denken!!!!!
hett kind speelt nog met my littlest pet shops en barbies. :wow:
ik vind het zielig, een kind krijgen (bevalling) is niet niks.
ik was met 19 jaar zwanger, vond ik zelf al veel te jong 8-)
maar zo te lezen staat ze er niet alleen voor.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 15:36

de laatste x dat ik haar sprak was ze idd nog helemaal happy met het moeder zijn :j
ze is nu 20 en heeft haar tweede ook al :D

is idd een groot verschil, maar ik wil der ff mee aangeven dat het wel degelijk kan ;)
als ze op der 10 een kind had kunnen krijgen had ze het ook gedaan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 15:43

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-23 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 16:10

eerwraak is ook verboden, en toch behoort het tot de cultuur ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 18:49

Toen ik in de 6e van de lagere school zat, voor de meesten hier geboren waren :o , was het normaal dat de jongens en meisjes in het fiersenhok ´zoenden´.
Hoe ver dat ging was een reslutaat van het spanningsveld tussen nieuwsgierighied, drang, lef en opvoeding dat het niet de bedoeling was.
Dit laatste is een product van culturele opvattingen. Zonder die rem hadden we gewipt als konijnen.
De meiden waen maar wát onder de indruk van de jongens van de middelbare school verderop die op hun brommer na schooltijd menig meiske tot onze stinkende jaloezie ´naar huis brachten´.
Ik kan me twee meisjes herinneren die voor langere tijd weg waren ´logeren bij haar oma´.
Dat was een heel nette katholieke school.

Nederland is er terecht trots p dat het aantal ´ongewenste´ tienerzwangerschapen zo laag is.
Het mag echter niet verward worden met een opvatting dat tienersex, met name door jonge tienermeiskes, abnormaal is. Dat is het níet. Het is normaal gedrag van jonge mensjesdieren.
Culturele normen en waarden mag je niet verwarren met absolute eigenschappen van de mens.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:41

Varekaj schreef:
Het is zelfs in hun land van herkomst verboden, dus of dat nou zo cultuurwaardig is heb ik mijn twijfels bij. In eender welk land ze zitten, het is en blijft illegaal. Wat het trouwen dan betreft, maar ik neem aan dat dat dan ook wel geldt voor sex en kinderen op de wereld zetten.

Het maakt niet uit waar een zigeuner geboren is, het blijft een zigeuner met een eigen cultuur, net zoals een Navaho best in Engeland geboren kan zijn maar ook heus echt wel indiaan blijft met zijn eigen cultuur.
Ik denk dat het je niet erg duidelijk is wat cultuur inhoudt.
En het feit dat iets illegaal is wil niet zeggen dat het abormaal is, er is alleen een wet gecreëerd om mensen in bescherming te nemen die slachtoffer worden van een situatie.
Bij twee tieners die voor trouwen en ouderschap kiezen waar de ouders ook nog eens achter staan, kun je niet spreken van slachtoffer zijn van een situatie.
Daarbij trouwen zigeuners niet voor de burgelijke stand en dus wordt er feitelijk geen wet verbroken.
Zelfde voor het sex hebben met een minderjarige, dat geldt voor de meerderjarige. In dit geval niet aan de hand, dus ook geen gebroken wet.

Er wordt naar de eigen dochters gekeken, maar dat zijn toch geen zigeunermeisjes, dat is een heel ander soort! Kijk bv naar zwarte Afrikaanse meisjes in traditionele culturen. Daar wordt ook niet naar leeftijd gekeken, want die weten ze vaak niet eens nauwkeurig. Dus let je op andere tekenen.
Leeftijd is maar een kalender gebeuren, dat zegt toch niks over de ontwikkeling van de persoon?