Boerkaverbod in Frankrijk is goedgekeurd door het Franse Hof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:35

Ann schreef:
Door iets te verbieden ontneem je mensen een keuze. Als dat uit veiligheidsoverwegingen in een algemeen belang is, kan ik me daar eerder in vinden dan vanuit een persoonlijk standpunt bepalen wat 'goed' is voor anderen.

Dat ben ik niet met je eens.
Ze kiezen er zelf voor hier te komen en daar horen bepaalde regels bij.
ALs ze het niet eens zijn met onze levens wijze dan blijven ze toch daar.
Zij zoeken ons op niet andersom.
Als ik naar een moslim land ga pas ik mij ook aan waarom dan niet andersom?
Waarom moeten wij het wel goedkeuren als zij in hun boerka hier gaan lopen maar hoeven hun het niet goped te keuren als wij daar in minirokjes en topjes met blote buiken gaan lopen?

(moet nu weg ik maak mijn bericht later op de avond af)

Krips

Re: Boerkaverbod in Frankrijk is goedgekeurd door het Franse Hof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:49

Ten eerste, zoals altijd, wie zijn 'ze'?
Dat vul ik dan zelf even in. Ik denk dat je het hier dan over de Moslim vrouwen hebt en dan in het bijzonder zij die in een burka wil lopen. Wie zegt dat zij hier naartoe is gekomen? Het kan toch heel goed zijn dat zij gewoon hier geboren is. Dat haar ouders, of misschien de ouders van haar ouders naar Nederland is gemigreerd. Zij is dan toch net zo goed Nederlands als jij en ik. Zij zoekt jou niet op, ze is geboren in hetzelfde land als jij. En dus net zo goed Nederlander als jij bent.

Ik ga op vakantie niet in minitopjes en jurkjes lopen. Al zou ik echter zelf in een land wonen waar je geen minirokjes zou mogen dragen zou ik wel een minirokje dragen. Maar eigenlijk is het toch een raar argument. Je zegt omdat een ander het in jou ogen verkeerd doet mag jij het ook verkeerd doen?

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:26

nobel1 schreef:
Nadeel is ook nog dat de motorhelmen en bivakmutsen "vrijwillig" afgedaan kunnen worden en het met de burka iets anders ligt.

Dus dan is het toch dwang!

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:29

Alane schreef:
vwb crimineel gedrag: kun je ook wachten tot Carnaval, zijn er voldoende levensechte maskers te koop, doet een aanplakbaard ook wondreen, lang leve plastische chirurgie en vlucht het gemakkelijker in een broek dan in zo'n jurk tot aan de grond....

Dan hoeven we de wapenverkoop in Nederland ook niet te verbieden door de wet want in België kun je zo een wapen kopen.
En ook messen hoef je niet te verbieden op zak te hebben, want met een vork kun je ook iemand doden.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:34

Ik denk dat er wordt aangegeven dat in landen waar het Verboden is om in een minirokje te lopen, waar zware straffen op bestaan zelfs.. je het dus zeker niet in je hoofd zult wagen om dan schaars gekleed te gaan..

Als zo'n persoon hier is opgegroeid naar Westerse maatstaven, behoeft zo'n vrouw niet in een burka te lopen. Men weet immers dat Westerse vrouwen opgroeien met het feit dat ze zelfstandig mogen zijn, nee moeten zijn. Er wordt zelfs in andere discussies aangedragen dat je maar beter zelfstandig kunt zijn voor het geval je kerel je inruilt..(ben ik ook niet geheel mee eens om alleen voor die reden zelfstandig te zijn)

Een vrouw in een burka wekt niet de indruk van een zelfstandige voor zichzelf opkomende vrouw.
Het wekt in mijn ogen de indruk dat ze gedwongen wordt. Het wekt afschuw bij mij als vrouw zijnde op. Ik heb het namelijk wel gezien.. Vrouwen die in Burka verstopt zaten, man en kinderen die voor ze liepen.. Nee vond het bepaald niet een fijn beeld geven van vrouw-vriendelijkheid..Integendeel..

er zijn een hoop vrouwen in landen waar ze verplicht worden om ze wel te dragen, die bijzonder jaloers zijn op ons westerse vrouwen.. want wij zitten niet in dat keurslijf waar zij in zitten. Zij worden door man/vader/broer/oom/neef geregeerd in hun doen en laten. Hebben weinig te vertellen als het op zelfstandigheid aankomt.

Moeten we dat dan in Westerse landen goedvinden en aanmoedigen? Nee, dat is in mijn ogen een paar stapjes teveel terug. Ik zie het als 'levenslange' opsluiting.. Net zoals men dieren in een kooi opsluit..verschrikkelijk lijkt me dat..

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:36

goed bezig frankrijk.. als een Nederlander een pet op wil moet die die op scholen afzetten maar een boerka mag wel rare bedoeling

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:47

Ontvoerders eisen einde aan Frans burqaverbod

Al-Qa'ida in Noord-Afrika eist dat Frankrijk het aanstaande burqaverbod intrekt, islamitische militanten vrijlaat en 7 miljoen euro betaalt. In ruil daarvoor is de islamitische terreurgroep bereid tot vrijlating van zeven gijzelaars, onder wie vijf Fransen.

Het verbod op burqa's moet volgens de ontvoerders worden beeindigd
Dat meldt Al Arabiya TV in Dubai maandag.
De eerste contacten met Al-Qa'ida via lokale stamhoofden in Mali verliepen 'niet bemoedigend' door het karakter van de eisen, meldden bronnen aan Al Arabiya.

De gijzelaars zijn zes mannen en een vrouw. Ze werken voor de Franse bedrijven Areva and Vinci en werden halverwege september in Niger ontvoerd en vervolgens naar Mali gebracht.

De Noord-Afrikaanse tak van Al-Qa'ida executeerde in juli al een 78-jarige gijzelaar Michel Germaneau, toen Franse commando's hem tevergeefs probeerden te bevrijden.
Frankrijk zegt nog geen eisen te hebben ontvangen van de ontvoerders, maar zegt onderhandelingen te overwegen.

Bron

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:54

Zelfs Femke Halsema is om!!! Ze zal blij zijn als de moslima's de hoofddoekjes en boerka's afslingeren, zegt ze.
Dit wordt een ware revolutie!
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Politiek/245500/Halsema-Vrouwen-slinger-hoofddoek-af.htm

Femke Halsema: Links moet kritischer zijn over islam
maandag 11 oktober 2010 09:55

Progressieven moeten zich duidelijker durven uitspreken tegen de islam, net zoals ze dat doen tegen het christendom. Duizenden moslima's in Nederland hebben te weinig bewegingsvrijheid vanwege 'dwingend islamitisch gezag'.

Halsema: Links moet kritiek durven uiten op islam
Halsema islamkritisch
Eerder liet Halsema zich in dagblad De Pers kritisch uit over de islam. 'Natuurlijk is de islam een probleem,' zei ze in een interview. Ook meldde ze dat ze uitziet naar de dag waarop moslima's hun hoofddoekjes afslingeren. De opmerkingen kwamen haar op kritiek te staan van feministen, die de hoofddoek zien als een vrouwenrecht.
Dat heeft Femke Halsema (GroenLinks) gezegd in een lezing in Utrecht over godsdienstvrijheid, afgelopen zaterdag.

'De hartstocht die wij aan de dag leggen om praktiserende homoseksuelen toegang te geven tot het reformatorisch onderwijs en SGP-vrouwen tot de Kamer, moeten wij ook tentoonspreiden om islamitische homo’s en vrouwen hun vrije keuze te laten maken,' aldus Halsema.

Dwang
Ze is 'ervan overtuigd' dat er in Nederland duizenden moslimvrouwen zijn die vanwege dwang binnen de eigen gemeenschap te weinig bewegingsvrijheid hebben. 'Ik wil mijn ogen er niet voor sluiten dat veel vrouwen zo leven omdat er voor hen geen eerbaar alternatief is.'

'Ik zie in mijn wijk te vaak dat meisjes worden uitgescholden als ze geen hoofddoek dragen,' zei ze na afloop van de lezing tegen Trouw. 'Dat noem ik dwang. Net als zeggen dat het je eigen schuld is dat je wordt verkracht als je geen hoofddoek draagt.'

Intolerantie
Halsema vindt dat veel linkse politici en opinieleiders zich te snel in het defensief laten drukken 'door de harde, dikwijls discriminerende taal van Geert Wilders'. De GroenLinks-leider pleit voor onbeperkte godsdienstvrijheid voor iedereen.

'Maar juist omdat ik de godsdienstvrijheid serieus neem, kan en wil ik niet wegkijken van de intolerantie die, met name de meer orthodoxe islam herbergt.'

Femke Halsema: Links moet kritischer zijn over Islam
Laatst bijgewerkt door jantergouw op 11-10-10 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:03

Nicolletje schreef:
jantergouw schreef:
Op zich is het onbelangrijk of er wel of geen dwang is bij het dragen van een boerka.

Het is misschien wel onbelangrijk maar ik vind het wel een prettig idee dat iemand die ertoe gedwongen wordt daadwerkelijk in zijn recht staat als die aangifte doet.

Een rok staat een integratieproces of een baan zoeken of een examen maken niet echt in de weg, een burka wel.

Eerlijk is eerlijk, ik zou het zelf ook niet fijn vinden met al die mafkezen hier op het bedrijventerrein als er een dame of heer (dat weet je dus nooit) met een burka toegang zou willen tot het bedrijf, als ik hier in mijn eentje zou zijn.We hebben al niet zomaar sloten op de deur.

Dat is dus het verschil tussen jou en mij.
Als ik iemand in een burka tegenkom (en dat doe ik regelmatig) denk ik daar niet over na.
Ik ga ervan uit dat daar een moslima onderzit en verder denk ik niets.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:06

verootjoo schreef:
Electra63 schreef:
Ik weet dat van de gereformeerde kerk meisjes/vrouwen geen broek mogen dragen (al dan niet gedwongen door kerk/man). Geldt hier dan ook een boete voor als zij gedwongen worden om een rok te dragen?

Deze vergelijking begrijp ik niet helemaal. Gereformeerde vrouwen mógen echt wel een broek dragen, maar ze doen het gewoon niet omdat het niet 'hoort'.

Electra63 schreef:
Het ging mij omdat sommigen hier zeggen dat vrouwen gedwongen worden, dat gebeurt mijn inziens niet alleen bij moslima's.
Ik kom regelmatig langs een reformatorische school.
En dan zie ik dat sommige meiden zich aan het verkleden zijn.
Dus zij worden gedwongen om een rok/jurk aan te doen, waar zij zelf misschien geen zin in hebben.

:D Dat is echt niet omdat ze gedwongen worden hoor... dan waren ze wel naar een andere school gegaan. Gereformeerden zijn ook vrij. Een broek dragen is geen verbod, maar het gebeurd gewoon nauwelijks in die kringen. Maar als het functioneel is, dragen ook de vrouwen/ meisjes een broek. En geloof me; op de fiets met veel wind, of op de fiets in de kou, dan is een broek echt wel functioneel :j

Die bij mij in de buurt wonen moeten dus wel een rok aan. Er is geen tv in huis.
2 x op zondag naar de kerk, verplicht naar het reformatorisch onderwijs en ze trouwen ook allemaal met elkaar.
Dat maakt mij verder niet uit, maar ik geloof niet dat dit een vrije keuze van de meeste meiden is.
Anders zouden ze niet hun make-up eraf halen, voor ze hun huis in gaan en zich niet in het tuinpad omkleden.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:10

Die burka is reuze handig hoor :j Kijk maar in die aboekadabie landen! Zit geen vrouw onder, maar een extremist met bomgordel, nou is dat handig of niet!
Kom op zeg... ik kijk mense graag aan als ik met ze praat. En ik praat liever niet tegen een gaasje.
Ik heb ze gehad hoor, bij de beveiliging op schiphol! In burka... tsja... vertel mij maar of diegene die daar onder zit ook diegene is die op de foto staat :n Niet te doen. En dan hevig beledigd zijn dat ze de burka (in een prive ruimte nog wel) af moeten doen.

Nee, als je hier naar nederland komt of hier in nederland wenst te wonen, dan dien je je aan te passen aan de heersende normen en waarde. Ben je hier geboren, prima... maar dan heb je alsnog te maken met de nl normen en waarden.

Net als dat ze nu eindelijk gaan invoeren dat ze hun eigen inburgeringscursus moeten betalen! Mensen... de vlag kan uit *\o/*
Hun willen hierheen komen, hun willen hier wonen... en van mijn belastingcenten word die cursus betaald. Nee, moet ik eens proberen 'zeg belasting, ik wil een cursus EHBO doen, word dat vergoed?' Nou, je moet die koppen eens zien :j

Ik zou zeggen, way to go Frankrijk! Nu nederland nog :j

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:17

Ach er zijn zoveel Nederlanders die wel een cursusje kunnen gebruiken. En dat aanpassen aan onze cultuur is ook al zo vaak genoemd. Welke cultuur, welke normen en waarden?
Volgens mij is er in ons land nog geen persoon met een burka aangehouden waar een bom onder zit of iets dergelijks.

Ik ben blij dat jullie denken dat door het eventuele burka-verbod in Nederland, ons land een stuk veiliger en prettiger wordt.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:21

@ Electra63: ik vind het niet normaal hoor, dat je niet kan zien met wie je praat. Als jij in een streng islamitisch land komt pas je je toch ook aan? Dan loop je toch ook niet in een rokje oid. (al is het alleen al om niet 50 stokslagen te krijgen...)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:26

Volgens mij hebben wij het niet over een islamitisch land, maar over een Europees democratisch land.
En heb je wel eens met iemand gepraat dan?

Ik heb niets met de burka, ik ben geen moslima, maar ik vind het een schijn-veiligheid.
Die 200 dames hier met een burka, zullen over het algemeen geen winkels beroven of zo.
Maar als jullie je er prettiger bij vinden, prima hoor.
Mij maakt het niet uit. Ik zie zoveel mensen waarbij ik denk, kijk eens in de spiegel en trek wat anders aan.

I

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:28

Ik vind het ook een naar gezicht en ben blij dat het in Nederland verboden wordt. Zelfs Femke Halsema vindt dat nu ook. Het moet niet gekker worden. _O-
Een boerka is een uiting van extremisme, en iedere vorm van extremisme moet tegengegaan worden.
Het feit dat er een half miljoen moslima's zijn in Nederland en er maar een paar honderd een boerka dragen, is op zich al een bewijs van de extremiteit van deze kleding.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:29

Electra63 schreef:
Volgens mij hebben wij het niet over een islamitisch land, maar over een Europees democratisch land.
En heb je wel eens met iemand gepraat dan?

Ik heb niets met de burka, ik ben geen moslima, maar ik vind het een schijn-veiligheid.
Die 200 dames hier met een burka, zullen over het algemeen geen winkels beroven of zo.
Maar als jullie je er prettiger bij vinden, prima hoor.
Mij maakt het niet uit. Ik zie zoveel mensen waarbij ik denk, kijk eens in de spiegel en trek wat anders aan.

I

Wat is het verschil? Omdat hun islamitisch zijn mag het wel en omdat wij europees zijn mag het niet. Lijkt mij ook een vorm van ongelijkheid...

En ja, ik heb vaak zat 'oog in oog' gestaan met vrouwen in een burka.
En ik denk dat 200 dames een erg laag aantal is hoor! Ik zie ze vaak zat lopen.
Dat mense er af en toe bijlopen als een slons... tsja... dat is nou eenmaal zo. Maar die mensen kan je tenminste wél aankijken, dat lukt met een burka niet.

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:30

Wat we tegenwoordig allemaal wel niet opgeven voor veiligheid.
Ben benieuwd wat het volgende wordt. :)

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:32

Hmm, wat geven we allemaal op dan Cyn?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:32

Cyn_ schreef:
Wat we tegenwoordig allemaal wel niet opgeven voor veiligheid.
Ben benieuwd wat het volgende wordt. :)

Ik ben bang, dat we heel veel gaan opgeven.
Maar wordt Nederland veiliger van het burka-verbod?

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:33

Het is voor mij niet een vorm van veiligheid, maar van normen en waarde.
Ik zet ook mn zonnenbril af als ik met iemand praat...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:33

Electra63 schreef:
Als ik iemand in een burka tegenkom (en dat doe ik regelmatig) denk ik daar niet over na.

Sorry, het verschil tussen jou en mij. Ik wil en kan niet in details treden maar er stond onder: we hebben niet voor niks een slot op de deur.
Er zijn wel mafkezen geweest, met schulden bij ons, die effe de boel kort en klein wilden komen slaan. Of wat te denken van lui die laptops willen jatten en zo je toko binnenwandelen.
Ik mag niet op het werk zijn als er niemand anders (buren) meer is.
Het zijn nooit Nederlandse types, sorry.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:34

Nicolletje schreef:
Electra63 schreef:

Sorry, het verschil tussen jou en mij. Ik wil en kan niet in details treden maar er stond onder: we hebben niet voor niks een slot op de deur.
Er zijn wel mafkezen geweest, met schulden bij ons, die effe de boel kort en klein wilden komen slaan. Of wat te denken van lui die laptops willen jatten en zo je toko binnenwandelen.
Ik mag niet op het werk zijn als er niemand anders (buren) meer is.
Het zijn nooit Nederlandse types, sorry.

Maar droegen/dragen ze een burka?
Want daar gaat het nu over?

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:35

JessAndHope schreef:

Vrijheid.
Heb het dan niet over moslims oid, maar in de bredere zin.
Je moet het ook in een groter geheel zien.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:37

Cyn_ schreef:
JessAndHope schreef:

Vrijheid.
Heb het dan niet over moslims oid, maar in de bredere zin.
Je moet het ook in een groter geheel zien.

Leg uit. Want ik heb nog niks op hoeven geven voor de veiligheid hoor :+

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:40

Daarom zeg ik ben benieuwd wat er nog meer komt. :)
Sowieso al vingerafdrukken op ID, ook een stukje vrijheid/privacy die je opgeeft.
Heb je geen eens last van, maar denk dat je toch wel bewust moet worden van alle veiligheidsregels mbt vrijheid.