Leeuwenact in circus loopt gruwelijk uit de hand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:03

Elin_ schreef:
Toppic

Kijk hier even naar!

XLeandrosX

Re: Leeuwenact in circus loopt gruwelijk uit de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:13

Twee jaar geleden ben ik hier in Frankrijk naar het circus geweest. Frankrijk is toch wel een land waar veel circus gekeken wordt en wat een beetje bij de cultuur hoort.
Wij hadden twee vrijkaartjes gekregen, dus ik met mijn toen 3 jarige zoontje er heen. Er waren ook leeuwen, zebra's en olifanten.
In de pauze mochten de kinderen tegen betaling (€5,--) op een olifant rijden. Oh....gaafff... is bij vele de eerste gedachte.
Maar ik dacht alleen maar, wild dier, kan op hol slaan... met mij kind op zijn rug.... echt niet dus!
Ik steun Wilde dieren de tent uit, ik heb me net opgegeven als donateur. Er is meer vermaak te verzinnen dan leedvermaak.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:24

Merlynlover schreef:
Nee er is weinig tot geen regelgeving als je dat bedoeld ;)

Nou, dat zou ik dus wel iets moois vinden, als een organisatie een keurmerk zou uitgeven en zo circussen (ea dierenshows) een predikaat zou geven voor diervriendelijkheid (verblijf en trainingen) zodat mensen op verantwoorde wijze naar circussen kunnen gaan.
Ik vond het vroeger erg mooi als kind en hoop toch ook wel dat mijn kinderen het nog eens mee kunnen maken, maar dan wel graag diervriendelijk.

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:27

:(:) Arme kinderen.

Die trainer heeft mazzel dat de rest zich niet tegen hem keert... Als de hele groep in de aanval was gegaan dan had die kerel zo'n probleem.
Maar vind het met water op afstand houden wel een goede manier.

Ik weet dat er heel veel opspraak is over circus dieren. Maar denk dat de circus dieren in Nederland (laten we het even niet over china etc hebben) het beter hebben dan menigt dierentuin dier!

Maar ik ben er ook niet voor... Ga liever naar een savari park/natuur park :o daar zie je een ECHT wild dier!

Slecht maar ik heb al eens op een olifant gereden midden in een stad en als het circus er is en de olifantjes staan achter zo'n draaitje buiten dan MOET ik even bij ze kijken :) ben nog nooit in een Nederlands circus geweest. Wel in Tsjechie maar daar hadden ze 2 shetlanders en 4 duiven en de rest waren het gewoon acts. Niets mis mee die pony deed wat simpele vrijheidsdressuur oeveningen en liep verder heerlijk buiten en liep in de pauze een paar rondjes met kinderen en die duiven moesten van stokkie naar stokkie vliegen. Was echt heel basic allemaal maar wel heel leuk!

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:31

blokje schreef:
Ik weet dat er heel veel opspraak is over circus dieren. Maar denk dat de circus dieren in Nederland (laten we het even niet over china etc hebben) het beter hebben dan menigt dierentuin dier!

?? Volgens mij kunnen de dieren in menig dierentuin nog enigzins soort-eigen gedrag vertonen, lijkt me niet echt mogelijk in de traliekooien die circussen hebben.

Merlynlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 15:35

Medea schreef:
blokje schreef:

?? Volgens mij kunnen de dieren in menig dierentuin nog enigzins soort-eigen gedrag vertonen, lijkt me niet echt mogelijk in de traliekooien die circussen hebben.

Indd, in china oid is het natuurlijk erger als hier. Maar ook hier in Nederland vertonen ze stereotyp gedrag.

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:38

Citaat:

Waar maak je dat uit op dan? ;)

Hier zitten ze ook in veel te kleine hokken hoor, olifanten die met hun poot vast zitten en geen kant uit kunnen etc.
Helaas woon ik vlak bij een heel groot veld met een parkje eraan vast, het malieveld. Dat veld is een plek voor kermissen, circussen etc. Als ik door dat parkje loop met de hond en er is weer een circus, kun je op afstand die dieren in hokken zien en olifanten vast. Ziet er naar uit, bah! zo geciviliseerd zijn we hier ook niet blijkbaar;)

over het filmpje: iedereen krijgt z'n verdiende loon. Alleen zielig voor de kinderen die niet beter weten. Verder heb ik met niemand medelijden, ja de leeuwen dan;)
Laatst bijgewerkt door kim_bjorn op 06-10-10 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:39

Medea schreef:
blokje schreef:

Dat valt vies tegen. Ik heb een opleiding dierverzorging gedaan heb in een duitse dierentuin gewerkt en dieren geopserveerd inhun gedrag. Echt waar héél veel (bijna alle) dierentuin dieren hebben steriotype gedrag. Circus dieren worden getraind waardoor ze geen sterioyp gedrag krijgen (oke er zijn natuurlijk wel dieren die dat wel krijgen) maar ik vind de manier van trainen belangrijk. Als je met positieve trainingen werkt zoals de clicker dan kan ik er nog niet zo tegen zijn.

Over dierentuin dieren, de ijsbeer in Rene heeft mega steriotype gedrag, de tijgers in Emme ook. De Olifanten in Emmen ook!
Panters in de duitse dierentuin Noordhorn ook! De wolfen daar ook. Dit zijn maar een paar voorbeelden maar die dansende olifanten (weven) en die tijgers die het zelfde rondje maken vind ik dood en dood zielig die dieren zitten vast in hun hoofd!
Niets natuurlijks aan, ijsberen gooien hun hoofd niet in de ronte zoals de ijsbeer in Rene!

En stom dierentuinen zijn wel belangrijk om kinderen en volwassenen te leren over de wilde dieren. Maar echt waar 9 van de 10 dierentuin dieren zijn echt zielig! Neem die orca in dolfenatium (morgan) hopelijk is dat dier daar snel weg zij word daar 'gillend' gek!
Laatst bijgewerkt door blokje op 06-10-10 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:39

kim_bjorn schreef:
Citaat:

Waar maak je dat uit op dan? ;)

Hier zitten ze ook in veel te kleine hokken hoor, olifanten die met hun poot vast zitten en geen kant uit kunnen etc.
Helaas woon ik vlak bij een heel groot veld met een parkje eraan vast, het malieveld. Dat veld is een plek voor kermissen, circussen etc. Als ik door dat parkje loop met de hond en er is weer een circus, kun je op afstand die dieren in hokken zien en olifanten vast. Ziet er naar uit, bah! zo geciviliseerd zijn we hier ook niet blijkbaar;)

over het filmpje: iedereen krijgt z'n verdiende loon. Alleen zielig voor de kinderen die niet beter weten. Verder heb ik met niemand medelijden, ja de leeuwen dan;)

Hier boven in mijn vorige post leg ik uit waarom ik dierentuin dieren minstens net zo zielig vind.

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:41

Merlynlover schreef:
Indd, in china oid is het natuurlijk erger als hier. Maar ook hier in Nederland vertonen ze stereotyp gedrag.

In china zijn de dierentuinen ook om te huilen echt walgelijk! Echt walgelijk kan ik echt om huilen.

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:07

Blokje: ik denk dat de conclusie gewoon is dat het allemaal niks is, de dierentuin niet en 't circus niet ;) Het ene is soms wat minder erg dan andere, maar uiteindelijk is het gewoon niks.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 18:01

Het enige wat in mij opkomt is:

Net goed.

Leeuwen horen níet in een circus. Een circusact kan ook leuk zijn met clowns.

En, je wéét dat het wilde dieren blijven, ze kunnen áltijd aanvallen, jij loopt dat risico, ga dan niet die dieren de schuld geven.
Instinct.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:19

blokje schreef:

Die trainer heeft mazzel dat de rest zich niet tegen hem keert... Als de hele groep in de aanval was gegaan dan had die kerel zo'n probleem.

Arme kinderen ? Ja daaaghhh weten ze ook us hoe zo leeuw zich voelt!

En helaas.. had die man mazzel
Had VEEL liever gezien dat ze met zijn alle op hem sprongen.

Ik vind er niets aan , Leuk hoor helemaal nat spuiten doordat ze is hun instinct volgte :?
Het is een WILD dier met een INSTINCT
geen ACT met ROBOT functies ! :( :( :(

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:25

Ik denk: als ik het goed had gelezen en begrepen dat het vooral gericht was op de trainer/dompteur, dus die moet deze leeuwen wel slecht behandelen, waardoor deze leeuw boos werd. Ja risico he, het blijven wilde dieren en die horen niet gedresseerd te zijn in een circus.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:34

ik vind what goes around, comes around hier ook wel toepasselijk. Heb in ieder geval echt geen medelijden met die vent.
Die beesten horen daar niet, het is ronduit zielig.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:43

Elin_ schreef:
blokje schreef:

Arme kinderen ? Ja daaaghhh weten ze ook us hoe zo leeuw zich voelt!

En helaas.. had die man mazzel
Had VEEL liever gezien dat ze met zijn alle op hem sprongen.

Ik vind er niets aan , Leuk hoor helemaal nat spuiten doordat ze is hun instinct volgte :?

Je kan ook overdrijven in je reactie.
Weet jij de geschiedenis van de leeuwen en het cirucus?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:55

Die zou er niet mogen zijn. Leeuwen en andere wilde dieren horen niet in het circus thuis.

Ik kan me niet voorstellen dat het leuk is om een beer zien te fietsen, of een aap zien rolschaatsen.
Waarom zou dat leuk zijn?
Waarom is het leuk om te zien hoe een tijger op de rug van een paard rondgaloppeert?

Het klopt gewoon niet, en wilde dieren zouden niet in het circus mogen rondlopen.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:03

Ik wordt verdrietig van het filmpje. Zulke machtig mooie dieren die zo worden vernederd. De mens is een walgelijke diersoort.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 06:02

Elin_ schreef:

Nee, maar twee vechtende honden gooien we wel een emmer water over en een paard wat reageert volgens zijn instinct (trapt) krijgt een klap of (vlucht) wordt met een staaf ijzer in de mond tegengehouden.
Nou niet hypocriet met twee maten gaan meten.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 08:41

Urielle, rare vergelijkingen. Het paard is al eeuwen terug gedomesticeerd, en de leeuw is nooit gedomesticeerd.
Net zoals de hond.

Dus daar zit wel een verschil in. Buiten dat, het verschil tussen een leeuw en een paard is wel groot. Als jij je paard góed opvoed, dan zal deze nooit zomaar trappen of bijten zonder reden. Ook zal die niet zomaar er vandoor schieten.

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:27

Ik heb een hekel aan het circus en de meeste dieren horen er niet in thuis, hooguit een paar leuke koningspoedels. ;)

Maar buiten dat gun je dit ook niemand, ik hoop dat de man er bovenop komt en voortaan iets anders uitzoekt in het circus.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 18:50

Marjoow schreef:
Urielle, rare vergelijkingen. Het paard is al eeuwen terug gedomesticeerd, en de leeuw is nooit gedomesticeerd.
Net zoals de hond.

Dus daar zit wel een verschil in. Buiten dat, het verschil tussen een leeuw en een paard is wel groot. Als jij je paard góed opvoed, dan zal deze nooit zomaar trappen of bijten zonder reden. Ook zal die niet zomaar er vandoor schieten.

Ooit was er ook een eerste hond en paard en kat hoor, daarnaast, gedomesticeerd of niet, dat blijven dieren, wij gebruiken ze voor onze eigen pleziertjes. Dieren hebben trouwens nooit een 'reden' om iets te doen, dieren reageren altijd vanuit instinct, of het nu een paard, een huiskat of een leeuw is, zit niks beredeneerds in en heeft niks te maken met opvoeding want instinct is nooit volledig af te breken. Wij gebruiken dieren voor onze pleziertjes, soms is er dan een botsing tussen commando's en instinct en als mens reageer je erop om het dier weer onder appèl te krijgen en voor je eigen veiligheid. Hooguit kun je stellen dat een leeuw nog wat dichter bij de natuur staat en dus moeilijker te trainen is en meer risico oplevert dan een huiskat. Maar dat is ook precies waarom een leeuwenact een mooie show is. Een huiskat door een hoepel is zo fascinerend niet.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 18:57

Citaat:

euh. een leeuw en 'n paard?
je hebt 't nu wel over 'n roofdier en 'n prooidier wat dus totaal niet te vergelijken is.
verders. wilde dieren horen niet in een circus, blij dat dit 'n keer gebeurt en ik hoop dat steeds meer mensen hun ogen openen en niet meer naar circussen gaan met wilde dieren.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 18:57

Ooh sorry marjoow, ik heb je post verkeerd gelezen :+

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:06

Pfff ik heb iniedergeval de petitie getekend op die site.

Enige wat ik kan zeggen is: boontje komt om z'n loontje :Y) van mij had ie er niet levend vanaf hoeven komen hoor...... hoop dat het ooit gebeurd, misschien maakt zoiets de europese commissie wél wakker. Kunnen we niet een énorme petitie maken en die opsturen naar ze anders? :D :P