Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:53

jantergouw schreef:
Dan zijn er tevens nog tientallen topics die je wel kunt sluiten. Op bokt staan topics over daten, leven zonder paarden, bouw van moskee op Ground Zero etc...etc.. Allemaal topics die met paarden niets te maken hebben. Wat jij voorstelt is censuur.
Het door jou aangehaalde voorbeeld over de Islam, is een thema dat ook op straat en dagelijks in het nieuws en praatprogramma's de toon bepaalt. Het zou raar zijn als je daar dan op Bokt niet meer over zou mogen praten. En om Wilders niet te mogen noemen, zou helemaal van de gekke zijn.

Bokt mag zelf bepalen wat ze wel en niet op hun forum willen. Heeft niks met censuur te maken. Een forum is geen opennbare ruimte, een forum is zoals iemands huiskamer, je bepaalt zelf wie er in mag, of je het op uitnodiging de of achter een wachtwoord, of je iemand bant of niet en ook wat je liever wel en niet besproken ziet.

En ik heb het niet over alle topics die niks met paarden te maken hebben maar topics waarvan Bokt vind dat ze die moeilijk kunnen modereren maar die wel imagoschade of libelletoestanden kunnen veroorzaken. Dat is hun goed recht waarvan ik alleen zeg dat ze daar best gebruik van mogen maken. Wat ze daar verder mee doen of wat jij daar van vind zal me worst wezen.

jantergouw

Berichten: 1020
Geregistreerd: 04-05-10
Woonplaats: Bockendorf

Re: Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:59

Die imagoschade is een zeer subjectieve observatie. Dat is een argument dat door geen enkel feit ondersteund wordt. Zou bokt dat moeten verbieden, omdat er een klein groepje is dat zich stoort aan het verkondigen van meningen van anderen?
Zoals je hebt kunnen zien is de PVV op Bokt het populairst van alle partijen, dus zullen ook de standpunten van die partij het meest geventileerd worden. Het zou echt heel raar zijn als dan Bokt de oren liet hangen naar een minderheid. Het is nu eenmaal zo dat de minderheid zich altijd ondergeschikt moet maken aan de meerderheid. Democratie noemen we dat. En soms werkt die voor je en soms tegen je.

Ann

Berichten: 13350
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:03

Maar Bokt is geen democratie. Natuurlijk zal er rekening worden gehouden met de wensen (mening) van de users, maar een meerderheid per definitie de overhand geven ongeacht het onderwerp waarover het gaat, gaat niet op denk ik.
Laatst bijgewerkt door Ann op 17-09-10 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:03

Ayasha schreef:
En TOCH lijken die allemaal prima samen te kunnen met elkaar uiteindelijk en zich er niet al te veel van aan te trekken. Dus waarom is het met moslims dan ineens anders?

Ja dat vraag ik me al tijden af.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58120
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:04

Nicolletje schreef:
Ayasha schreef:
En TOCH lijken die allemaal prima samen te kunnen met elkaar uiteindelijk en zich er niet al te veel van aan te trekken. Dus waarom is het met moslims dan ineens anders?

Ja dat vraag ik me al tijden af.

Ik ook... Maar meestal is het enige antwoord "dat is anders." (als ze je niet half afschieten toch)

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:07

Nogmaals Jan, Bokt is geen democratie. Bart en Eline bepalen, niet een meerderheid, minderheid of wat dan ook, van welke politieke stroming dan ook.

Jouw idee dat de meerderheid op bokt PVV stemt haal je trouwens uit een polletje in een topic op N&M, niet bepaald een representatief onderzoek _O- En aangezien ik je nog wel zo hoog inschat dat je dat zelf ook wel weet, kunnen we deze scharen onder opzettelijk foutieve informatie plaatsen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58120
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:13

Ik denk wel dat je kan stellen dat PVV een van de meest besproken partijen is. :D

Cowboy55
Berichten: 8574
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:13

jantergouw schreef:
Die imagoschade is een zeer subjectieve observatie.


Klopt redelijk ja.


jantergouw schreef:
Dat is een argument dat door geen enkel feit ondersteund wordt.


Ja, so?


jantergouw schreef:
Zou bokt dat moeten verbieden, omdat er een klein groepje is dat zich stoort aan het verkondigen van meningen van anderen?


Als de eigenaren van Bokt dat zouden besluiten wel ja.

jantergouw schreef:
Zoals je hebt kunnen zien is de PVV op Bokt het populairst van alle partijen, dus zullen ook de standpunten van die partij het meest geventileerd worden. Het zou echt heel raar zijn als dan Bokt de oren liet hangen naar een minderheid. Het is nu eenmaal zo dat de minderheid zich altijd ondergeschikt moet maken aan de meerderheid. Democratie noemen we dat. En soms werkt die voor je en soms tegen je.


Maar dit is geen democratie (zoals al een paar keer vastgesteld) Als de eigenaren van Bokt besluiten dat politieke discussies verboden zijn of besluiten dat alleen PRO-PVV discussie mag of alleen CONTRA-PVV discussie mag of alleen discussie mag over het kapsel van J-P voor mijn part, dan IS dat zo. En dan mag je je als user conformeren of een andere cyberplek gaan zoeken.

jantergouw

Berichten: 1020
Geregistreerd: 04-05-10
Woonplaats: Bockendorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:14

Ayasha schreef:
Geen cijfers/bron = bericht verwijderen. :)
Dan kan er geen hele discussie rond ontstaan en indien dat toch gebeurt de hele discussie verwijderen gezien een discussie gebaseerd op foutieve gegevens nogal zinloos is?


Op die manier maak je iedere zin die de woorden 'ik vind' bevat, verboden.
Meningen over iemands paard, of over een manier van rijden, kunnen direct de prullenmand in, want zijn gebaseerd op een persoonlijke mening en kunnen niet onderbouwd worden door bronnen. Als je een onwerkbare situatie wilt scheppen voor de Moderators, dan is dit een heel goed begin.

Waves schreef:
Nogmaals Jan, Bokt is geen democratie. Bart en Eline bepalen, niet een meerderheid, minderheid of wat dan ook, van welke politieke stroming dan ook.

Jouw idee dat de meerderheid op bokt PVV stemt haal je trouwens uit een polletje in een topic op N&M, niet bepaald een representatief onderzoek _O- En aangezien ik je nog wel zo hoog inschat dat je dat zelf ook wel weet, kunnen we deze scharen onder opzettelijk foutieve informatie plaatsen.


Ik zou jouw opmerking eerder scharen onder bewust verkeerd informeren, daar er op Bokt minstens 3 pollen zijn die die uitslag hebben gegeven.
Als je nou eens eerst zoekt voordat je dit soort beschuldigingen uit, dan zouden er al veel problemen voorkomen worden. ;-)
Laatst bijgewerkt door jantergouw op 17-09-10 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:15

Ik denk trouwens dat als de bedoeling van dit topic is om Bokt en vrijheid van meningsuiting en beleid te bespreken, dit eerder thuis hoort op FZ of niet?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58120
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:16

jantergouw schreef:
Ayasha schreef:
Geen cijfers/bron = bericht verwijderen. :)
Dan kan er geen hele discussie rond ontstaan en indien dat toch gebeurt de hele discussie verwijderen gezien een discussie gebaseerd op foutieve gegevens nogal zinloos is?


Op die manier maak je iedere zin die de woorden 'ik vind' bevat, verboden.
Meningen over iemands paard, of over een manier van rijden, kunnen direct de prullenmand in, want zijn gebaseerd op een persoonlijke mening en kunnen niet onderbouwd worden door bronnen. Als je een onwerkbare situatie wilt scheppen voor de Moderators, dan is dit een heel goed begin.

nee hoor, alleen als je zegt "ik vind alle marrokanen idioten".
Kom dan maar eens met cijfertjes ter onderbouwing. :)
Als jij zegt "ik krijg het idee dat sommige marrokanen idioot zjin omdat... *verhaal*" heb je geen onderbouwing nodig want dan heb je het over een paar mensen en hoeft de grote niet te janken dat je discrimineert want dan heb je het puur over die 4 die in je buurt wonen bij wijze van spreken.

Cowboy55
Berichten: 8574
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:20

Waarmee weer eens duidelijk wordt dat Belgie veel verder is in het 'salonfaehig' maken van (extreem) rechts.

Krips

Berichten: 2951
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:20

Het hele punt is toch niet of de discussie wel of niet gevoerd mag worden? Het punt is toch of wij als bokkers de verantwoordelijkheid kunnen dragen die met vrijheid van meningsuiting gepaard gaan. Kunnen wij niet gewoon een discussie voeren over de multiculturele samenleving zonder generalisatie, discriminatie of haatzaaierij. Gewoon een geciviliseerde discussie...

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30289
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:20

Cowboy55 schreef:
Het lijkt me dat het aan Bokt is om te bepalen welke items men wel of niet wil toelaten op de site. Dat heeft uiteraard niks met censuur te maken. Het is dan simpelweg de overweging: waartoe zijn wij als Bokt op aarde? Wij gaan over paarden. Dit onderwerp gaat niet over paarden. Einde onderwerp.


Die keuze is dus niet gemaakt. Kennelijk was er zoveel behoefte aan forums voor niet-paardgerelateerde zaken dat het Algemene Tabblad is ontstaan, naast het Gezellige Tabblad. En laten we wel wezen: niet alle discussies ontsporen. Dus om twee hele tabbladen af te schaffen omdat ze niet paardgerelateerd zijn gaat te ver. Kennelijk is er onder de Bokkers behoefte aan die fora.

jantergouw

Berichten: 1020
Geregistreerd: 04-05-10
Woonplaats: Bockendorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:23

Ayasha schreef:
jantergouw schreef:

Op die manier maak je iedere zin die de woorden 'ik vind' bevat, verboden.
Meningen over iemands paard, of over een manier van rijden, kunnen direct de prullenmand in, want zijn gebaseerd op een persoonlijke mening en kunnen niet onderbouwd worden door bronnen. Als je een onwerkbare situatie wilt scheppen voor de Moderators, dan is dit een heel goed begin.

nee hoor, alleen als je zegt "ik vind alle marrokanen idioten".
Kom dan maar eens met cijfertjes ter onderbouwing. :)
Als jij zegt "ik krijg het idee dat sommige marrokanen idioot zjin omdat... *verhaal*" heb je geen onderbouwing nodig want dan heb je het over een paar mensen en hoeft de grote niet te janken dat je discrimineert want dan heb je het puur over die 4 die in je buurt wonen bij wijze van spreken.


Oke...dan krijg je dus een zin als: "Ik vind dat alle Marokkanen lui zijn omdat ik denk dat de meesten niks uitvreten en in de bijstand lopen." Volgens jouw uitleg helemaal toelaatbaar, maar ik geef je op een briefje dat er een andere groep zal zijn die vindt dat dit te ver gaat.

Ann

Berichten: 13350
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:24

Ayasha,
Zolang iemand zegt 'Ik vind alle...' hoeft er voor mij geen bron bij omdat duidelijk is dat het om een mening i.p.v. een feit gaat. Alleen op NM worden sommige meningen bewust als absolute feiten gebracht terwijl zo te achterhalen is dat iets feitelijk helemaal niet zo is. Dan ben ik wel nieuwsgierig naar een bronvermelding die zo'n reactie kan staven.

Cowboy55
Berichten: 8574
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:25

Prrrr schreef:
Cowboy55 schreef:
Het lijkt me dat het aan Bokt is om te bepalen welke items men wel of niet wil toelaten op de site. Dat heeft uiteraard niks met censuur te maken. Het is dan simpelweg de overweging: waartoe zijn wij als Bokt op aarde? Wij gaan over paarden. Dit onderwerp gaat niet over paarden. Einde onderwerp.


Die keuze is dus niet gemaakt. Kennelijk was er zoveel behoefte aan forums voor niet-paardgerelateerde zaken dat het Algemene Tabblad is ontstaan, naast het Gezellige Tabblad. En laten we wel wezen: niet alle discussies ontsporen. Dus om twee hele tabbladen af te schaffen omdat ze niet paardgerelateerd zijn gaat te ver. Kennelijk is er onder de Bokkers behoefte aan die fora.


Dat snap ik. Mijn punt is dat dat JULLIE keuze was. En als het ooit anders zou worden dan is het ook JULLIE keuze.

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:26

jantergouw schreef:
Ik zou jouw opmerking eerder scharen onder bewust verkeerd informeren, daar er op Bokt minstens 3 pollen zijn die die uitslag hebben gegeven.
Als je nou eens eerst zoekt voordat je dit soort beschuldigingen uit, dan zouden er al veel problemen voorkomen worden. ;-)


Nee, hoor Jan. Geen enkele pol verstopt in een topic op bokt zonder statistische analyse is representatief. Sorry, je was niet bewust foutief aan het informeren dus maar gewoon onwetend. My bad...

Krips

Berichten: 2951
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:27

@ Jantergouw: Volgens mij is het niet zo dat een mening niet discriminerend of generaliserend kan zijn. Ook als je er ik vind voor zet blijft het een generaliserende opmerking. Alle marokkanen zeg jij nu. (En wie bedoel je dan, de Nederlanders van Marokkaanse afkomst of de mensen die in Marokko wonen? Misschien vind je me een zeurpit. Maar er is een hoop terminologie in NM die mij in grote mate irriteert.)

jantergouw

Berichten: 1020
Geregistreerd: 04-05-10
Woonplaats: Bockendorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:27

Cowboy55 schreef:
Waarmee weer eens duidelijk wordt dat Belgie veel verder is in het 'salonfaehig' maken van (extreem) rechts.


Kun je dit onderbouwen met cijfers, feiten en bron?
Want op mij komt dit erg generaliserend over, daar je de mening van één persoon projecteert op een heel land.

Cowboy55
Berichten: 8574
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:28

Ann schreef:
Ayasha,
Zolang iemand zegt 'Ik vind alle...' hoeft er voor mij geen bron bij omdat duidelijk is dat het om een mening i.p.v. een feit gaat. Alleen op NM worden sommige meningen bewust als absolute feiten gebracht terwijl zo te achterhalen is dat iets feitelijk helemaal niet zo is. Dan ben ik wel nieuwsgierig naar een bronvermelding die zo'n reactie kan staven.


Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat de schrijver in zo'n geval vervolgens gewoon op een ander bericht gaat reageren. Confrontatie met of bewijs van bewuste misinformatie heeft hetzelfde effect als een mug met 100 km per uur tegen de r**t van een olifant schieten. Je kunt het hoogstens signaleren en hopen dat anderen gaan nadenken.....
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 17-09-10 12:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Cowboy55
Berichten: 8574
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:29

jantergouw schreef:
Cowboy55 schreef:
Waarmee weer eens duidelijk wordt dat Belgie veel verder is in het 'salonfaehig' maken van (extreem) rechts.


Kun je dit onderbouwen met cijfers, feiten en bron?
Want op mij komt dit erg generaliserend over, daar je de mening van één persoon projecteert op een heel land.


Ben ik helemaal met je eens. En nu dan?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58120
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:30

jantergouw schreef:
Oke...dan krijg je dus een zin als: "Ik vind dat alle Marokkanen lui zijn omdat ik denk dat de meesten niks uitvreten en in de bijstand lopen." Volgens jouw uitleg helemaal toelaatbaar, maar ik geef je op een briefje dat er een andere groep zal zijn die vindt dat dit te ver gaat.


Nee die zin zou ometen zijn: "ik vind alle marrokanen lui omdat die 7 marrokanen die ik ken niks uitvreten en in de bijstand lopen"
:D

cowboy: ik voel me niet beledigt maar dat is misschien omdat ik "salonfaehig" niet ken :') Wat betekent dat? :o

jantergouw

Berichten: 1020
Geregistreerd: 04-05-10
Woonplaats: Bockendorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:32

Waves schreef:
jantergouw schreef:
Ik zou jouw opmerking eerder scharen onder bewust verkeerd informeren, daar er op Bokt minstens 3 pollen zijn die die uitslag hebben gegeven.
Als je nou eens eerst zoekt voordat je dit soort beschuldigingen uit, dan zouden er al veel problemen voorkomen worden. ;-)


Nee, hoor Jan. Geen enkele pol verstopt in een topic op bokt zonder statistische analyse is representatief. Sorry, je was niet bewust foutief aan het informeren dus maar gewoon onwetend. My bad...


Jij had het over maar 1 polletje op Bokt, waarop ik je corrigeren moest, omdat dat een foute bewering was. Over de wel of niet statistische analyse werd met geen enkel woord gerept. Maar ook ik vergeef jou je onwetendheid, en vond het een plezier je iets wijzer te maken en te voeden met de juiste cijfers. :(:)

jantergouw

Berichten: 1020
Geregistreerd: 04-05-10
Woonplaats: Bockendorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:34

Ayasha schreef:
jantergouw schreef:
Oke...dan krijg je dus een zin als: "Ik vind dat alle Marokkanen lui zijn omdat ik denk dat de meesten niks uitvreten en in de bijstand lopen." Volgens jouw uitleg helemaal toelaatbaar, maar ik geef je op een briefje dat er een andere groep zal zijn die vindt dat dit te ver gaat.


Nee die zin zou ometen zijn: "ik vind alle marrokanen lui omdat die 7 marrokanen die ik ken niks uitvreten en in de bijstand lopen"
:D



Kun je een bron of cijfers en feiten overleggen waaruit blijkt dat ik maar 7 Marokkanen ken? Anders moeten we dit scharen onder foutieve vermeldingen. ;-)