'Duizenden koeien staan met pijn op stal'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lindor92

Re: 'Duizenden koeien staan met pijn op stal'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 07:34

wij hebben al behoorlijk (stuk of 12?) wat koeien met 100000 kg melk en stuk of 3 koeien met 10000 kg vet en eiwit

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 12:49

LiiNd_Y schreef:
wij hebben al behoorlijk (stuk of 12?) wat koeien met 100000 kg melk en stuk of 3 koeien met 10000 kg vet en eiwit

Als ik denk dat ik de goede heb gevonden dan zijn het er 9 honderdtonners en 3 tientonners.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 13:14

Oh jeetje, weer zo'n leuk artikel van wakker dier!
Vorig weekend is het het weekend van het varken geweest, ik was er daar ook graag eentje tegen gekomen, om mijn idee van de veehouderij te delen met diegene...
het is allemaal maar relatief vind ik...

Alles even heel simpel gesteld, stel dat je 10 bedrijven neemt, die controleerd op de gesteldheid van de koeien, en er blijkt 70 procent last te hebben kreupelheden ,en 40 procent van uier ontsteking, dan zijn die boeren per vandaag failliet verklaard denk ik.

feit is:
ja er lopen kreupele dieren rond
en
ja er lopen dieren met uierontsteking rond.
maar deze getallen, daar klopt niets van...

laten we eens kijken naar een pensionstalling met paarden!
stel, er staan 80 paarden, hoeveel kreupele dieren zullen daar tussen staan? al dan niet met een peesblessure, ontsteking, verkeerd beslagen, ongelukje in de wei?
ja, daar haal je gelijk de dierenarts bij, hetzelfde als de boer dat doet, hij verzorgd zijn koeien echt wel goed, want het is zijn broodwinning!

stel dat het allemaal zo slecht zou zijn als wakker dier beweerd, koeien die niet het goede rantsoen krijgen, nooit bekapt worden (of te weinig), een dierenarts nauwelijks te zien krijgen, en controles worden niet uitgevoerd.... dan zouden we geen boeren meer hebben hier in nederland schat ik zo...

ook vind ik het tamelijke onzin te zeggen dat een koe een verminderde weerstand zou hebben als het binnen staat..
de schuren van koeienboeren, als je die goed bekijkt, zijn zo ingericht dat de koe voorzien word van frisse lucht, zonder op de tocht te liggen, want daar hebben koeien, net als veel andere dieren een hekel aan!

wat er hier gaande is in nederland weet ik niet..
maar ik werk al jaren in de varkenshouderij, en merk dat er vaak een vertekend beeld is in de maatschappij over de varkenshouderij.
vaak denken mensen dat het zielig is dat varkens altijd binnen zitten, maar de werkelijkheid is, dat op een biologisch bedrijf, waar de varkens buiten worden gehouden.. en dus in groepen in de wei lopen, dat daar de uitval onder de biggen juist enorm hoog is... is dat dan wat we willen? zeugen die vaker terugkomen, minder grote tomen, minder groei, en meer uitval? zou dat van vandaag op morgen veranderen, dan schiet een kilootje varkensvlees naar 20 euro de kilo denk ik...

ik ben van mening, dat het gros van de boeren weet waar het mee bezig is... ze krijgen sturing van alle kanten om de resultaten en het welzijn zo hoog mogelijk te krijgen voor de dieren, ik vind dat een goed streven, aangezien welzijn ook toevoegd aan het resultaat als je het goed doet!

ik zou graag eens wat pessimisten uitnodigen een keer een kijkje op een bedrijf te nemen, al dan niet met uitleg van boeren, bekijk het eens vanaf de andere kant, er zijn mogelijkheden genoeg om in zichtstallen je vragen te stellen aan de boer, vraag wat hij eraan doet om zijn dieren zo gezond mogelijk te houden, vraag wat hij doet aan het welzijn van zijn dieren, dan kun je oordelen!

ghisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 13:17

haha ik zie het heb een nulletje teveel gezet, moet idd 10.000 kg vet en eiwit zijn, en ja echt dat is in nederland een mijlpaal die na de 100.000 liter komt.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 14:28

Iedereen spreekt het onderzoek van Wakker Dier tegen, maar niemand van jullie heeft zelf onderzoek gedaan. Jullie spreken alleen maar op basis van jullie eigen boerderijen of die van kennissen / werkgevers. Ik snap dat niemand, zeker niet mensen die wél goed voor hun vee zorgen, geassocieerd willen worden met ziektes etc. maar de bewering van Wakker Dier is dus nog niet ontkracht...

Snap trouwens niet dat mensen hier de bio-industrie goed proberen te praten? Denken jullie nou echt dat varkens die binnen in betonnen hokken op roosters staan gelukkiger zijn dan hun soortgenootjes die in de wei in 't zonnetje liggen te wroeten? Als je hier op Bokt zegt dat paarden beter af zijn in een dichte betonnen stal zonder stro... :=

En oh ja, ik heb meerdere koeien / varkens / kippen / geiten van dichtbij gezien en meegeholpen op bedrijven, voordat ik 't verwijt krijg dat ik niet eens weet wat een boerderij is.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 15:01

Fitch je praat nu toch wel met ervaringsdeskundigen. Neem dat maar gewoon aan.
We weten allemaal dat een boer die niet goed voor het vee zorgt, geen bestaan heeft. Gewoon, doordat er dan geen productie wordt gedraaid en de inkomsten dus dermate laag worden dat het bedrijf failliet gaat. :Z
Wakker Dier is een stel rellers.

ghisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 15:20

Ik kan me bij bijdehandje aansluiten, Fitch, je scheert nu alle boeren net als wakker dier over 1 kam.
Wij kijken wel degelijk verder dan onze neus lang is, zitten in werkgroepen met veel verschillende koeienboerderijen die niet tot onze vriendenkring behoren!!

En trouwens de bio-industrie, heb jij dan een verklaring voor het feit ( jaja is daadwerkelijk door een onafhankelijk buro onderzocht!) dat de dieren in de bio-industrie of megastallen zoals men dat noemt veel gezonder zijn dan de kleinere bedrijven.... Als daar nl 1 dier ziek wordt wordt alles ziek, dus doen de boeren er alles aan om hun veestapel zo gezond en blij mogelijk te houden.
Misschien op de verkeerder bedrijven gelopen? Ik zou zeggen kom eens uitgebreid een aantal weken meelopen, dan zie je hoe wij werken

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 16:46

Waarom zou Wakker Dier bewust onwaarheden beweren? Wat hebben ze daaraan? Ik twijfel trouwens absoluut niet aan jullie ervaring, maar niemand van jullie heeft hier onderzoek naar gedaan door heel Nederland.

Ik scheer zeker niet iedereen over één kam. Ik zeg zelfs dat er ook bedrijven zijn waar 't wel goed gaat! Onder andere op één van de bedrijven waar ik geholpen heb. Ik heb alleen maar op drie bedrijven geholpen, en verder ben ik misschien in totaal op een stuk of twintig andere bedrijven geweest. Te weinig om over heel Nederland te oordelen. Dan vertrouw ik liever op een grootschalig onderzoek, zoals Wakker Dier kennelijk heeft verricht! :j Wakker Dier scheert ook niet iedereen over één kam, want ze zeggen toch niet dat het bij 100% van de boeren zo is?

Ik weet dat dieren in de bio-industrie minder snel ziek worden. Als je mij verbiedt om naar buiten te gaan en weinig contact te hebben met veel verschillende andere mensen word ik ook minder snel ziek, want dan heb ik minder kans om bijv. griep op te lopen, of de bof. Maar of ik daar blijer van wordt? Om de hele dag in één ruimte opgesloten te zitten? Nee... Gezond is niet altijd hetzelfde als blij. Zo hoeven ze bijv. in biologische veehouderijen geen snavels en hoorns te branden, tanden af te knippen of staarten af te snijden. Dat dit in de bio-industrie wel nodig is, omdat de dieren elkaar anders verwonden, zegt toch wel iets over de blijheid / psychische gezondheid daar, lijkt me...

Bedankt voor de uitnodiging Ghisje. Ik zal er eens over nadenken. :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 21:09

keshia, dat er op een biologisch bedrijf meer uitval etc. is maakt zo'n varken niets uit. Je maakt mij niet wijs dat een varken blijer is op een betonvloer dan in een modderpoel of een lekker stukje grond waarin ze kan wroeten. Het is m.i. alleen voor de mens prettiger om ze binnen te houden.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 21:21

@ kinke dat zeg ik ook niet dat een varken blijer is in een betonnen hok!
Ik vind dat de bio industrie zoals het nu de mooie naam draagt, zeer goed bezig is op het punt welzijn, je kunt niet verwachten dat boeren hun miljoenenbedrijven opzeggen, en land kopen om hun varkens los te laten lopen...
wat ik zeg, is dat de wetgeving goed veranderd, en dat is in sommige opzichten ook wel gekomen door wakker dier, maar dit artikel is niet op waarheden gebaseerd!
er liggen namelijk regels op tafel, waar iedereen zich vanaf 2013 aan zal moeten houden.. en daar zal ook streng op gecontroleerd worden... daarin vereisen ze namelijk meer welzijn voor de varkens... dat betekend concreet:
1. speeltjes voor de dieren die wroeten stimuleren.
2. meer vierkante meters per dier
3. uitloop voor zeugen in de dracht
4. grotere berenhokken
etc etc etc.
daar zijn boeren op het moment erg druk mee...
miljoenen en miljoenen euro's worden erin gestoken, en ik vind dat ook daar eens best naar gekeken mag worden!
ben in het weekend van het varken naar verschillende bedrijven nog eens wezen kijken, en daar liggen veel varkens in ruim opgezette stallen met 300 zeugen heerlijk in het stro!
die vierkante meters die een zeug kan rennen, spelen, snuffelen en wroeten, daar kan menig paard jaloers op zijn!
dat vind ik ook een betere manier van werken, ziet er super uit!

ik weet ook dat een varken het niets uit maakt, meer of minder uitval... maar een consument wel... want als iedere boer een big minder draait per jaar, dan stijgt de prijs voor een kilotje vlees aanzienlijk!

@fitch, en daar moet net wakker dier het van hebben, rellen tussen de dierenliefhebbers, die geen verstand hebben van percentages op een boerderij... als echt 70% van de dieren kreupel zou lopen... pfff dan heeft die boer de aid al lang op de stoep gehad!
ook die boer zou als een razende tekeer gaan, dat zou echt funest zijn voor een bedrijf!
en 40% uierontsteking, dat zou betekenen dat die boer gedurende 10 dagen die koeien niet zou kunnen melken! dat zou betekenen dat hij 40% minder melk zou hebben, ook dat zou een heel aantal duizende euro's aan schade betekenen,... nee ik geloof niet in dat soort getallen!

EDIT: typo

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 14:18

Wij hebben nu 13 honderd tonners en 3 tien tonners, koeien zijn gezond en blij met hen leven hier. Ik Ben inseminator, en kom dus elke dag op een 30 tal bedrijven. Ik hoef helemaal niets te onderzoeken in Nederland want ik ( en als je een dagje mee gaat fitch zie je dat ook ) zie elke dag weer dat de boeren goed voor hun koeien zorgen. En de anderen boerinnen in dit topic geven ook al aan dat ze in een studie groep zitten, dus dan worden ook alle cijfers vergeleken en de problemen besproken en de praktijk gedeelt. Dus je kan wel zeggen dat je veel gezien hebt, maar naar mijn mening ben je gewoon heel erg negatief richting ons en kunne we en niemand het snel goed doen in jou ogen. Daarbij komt ook nog kijken dat je ook verstand van koeien moet hebben om werkelijk te kunnen zien wat er speelt, dus dan kan je nog zo veel bedrijven bezoeken.. Snap je?

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:46

Heel goed Irmaatje.
Een leek kan geen koeien beoordelen.
IK zie nu steeds het woord bio-industrie voorbijkomen.
Maar de melkveehouderij valt niet onder de bio-industrie.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:13

irmaaatje schreef:
Dus je kan wel zeggen dat je veel gezien hebt, maar naar mijn mening ben je gewoon heel erg negatief richting ons en kunne we en niemand het snel goed doen in jou ogen.

Wat jammer dat je jezelf in zo'n negatieve positie zet. Lijkt me vrij duidelijk dat ik in vorige posts aangeef dat ik ook op uitstekende bedrijven gewéést ben en dat ik absoluut niet twijfel aan jullie dierenliefde. Je huidige houding is dat alleen boeren mogen oordelen over hoe goed hun dieren het hebben en dat ik, als iemand die toch regelmatig heeft geholpen met kalven en melken, absoluut niets te zeggen heeft. Ook Wakker Dier heeft volgens jou geen recht van spreken. Wat jammer dat je anderen op die manier uitsluit van dit debat. Ik denk dat bijv. landbouw-wetenschappers, dierenorganisaties en veehouderijstudenten ook best iets nuttigs over deze situatie zouden kunnen bijdragen. Het zou constructiever zijn als verschillende organisaties samen zouden werken, om op die manier gezonde, gelukkige en productieve dieren te creëren. Wat jammer dat je dat niet wilt. :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:49

ik vraag me eigenlijk iets af naar aanleiding van de melk die ik koop waarvan ik dacht dat die afkomstig was van weidekoeien.
en dat dus niet blijkt te zijn :\

de mensen met koeien die binnen blijven.........aan wie leveren jullie de melk?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:01

Persoonlijk denk ik dat de Nederlandse koe het meest vertroetelde landbouwdier ter wereld is.

Moest ik reincarneren, dan zou ik liever als koe in een mega-moderne veestal met melkrobot, automatische rugborstels, ligboxen en liefst nog vrije uitgang naar het weiland, terugkomen dan als paard.

Citaat:
En trouwens de bio-industrie, heb jij dan een verklaring voor het feit ( jaja is daadwerkelijk door een onafhankelijk buro onderzocht!) dat de dieren in de bio-industrie of megastallen zoals men dat noemt veel gezonder zijn dan de kleinere bedrijven.... Als daar nl 1 dier ziek wordt wordt alles ziek, dus doen de boeren er alles aan om hun veestapel zo gezond en blij mogelijk te houden.

Aan de andere kant is het hoge antibioticagebruik in de bioindustrie een zeer groot probleem, vanuit dier en menswelzijn.
Die middelen worden in principe al te vaak preventief ingezet of om groei te bevorderen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 14:19

ellepel schreef:
ik vraag me eigenlijk iets af naar aanleiding van de melk die ik koop waarvan ik dacht dat die afkomstig was van weidekoeien.

Dit gaat gewoon de bulk in.
WIl je zeker weten dat je weidemelk drinkt, dan moet je biologische melk kopen, of bij de boer zelf langs gaan.

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:27

annastasia schreef:
Kan me eigenlijk best wel kwaad maken om zo'n bericht.
Er wordt hier (naar mijn mening) gesuggereerd dat dit over de gehele nederlandse veehouderij gaat en dit dus op alle bedrijven aan de hand is.

Wij hebben 100 melkkoeien.
Dit zou betekenen dat wij 70 dieren hebben die kreupel zijn.
En 40 dieren hebben met uierontsteking.

Het is toch te zot voor woorden.
70 en 40%!!!!

Hebben ze alle nederlandse bedrijven onderzocht? nee!
Hoe komen ze dan op deze aantallen?
Hier in de buurt is in ieder geval geen enkel bedrijf onderzocht.

Ik voel me ook behoorlijk aangevallen.
Ons melkvee loopt ondanks de melkrobots gewoon dagelijks in de wei, wij zijn iedere maandag bezig met de hoefverzorging, de boxen worden 4x daags schoongemaakt en gestrooid en de mestrobot doet ook met regelmaat zijn ronde.
Wij hebben hier nauwelijks last van uierontsteking of mastitis.
In onze ogen verdienen de koeien ons brood en dan moet je daar goed voor zorgen.
Je kan niet iedere veehouder over 1 kan scheren.

ghisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 22:15

ellepel schreef:

Toen we nog leverde aan "de grootste melkleverancier van nederland" werd onze melk ondanks dat onze koeien binnen staan regelmatig gebruikt voor de "weidemelk" vanwege de hoge kwaliteit van de melk ( dus de melk in de pakken van de weidemelk is niet altijd 100% van koeien die in de wei lopen). Omdat we ons niet meer thuis voelde in de mega cooperatie zijn we overgestapt naar een hele persoonlijke kleinschaligere cooperatie Walhorn en die levert aan Lactalis. Die maken oa brie president, maar onze melk wordt in de winter in Parijs en omstreken verkocht en in de zomer wordt het geexporteerd naar Italie.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 07:38

ghisje:
ik vind het in en in triest dat er een stempel op de pakken staat dat het weidemelk is en waar je dus mega word opgelicht.
kan dus beter gewoon vers halen bij een boer waarvan ik de koeien in de wei zie lopen..
ik probeer hier en daar een beetje diervriendelijk te eten en te drinken,maar het is jammer dat het dan zo werkt

ghisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 08:14

Tja Ellepel, je wilt soms niet weten hoe opgelicht je bent als je iets koopt. Als ze nl te weinig van een product hebben en de vraag is er wel naar dan vullen ze het aan. Net als bij "scharreleieren" ooit wel eens gaan kijken in zo'n stal? Dan lust je gelijk de eitjes niet meer als je diervriendelijk wilt eten. Idd vers bij de boer halen is dan de beste optie. We hebben zelf ook het liefste de koeien op dagen die het toelaten ( dus niet in de brandende zon zoals veel weideboeren wel doen wat ook weer niet diervriendelijk is zonder bomen in de wei) in de wei. Helaas hebben we in Nederland een regelgeving die steeds moeilijker nastreefbaar is. Vandaar dat die van ons binnen staan, maar wel met open zijwanden die met een doek dicht kunnen tegen de brandende zon of regen, gekoeld dak en mega ventilatoren in de zomer, keuze voor eten met of zonder voerhek. Want ookal staan ze heel de dag binnen dan kan je ze het wel comfortabel maken.

Maar als je echt diervriendelijk wilt eten zit er niets anders op dan zelf een weitje met wat kippen een koe met kalf ( dan kan je het kalf zelf eten en de koe voor de melk houden) en een varken erbij voor het vlees. Dan weet je echt waar je eten vandaan komt.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 08:22

_Chanel_ schreef:
trouwens zo goed is bio vlees ook weer niet. een boer die ik ken daar staan de koeien altijd binnen, worden maar geprikt met de riek als ze niet snel genoeg lopen ( lopen kreupel) laat een stervende koe weken op de grond liggen, hokken zijn uitermate smerig, staan aan de ketting en tot hun knieen in de stront en hij heeft een biologisch keurmerk. kalfjes staan daar zelfs nog in een kalverhok zon klein ding waarin dat beest zn kont niet kan keren.

En wat doe JIJ met deze kennis? Meld het als je het zo erg vindt!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 08:23

ghisje schreef:
Tja Ellepel, je wilt soms niet weten hoe opgelicht je bent als je iets koopt. Als ze nl te weinig van een product hebben en de vraag is er wel naar dan vullen ze het aan. Net als bij "scharreleieren" ooit wel eens gaan kijken in zo'n stal? Dan lust je gelijk de eitjes niet meer als je diervriendelijk wilt eten. Idd vers bij de boer halen is dan de beste optie. We hebben zelf ook het liefste de koeien op dagen die het toelaten ( dus niet in de brandende zon zoals veel weideboeren wel doen wat ook weer niet diervriendelijk is zonder bomen in de wei) in de wei. Helaas hebben we in Nederland een regelgeving die steeds moeilijker nastreefbaar is. Vandaar dat die van ons binnen staan, maar wel met open zijwanden die met een doek dicht kunnen tegen de brandende zon of regen, gekoeld dak en mega ventilatoren in de zomer, keuze voor eten met of zonder voerhek. Want ookal staan ze heel de dag binnen dan kan je ze het wel comfortabel maken.

Maar als je echt diervriendelijk wilt eten zit er niets anders op dan zelf een weitje met wat kippen een koe met kalf ( dan kan je het kalf zelf eten en de koe voor de melk houden) en een varken erbij voor het vlees. Dan weet je echt waar je eten vandaan komt.

Of veganist worden...en soja verbouwen daar waar nu koeien staan..(ben zelf overigens vegetariër)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 08:28

Wat ik me nu afvraag... beetje offtopic, maar ik hoop dat toch iemand antwoord voor me heeft. Er is voldoende melk in NL, maar toen ik laatst eens op een pak houdbare melk van de ah keek (goedkopere soort) zag ik dat die melk uit duitsland kwam? Heb er echt even over na staan denken..... waarom is dat?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 08:34

Door minder regelgeving zijn daar veel grotere bedrijven waardoor de melk goedkoper wordt (denk ik)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 08:53

Supermarkten sluiten het liefst megacontracten en kennelijk konden ze in Duitsland de beste deal sluiten.