Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 18:22

Sleeper schreef:
[quote="dorientjuh"
Als een vrouw / moeder ervoor kiest om nooit te werken, draait het hele gezin op voor de gevolgen van haar keuze. In dat opzicht vind ik het wel een egoistische keuze.

Dat is een keuze die in een relatie gemaakt wordt. Niet alleen door de vrouw maar ook door de man![/quote]

Ja dat is zeker zo. :j

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:23

Sorry, maar ik vind dit echt een waanzinnig achterlijke stelling. Beetje empathie naar anderen is ook niet weg hoor, TS. Dat het zo bij jou thuis is gegaan, wil niet zeggen dat dat de enige manier is en de andere manier slecht.
Er zijn ook gewoon mannen die de kost willen winnen. Als de vrouw dat goed vindt, wat is dan het probleem? In dat soort gezinnen is er altijd een ouder om voor de kinderen te zorgen. Wat jij mist, is dat buitenschoolse opvang en oppasjes ook niet zaligmakend zijn. Het leven draait niet alleen om geld.

Ik vind het nogal materialistisch, om het even kort te zeggen. En dan helemaal dat huisvrouwen egoistisch zouden zijn :roll: Weet je wel wat voor een zware taak dat is?

En wat als de man huisman wil zijn? En de vrouw kostwinnaar wil zijn? Is de man dan egoistisch? Ik vind het heel erg nobel als de een thuis wilt blijven voor de kinderen. En elk mens heeft z'n moeilijkheden in het leven, de een moet zelf zijn studie betalen (ja, erg hoor :P ) en de ander mist een stuk emotionele opvoeding, doordat het gewend is aan oppassen ed.

Als je de OP en poll iets anders had geformuleerd, zou ik het een discussie waard vinden. Maar op deze manier wordt er zo negatief naar een kant van het verhaal gekeken, dat het bij voorbaat al geen goede discussie is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:24

dorientjuh schreef:
Brainless schreef:
@TS
Toen de kids klein waren was het niet zo'n probleem.
Maar ik vind het zelf ook fijn thuis te zijn nu ze wat ouder zijn.

Ook geeft werken/oppas ed vaak zoveel stress dat ik dat er niet snel meer voor over heb.

Daarom zeg ik ook in mijn OP dat ik erachter sta als mensen de keuze maken om niet te werken totdat de kinderen het huis uit zijn. :)

Maar zoals het er nu uit ziet ga ik ook niet werken als ze het huis uit zijn.
Ik weet het nog niet wat ik tegen die tijd wil doen.

Mss ben ik wel verplicht op mijn kleinkinderen aan het passen omdat mijn kinderen willen blijven werken.
Tja, dan zal ik wederom thuis blijven om voor mijn kleinkids te zorgen. ;)

Maar ook zonder kids vermaak ik mijn met mijn paardjes/hondjes/katten/konijnen prima thuis.

Anoniem

Als de vent het goed vind en de vrouw alles thuis doet en regelt, waarom niet? Er zijn zat mannen zo macho dat ze eigenlijk niet willen dat hun vrouw buitenshuis werkt. Ook omdat vrouwen dan mondiger worden...dat alleen al willen sommige mannen niet.....zeker in bepaalde culturen. Wat denk je van de zwaar christelijken? De fijnen? Die vinden ook dat de vrouw thuis hoort, bij de kids...

nicoleboogie

Ik ben zo'n vrouw die thuis is en niet werkt en waar de man de centen binnen brengt.
Hij heeft een eigen zaak en hebben nog genoeg over voor leuke dingen en de kinderen komen al helemaal niets tekort
Als ze later wat mee moeten betalen aan studie of op kamers gaan vind ik dat prima heb ik zelf ook gedaan en krijgen ze ook een besef dat niet alles zomaar te krijgen is.
Mijn man heeft al kinderen uit een eerder huwelijk waarvan er eentje bij ons woont en ik ben sinds 4 maanden zelf moeder van onze dochter
Ik en mijn man vinden deze verdeling heerlijk
ik doe overdag alles in huis en boodschappen en als hij sávonds thuis komt hebben we ook echt vrij!!

ieder zijn ding maar ik vind dit heerlijk.
Ik wil mijn kind graag zelf opvoeden en niet door een ander omdat ze 5 dagen naar kinderopvang gaat
al snap ik ook heel goed dat tegenwoordig veel ouders wel samen moeten werken om alleen al rond te kunnen komen

Mungbean

Mijn mening: Niet over oordelen, leven en laten leven.

Iedere situatie is anders en daar kun je geen zwart/wit situatie van maken. Het ligt aan je inkomen, de mogenlijkheid tot part-time (kan ook niet altijd), de gezondheid van je kind, de hoeveelheid kinderen etc etc.
Mijn moeder werkte niet, maar dat was ook niet haalbaar met 1 kind dat minstens 3x per week op willkeurige momenten van school gehaald moest worden met migraine + een jaar ziek thuisgeweest is. Dan nog een ander kind dat bijna dagelijks met blauwe plekken thuiskwam van het pesten. Ikzelf kon op de kleuterschool nog geen hele dagen maken en sliep in de middag.
Een kennis moest minder werken omdat haar dochter heel terugetrokken werd doordat ze uit school niet direct naar huis kon. Ander persoon moest stoppen met werken omdat ze een 2-ling kreeg en de opvang meer kostte dan de inkomsten die ze had.
Ga daar maar eens aan staan met glasharde oordelen :\

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:25

@Russel
Mijn man is niet macho (verre van zelfs) hij heeft zelf ook de ouderwetse instelling dat een moeder thuis hoort mag zijn bij de kinderen. (indien mogelijk natuurlijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:26

Brainless schreef:
@Russel
Mijn man is niet macho (verre van zelfs) hij heeft zelf ook de ouderwetse instelling dat een moeder thuis hoort mag zijn bij de kinderen. (indien mogelijk natuurlijk)

Zeg ik ergens dat jouw man zo is??? ;)

Maar het is wel een ouderwetse houding, want meer van deze tijd is het dat ook de vader net zoveel ouder/verzorger is als de moeder..

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:28

dorientjuh schreef:
Ik vind niemand egoistisch die wil werken.

Dubbel kostwinnaar kan dus ook betekenen dat beide partners parttime kunnen gaan werken. Niet tevreden met 1 inkomen: zou ik best kunnen zijn, ware het niet dat ik me dan volledig afhankelijk zou maken van mijn partner en dat zou ik nooit willen.

Als een vrouw / moeder ervoor kiest om nooit te werken, draait het hele gezin op voor de gevolgen van haar keuze. In dat opzicht vind ik het wel een egoistische keuze.
En misschien doe ik nietwerkende moeders wel tekort ja. Dat zou kunnen. Maar ben je dan opeens een slechtere moeder als je parttime werkt? Of als je weer gaat werken als de kinderen uit huis zijn? Ik denk het niet.

Zo werkt dat in de praktijk toch niet. Dat soort dingen overleg je daar praat je over. Wat is het makkelijkst wat is het verstandigst. Wat wil de man wat wil de vrouw. Als we dit doen hoe gaat het dan financieel.

Jij doet net alsof vrouwen die niet werken met hun armen over elkaar op de grond staan te stampen met de mededeling ik ga niet werken.

Zo zit het leven niet in elkaar.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 18:29

phormicola schreef:
Sorry, maar ik vind dit echt een waanzinnig achterlijke stelling. Beetje empathie naar anderen is ook niet weg hoor, TS. Dat het zo bij jou thuis is gegaan, wil niet zeggen dat dat de enige manier is en de andere manier slecht.
Er zijn ook gewoon mannen die de kost willen winnen. Als de vrouw dat goed vindt, wat is dan het probleem? In dat soort gezinnen is er altijd een ouder om voor de kinderen te zorgen. Wat jij mist, is dat buitenschoolse opvang en oppasjes ook niet zaligmakend zijn. Het leven draait niet alleen om geld.

Ik vind het nogal materialistisch, om het even kort te zeggen. En dan helemaal dat huisvrouwen egoistisch zouden zijn :roll: Weet je wel wat voor een zware taak dat is?

En wat als de man huisman wil zijn? En de vrouw kostwinnaar wil zijn? Is de man dan egoistisch? Ik vind het heel erg nobel als de een thuis wilt blijven voor de kinderen. En elk mens heeft z'n moeilijkheden in het leven, de een moet zelf zijn studie betalen (ja, erg hoor :P ) en de ander mist een stuk emotionele opvoeding, doordat het gewend is aan oppassen ed.

Als je de OP en poll iets anders had geformuleerd, zou ik het een discussie waard vinden. Maar op deze manier wordt er zo negatief naar een kant van het verhaal gekeken, dat het bij voorbaat al geen goede discussie is.

Sjonge, zelfs als ik mezelf 100x blijf herhalen in dit topic wordt het volgens mij nog niet gelezen. Natuurlijk mag iedereen zijn eigen keuzes maken. Dit is slechts mijn mening.

Voor de laatste keer: thuisblijven voor de kinderen vind ik ook niet erg, maar na die tijd kun je ook nog werken. Voor de rest: lees het topic nog eens door.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:29

@Russel
Mijn man heeft ook zeker een verzorgende functie, hij doet ze altijd in bad en brengt ze naar bed. Ook als ik er niet ben houd hij de boel draaiend. (hij zuigt en dweilt enz.).
Maar dat deed zijn vader vroeger ook al en dat heeft hij meegekregen met zijn opvoeding.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:29

Ik vind het juist weer niet kunnen als beide ouders fulltime werken en dan toch kinderen nemen. Kinderen worden in de opvang gedumpt, omdat ouders zo nodig moeten werken omdat ze anders maar 1 keer op vakantie kunnen ipv iedere schoolvakantie..
Kinderen neem je om voor te zorgen enzo, niet om de kinderopvang werk te geven. Snap gewoon niet waarom mensen kinderen nemen als ze 's ochtends om 7 uur naar de opvang worden gebracht en 's avonds om 6 uur worden opghaald om gelijk door te gaan naar bed. Vind ik persoonlijk dat kinderen te veel liefde en aandacht van hun ouders te kort komen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:30

Ik ken wel jonge meiden die vertellen dat ze niet gaan werken omdat ze daar geen zin in hebben en daar veel te moe van worden, dat zijn meiden van begin 20, zorgen dat ze zo snel mogelijk kunnen gaan samenwonen...

Dat vind ik zonde, want je doet je eigen ontwikkeling te kort.

Maar mijn vader bv, was woedend toen mijn moeder vertelde dat ze een baantje in een kadowinkeltje had gevonden voor een paar uur per week.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:31

Ik vind dat iedereen dat zelf mag weten. Het is toch niet jou probleem dat die mensen dan minder geld overhouden voor luxe spullen e.d.?
Als het voor die mensen prima te doen is op 1 loon dan zie ik het probleem niet zo, laat iedereen gewoon zijn ding doen.

Ikzelf ben ook opgegroeid met twee werkende ouders, maar ik heb mijn studie gewoon zelf betaald. Vind ik ook heel normaal eerlijk gezegd, waarom zou je alles maar krijgen van je ouders?

Dus mijn mening: Laat iedereen dat voor zichzelf uitmaken en maak je niet zo druk om een ander. Als het nou mensen zijn die van een uitkering gaan leven terwijl ze gewoon kunnen werken geef ik je gelijk. Maar wanneer dit niet zo zie ik het probleem niet zo. Sommige mensen zijn nou eenmaal niet zo materialistisch ingesteld.

Edit: en hoezo is een fulltime huishouden prima te doen naast een full time baan? Kom het hier maar eens proberen!
Laatst bijgewerkt door xxappiexx op 13-09-10 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 18:31

Marilla schreef:
Ik vind het juist weer niet kunnen als beide ouders fulltime werken en dan toch kinderen nemen. Kinderen worden in de opvang gedumpt, omdat ouders zo nodig moeten werken omdat ze anders maar 1 keer op vakantie kunnen ipv iedere schoolvakantie..
Kinderen neem je om voor te zorgen enzo, niet om de kinderopvang werk te geven. Snap gewoon niet waarom mensen kinderen nemen als ze 's ochtends om 7 uur naar de opvang worden gebracht en 's avonds om 6 uur worden opghaald om gelijk door te gaan naar bed. Vind ik persoonlijk dat kinderen te veel liefde en aandacht van hun ouders te kort komen..

Daar ben ik het ook mee eens. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:32

Brainless schreef:
@Russel
Mijn man heeft ook zeker een verzorgende functie, hij doet ze altijd in bad en brengt ze naar bed. Ook als ik er niet ben houd hij de boel draaiend. (hij zuigt en dweilt enz.).
Maar dat deed zijn vader vroeger ook al en dat heeft hij meegekregen met zijn opvoeding.

Maar jij hoeft je niet te verontschuldigen hoor, als jullie dat zo hebben afgesproken is dat toch fijn?

Ik zou ook graag thuis willen zijn en mijn man bv 3 dagen per week werken, heerlijk, lekker samen thuis. Maar dat gaat helaas niet. Voor al die huishoudens waar het wel gaat, nou fijn toch?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:33

dorientjuh schreef:
Voor de laatste keer: thuisblijven voor de kinderen vind ik ook niet erg, maar na die tijd kun je ook nog werken.

Dat is wel een beetje naief gedacht hoor ;)
Als ex-huisvrouw zijn je kansen op de arbeidsmarkt behoorlijk minimaal als je een leuke baan zoekt. Natuurlijk kun je vast wel een rotklusje vinden, maar waarom zou je in godsnaam een rotklusje gaan doen als het financieel niet hoeft :?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:35

dorientjuh schreef:
Voor de laatste keer: thuisblijven voor de kinderen vind ik ook niet erg, maar na die tijd kun je ook nog werken.

Kunnen. Maar waarom zou je? Geef nu eens een goede reden waarom je vindt dat een vrouw moet werken (tot welk nut?), en leg dat zogenaamde egoïsme eens uit?
En als er nu eens helemaal geen kinderen zijn en nooit komen?

Want het lijkt erop en dat is ook al eens genoemd, dat je materialistisch bent ingesteld. Ik zie bv geen nut van meer geld dan je nodig hebt...

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:37

Sizzle schreef:
Ikzelf kon op de kleuterschool nog geen hele dagen maken en sliep in de middag.
Een kennis moest minder werken omdat haar dochter heel terugetrokken werd doordat ze uit school niet direct naar huis kon.

Precies, kijken naar je kind en naar je gezin :j Ik hoor het ook af en toe, kinderen die net naar de kleuterschool gaan en eigenlijk zo moe zijn de eerste maanden dat het kind echt een halve dag genoeg vindt. Heel jammer als die kinderen niet na hun boterham even kunnen dommelen op de bank, maar persee naar school moeten en daarna ook nog eens naar de bso.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:37

Nee, ik vind het niet egoistisch. Als wij straks aan een kindje beginnen en het zou mogelijk zijn blijft ook een van ons tweeen meerdere, of zelfs alle dagen thuis bij het kindje.

Ik ben zo ook opgevoed, mijn moeder is pas weer gaan werken toen ik zeg maar tussen de middag en na school tot mam thuis kwam voor mezelf kon zorgen.
Mijn vriend zijn ouders hebben allebei gewerkt, hij is bij zijn grootouders opgevoed min of meer, en als hij er nu over nadenkt vind hij de band met zijn ouders mede daardoor gewoon niet goed.

Nu zeg ik niet dat dan bij niemand zo is, maar wij willen er wel zijn voor onze kinderen als ze uit school komen en dingen willen vertellen enzo...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:38

TS, wat vind je dan van een huismoeder die na de kindertijd vrijwilligerswerk gaat doen? Dus ook geen inkomen heeft, maar zich wel inzet voor de maatschappij? Ken iemand die dat doet en dat vind ik nou mooi om te zien. ;)
Waarom altijd maar werken voor geld, als dat misschien helemaal niet nodig is?

Snippergroen

Maar ook het idee dat je als vrouw zijnde dan bij je man moet aankloppen voor geld, dat wil je toch niet?

Brainless

@Russel
iedereen geeft zijn geld verschillend uit, meer verdienen betekend niet automatisch dat je meer geld overhoudt.
Wij hebben gekozen om een ander (duurder) huis te kopen.
Een ander (met extra inkomen) blijft goedkoper wonen en gaat 3x per jaar op vakantie.
Ik denk als ik bv 2 dagen had gewerkt dat wij een nog duurder hui s(met meer ruimte binnen) hadden gekocht, dus per saldo hou je dan hetzelfde over om van te leven.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 18:39

De aanname dat ik materialistisch ben ingesteld klopt toch echt niet. Ik zie alleen niet in dat wanneer iemand de keuze heeft om (parttime) te werken of niet, je de keuze zou maken om niet te werken terwijl je financieel wel lekkerder zit als je wel zou werken. Dit gaat dan over een modaal gezin. Niet eentje waarbij de werkende bakken met geld verdient. Financieel niet krap zitten betekent voor mij veiligheid, rust en vrijheid. Niet drie keer per jaar op vakantie gaan.

Lusitana: waarom zou je? Omdat je mijns inziens gelijk bent in een relatie en je dus op alle vlakken samen bijdraagt. Voor mij valt daar het financiele vlak ook onder. Dat is voor mij ''het nut''. Dat is ook mijn uitgangspunt. Daar mag je natuurlijk anders over denken. Dat egoisme heb ik volgens mij al uitgelegd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:41

ikkeweer schreef:
Waarom denk je dat zoveel kinderen zo losgeslagen zijn ??? Juist, omdat beide ouders werken, geen tijd hebben voor de kinderen of ze afkopen met spullen. Heel cru gezegd, ik weet het, maar zie het zoveel om me heen...

Jeetje vroeger was het normaal dat je na school naar huis ging waar je wat aandacht kreeg voor je ging spelen. Nu wordt je van baby af aan ergens gedumpt waar vast ook goed voor je gezorgd wordt, maar het is geen thuis.

Hier ben ik het heel erg mee eens. Al die werkende moeders die zonodig moeten, kinderen die dan hier dan daar in een opvang worden 'gedumpt' en dus overal andere normen, waarden en grenzen krijgen. Ja, is zwartwit en geldt vast niet voor iedereen, maar ik geloof wel dat het invloed heeft.
Dat én de mindere invloed van meneer pastoor of de dominee (ook mbt scheidingen trouwens, relatiedipje? Oh, we bellen de advocaat wel even...) plus het afschaffen van de dienstplicht (vroeger werden jonge knullen dan alsnog wel weer even discipline bijgebracht, als ze die van huis uit niet hadden meegekregen) maakt dat er tegenwoordig een hoop mis is in opvoedland...