Kabinet besluit tot geleidelijk verminderen zorgtoeslag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 08:31

Duidelijk weet Russel niet zo goed wat ze zegt...

Ja zo hoog is die grens niet hoor om net niks meer te krijgen, voor ons is 230 zorgpremie óók veel geld. En daar moeten wij beide 40 uur voor werken ipv handje op te houden.

Minimum netto is 1129 bij 40 uur werken. Dus is al 130 meer, daarbij krijg je als je alleen bent 61 zorgtoeslag dus das al bijna 200 meer.

Ik weet hoe het is hoor als je naar de voedselbank moet, ik zie het in zeer naaste omgeving bij mn zussen. Wees blij dat de voedselbank er is... Dus niet zo oordelen als je het zelf niet weet. En hoezo zou ik niet zo goed weten wat ik zeg ? Werken voor de kost, moeten we allemaal..

Ik denk dat als je echt heel erg goed gaat kijken, dat er maar weinig mensen zijn die Echt Echt 0 uur kunnen werken.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 08:43

MISTRAL94 schreef:
Dat je naar de 2e handskleding winkels moet om kleren te kopen voor jezelf of gezin? Roep je dit dan ook nog?

Er is niets mis met 2dehands kleding, hier in de straat hangen regelmatig tassen aan de deur van kleding wat voor hun kids te groot (of bij volwassenen te klein :P ) is en wordt doorgegeven. Ook de kringloop heeft een leuk aanbod, ik haal er graag merkkleding weg voor een prikje. Blijft er meer over voor de rest van het dure leven met kids en dieren. Mijn moeder knipt de lange haren van de dochters en mezelf bij en zo kun je toch heel veel besparen. En anders ken ik iemand voor 5 euro in het zwarte circuit. En onze kids slapen al in een stapelbed en dat is best gezellig!
We zijn helemaal niet 'arm' en kunnen allerlei leuke dingen doen ook al wordt die zorgtoeslag minder maar je moet wel een beetje creatief zijn hier en daar. En blijven genieten van wat je wèl hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 09:27

Voor jouw is het waarschijnlijk zuinigheid.

Ken genoeg in mijn omgeving waar zo vet veel geld per maand binnenkomt, maar die zijn zo gierig dat ik het geen zuinigheid meer wil noemen...die gaan ook voor 5 euro naar de thuiskapper, het ziet er niet uit.....de lidle, maar echt nooit naar de AH, als je er wordt uitgenodigd, wat zelden is want dat kost geld, krijg je C merken te eten, wat soms toch echt totaal niet smakelijk is, zeker als je dan met dergelijke kwaliteit gaat BBQen, dan hoef ik niet meer.

Komen ze bij ons, wij hebben het beduidend minder, dan koop ik lekkers, en als we een keer bij gelegenheid BBQen, ga ik naar de Keurslager....tant pis.....

Maar als het voor de mensen geldt, die het MOETEN anders hebben ze niets en komen ze niet rond, is het een ander verhaal.
Die KUNNEN nooit eens wat extra's en dat alleen al is om stress van te krijgen.

Ik denk dat mensen hier op dit paardenforum waarvan de meesten een eigen paard hebben 8-) of toch minstens het geld hebben om op een manage te rijden met mooie kleding......niet weten waar ze echt over praten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:13

russel schreef:
Voor jouw is het waarschijnlijk zuinigheid.

Ken genoeg in mijn omgeving waar zo vet veel geld per maand binnenkomt, maar die zijn zo gierig dat ik het geen zuinigheid meer wil noemen...die gaan ook voor 5 euro naar de thuiskapper, het ziet er niet uit.....de lidle, maar echt nooit naar de AH, als je er wordt uitgenodigd, wat zelden is want dat kost geld, krijg je C merken te eten, wat soms toch echt totaal niet smakelijk is, zeker als je dan met dergelijke kwaliteit gaat BBQen, dan hoef ik niet meer.

Komen ze bij ons, wij hebben het beduidend minder, dan koop ik lekkers, en als we een keer bij gelegenheid BBQen, ga ik naar de Keurslager....tant pis.....

Maar als het voor de mensen geldt, die het MOETEN anders hebben ze niets en komen ze niet rond, is het een ander verhaal.
Die KUNNEN nooit eens wat extra's en dat alleen al is om stress van te krijgen.

Ik denk dat mensen hier op dit paardenforum waarvan de meesten een eigen paard hebben 8-) of toch minstens het geld hebben om op een manage te rijden met mooie kleding......niet weten waar ze echt over praten....

Oei, dat klinkt bitter hoor.

Hopelijk besef je wel dat dat echt niet alle 'meer' verdienende huishoudens zo werkt.

Ik krijg geen zorgtoeslag, al jaren niet. We krijgen hier helemaal geen toeslagen. Dus dat er wat meer in de toeslagen gesneden wordt, raakt me persoonlijk niet.

Ik ben het met Michel123 eens en denk dat er een hoop misbruik gemaakt wordt van sommige voorzieningen en echt niet alleen aan de 'armere' kant van de samenleving, maar ook door ondernemers. Die kunnen de boel ook op een leuke manier draaien in hun prive.
We betalen ons scheel om anderen van toeslagen te voorzien.

Ook aan de 'goede doelen' geef ik niet, dat de regering dat in enorme bedragen doet, vind ik verbijsterend. Laat men eerst in eigenland maar eens de boel financieel op orde krijgen. Laat ze ook de wachtgelden maar eens afschaffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:18

nee natuurlijk niet, maar ik merk wel dat de meerverdieners gieriger zijn dan de amperverdieners...

Wat ik wil zeggen is dat er gekeken wordt naar inkomen van de verdieners samen en dat de overheid heeft besloten om een handje toe te steken en dat is niet voor niets....mensen worden niet gespekt door vader staat, eerder te kort gedaan.

Daarom vind ik het ook zo bekrompen om met deze subsidie meteen weer aan misbruik te denken...het wordt elk jaar opnieuw bekeken..Heb je 2 maanden een inkomen gehad, dan heb je al te veel verdiend en wordt je er op gekort, de rest van de maanden heb je dan weer minder en dat telt niet...dus zo oneerlijk-eerlijk is het niet...en we praten over maar een heel klein bedrag.

Wat ik zuur vind klinken van mensen die het ontzettend goed hebben, die paar tientjes iemand die het niet goed heeft weer eens misgunt....

Op de stallen waar ik heb gestaan, probeer eens die verwende grieten een donatie aan Brookes Hospital te laten doen.....blehhhhh....

Vraag eens naar giro 555, een tientje of zo, is dan al te veel.......

Wij hier op bokt hebben het gewoon veel te goed en misgunnen anderen en daar baal ik van....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:23

Babsiej schreef:

Ja zo hoog is die grens niet hoor om net niks meer te krijgen, voor ons is 230 zorgpremie óók veel geld. En daar moeten wij beide 40 uur voor werken ipv handje op te houden.

Minimum netto is 1129 bij 40 uur werken. Dus is al 130 meer, daarbij krijg je als je alleen bent 61 zorgtoeslag dus das al bijna 200 meer.

Ik weet hoe het is hoor als je naar de voedselbank moet, ik zie het in zeer naaste omgeving bij mn zussen. Wees blij dat de voedselbank er is... Dus niet zo oordelen als je het zelf niet weet. En hoezo zou ik niet zo goed weten wat ik zeg ? Werken voor de kost, moeten we allemaal..

Ik denk dat als je echt heel erg goed gaat kijken, dat er maar weinig mensen zijn die Echt Echt 0 uur kunnen werken.

Mijn zus zou niet naar de voedselbank hoeven......het is maar hoe je het ziet.....

Hoezo denk jij dat ik geen 250 euro per maand per persoon aan zorgpremie betaal? Dan hebben wij beiden nog dagelijks medicijnen...en voor mensen met 1129 is dat, lijkt mij een fijn bedragje extra niet? Dan denk ik aan mijn schoonmoeder, pensioentje van 24 euro, maar wel zorgtoeslag! Laten ze daar van af blijven....

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:28

Maar Russel, de zorgtoeslag hangt af van je jaarinkomen. Dus als iemand twee maanden lekker heeft verdiend, maar de overige tien niet (waarom niet?) komt diegene nog steeds in aanmerking voor zorgtoeslag. Overigens misgun ik niemand de zorgtoeslag, of welke inkomens-ondersteuning dan ook, maar er zijn nou eenmaal maximum bedragen vastgesteld, en als je daarboven zit, ben je echt geen voedselbank kandidaat meer hoor.

Abiola

Re: Kabinet besluit tot geleidelijk verminderen zorgtoeslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:30

En als je 250 per persoon aan zorgverzekering betaald, dan zit je wel bij een heule dure verzekeraar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:36

russel schreef:
nee natuurlijk niet, maar ik merk wel dat de meerverdieners gieriger zijn dan de amperverdieners...

Wat ik wil zeggen is dat er gekeken wordt naar inkomen van de verdieners samen en dat de overheid heeft besloten om een handje toe te steken en dat is niet voor niets....mensen worden niet gespekt door vader staat, eerder te kort gedaan.

Daarom vind ik het ook zo bekrompen om met deze subsidie meteen weer aan misbruik te denken...het wordt elk jaar opnieuw bekeken..Heb je 2 maanden een inkomen gehad, dan heb je al te veel verdiend en wordt je er op gekort, de rest van de maanden heb je dan weer minder en dat telt niet...dus zo oneerlijk-eerlijk is het niet...en we praten over maar een heel klein bedrag.

Wat ik zuur vind klinken van mensen die het ontzettend goed hebben, die paar tientjes iemand die het niet goed heeft weer eens misgunt....

Op de stallen waar ik heb gestaan, probeer eens die verwende grieten een donatie aan Brookes Hospital te laten doen.....blehhhhh....

Vraag eens naar giro 555, een tientje of zo, is dan al te veel.......

Wij hier op bokt hebben het gewoon veel te goed en misgunnen anderen en daar baal ik van....

Dus mensen met wat meer centen, zijn verwend, misgunnen een ander iets en zijn gierig?

Ik doneer uit principe niet aan 555. Ik steun daarentegen wel veel dierenrechtenorganisaties.
Misgunnen doe ik niemand iets, aan de andere kant weet ik dat van vele voorzieningen misbruik wordt gemaakt. De buurman van mijn ouders zit al jaren in de ziektewet wegens rugproblemen, maar kan prima kruiwagens met bakstenen sjouwen.

Verder betaal ik genoeg. Je wilt niet weten wat we hier aan de belasting bijdragen, wij ontvangen verder niets. Dus we betalen alleen maar, wees blij dat je geld van de overheid krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:37

PattyOosten schreef:
En als je 250 per persoon aan zorgverzekering betaald, dan zit je wel bij een heule dure verzekeraar!

Dat is inderdaad een hele dure, daar kan ik bijna 2 personen van verzekeren.
Ik moet ook mijn medicijnen gewoon betalen verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:40

MIndim, volgens mij zie je zelf niet in hoe hard jij denkt....

Wat nou kruiwagens sjouwen..sorry... :D

Dat je uit principe niet doneert zegt mij dus genoeg.

En voor de goede orde....wij hebben 3 paarden aan huis met genoeg grond, dus onbemiddeld zijn wij ook niet, voordat er meteen een link gelegt moet gaan worden dat ik jaloers ben, of wat dan ook, bokt kennende.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:44

russel schreef:
MIndim, volgens mij zie je zelf niet in hoe hard jij denkt....

Wat nou kruiwagens sjouwen..sorry... :D

Dat je uit principe niet doneert zegt mij dus genoeg.

En voor de goede orde....wij hebben 3 paarden aan huis met genoeg grond, dus onbemiddeld zijn wij ook niet, voordat er meteen een link gelegt moet gaan worden dat ik jaloers ben, of wat dan ook, bokt kennende.....

:o? Ik snap niet zo goed wat je met opmerking 1 bedoeld?

Wat je met de 2e bedoeld ook niet helemaal.

Wat zegt dat dan, dat ik uit principe niet doneer aan 555?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:48

Ik snap het principe nl niet. 10 euro kan iedereen hier missen, moeiteloos en laat er maar 5 goed terecht komen, maar met die 5 euro, redt je een leventje......

Kijk wij maken ons niet druk om 10 euro, dat is wcpapier, dat kunnen we op miljoen manieren uit gaan geven op een dag, op alle keer dat we het doen, is het een luxe en hebben we het eigenlijk niet nodig.....want we hebben alles al om te overleven....

Dus dat principe snap ik niet.....als er een ramp is, dan is er extra geld nodig.

Nu met de watersnoodramp, dan is bijna heel de Nederlandse bevolking, moet je je voorstellen dat heel Nederland onder water staat, en dat er niemand is die uit principe een paar euro stort.....maar wel in de supermarkt nog even wat in die kar gooit en thuis in de kast smijt en na een paar maanden eens denkt, gommes over de datum, kliko......

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:49

Ik vind dat als je in de ziektewet zit, maar wel kruiwagens stenen prive kunt sjouwen, je dat ook voor een baas zou moeten kunnen doen. Misschien niet 40 uur per week, maar iedere euro belastinggeld die niet hoeft worden uitgekeerd is er eentje. Overigens lijkt me het voor de persoon in kwestie ook fijner om een bijdrage te leveren aan de maatschappij, maar dat is een andere discussie.

Ik geef ook niets aan 555. Maar ben wel donateur van GreenPeace, Natuurmonumenten, Stichting AAP, Wakker Dier, PETA, Dierenbescherming en nog een paar anderen. Wat zegt dat dan over mij?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:51

russel schreef:
Ik snap het principe nl niet. 10 euro kan iedereen hier missen, moeiteloos en laat er maar 5 goed terecht komen, maar met die 5 euro, redt je een leventje......

Als "iedereen" die tien euro kan missen, wat is dan het probleem met het korten van 3 tot 7 euro op de zorgtoeslag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:53

Zo kan je het ook zien. Maar gelukkig hebben we in dit land meer goedbemiddelde dan echt arme mensen....

En zo was er eentje die van de voedselbank leefde en 1 euro doneerde....dat was op tv, dan is toch menslievend?

Maar deze opmerking zegt mij ook weer genoeg.

Steeds als er zulke topics zijn wordt ik een beetje onpasselijk van het superieure IK gevoel wat er tegenwoordig in deze maatschappij is....

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:57

Hoe bedoel je dat nou weer? Ik geef niet aan 555, maar wel 750 per jaar aan andere goede doelen. Ik mag toch zelf bepalen wat ik met MIJN geld doe? Als ik het in de kliko wil gooien is dat mijn goed recht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 12:02

Kwam jij met het principe aan?

En je aanval is weer heel rechtlijnig...je betrekt het op jezelf en ik praat in het algemene. Zo krijg je ruzies.....

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 12:06

Nee, jij wordt onpasselijk van (mijn?) superieure Ik gevoel. Ik vraag me gewoon af wat je precies bedoelt. En dat is geen aanval?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:11

Ik geef aan meerdere goede doelen, ik geef altijd aan collectes aan de deur, alleen niet aan 555. Ik heb geen zin om de zak van de hoge oomes daar te spekken.
Dus daar geef ik niet aan. Ik kan prima een tientje missen idd, maar die geef ik liever aan een ander goed doel.

Eten weggooien is ook tegen mijn principes, niet iedereen die meer verdiend houdt er een decadente levenstijl op na hoor of leeft verspillend.

En precies, als dat tientje niemand iets uitmaakt, wat is dan het probleem als je de helft niet meer krijgt aan zorgtoeslag.

Superieure IK gevoel, hoe kom je daar nu bij, ik voel me helemaal niet superieur aan iemand anders. Ik bepaal zelf wel aan welk goed doel ik mijn geld geef en als een ander dat niet bevalt, daar kan ik me eigenlijk niet druk om maken.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:16

Citaat:
Ik geef ook niets aan 555. Maar ben wel donateur van GreenPeace, Natuurmonumenten, Stichting AAP, Wakker Dier, PETA, Dierenbescherming en nog een paar anderen. Wat zegt dat dan over mij?

Dat je graag bla blaat hoe goed je je wel niet vindt.

Ik geef alleen nog maar aan Brooke Hospital, met mijn bijstandsuitkering kan ik niet meer doen. Ik kom niet meer aan het werk, ben 50+ en het enige wat ik nog kan doen is wat vrijwilligerswerk.

Mijn inkomen is van een riant 2-verdienersinkomen dus wat gedaald in de loop der jaren. De zorgverzekering is voor mij een hoge vaste lastenpost, en dan heb ik nog maar een beperkte aanvullende verzekering. En een heel goedkope tandartsverzekering van het Kruidvat. De eigen bijdrage van 165€ heb ik al bereikt vanwege medicijnen en bloedonderzoeken.

Ik maak me ernstig zorgen over het beleid t.a.v. de zorg. En ik vind dat er hier héél makkelijk gepraat wordt hier over mensen die hun handje maar niet meer moeten ophouden.

Veel mensen kiezen daar niet vrijwillig voor. Om me heen hoor ik steeds meer verhalen van mensen die hun baan zijn kwijtgeraakt en daardoor moeite hebben met bijv. de hypotheek te betalen.
Een huis verkopen gaat nu ook moeilijk en een goedkoop huurhuis staat niet voor je klaar.

Ik vind het trouwens niet kunnen dat een demissionair kabinet een verstrekkend besluit m.b.t. de zorgtoeslag kan nemen.

Iemand maakte een opmerking over maar goedkoper gaan wonen (had te maken met de huurtoeslag) maar dat gaat niet zomaar. Je moet heel lang ingeschreven staan voor je iets anders aangeboden krijgt van de woningbouwvereniging. Ik zie hier ook wel mensen die in hun eentje een mooie 4 kamerwoning huren (met toeslag). Die zijn er destijds gaan wonen met man of kind(eren) en zijn alleen achtergebleven. Die kun je niet zomaar hun huis uitzetten. Alhoewel.....we gaan sombere tijden tegemoet |(

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:33

Waar zeg ik dat jij dat niet betaald? Ik zeg juist dat dat voor ons óók veel geld is.

En ik ga mijn zussen absoluut niet onderhouden, gaan ze lekker aan 't werk, moet ik tenslotte ook gewoon.
Giro 555 heb ik voor Haïti wel gegeven 25 euro, maar idd pakistan krijgt niets.

Ik geef genoeg aan goede doelen, en zijn absoluut niet gierig, maar erg blij dat dit ook gekort gaat worden, voor iedereen moet de broekriem tenslotte strakker.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:35

russel schreef:
Babsiej schreef:

Mijn zus zou niet naar de voedselbank hoeven......het is maar hoe je het ziet.....

Hoezo denk jij dat ik geen 250 euro per maand per persoon aan zorgpremie betaal? Dan hebben wij beiden nog dagelijks medicijnen...en voor mensen met 1129 is dat, lijkt mij een fijn bedragje extra niet? Dan denk ik aan mijn schoonmoeder, pensioentje van 24 euro, maar wel zorgtoeslag! Laten ze daar van af blijven....

Oh enne wij moeten ook gewoon onze medicijnen zelf betalen hoor, komt er dus ook allemaal nog weer bij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:43

Citaat:
Dat je graag bla blaat hoe goed je je wel niet vindt.

Ik vind dit niet een nette opmerking hoor, zeker niet als je even leest waarom ze het schrijft.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 22:21

Maakt me niet uit of je het net vindt of niet, je hoeft niet alle doelen te noemen waaraan je geeft. Het komt bij mij nogal protserig over.

En over bezuinigingen gesproken: het Nederlandse koningshuis is het op 1 na duurste koningshuis van Europa. Betaald door de belastingbetaler dus. De kosten incl. reizen e.d. bedragen blijkbaar rond de 100 miljoen. Zweden bijvoorbeeld kost 12 miljoen.
-O-