België krijgt 'baby-internaat'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goed idee of niet

Ja...
19 (11%)
Nee...
146 (84%)
Anders...
7 (4%)

Totaal aantal stemmen: 172

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:40

:D ech wel!
Is dat gek dan???

Nirvana_29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:49

piezze schreef:
:D ech wel!
Is dat gek dan???

Ik bedoelde het eigenlijk meer als reactie op de toppic dan op jouw reactie :)

Maar ik snap je verhaal wel, maar persoonlijk zou ik dan geen kinderen willen als ik ze zo vaak naar de opvang moet brengen.

piezze

Re: België krijgt 'baby-internaat'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:51

Wie zegt dat ik ze zovaak breng dan? het gaat er toch om dat je nu buiten de reguliere tijden kinderen kan brengen. Ik zeg dat het een uitkomst is en aan ieder hoe die er mee omgaat.
Met kinderen is het net als met paarden. Investeer je te weinig tijd in de opvoeding, zul je zelf de zure vruchten ervan plukken.

Nirvana_29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:55

Nee dat zeg ik ook zeker niet, maar er zijn zat andere mensen die er misbruik van gaan maken.

En je zult er zelf zeker de nadelen van ervaren, maar de kinderen des te meer en dat vind ik toch erger.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 23:03

Nirvana_29 schreef:
Nee dat zeg ik ook zeker niet, maar er zijn zat andere mensen die er misbruik van gaan maken.

En je zult er zelf zeker de nadelen van ervaren, maar de kinderen des te meer en dat vind ik toch erger.

Dat zeker maar daar kan de kinderopvang of de overheid niets aan doen.
Misschien is het voor sommige ouders zelfs beter om hun kind door pedagogisch opgeleiden te laten opvoeden dan dat ze ze in de hondenbench stoppen of uit het raam smijten van pure frustratie. Iedere gek kan een kind op de wereld zetten, niet iedereen is in staat een goede ouder te zijn, denk daar maar eens over na. Een katje uit het asiel halen is lastiger dan een kindje maken.

Nirvana_29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 23:20

Nou ja ik ben dus een van die pedagogisch opgeleiden. Steeds vaker nemen mensen kinderen om ze vervolgens niet op te voeden.
Vind het ontzettend leuk werk wat ik doe, maar ik vind het ook moeilijk om te zien hoe sommige kinderen moeten opgroeien.

En de overheid kan daar zeker wel iets aan doen, maar doet dat dus niet.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:22

Nou ja ik vind wel dat de pedagogisch opgeleiden redelijk onderbetaald / ondergewaardeerd worden en daar zou vanuit overheid iets aan gedaan kunnen worden. Verder kan Jeugdzorg hier een daar nog wat verbeteren als ik de tv mag geloven maar opvoeden moeten de ouders toch echt zelf doen. Misschien een verplichte cursus "consequent zijn" o.i.d.?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:46

piezze schreef:
Een katje uit het asiel halen is lastiger dan een kindje maken.

Denk dat je wel moet oppassen met zulke opmerkingen. Ik ken mensen die zeer, zeer verdrietig zijn dat ze geen kindje mogen krijgen.
Wat misschien voor jou zo simpel lijkt, is dat voor een ander niet met alle emoties en gevoelens van dien. Ik zou dan niet zo graag zo'n opmerking willen lezen, als ik midden in dat intense verdriet en/of dat verwerkingsproces zou zitten....

En wat ik me ook afvraag, gezien een van je eerdere posts; kun je als ouder alleen maar een leuk leven hebben naast je kinderen, als je veel werkt?

Nirvana_29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 00:27

piezze schreef:
Nou ja ik vind wel dat de pedagogisch opgeleiden redelijk onderbetaald / ondergewaardeerd worden en daar zou vanuit overheid iets aan gedaan kunnen worden. Verder kan Jeugdzorg hier een daar nog wat verbeteren als ik de tv mag geloven maar opvoeden moeten de ouders toch echt zelf doen. Misschien een verplichte cursus "consequent zijn" o.i.d.?

Dat klopt opvoeden moeten ze idd zelf doen, maar er zijn heel veel ouders die dit gewoon niet kunnen. Dat is vaak geen onwil, maar ik vind het toch de taak van de ovderheid om in te grijpen en dat doen ze vaak niet.
Veel ouders 'schreeuwen' om hulp maar worden gewoon niet gehoord..

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 00:28

Hier kan ik echt niet bij met mn hoofd, ik vind dat je als ouders van te voren na moet denken over het feit of je een kind wel of niet op kan voeden, als dit niet het geval is, dan moet je gewoon niet aan kinderen beginnen..

vraagje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 00:44

Ik vind het eigelijk best dubbel.
Fijn dat dit bestaat, maar ben bang dater ook mensen zijn die hier toch ''misbruik'' van gaat maken.

Het is fijn als je alleenstaand bent en je hebt geen opvang en je moet avonds werken dat ze daar een nachtje kunnen ''logeren'' . Meestal heb je de volgende dag na een dienst altijd vrij. Dus kan de de tijd weer inhalen met de kids.

En mijn kids gaan van 8.30 tot 17.00 naar de kdv. En ze staan ochtends als ze uit bed zijn gelijk bij de jassen en schoenen omdat ze het onwijs leuk vinden! En dit 5 dgn per week.
Moet wel vermelden dat ze onwijs leuke dingen doen, dagje naar boerderij, dagje naar speeltuin, dagje naar dierentuin, dagje naar bubbel jungle oid.

Maargoed mams betaald hier ook flink voor ;)

Nirvana_29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 00:55

QualityHorse schreef:
Hier kan ik echt niet bij met mn hoofd, ik vind dat je als ouders van te voren na moet denken over het feit of je een kind wel of niet op kan voeden, als dit niet het geval is, dan moet je gewoon niet aan kinderen beginnen..

Tja was het maar zo makkelijk. Ik hoop dat ik ook ooit kinderen mag krijgen en ik denk dat het opvoeden wel goed zal gaan, maar zo makkelijk is het denk ik niet. Misschien bak ik er wel niks van, dat zullen we nooit van tevoren weten!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 09:55

QualityHorse schreef:

De realiteit blijkt soms heel anders. In die inschatting zit bv niet dat je een kind krijgt dat langere tijd hele intensieve medische zorg nodig heeft. Of dat een van de partners ziek wordt en overlijdt of zelf heel veel intensieve medische zorg nodig heeft. Je kunt vanalles inschatten maar sommige dingen... die kun je gewoon niet alleen of met z'n tweeen dragen, daar heb je hulp bij nodig en dat is helemaal niet erg en ook niet kwalijk. Niet iedereen krijgt gepland een kind, en bij niet iedereen is dat 'eigen schuld dikke bult'.
Waarom willen we mensen zo graag veroordelen? Niemand wordt daar beter van, de kinderen zeker niet.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:51

Nirvana_29 schreef:
piezze schreef:

Dat klopt opvoeden moeten ze idd zelf doen, maar er zijn heel veel ouders die dit gewoon niet kunnen. Dat is vaak geen onwil, maar ik vind het toch de taak van de ovderheid om in te grijpen en dat doen ze vaak niet.
Veel ouders 'schreeuwen' om hulp maar worden gewoon niet gehoord..

Toen ik hulp bij de opvoeding nodig had, had ik die binnen 30 minuten geregeld, afspraak en al. En daarvoor belde ik ook regelmatig het consultatiebureau voor meer praktische vragen, als mijn moeder niet bereikbaar was.
Ouders die om hulp verlegen zitten hebben deze zo. Het probleem zit hem meer in het bereiken van de kinderen die een schreeuw om aandacht doen, omdat de ouders tekort schieten of erger...

En die bereiken probeert de overheid al heel lang voor elkaar te krijgen, maar het is moeilijk...

Ik betwijfel overigens of het vroeger zoveel beter gesteld was met die opvoeding, de rampouders van nu zijn ook door iemand opgevoed...

Ik vind 24/ opvang trouwens een prima initiatief, niet iedereen werkt van 9 tot 5 en heeft perfecte oppas, zeker niet als het om heel onhandige uren gaat.
Dat er misbruik van gemaakt zal worden, tja. Overal wordt misbruik gemaakt. Maar in geval van werkelijke verwaarlozing kan het KDenNV instanties inlichten.

Nirvana_29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:32

@ Randalinpony, dan heb je wel mazzel gehad. 9 van de 10 keer moeten ouders bij ons jaren wachten en veel dingen regelen (wat veel ouders ook moeilijk vinden) voordat ze hulp krijgen. Niet iedereen durft en kan zomaar allemaal instanties bellen.
En het heeft ook wel lef nodig om te zeggen dat je het in je eentje niet red..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:55

Nirvana_29 schreef:
Niet iedereen durft en kan zomaar allemaal instanties bellen.
En het heeft ook wel lef nodig om te zeggen dat je het in je eentje niet red..

En ook de mensen die dat lef wel hebben krijgen toch (te) regelmatig niet de hulp die ze nodig hebben.

Nirvana_29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:35

Dat zeg ik ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 21:43

Maar jullie hebben het over zware gevallen. Ik had een opvoedprobleempje dat misschien wel heel erg uit de klauw had kunnen lopen als ik er niet bovenop had gezeten, maar via het laagdrempelige maatschappelijk werk dat via de gemeente wordt aangeboden, opvoedingssteunpunt geloof ik dat het heet, konden we er snel uitkomen wat een goede aanpak was.
Volgens mij begeleiden ze je ook naar intensievere hulp indien nodig.

Mondig zijn scheelt natuurlijk wel een heleboel, maar nietmondige ouders zijn denk ik per definitie niet optimaal in staat om de beste omstandigheden voor hun kind te organiseren.
Ik ben helemaal niet mondig in het dagelijks leven, maar door telkens in dialoog te gaan met de juiste persoon hebben we het voor ons kind toch al goed weten te regelen. Als ie straks 20 is, zal ie ons wel komen vertellen, hoe goed. :D

En misschien is het ook een kwestie van geluk, een fijne plek om te wonen, redelijk inkomen, geluk met school en andere profs en vrijwilligers die met mijn kind bezig zijn... soms zit het ook gewoon mee.

Ik denk dat het bij ouders die zelf niet beseffen of willen erkennen dat het niet goed gaat, een stuk langer duurt voor er uberhaupt hulp komt, als die al ooit komt.
En ik heb helaas toch al wat kinderen in de knel meegemaakt voor wie er geen enkele hulp kwam...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 08:41

Nou, gisteren was het baby internaat op netwerk. Het is dus toch echt mogelijk (en mensen maken er ook gebruik van) dat baby's een hele werkweek gestald worden om 5 dagen en 4 nachten in het internaat door te brengen. Ik moet er niet aan denken welke schadelijke gevolgen dit op korte en langere termijn heeft. Baby's ondervinden veel stress in de opvang, veel prikkels, doordat ze met meedere zijn kan er niet gelijk worden ingespeeld op hun behoeftes (honger, slaap). Ook ondervinden ze stress doordat ze zolang van hun ouders gescheiden zijn, wat ook ivm de hechting niet wenselijk is. Dit kan op latere leeftijd gezondheidsklachten geven, lichamelijk (denk aan hoge bloeddruk, hartklachten) en psychisch (angststoornissen). Het heeft niks met wel/niet op willen of kunnen voeden te maken, puur gemak voor de werkende mens met een baby die rust wil doordeweeks, althans, zo heb ik het begrepen. Blijkbaar kunnen ouders naast het werk de zorg voor een baby er niet bij hebben, en willen ze een ongestoorde nachtrust.

Verder ben ik zelf erg pro borstvoeding, maar het geven van bv is natuurlijk helemaal geen optie als je je kind een hele week elders onderbrengt. Moeders die het al zo druk hebben gaan heus niet full time kolven omdat ze graag bv willen geven.

Ik heb zelf een dochtertje van 5 maanden, die vannacht ook weer graag wilde drinken bij mij (zoals iedere nacht). Ik heb haar vannacht even extra geknuffeld, en moest denken aan al die baby'tjes die niet 's nachts fijn bij hun eigen moeder kunnen liggen. Ik ben blij en dankbaar dat ik dat wel aan mijn dochtertje kan geven. Zijn vast mijn moedergevoelens maar ik moet echt huilen als ik denk aan die kindertjes....ik heb echt medelijden met mensen die zo met hun kinderen menen om te moeten gaan, en ook met de kinderen zelf die geen andere keus hebben dan lijdzaam alles te ondergaan

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 09:22

@SasunH: Denk je echt dat die moeders, die hun kind de hele werkweek in de opvang doen, borstvoeding zouden geven als dat internaat niet zou zijn?
Daar zijn het niet bepaald de types voor lijkt me.

En wat je zegt over opvang lijkt me erg ongenuanceerd. Alle opvang maar volledig afschaffen dus? Ik weet niet of jij ergens een geldboom hebt staan in de tuin maar veel mensen zijn genoodzaakt om te gaan werken om gels binnen te brengen.

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 09:28

Ideaal! Ik dump mijn pasgeboren baby gewoon op zo'n internaat. Blijf lekker werken en aan mijn carriere werken en haal het weer op tegen de tijd dat hij of zij zindelijk is, zichzelf kan aankleden en zelf een boterham kan smeren. Dat scheelt mij enorm veel werk. Ik zie alleen maar voordelen !! ............. 8)7 :roll:

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 09:36

Al dat geblaat over 'werken aan je carriere'... misschien moeten mensen gewoon werken om brood op de plank te brengen?

Mensen die hun kind een week lang wegbrengen.. geen goed woord voor over!

Maar mensen die om wat voor reden dan ook buiten de reguliere opvangtijden gebruik moeten maken, handig toch als dat kan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 09:41

@randalinpony
Wij zijn anders heel lang bezig geweest voordat er überhaupt iemand was die ons wilde/kon helpen (althans: iemand die ons alleen maar wilde aanhoren).
Alleen voor een (telefonisch)intake gesprek was de wachttijd bij ons al min. 6 maanden.

En het consultatieburo?? die heeft mijn "klachten" absoluut niet serieus genomen. Ik kon wel commentaar krijgen.. maar hulp? :n .

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 09:44

Ik werk ook en heb ook mijn kind in de opvang vanwege werk (gastouder) nee ik heb geen geldboom in de tuin dus moet ook gewoon aan de bak. Wat ik schrijf is niet ongenuanceerd, het is gewoon de waarheid dat opvang zoals het baby internaat grote nadelen heeft. Dit werd ook onderschreven door de wetenschap (ontwikkelingspsychologe). Waar schrijf ik dat alle opvang maar afgeschaft moet worden dan? Het gaat mij puur om de opvangmogelijkheid zoals die door het baby internaat geboden wordt. Ik zeg ook niet dat die afgeschaft moet worden, ik geef puur de nadelen aan voor het kind, en op langere termijn voor de ouder/kind relatie.

Bravespots: dat zeg ik toch ook, dat ze geen bv geven? Lijken het mij idd ook de types niet voor.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 09:52

@SusanH: Het staat er een beetje krom maar wat ik bedoelde is dat diezelfde moeders zonder internaat ook geen borstvoeding zouden geven, daar ben ik van overtuigd.

Ik ben het verder redelijk met je eens, maar ik denk dat je het probleem dat die ouders hebben, niet oplost door het internaat te sluiten, snap je? Dan verschuif je het alleen maar naar ergens waar er geen zicht meer op is.