Minstens 15 doden en 100 gewonden op Loveparade

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:52

Angeliekje, met kippenvel je verhaal zitten lezen.
Wat kan het leven toch door toevalligheden aan elkaar hangen en wat een paar minuten een verschil kan maken.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:53

Angeliekje: wat naar zeg! :(:)

Mijn baas zit daar, hij is gebleven en heeft verder niet zoveel gemerkt van alle onrust. Ik zag net het filmpje van de NOS.
Wat slecht van de organisatie..toegang via een tunnel?!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:54

Wat fijn dat je weer heelhuids terug bent Angeliekje.
Sterkte met het verwerken hiervan. :(:)

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:54

Je hebt inderdaad geluk gehad Angeliek en juist hierdoor denk ik dat de organisatie er goed aan het heeft gedaan het feest door te laten gaan. Als ze hadden omgeroepen wat er was gebeurd dan wat het denk nog een grotere ramp geworden.

Sterkte met het verwerken!

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:56

Angeliekje schreef:
Gelukkig ben ik heelhuids thuis gekomen....

Ik was er met mijn vriend. Rond 17.45u besloten we naar huis te gaan, en liepen richting uitgang (via de tunnel). We werden eigenlijk direct tegengehouden door een politieagent die ons vertelde dat we er niet door mochten, en dat we anders moesten lopen. We zijn een heuveltje opgeklommen aangezien we niet precies wisten hoe we moesten lopen. Daarna zijn we we weer een paar meter naar beneden geklommen om zo toch bij de tunnel/uitgang te komen. Wat ik daar heb gezien staat nog steeds op mijn netvlies.... Er zaten allerlei mensen te huilen en ik snapte dat niet. Verder gelopen en toen zag ik opeens aan de linkerkant allemaal mensen op brancards liggen met allerlei hulpverleners erbij die aan het reanimeren waren. Ik was enorm geschokt om het aantal mensen daar te zien liggen die gereanimeerd werden. Eentje is al veel, maar dit waren er wat ik zag al drie, misschien meer. Mijn vriend zei dat ik door moest lopen, en dat deed ik dan ook wel helemaal geschokt. De tunnel was aardig rustig op dat moment en we zijn erdoorheen gelopen op weg naar de uitgang. Eenmaal uit de tunnel was het een chaos van jewelste. Ontelbare politieagenten stonden er en er reed een kolomme van ambulances de tunnel in. Was daar best van van slag. Daarnaast werden alle mensen tegengehouden om de tunnel in te lopen, en dat was een enorme massa wat ik zag! Op weg naar de auto kwamen we meer en meer mensen tegen die allemaal die kant op liepen. Ook mensen zien lopen die helemaal smerig waren en sommigen misten een schoen, soms twee en ik zei nog lacherig tegen mijn vriend van kijk nou die zijn schoenen kwijt. Flink feestje! We zijn in NL even wezen eten en toen las mijn vriend via de telefoon op internet dat er 15 doden waren gevallen....de rillingen liepen over mn rug....vreselijk! Vandaar die mensen zonder schoenen, en ik heb daar om zitten lachen! Niemand op het terrein wist ergens van en feestte vrolijk verder. Nu komt de werkelijkheid en denk je van jeetje als we 5 a 10 minuten eerder waren weggegaan dan hadden we er midden in gezeten! Ik vind het echt vreselijk voor de nabestaanden en alle gewonden die zijn gevallen!

jezus krijg helemaal kippenvel van de verhalen....bah....

jij hebt een engeltje op je schouder zitten...

maar sinds wanneer is het geen optocht meer?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:59

smokey17 schreef:
jezus krijg helemaal kippenvel van de verhalen....bah....

jij hebt een engeltje op je schouder zitten...

maar sinds wanneer is het geen optocht meer?

OOk ik heb met kippenvel je verhaal gelezen.
Wat een geluk dat je een paar minuten later bent gekomen, en er net niet middenin hebt gezeten.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 00:00

jeetje....
angeliekje, je hebt echt geluk gehad!!!

18 doden al in middels :(

Nietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 00:00

Kan me voorstellen dat je behoorlijk geschrokken bent Angeliekje. En wat een engel heb je op je schouder gehad!

Ik hoorde net van mijn vriend dat goede vrienden van ons er ook waren vandaag, "gelukkig" had hij dat niet aan mij verteld en weet ik het pas net. Er is namelijk al bericht dat het goed met hun gaat.

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 00:02

Farfalla_ schreef:
Mijn vriend is daar! En nu ben ik toch wel heel ongerust, als ik hem bel krijg ik voicemail,en ik heb een vriend van hem gebeld, waarmee hij samen is (zijn met een groepje) en die is iedereen kwijt. Ik ben echt ongerust.. ;(

Weet jij inmiddels al meer over hoe het met je vriend is? :(:)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 00:04

Wat bizar, ik hoor op TV dat er toch maar 1 in/uitgang was. Dat kan toch niet voor zo'n evenement? Ik kan me niet voorstellen dat er meer dan een miljoen mensen door dat ene tunneltje binnen moesten komen? Ik kan het me bijna niet voorstellen!?

edit: ik zie net bij t NOS journaal dat het echt zo is... Ongelooflijk.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 00:07

Angeliekje, je hebt wel wat meegemaakt hoor, ik hoop dat je er de komende dagen met mensen over kan praten. Ik heb iets soortgelijks meegemaakt jaren geleden op Roskilde toen tijdens het optreden van Pearl Jam ook doden zijn gevallen (wij stonden vrijwel vooraan en hadden dus de mazzel dat we het hek vast hadden). Het was iets heel erg heftigs en de vriendin waarmee ik was wilde ook erg graag met slachtofferhulp praten. Ik ben meegeweest maar bleef er vrij nuchter onder. Later heb ik er met allerlei mensen wel vele over gepraat. Het feit dat jij ergens om gelachen hebt, daar kan jij niets over doen. Wij wisten bij Roskilde ook al wat er was gebeurd terwijl op de rest van het terrein Underworld enzo nog speelden (zijn we in de eerste instantie nog heengelopen om even weg te zijn bij het drama) en iedereen daar ook nog feest vierde.

Als je er maar over praat komt het wel goed, het wordt nog wel even heftig voor je, zelfs nu (en het is voor mij kweetniet hoeveel jaren geleden inmiddels) ik dit typ moet ik er weer met verdriet aan denken hoe het in Roskilde was.....sterkte ermee. En voor iedereen die nog iemand mist...ook daar sterkte mee, is toch altijd even onzeker!!!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 00:07

ginger18 schreef:
Het zijn er inmiddels 18 staat op volkskrant en blijkbaar ook 1 nederlander. Echt verschrikkelijk, ik kan echt niet begrijpen dat ze maar 1 ingang hebben en dan nog wel zo'n tunnel.

Ik heb dat nog nergens kunnen lezen.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 00:08

Ik zal er nog wel even last van hebben dat ik die mensen op de brancards voor me zie. Het eerste wat ik dacht is laat die mensen niet doodgaan! Wie weet hebben ze het ook niet gehaald.... Ik kan er gelukkig met mijn vriend over praten, en we volgen het nieuws volop. Ik denk dat de mensen die het daadwerkelijk hebben zien gebeuren het er erg moeilijk mee hebben!

Ik vond het nogal slecht georganiseerd... We kwamen op een groot plein terecht waar we met echt duizenden mensen stonden. We wisten niet waar we heen moesten, en zijn even blijven staan. Later besloten om door te lopen achter de meute aan (mijn vriend had gehoord dat we door hekken moesten), en dat was dus de goede keus geweest. We hebben echt in een menigte gelopen al voetje voor voetje schuifelend voordat we bij die hekken waren. Er waren 2 sluizen (??!!) waar al die mensen doorheen moesten! Dat vond ik al heel raar! We hadden al een poosje in de menigte gestaan al schuifelend totdat we opeens best vooruit gingen. Op dat moment werd volgens mij gestopt met fouilleren en ja dan loopt het soepel door! In de tunnel was het op dat moment heel rustig en we zijn doorgelopen naar het terrein waar het ook al volgepakt stond! Ik zei direct er zijn teveel mensen binnen (en dat was rond 12.30u)! Dit kan toch niet! Op sommige stukjes had je nog een beetje plek om op adem te komen, maar meerendeel stond je hutjemutje op elkaar.

Er waren volgens mij twee ingangen. Een kant van de tunnel waar wij ingingen en een ingang van de andere kant van de tunnel. Ze hadden in de tunnel de boel afgesloten naar het terrein zelf met hekken, en wat ik hoorde zijn er mensen (die van 2 kanten afkwamen) gewoon tegen die hekken aan gedrukt en dan loopt iedereen gewoon door met de grootste gevolgen...

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 00:09

Bah, ik lees het net ook := bah bah bah en ik hád al zo'n hekel aan mensenmassa's... Angeliekje, wat een verhaal zeg, pff dat zal je nog wel even achtervolgen ben ik ook bang :(:)

Net beelden op het NOS-journaal, niet prettig om te zien.. 18 doden inmiddels volgens de NOS, maar geen bevestiging van een nederlands slachtoffer..

RoosIris

Re: Minstens 15 doden en 100 gewonden op Loveparade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 00:10

dat is ook het grote gevaar van gratis festivals....je weet nooit hoeveel erop af komt...

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 00:10

annastasia schreef:
ginger18 schreef:
Het zijn er inmiddels 18 staat op volkskrant en blijkbaar ook 1 nederlander. Echt verschrikkelijk, ik kan echt niet begrijpen dat ze maar 1 ingang hebben en dan nog wel zo'n tunnel.

Ik heb dat nog nergens kunnen lezen.

De 3e alinea in deze link. Is niet bevestigd, maar het is wel vermeld.
http://www.volkskrant.nl/buitenland/art ... ale_paniek

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 00:12

NOS kon het nog niet bevestigen iig net...

Steenbok12

smokey17 schreef:
dat is ook het grote gevaar van gratis festivals....je weet nooit hoeveel erop af komt...

Zou je dit niet unnen voorkomen door symbolisch een kaartje te verkopen voor 1,- ofzo? Dan kun je de mensen met kaartje binnen laten en de rest weigeren?

annastasia

smokey17 schreef:

Dat is zo, maar had er dan niet in de media bericht moeten worden dat het festival terrein werd afgesloten en dat er op de route naar het festival grote matrixborden werden geplaatst dat mensen weer terug naar huis moesten gaan?

Zo is dat wel in Zwolle gebeurd met het bevrijdingsfestival.
Het terrein was overvol en in de media is bericht dat mensen niet naar het festivalterrein moesten komen.
Verder stonden er overal matrixborden dat mensen naar huis moesten gaan of de stad in moesten omdat het terrein vol was.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 00:15

Tja eigenlijk vind ik het ook behoorlijk crappy van de organisatie dat ze een terrein met een capaciteit van 500.000 man inzetten voor een festival waarvan van tevóren al gezegd is dat er zeker een miljoen mensen verwacht werden.. Wat een aantal trouwens :=

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 00:16

Ik ben al eerder bij de Loveparade geweest in Berlijn. Er waren toen ook 1,5 miljoen bezoekers, maar dat was allemaal open, plus dat het een weg van ongeveer 4 km was (en alle wegen eromheen natuurlijk). Ruimte zat om te bewegen, en nooit paniek gehad. Nu was alles met hekken omheind waar je niet mocht komen, en dat maakt de ruimte dan wel erg beperkt met zoveel mensen. Op sommige stukken werden de hekken al omgegooid door bezoekers voor meer ruimte. Het was allemaal behoorlijk chaotisch en ik vind dat de organisatie dit slecht aangepakt heeft!

De politie had ook busjes ingezet met luidsprekers en matrixborden dat het terrein vol was, maar toch bleven massa's mensen doorlopen richting de tunnel.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 00:18

Hoeveel mensen luisteren daarnaar? Als je gratis naar Tiësto kunt luisteren. Volgende week is Dancevalley en betaal je 65 euro voor een kaartje. In deze tijd is dit gevolg logisch. Alleen de organisatie had hier beter op moeten inspelen.

Ik word er koud van... Nogmaals sterkte aan iedereen die er bij betrokken is.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 00:20

annastasia schreef:
smokey17 schreef:

Dat is zo, maar had er dan niet in de media bericht moeten worden dat het festival terrein werd afgesloten en dat er op de route naar het festival grote matrixborden werden geplaatst dat mensen weer terug naar huis moesten gaan?

Zo is dat wel in Zwolle gebeurd met het bevrijdingsfestival.
Het terrein was overvol en in de media is bericht dat mensen niet naar het festivalterrein moesten komen.
Verder stonden er overal matrixborden dat mensen naar huis moesten gaan of de stad in moesten omdat het terrein vol was.

als ik onderweg ben naar een festival dan kijk ik geen nieuws....wellicht zouden matrixborden helpen.... maar mensen die er graag heen willen, die proberen het toch

kaartverkoop vooraf...en niet ter plaatsen....en ook geen symbolisch bedrag van een euro.....

Het grote voordeel van bevrijdingsfestivals is dat het op meerdere plaatsen is...

Maar nogmaals mijn vraag: sinds wanneer is het op 1 terrein en geen optocht meer?

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 00:24

Het is nog wel een parade. De verschillende vrachtwagens rijden net als anders achter elkaar aan, alleen was het nu een heel groot rondje wat ze reden en daarna gingen ze verder met draaien op het podium wat er gemaakt was. Het was wel wat compacter dan normaal bij de Loveparade.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 00:25

Wat ik begrepen heb is dat het ter ere van Ruhr2010 in Duisburg georganiseerd is, en dat de gemeente Duisburg dit terrein ter beschikking heeft gesteld.. Duisburg had waarschijnlijk ook geen zin in een half verbouwde binnenstad.. Er was ook volgens mij wel een soort van optocht, maar dan dus op dat terrein. Is een rangeerterrein of zoiets, behoorlijk groot iig. Begrijp alleen écht niet waarom het dan áfgesloten moest zijn...

[edit] Angeliekje was me voor :)