Waarom laten we de natuur haar gang niet gaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

shilady

Re: Waarom laten we de natuur haar gang niet gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:01

Maarja uiteindelijk moet iedereen het zelf beslissen he
wel of niet behandelingen
Maar kan me wel goed voorstellen waarom de een het niet ziet zitten . En de andere wel 10 pogingen wil doen

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 16:02

@Rinske:
Oh da's waar, helemaal niet aan gedacht :o (is ook alweer normaal tegenwoordig ;))

Erg, ik weet niet. Ik vind het een heel lastig punt. Omdat ik begrijp dat je enorm graag een kindje wilt. Maar aan de andere kant, miskramen ontstaan in de meeste gevallen omdat er iets niet goed is met het kindje, dus eigenlijk lost de natuur het probleem vanzelf op (grofgezegd, maar zo bedoel ik het niet, weet niet hoe ik het anders moet omschrijven) met de miskraam. Misschien dat het ook zo werkt met mensen die geen kinderen kunnen krijgen? Dat er iets aan de hand is waardoor een kindje geen kwalitatief goed leven kan krijgen? En dan niet door opvoeding, maar door medische kenmerken van de moeder? En dat de onderzoeken in die richting nog te jong zijn om de uiteindelijke gevolgen te kunnen overzien? (terwijl het er nu ongevaarlijk uitziet)

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:09

Heino schreef:
@Rinske:
Oh da's waar, helemaal niet aan gedacht :o (is ook alweer normaal tegenwoordig ;))

Erg, ik weet niet. Ik vind het een heel lastig punt. Omdat ik begrijp dat je enorm graag een kindje wilt. Maar aan de andere kant, miskramen ontstaan in de meeste gevallen omdat er iets niet goed is met het kindje, dus eigenlijk lost de natuur het probleem vanzelf op (grofgezegd, maar zo bedoel ik het niet, weet niet hoe ik het anders moet omschrijven) met de miskraam. Misschien dat het ook zo werkt met mensen die geen kinderen kunnen krijgen? Dat er iets aan de hand is waardoor een kindje geen kwalitatief goed leven kan krijgen? En dan niet door opvoeding, maar door medische kenmerken van de moeder? En dat de onderzoeken in die richting nog te jong zijn om de uiteindelijke gevolgen te kunnen overzien? (terwijl het er nu ongevaarlijk uitziet)

ben het wel aardig met je eens

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:36

Janine1990 schreef:
Lobke_ schreef:
Bulck maar ik snap dat ik moet en zal een kind krijgen zoiezo niet echt maar dat is voor ieder voor zich natuurlijk :)
Maar als het niet gewoon lukt zijn er nog andere opties dan als maar weer proberen om een kind op die manier tekrijgen.
Ik snap gewoon niet waarom mensen het zover willen door drijven om een kind tehebben.
Maarja dat is weer voor een ander topic bestemt denk ik zo.

Er zijn mensen die ontzettend graag kinderen willen, en als dat dan niet lukt, dan denk ik dat dat onwijs moeilijk moet zijn. Leven met de gedachte dat je geen kinderen kunt krijgen. Logisch dat je dan elke grasspriet vastpakt...

Het niet begrijpen is tot daar aan toe, maar je moet wel aanvaarden dat deze mensen echt bestaan, het zal maar in je omgeving gebeuren, zou jij dan zeggen: Nou, ik snap niet waar je al die moeite voor wilt doen... ????
Vast niet ;) Ik denk dat wanneer het in jouw omgeving zal gebeuren, het ook voor jou te begrijpen is hoor. :)

Het is al eens in mijn omgeving voor gekomen en ik heb hierover nadat ze een aantal keer had aangedrongen eerlijk mijn mening hierover gegeven.
Ze weet hoe ik over kinderen denk, en dat is voor mijzelf dat ik ze niet hoef ;)
Zij heeft het een aantal jaar geprobeerd is niet gelukt, toen is ze andere dingen gaan proberen waaronder ivf.
Bij haar heeft het alle keren en dat waren er nogal wat niet gepakt en de laatste keer dat ze het probeerde lukte het wel maar heeft ze na 3 maanden een miskraam gehad.
Ik snap niet dat mensen zichzelf zo een lijdensweg aan willen doen, daar kan ik met mijn hoofd niet bij.
Ik vond het verschrikkelijk om haar na iedere poging weer tezien, ik ben dan wel een heel aantal jaar jonger dan zij maar dat maakt mij niets uit.
En haar geloof ik ook niet want ze is een erg goede vriendin van mij. (ivm dat gezeur over je bent nog zo jong je hebt geen idee wat je in je leven verder nou zou willen ;) )

Maar het is ieder zijn eigen keuze natuurlijk, als je het wilt proberen moet je het zelf weten.
Ikzelf geloof hier gewoon totaal niet in dat dit goed kan zijn voor een mens.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:10

Heino schreef:
Ik denk niet dat Wollie het zo bedoeld als jullie het opvatten :)

En over dat we als we de natuur volgen we geen huizen hebben: als dat onze standaard is, als we dat gewend zijn, wat is het probleem dan? Ik dacht dat een heleboel mensen in minder-ontwikkelde landen best gelukkig zijn.

Juist omdat we de natuur volgen leven we zoals we leven.
Het is moeder natuur/god die er niet alleen voor zorgt dat we ziek worden maar ook dat we onszelf en anderen kunnen genezen.
Waarom anders zouden wij anders communiceren als dieren?

Juist door verder te gaan met de ontwikkeling van medicijnen, oplossingen voor vruchtbaarheidsproblemen, maken we gebruik van datgene dat ons gegeven is door moeder natuur/god.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:23

inderdaad heino ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:32

Heino schreef:
Stamceltherapie, IVF, donorschap, reanimatie, chemotherapie...
Waarom laten we de natuur niet gewoon haar gang gaan? Hoe ver moeten we gaan met het rekken van het leven van mensen en het vervullen van wensen die de natuur ons niet vanzelf geeft?

Wacht maar tot je zelf voor de keus komt te staan!
En dat kan zowel voor jou leven als het leven van je man of kinderen zijn!
Denk dat je dan wel iets anders gaat denken!
Maar wie houd je tegen als je geen medicatie wil als je ziek bent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:46

Meld me ook even :)

Ten eerste zou ik als ik geen/moeilijk kinderen kon krijgen zeker de mogelijkheid tot IVF overwegen. Vroeger was de mogelijkheid er niet en moest je je er gewoon bij neer leggen. Als de mogelijkheid er is blijft het toch knagen, zou ik wel of niet?

Wetenschappelijk gezien is het inderdaad zo dat we natuurlijke selectie uitschakelen.
Voorbeeld: een klein gedeelte van de wereldbevolking is resistent tegen AIDS (heeft met een bepaald gen te maken). Wanneer wij zouden stoppen met AIDS-remmers, is binnen een paar tientallen jaren 80% van de wereldbevolking resistent. Dit komt doordat alleen dit gen doorgegeven wordt (degenen zonder dit gen overleven niet dus kunnen zij zich niet voortplanten).
Denk dat dit ook zo is met kindjes krijgen. Als dit inderdaad genetisch bepaald zou zijn, hebben de nakomelingen ook moeite met kinderen krijgen etc. Zo blijft dit gen dus bestaan.

Zo, even van 2 kanten proberen te bekijken. Heb niet echt een duidelijke mening over, vind het een moeilijk onderwerp.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:56

Heino schreef:
Anne_GTI schreef:
Juist in landen waar de medische wetenschap op hoog niveau staat is er sprake van krimp van de bevolking. Hoe verklaar je dat dan?

Bizar, dat wist ik niet! Heb je daar meer info over toevallig?

Ga er maar eens op googlen. Dat omslagpunt is in Nederland nagenoeg bereikt. Heeft er mede mee te maken dat vrouwen eerst carriëre willen maken en de kinderwens pas later komt. Dankzij de immigratiegolf van de jaren 70 en de andere denkwijze van deze mensen blijft het nu nog redelijk op peil maar de tweede generatie begint ook al veel later aan kinderen en volgt daarmee in het voetspoor van de autochtonen.
De vruchtbaarste jaren worden gemist. Tegenwoordig ligt de leeftijd waarop het eerste kind geboren wordt van de gemiddelde Nederlandse vrouw op 29. Het hoogste punt van vruchtbaarheid ligt bij 22.

Als we de natuur haar gang lieten gaan kregen mensen die een afwijking aan de baarmoeder hebben zodat keizersnede alleen mogelijk is om ze te verlossen ook geen kinderen. Ze overleefden de bevalling zelf niet eens. Je zal het maar hebben.....

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:58

aerdenhout1 schreef:
Heino schreef:
Stamceltherapie, IVF, donorschap, reanimatie, chemotherapie...
Waarom laten we de natuur niet gewoon haar gang gaan? Hoe ver moeten we gaan met het rekken van het leven van mensen en het vervullen van wensen die de natuur ons niet vanzelf geeft?

Wacht maar tot je zelf voor de keus komt te staan!
En dat kan zowel voor jou leven als het leven van je man of kinderen zijn!
Denk dat je dan wel iets anders gaat denken!
Maar wie houd je tegen als je geen medicatie wil als je ziek bent?

ben het met je eens aerdenhout, en om het even zeer kort door de bocht duidelijk te maken dat je toch echt zelf een keuze hebt hierin...
de volgende vraag:

Je hebt kanker en alleen chemo kan je genezen, niet rekken van je leven nee echt genezen...
kies je dan voor chemo omdat je wil blijven leven, of zeg je nee die technologie is te ver doorgeslagen laat mij maar dood gaan...

dan ben ik benieuwd wie wat kiest...
Laatst bijgewerkt door Anoli op 16-07-10 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:00

Anoli schreef:
ben het met je eens, en om het even zeer kort door de bocht duidelijk te maken dat je toch echt zelf een keuze hebt hierin...
de volgende vraag:

Je hebt kanker en alleen chemo kan je genezen, niet rekken van je leven nee echt genezen...
kies je dan voor chemo omdat je wil blijven leven, of zeg je nee die technologie is te ver doorgeslagen laat mij maar dood gaan...

dan ben ik benieuwd wie wat kiest...

Misschien heel stom hoor.. Maar je weet toch nooit 100% zeker dat de chemo je helemaal geneest?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:07

ok 100% kans heb je nooit maar 90% heb je toch wel degelijk hoor...

zou je dan op die 10% gokken dat je lichaam zichzelf geneest of ga je toch voor die chemo??

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:08

Ik heb eigenlijk geen idee. Ik denk dat je daar pas echt goed over kunt oordelen als je voor die keuze staat.. Ligt er aan hoe het op dat moment met je gaat, wat je kansen zijn etc.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:08

Ik heb in mijn leven zowel mijn zuster van 27 moeder van 73 en vader van 86 ook tot het eind begeleid en aan verschillende ziektes moeten laten gaan. En geloof mij..als er maar een middel was geweest om ze in leven te hebben gehouden, al was het maar 1 jaar, dan hadden zij dat zelf alle drie met beide handen aangegrepen!!
Ook al is de discussie van tot hoe ver ga je menigmaal aan de orde geweest!
De grens word toch weer verlegd... elke keer weer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:10

Stel dat, dan kies ik zeker wel voor Chemo.
Zijn je weinig dingen net zo dierbaar als je leven toch?

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:11

En toch denk ik niet dat het altijd dé oplossing is aerdenhout1. Mijn oma heeft er voor gekozen bestraald te worden en nog een operatie te laten doen toen zij een hersentumor had.. Uiteindelijk heeft ze een paar maand extra gekregen, maar of ze die echt mee gekregen heeft? Ik denk het niet. Uiteindelijk moest ze alsnog lijden en ze heeft constant in het ziekenhuis gelegen. Dus wat dat betreft weet ik niet of iedereen er altijd voor zou kiezen..

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:11

Rianne_ schreef:
Ik heb eigenlijk geen idee. Ik denk dat je daar pas echt goed over kunt oordelen als je voor die keuze staat.. Ligt er aan hoe het op dat moment met je gaat, wat je kansen zijn etc.

Daarom vraag ik het dus iedereen daar eens goed over na te denken...

Ik ben er dus mee in aanraking gekomen, voor mn moeder was de keuze vrij simpel... of u gaat dood aan deze kanker of u gaat aan de chemo en heeft 85-90% kans op genezing...
geloof me op zo'n moment wil je maar 1 ding... die kans pakken en chemo kiezen...
Dus ik ben heel blij dat er zoiets als chemo is, en daarom denk ik niet dat zoals de ts het zegt je zo makkelijk over technologie kan oordelen totdat je zelf voor zo'n keuze hebt gestaan.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:12

Ik denk eigenlijk niet dat de TS perse tégen al die dingen is. Correct me if i'm wrong.. Maar dat het uiteindelijk wel allemaal erg ver gaat. De wetenschappers blijven maar dingen uitzoeken etc. En qua medicijnen en dat soort dingen vind ik dat alleen maar goed, maar bij sommige dingen heb ik toch zo mijn twijfels.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:16

Rianne_ schreef:
En toch denk ik niet dat het altijd dé oplossing is aerdenhout1. Mijn oma heeft er voor gekozen bestraald te worden en nog een operatie te laten doen toen zij een hersentumor had.. Uiteindelijk heeft ze een paar maand extra gekregen, maar of ze die echt mee gekregen heeft? Ik denk het niet. Uiteindelijk moest ze alsnog lijden en ze heeft constant in het ziekenhuis gelegen. Dus wat dat betreft weet ik niet of iedereen er altijd voor zou kiezen..

Maar dat is wel HAAR KEUS geweest!!!

Rianne_

aerdenhout1 schreef:
Rianne_ schreef:

Maar dat is wel HAAR KEUS geweest!!!

Daar stuur ik je even een PB'tje over.. ;)

Anoli

Rianne_ schreef:
Ik denk eigenlijk niet dat de TS perse tégen al die dingen is. Correct me if i'm wrong.. Maar dat het uiteindelijk wel allemaal erg ver gaat. De wetenschappers blijven maar dingen uitzoeken etc. En qua medicijnen en dat soort dingen vind ik dat alleen maar goed, maar bij sommige dingen heb ik toch zo mijn twijfels.

Vergis je niet er zijn naar mijn mening genoeg wetenschappers die hier tegen zijn, het gaat voornamelijk om de grote bedrijven die dit financieren. Zolang er vooruitgang geboekt wordt verdienen zij weer bakken met geld... denk dat daar het grote probleem zit het altijd maar meer meer en meer willen van geld bij die grote bedrijven.

edit: stom woord vergeten :D
Laatst bijgewerkt door Anoli op 16-07-10 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:19

Dat zou kunnen inderdaad Anoli. :j Daar heb ik me ook nooit echt in verdiept. Zolang er naar medicijnen wordt gezocht snap ik het nog. Maar qua andere dingen vraag ik me echt af of het wel zo goed is.

En wat het donorschap betreft twijfel ik ook wel eens, of het zo bedoeld is. Al snap ik best dat mensen graag willen dat ze iets kunnen krijgen wanneer ze op sterven liggen en dat hun laatste kans is. Ik vind het gewoon erg lastig, zulke dingen..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:19

... omdat ik anders allang en breed dood was geweest.

Mijn darm stond op knappen (Colitis Ulcerosa) en ik had de keus een operatie te ondergaan. Het was dat of Dela bellen, heel simpel. En dan is het voor mij kiezen voor het leven, kiezen voor de ok dus. En ik ben heel erg blij ook, want ondertussen zijn we weer bijna 10 jaar verder en kan ik nog steeds genieten van het leven en mijn dierbaren van mij.

Heino, zou jij op dat moment hebben gezegd neee laat maar, ik ga alvast de Dela wel bellen?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:25

Rianne_ schreef:
Dat zou kunnen inderdaad Anoli. :j Daar heb ik me ook nooit echt in verdiept. Zolang er naar medicijnen wordt gezocht snap ik het nog. Maar qua andere dingen vraag ik me echt af of het wel zo goed is.

En wat het donorschap betreft twijfel ik ook wel eens, of het zo bedoeld is. Al snap ik best dat mensen graag willen dat ze iets kunnen krijgen wanneer ze op sterven liggen en dat hun laatste kans is. Ik vind het gewoon erg lastig, zulke dingen..

je zou voor de grap eens moeten zoeken op kankergenezing, want ik heb ooit eens een artikel gelezen dat er járen terug hét middel tegen kanker was gevonden, de man die dit ontdekt heeft is vermoord en zn papieren "verdwenen" men vermoed door de grote bedrijven om zo te voorkomen dat ze verlies zouden lijden als dit middel zou aanslaan...

Dit is het zelfde dat de man die de auto die op water liep jaren geleden ook "verdwenen" is... drie keer raden ik zet mn geld in op de grote bedrijven bij de oliemaatschappijen...

Donor ben ik wel, simpelweg omdat ik persoonlijk van mening ben dat ik dan nog wat kan betekenen voor iemand anders en dit een mooi en fijn idee vindt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:49

Hmm, Anoli, lastige vraag hoor...

NEE, natuurlijk kiest iedereen voor chemo. Als puntje bij paaltje komt doet 99,9999999999% van de bevolking dat.
Ook de moraalridders in dit topic die zeggen dat ze twijfelen...