Ik snap het geloof echt niet...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JENNx

Re: Ik snap het geloof echt niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 00:02

De doorbrekers ken ik dan weer niet ..

Maar dat hoeft ook niet. Als Christen ben je namelijk niks verplicht.

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 00:03

ik las net ergens in dit topic dat er ook kerken zijn waar ze een band hebben tijdens de diensten, zelfs binnen de evangelische stromingen want daar hebben we het dan over zitten hele strenge groeperingen waar ze dus geen TV hebben en niet mogen samenwonen en vrouwen alleen maar goed zijn voor de schoonmaak en het aanrecht.
heb de fout gemaakt daar een tijdje te kerken

net zo erg als de streng gerefomeerden.

momenteel ga ik niet meer naar een kerk maar geloof nog wel, maar doe niet aan dogma's en stigma's

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 00:04

Ik had er nog nooit van gehoord Sandy. Ik ken wel een aantal groeperingen die aardig richting "sekte" gaan, en dat keur ik echt niet goed (in welk topic kwam indoctrineren ook alweer voor?)
Je moet je ook fijn voelen in een gemeente waar je komt, het is voor iedereen belangrijk om goede en leuke contacten te hebben! En ik vind dat je als gelovige ook vrijheden mag hebben. Ik heb rustig de WK-finale zitten kijken :D

Mag ik vragen wat jij als niet-gelovige een half jaar bij de doorbrekers gedaan hebt? :)

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 00:05

Ik vind niet dat je zo over alle gelovigen mag praten. Hun hebben hun manier van geloven, en dat is hun goed recht. Net zo als het jouw goed recht is om, neem ik aan, niet te geloven..
Sommigen zijn idd zeer extreem, maar dat is dan alsnog hun manier van leven. Die voorbeelden die jij noemt komen idd voor, hier ook, maar dan is het geloof alsnog niet belachelijk.
Het is de manier waarop je je gelooft interpreteert. Zo bedoel ik het.. En jij generaliseert wel aardig.

Bedoel het niet negatief t.o.v. jou. Maar je klinkt zeer negatief.

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 00:05

JENNx schreef:
De doorbrekers ken ik dan weer niet ..

Maar dat hoeft ook niet. Als Christen ben je namelijk niks verplicht.

zei ik dat dan? haha

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 00:07

ik werd mee gevraagd en ik vind het inderdaad sekte achtig

hier werd bv. ook met het wk op 4 grote schermen voor het voetbal neergezet om toch te kunnen kijken

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 00:10

Sekten zijn echt niet goed, vind ik dan ;)
En ik begrijp je beweegredenen zeer zeker! Zeker over incest enzo, maar weet dan ook dat de grote meerderheid faliekant tegenover dat soort dingen staat :)

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 00:10

marimba schreef:
ik las net ergens in dit topic dat er ook kerken zijn waar ze een band hebben tijdens de diensten, zelfs binnen de evangelische stromingen want daar hebben we het dan over zitten hele strenge groeperingen waar ze dus geen TV hebben en niet mogen samenwonen en vrouwen alleen maar goed zijn voor de schoonmaak en het aanrecht.

momenteel ga ik niet meer naar een kerk maar geloof nog wel, maar doe niet aan dogma's en stigma's

Ja klopt, dat was ik die dat zei over de bandjes.. Zou kunnen dat je gelijk hebt, maar mijn zus ging naar zo'n kerk en ik ben een paar keer meegeweest en heb nooit meegekregen dat de vrouw goed is voor schoonmaak en aanrecht.. En samenwonen vinden ze daar ook niet erg

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 00:18

xTamara schreef:
marimba schreef:

Ja klopt, dat was ik die dat zei over de bandjes.. Zou kunnen dat je gelijk hebt, maar mijn zus ging naar zo'n kerk en ik ben een paar keer meegeweest en heb nooit meegekregen dat de vrouw goed is voor schoonmaak en aanrecht.. En samenwonen vinden ze daar ook niet erg

de streng gereformeerden zijn idd voor de vrouw in huis, maar dan als basis van het gezin.
in onze geëmancipeerde maatschappij vinden we dat vreemd, hoewel ik wel het idee steun dat kinderen een goede opvoeding moeten krijgen.
dat kan niet als pa en ma beiden full time werken, als kind zou je je dan verwaarloosd voelen.

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:34

ja ik ben ook in huis. maar dat heeft niks met het geloof te maken. het valt mij op dat in dit topic heel veel dingen op het christendom afgeschoven worden terwijl dat die er helemaal niks mee te maken hebben.
incest?? denk je nou echt dat in de bijbel staat kom laten we incest plegen?
er staat juist dat je van je familie en kids af moet blijven! en dat ouders hun kinderen moeten respecteren.
en tuurlijk zijn er kerken waar een band speelt..er staat dat je God moet eren met allerlei instrumenten. dat hij dat mooi vind
over kleding staat er niks in de bijbel , wel over travestie (man draag geen vrouwenklkeren en vrouw draag geen mannenkleren) alleen sommige zwaar gereformeerden interpreteren dat gewoon anders en dachten oh een broek is voor een man dus een vrouw moet een rok aan
laat die mensen toch lekker... als ze zich daar gelukkig mee voelen
overal heb je mensen die vreselijke dingen doen of die akelig zijn ook bij de ongelovigen maar ook bij de gelovigen ja, nou en?
hou eens op met al die vooroordelen en ga eerst onderzoeken voor je ergens een mening over geeft

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:45

Ik geloof ook niet maar ik Geloof wel in Mijzelf :=

Waar ik woon in een erg christelelijk dorp, ik maak vaak genoeg dingen mee en ze proberen je zelfs naar een bepaalde richting te trekken, nou geen haar die er over denkt dat ik in dat geintje trap!

Oja de term "alles doen wat God verboden heeft" komt hier regelmatig voor! dingen doen wat niet op de zondag mag dat door kerkgangers die zondag 2 x per dag naar de kerk gaan ;)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:47

Ik heb niet het hele topic doorgelezen.

Maar ik denk dat jouw opa meer zelf het idee heeft dat het niet 'mag'. Ook ik ben gereformeerd en ik mag echt wel tv kijken, radio luisteren, op internet etc. :') Ik mag gewoon alles eigenlijk wel..

En wat betreft het bidden: je mag toch laten weten dat je dankbaar bent voor wat je hebt? Als je in een arm land zou wonen is het zo vanzelfsprekend niet dat je eten krijgt. En voor het slapen gaan: vragen om vergeving voor de fouten die je bijvoorbeeld hebt gemaakt, bidden voor mensen die ziek zijn etc. Maar dat kan natuurlijk op elk moment van de dag.

En wat betreft de begravenissen: ik heb er dan niet veel meegemaakt maar bij degene waar ik ben geweest ging het er helemaal niet over hoe slecht het is op deze wereld. Het ging over de vrouw zelf en natuurlijk kwamen er ook dingen uit het geloof in voor. Dus waar je dit precies vandaan haalt? :) Dit ligt helemaal aan de mens die is overleden of degene die de begravenis regelt..

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:04

MiSz_SaNdY schreef:
ik werd mee gevraagd en ik vind het inderdaad sekte achtig

hier werd bv. ook met het wk op 4 grote schermen voor het voetbal neergezet om toch te kunnen kijken

Je kon idd voetbal kijken bij de DoorBrekers, waarom? Omdat alle kerken schreeuwen dat voetbal slecht is en afgoderij en de DoorBrekers wilde een tegengeluid geven en aangeven dat christenen de wereld niet veroordelen. Daarnaast is er in de zomer geen avonddienst in de DoorBrekers maar ze hebben wel al het apparatuur, waarom zo'n grote zaal dan niet openstellen voor mensen om samen voetbal te kijken?

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:10

ik snap 't ook niet, alle geloven niet imo. is 't de grootste grap ooit..niet beledigend bedoeld voor iemand die wel geloofd, maar ik snap gewoon niet hoe je in zoiets kan geloven? scheelt waarschijnlijk ook dat ik helemaal niet cristelijk/islamitisch ofzo ben opgevoed.
marja even ontopic, waarom tv wel en radio niet? radio was er ook niet in de tijd van ''jezus''als die d'r al was

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 15:24

Ik geloof wel dat Jezus bestaan heeft, maar geen enkele vrouw kan zwanger raken zodra zij geen seks heeft gehad!

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:34

ja en in ''het boek'' staat beide.. dus vind ik het hele boek gewoon ongeloofwaardig.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 15:42

ik vind de bijbelverhalen soms zo' broodje aap.

Hoe kan in godsnaam, iemand OVER water lopen?
Hoe kan iemand een zee opensplijten?

Hoe kon er in die tijd, een boot gebouwd worden die al die dieren kon houden? Hoe groot was dat ding wel niet?

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:15

Marjoow schreef:

Hoe kon er in die tijd, een boot gebouwd worden die al die dieren kon houden? Hoe groot was dat ding wel niet?

En dáárom is het geloof. Christenen geloven dat God, of mensen door God, die wonderen hebben kunnen laten gebeuren.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:17

En wat betreft de ark van Noach:

Wikipedia schreef:
Volgens de Bijbel was de Ark van Noach 300 el lang, 50 el breed en 30 el hoog. Uitgaande van een el van 45 cm is dat 135 meter lang bij 22 meter breed bij 13 meter hoog. De maatverhoudingen van de ark volgens Genesis zijn opmerkelijk modern: 30:5:3. Dit is een zeer stabiele vorm voor een schip en mammoettankers hebben ook deze verhoudingen.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:27

Iemand heeft de ark nagebouwd hè, precies de maten enzo...heeft hier vlakbij gelegen :) alleen ik ben er niet heen geweest ;)

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:32

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:40

Rianne_ schreef:
En wat betreft de begravenissen: ik heb er dan niet veel meegemaakt maar bij degene waar ik ben geweest ging het er helemaal niet over hoe slecht het is op deze wereld. Het ging over de vrouw zelf en natuurlijk kwamen er ook dingen uit het geloof in voor. Dus waar je dit precies vandaan haalt? :) Dit ligt helemaal aan de mens die is overleden of degene die de begravenis regelt..

Natuurlijk ligt dat aan de persoon die de begrafenis regelt en die zal dat waarschijnlijk ook proberen te doen zoals de overledene haar of zijn wens was, maar ik heb er zelf al veel te veel meegemaakt en zeker bij de echt zwaar gereformeerde familieleden gaat het er wel zo aan toe, dus daar moet ik de TS wel gelijk in geven.
Op de laatste begrafenis die ik meegemaakt heb (2 weken geleden) zei de dominee zelfs dat zijn broer een heiden was om bepaalde uitspraken en dat we met zijn allen zwarte i.p.v. oranje vlaggetjes (vanwege voetbal) op moesten hangen. Het ging totaal niet over de oma die overleden was. Erg onpersoonlijk allemaal!
Ook moesten de mannen verplicht een pikzwart pak, zelfs een krijtstreepje was niet toegestaan.

Natuurlijk weet ik ook wel dat het niet altijd zo gaat en dat het ook anders kan, maar soms zijn de mensen echt te extreem en vergeten ze waar het echt om gaat.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:45

Waarom stel je je vragen niet aan de betrokkenen zelf? En dan bedoel ik dus niet hier op een forum, maar in gavel van de tv aan iemand die uit overtuiging geen tv heeft? Jij veronderstelt dat dat geen samenhang heeft met de Bijbelse tijd, maar wellicht dat zij daar een heel andere mening over hebben. Hier stel je je vragen op een heel breed forum, terwijl geloven iets ontzettend persoonlijks is. Ik zie ook weer stellingen over gereformeerden waar ik mijn twijfels bij heb, simpelweg omdat "gereformeerd" even breed is als "katholiek", met oneindig veel stromingen daarbinnen. En, bovenal: iemand maakt zijn of haar eigen keuzes en kan die dus ook het beste zelf motiveren...

Marjoow schreef:

En met alle respect, maar zo is er weinig discussie mogelijk.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:21

Marjoow schreef:

Aanvulling: :D

Waarom is er armoede op de wereld?
Waarom gaan de kindertjes (mensen) daar dood door honger enz.
Waarom worden de goede mensen ziek o.a. kanker en alle voorkomende ziekten enz.

Als er toch een god zou zijn, zou dit toch niet kunnen? "want god zorgt toch voor alles" schiet mij maar lek, ik begrijp het ook niet. Het jammere is hijzelf kan hier niet reageren om tekst en uitleg te gaan geven :+

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:27

dynamiek:

Ik persoonlijk geloof dat dat onze eigen schuld is. En dan bedoel ik niet dat het iemands eigen schuld is dat hij honger moet lijden of dat 'ie kanker heeft, maar ik denk dat het de schuld is van de mensheid. We hebben het kwaad over ons afgeroepen toen we gedag zeiden tegen God.