Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 00:19

Mootje schreef:
Hoe kan de zwaartekracht bestaan zonder de aarde ansich? Dus er was volgens jou zwaartekracht in het luchtledige? Volgens mij is dit natuurkundig niet te bewijzen ;)

toch blijken in het luchtledige stoffen door onderlinge aantrekkingskracht samen te klonteren. Als die samenklontering van materie maar lang genoeg duurt krijg je vanzelf grote klompen met zwaartekracht. Als het universum 1 ding genoeg heeft is het tijd. Dus met de tijd ontstaan nieuwe planeten/sterren.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 00:20

nou ik dacht altijd dat het zo was gegaan :o
je hebt ook zoiets als een zwart gat, ligt ook aan zwaartekracht.
maar daar zit geen aarde, is gewoon een stuk energie.
maargoed, hoe is het dan wel? ik weet het ook niet zeker hoor.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 00:22

musinge schreef:
Ik kies voor de schepping.
Ik geloof en daar blijf ik ook bij. Alle 'bewijzen' van de evolutietheorie zijn ook al onderuit gehaald.
Er is echter nog nooit een bewijs geleverd dat God of de schepping niet bestaat.
Uitleggen zal misschien nooit helemaal kunnen; daarvoor is het geloof!

Maar er zijn wel bewijzen voor de evolutie theorie. Onderandere dat er ziekenhuis bacteriën zijn, dat er verschillende vogels op verschillende eilanden waren zoals Darwin aangegeven heeft etc etc etc. Zelfs verschillende schedels van verschillende menssoorten etc.

Zoals jij het stelt kan ik claimen dat het helal en de aarde zijn gecreëerd door de Grote Vliegende Bosmarmot. Want er is nooit bewezen dat het niet zo is...

Er zijn genoeg tekenen dat evolutie wel bestaat, maar afgezien van een boek dat pas miljoenen jaren nadat de eerste mens op aarde was is geschreven, is er geen teken dat de schepping bestaat.

Hoe is dat boek hier eigenlijk gekomen? Is het naar beneden gefaxt? Of is het zoals bij de mormonen, dat iemand in het bos een boek op gouden platen vond nadat hij een openbaring van God had gehad, dat stiekem in het geheim vertaalde en toen liet zien aan de mensen, maar het origineel al wel terug was genomen door god? Is het geschreven door geleerden? Maar hoe wisten die geleerden dan wat erin moest komen staan?

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 00:28

Vjestagirl schreef:
musinge schreef:
Ik geloof en daar blijf ik ook bij. Alle 'bewijzen' van de evolutietheorie zijn ook al onderuit gehaald.
Er is echter nog nooit een bewijs geleverd dat God of de schepping niet bestaat.

Maar er zijn wel bewijzen voor de evolutie theorie. Onderandere dat er ziekenhuis bacteriën zijn, dat er verschillende vogels op verschillende eilanden waren zoals Darwin aangegeven heeft etc etc etc. Zelfs verschillende schedels van verschillende menssoorten etc.

Zoals jij het stelt kan ik claimen dat het helal en de aarde zijn gecreëerd door de Grote Vliegende Bosmarmot. Want er is nooit bewezen dat het niet zo is...

Er zijn genoeg tekenen dat evolutie wel bestaat, maar afgezien van een boek dat pas miljoenen jaren nadat de eerste mens op aarde was is geschreven, is er geen teken dat de schepping bestaat.

Hoe is dat boek hier eigenlijk gekomen? Is het naar beneden gefaxt? Of is het zoals bij de mormonen, dat iemand in het bos een boek op gouden platen vond nadat hij een openbaring van God had gehad, dat stiekem in het geheim vertaalde en toen liet zien aan de mensen, maar het origineel al wel terug was genomen door god? Is het geschreven door geleerden? Maar hoe wisten die geleerden dan wat erin moest komen staan?

Met je eens, maar wat een fantastisch voorbeeld _O-

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 00:40

Evolutie theorie, ik krijg vaak het gevoel dat de mensen die in de schepping geloven absoluut niets of erg weinig weten over evolutie (de meeste niet allemaal).
Ik heb respect voor mensen die geloven maar hoe kun je een kant kiezen als je ze beide niet hebt goed onderzocht?
Ik heb beide bekeken en de evolutie leek me meer logischer.
De Bijbel probeert door middel van verhalen natuurverschijnselen en de grote vragen (zoals bv. waar komt de mens vandaan) te beantwoorden maar het zijn niet meer dan richtlijnen en een manier van mensen gerust stellen zodat ze niet meer hoeven te denken en enkel dus de 'herder' volgen want in de vroegere tijd hadden mensen dat nodig door alle harde omstandigheden.
Weet je dat Christendom eigenlijk een samentreksel is van verschillende godsdiensten. Zoals bv. de Duivel komt eigenlijk uit het Wicca geloof waar ze de god Wodan aanbidden (en die lijkt een beetje op een bok) in die tijd werden die mensen aanzien als heidens en werd daarom hun god als slecht aanzien en zo werd de duivel gecreerd en werden de mensen verbrand en gedood wegens satanisme terwijl het gewoon een veel onschuldigere godsdienst is. De bijbel van tegenwoordig bestaat eigenlijk enkel uit schriften die de toenmalige kardinalen hebben gekozen er in te steken en sommige andere geschriften (bv. dat Jezus gewoon een man was en dus geen mirakels kon laten gebeuren) zijn er uit gelaten omdat dat niet genoeg opbracht voor de kerk en omdat het christendom zou inzakken.
Ik nog zo een paar dingen vertellen waardoor ik in evolutie geloof maar dan word het wel een heel lang verhaal.
En ik ga nu slapen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 07:45

musinge schreef:

Haha, jij hebt wel het beste argument!
Ik ben Superman! Het tegendeel is namelijk ook nog nooit bewezen! :+

En alle bewijzen zijn onderuit gehaald?! :? Noem er eens 1?

Overigens is deze discussie inderdaad al erg vaak gevoerd, beetje onnozel om opnieuw te beginnen, lijkt me.
Needless to say dat ik geen religie aanhang. ;)

[edit]Zie nu pas dat Vjestagirl een soortgelijke reactie plaatste! :o :D ) [/edit]

odetteke

Re: Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 08:49

Een vraagje voor degenen die geloven in de schepping.

Hoe verklaren jullie dat de oudste resten die enigzins op een mens lijken nog maar 6 miljoen jaar oud zijn (de homo sapiens zou nog geen 200.000 jaar bestaan volgens mij) en dinosaurussen zo'n 200 miljoen jaar geleden leefden? Het is geen aanval of poging te overtuigen, ik vraag me gewoon af hoe gelovigen dit zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 08:54

Evolutietheorie natuurlijk. Daar is wetenschappelijk bewijs voor. Er is geen enkel bewijs dat God bestaat.

Manjafiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 09:01

Ik geloof in schepping....ik geloof in een goddelijke geest achter het heelal (fysica).
Volgens mij is het bestaan van de Schepper de meest overtuigende verklaring van de diepgaande begrijpelijkheid van de wereld.
Voor mij zijn de natuurwetten zo ingenieus dat er meer over te zeggen is dan dat ze nou eenmaal zo zijn. Ik denk dat er ondichtbare gaten zijn in onze wetenschappelijke kennis, waardoor de wetenschap de mogelijkheid van Gods handelen niet kan uitsluiten.
Geloof en wetenschap. Het één sluit het ander niet uit.

Ik ben zo blij dat ik God mag leren kennen.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 09:04

Evolutietheorie, in mijn ogen kan de wereld onmogelijk in 1 keer geschapen zijn.

Ook zijn er bewijzen voor de evolutietheorie te vinden.

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 09:08

Een combi van beide zou dat ook kunnen?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 09:39

Iloonie schreef:

Lijkt me wel...
Ik ben zelf aanhanger van evolutietheorie maar zie wel degelijk mogelijkheden om God daarin te betrekken, mits je het idee van schepping zoals in de Bijbel staat wat losser kunt interpreteren...
In mijn belevingswereld is het gewoon allemaal toeval, maar je zou dat toeval zomaar kunnen toeschrijven aan een Godheid die de juiste omstandigheden voor het creëren van leven bij elkaar bracht.
Ik ben dan weliswaar zelf niet gelovig maar kan een post als deze:
Manjafiek schreef:
Ik geloof in schepping....ik geloof in een goddelijke geest achter het heelal (fysica).
Volgens mij is het bestaan van de Schepper de meest overtuigende verklaring van de diepgaande begrijpelijkheid van de wereld.
Voor mij zijn de natuurwetten zo ingenieus dat er meer over te zeggen is dan dat ze nou eenmaal zo zijn. Ik denk dat er ondichtbare gaten zijn in onze wetenschappelijke kennis, waardoor de wetenschap de mogelijkheid van Gods handelen niet kan uitsluiten.
Geloof en wetenschap. Het één sluit het ander niet uit.

Ik ben zo blij dat ik God mag leren kennen.

heel goed begrijpen en vind het ook heel mooi als je geloof en wetenschap zo kunt combineren.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 09:39

Iloonie schreef:

Wat jij wilt :Y)
dat bepaal je zelf toch waar je in geloofd :P

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 09:42

Ik ga ook voor de evolutietheorie maar wat ik dan wel weer raar vind.. Als het goed is stammen wij af van de apen toch? Waar zijn op dit moment de wezens die tussen aap en mens in zitten dan? Kan toch niet allemaal in een keer veranderd zijn en de rest uitgestorven?

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 09:51

Evolutie , geloof niet in god , maar wel is er meer dat wij niet kunnen bevatten
en dan bedoel ik de geestenwereld , dat vind ik intressant maar helaas doet mijn zesde zintuig het niet.
Mijn dochter ziet 'vreemde dingen "als zij wakker is .[geesten ?]
En heeft regelmatig mooie dromen die heel echt lijken over overleden dierbaren ,
daar geloof ik dus echt wel in , maar helaas ervaar ik ze niet .
, leven en dood het blijft voor mij een groot mysterie.
God , is geen bewijs voor daarom heet het ook geloof , je gelooft het of niet .
Maar aan het geloof zitten mij veel te veel haken en ogen , geen enkel geloof is liefdevol voor ongelovigen , dat klopt niet , want de ongelovigen zijn ook creaties van God , maar God stelt ze voor de keus , of geloven en in de hemel of niet geloven en in de hel , tja das heel kwalijk vind ik .
God is er dus niet voor iedereen .

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:31

Butterfly schreef:
Mag ik dan eens een andere vergelijking trekken? Sinterklaas-God is al genoemd, dus ik ga ook vergelijken!
Iedereen gaat ervan uit dat in een sinaasappel vitamine zit. Hoe weet je dat? Ik kan ze niet zien hoor, ook niet onder een microscoop.
Je gelooft dat er in een sinaasappel vitamine zit.
Ik geloof dus dat God alles geschapen heeft :)
En waar komt het water vandaan?
Hoe kan alles van de evolutietheorie dan bewezen worden? Als alles is begonnen uit 1 cel...die cellen konden toch geen verhaal vertellen, en erbij was je ook niet

Door de samenstelling van de sinaasappel te onderzoeken? :+
8nnemiek schreef:
Water is gewoon H²O .. Dus 2 waterstofmoleculen met 1 zuurstofmolecuul.
Gewoon een stof, die gewoon bestaat uit atomen, zoals alles in het heelal. En het heelal is oneindig groot. Een oerknal is alleen hier in de buurt gebeurt, niet in het hele heelal. Waar het heelal vandaan komt? Geen idee, dat zullen we ook nooit weten.
Zo kan ik ook vragen aan de gelovigen; waar komt God vandaan? Heeft die zichzelf geschapen? :Y) Dat weet niemand.
Water, mét die organismen, is er dus altijd al geweest. Al voor de oerknal. En toen waren ook alle andere atomen er al. Die zijn er gewoon altijd geweest..

Maar Als jullie ervan uitgaan dat deze stoffen niet op zichzelf bestaan. Hoe kan er dan nog iets 'groters' bestaan? Die helemaal uit het niets ineens bestaat? En wat doet hij nu dan? Na die 7 dagen die hij besteed heeft aan de aarde weet ik voor de rest niets meer hoor :)
odetteke schreef:

Hoe verklaren jullie dat de oudste resten die enigzins op een mens lijken nog maar 6 miljoen jaar oud zijn (de homo sapiens zou nog geen 200.000 jaar bestaan volgens mij) en dinosaurussen zo'n 200 miljoen jaar geleden leefden? Het is geen aanval of poging te overtuigen, ik vraag me gewoon af hoe gelovigen dit zien.

Dit was eigenlijk de vraag die ik wou stellen, maar zolang jullie op haar vraag antwoorden is dat ook goed :')

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:35

odetteke schreef:

Dit was eigenlijk de vraag die ik wou stellen, maar zolang jullie op haar vraag antwoorden is dat ook goed :')[/quote]

'Een dag is voor God als 1000 jaar, en 1000 jaar als 1 dag'
Dus misschien moeten we het met die 7 dagen niet al te nauw nemen ;)

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:35

8nnemiek schreef:
Water is gewoon H²O .. Dus 2 waterstofmoleculen met 1 zuurstofmolecuul.
Gewoon een stof, die gewoon bestaat uit atomen, zoals alles in het heelal. En het heelal is oneindig groot. Een oerknal is alleen hier in de buurt gebeurt, niet in het hele heelal. Waar het heelal vandaan komt? Geen idee, dat zullen we ook nooit weten.
Zo kan ik ook vragen aan de gelovigen; waar komt God vandaan? Heeft die zichzelf geschapen? :Y) Dat weet niemand.
Water, mét die organismen, is er dus altijd al geweest. Al voor de oerknal. En toen waren ook alle andere atomen er al. Die zijn er gewoon altijd geweest..

Om je eigen woorden over het heelal "geen idee, dat zullen we ook nooit weten" te gebruiken... :P

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:41

PureSylk schreef:
Ik vind het zo jammer dat het altijd als of of wordt gezien.
Ik weet niet wat ik geloof, maar het lijkt me best aannemelijk dat het ooit is geschapen, en daarna evolueert. Ik bedoel, de evolutietheorie kán je niet ontkennen. Die speelt zich momenteel voor je neus af. Met de big-bang heeft dat mijn inziens weinig te maken..

Ik ga hier volledig in mee :j Ik ben niet gelovig zelf, maar zoals met alles in het leven zal de waarheid wel ergens in het midden liggen. Het is nou eenmaal niet zwart/wit, al zou dat wel erg makkelijk zijn ;)

De kans dat leven spontaan ontstaat is zo ontzettend klein dat ik daar eigenlijk meer aan een schepping denk. Tuurlijk is er natuurlijke selectie, dat zien we zelfs bij onze paarden in de wei en het feit dat mensen voor een bepaalde partner kiezen. Bewijzen overal, lijkt mij.
De evolutietheorie is ook lang niet waterdicht en neemt bepaalde zaken niet in ogenschouw.

Als je in een schepping gelooft, hoef je niet meteen te denken dat Adam en Eva de eerste mensen waren hoor. Voor mij is dat gewoon (net als de rest van de bijbel) een prachtige manier om te beschrijven hoe de mens uit het paradijs (de natuur) werd verdreven zodra ze bewustzijn van zichzelf kregen (de overgang van dier naar mens). Daar is niks mis mee en lijkt verdomt veel op de evolutietheorie ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:45

God is ook niet een of ander meneertje die in de hemel op ons neerkijkt ;) Dat geloofden de allereerste Christenen ook niet, dat is door de eeuwen heen pas gebeurd.

De originele teksten wijzen meer naar een 'perfect bewustzijn'. Dus dat gedeelte wat ons definitief van de dieren ondercheidt. In die definitie van God kan ik me absoluut vinden.
Een gedeelte van het menselijk DNA is niet traceerbaar naar het verleden, terwijlk het nu juist dat stukje is dat geen enkele andere soort bezit :) Ik denk dus wel dat daar een soort van schepping bij hoort, dat we een stukje van het perfecte bewustzijn hebben meegekregen :)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:51

ik snap niet goed hoe je evolutieleer niet kan 'geloven'.
dit is wetenschap, geen religie.
je zou net zo goed kunnen zeggen dat je niet in de zwaartekracht of elektriciteit gelooft, of beweren dat de zon rond de aarde draait.

religie kan heel mooie leidraad voor het leven zijn, maar je moet niet alles letterlijk nemen ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:52

Dat is dus niet waar. Het heet niet voor niets 'evolutieTHEORIE' en niet 'evolutieWeTENSCHAP'. Twee heel verschillende dingen ;)

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:53

Ik geloof in de schepping :D
Maar ook wel dergelijk in de evoltie theorie.
Ik geloof dat dieren zich kunnen aanpassen.. zo zijn er allemaal verschillende soorten vogels.. en groote en klein paarden.. etc..
Ik geloof niet dat alle dieren.. uit een bepaald bactierie of wat er in het begin ook maar was is ontstaan..
Ook de bomen.. het water.. onweer.. zon.. een kind/jong dat in een baarmoeder word gemaakt.. is dit nou allemaal zo uit een bactierie ontstaan >;)
Dat wij van apen af stammen.. is trouwens ook al lang weer onderuitgeschopt..
namelijk het DNA kan nooit veranderen.. is ook nog nooit bewezen dat dit kon!!
Het DNA van een aap lijkt totaal niet op die van een mens.. welke wel heel erg op een mens lijkt.. is het DNA van een varken.. tja.. geloof het of niet.. maar dat zeg je toch wel wat minder snel... dat je daar van afstamt :+

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:54

Tsja, wij zijn hier thuis Christelijk, maar een paar maanden terug kregen wij met biologie te Evolutietheorie.
Evolutietheorie klinkt veel logischer. Maar ik weet dus niet wat ik geloven moet. Nijg meer naar de Evolutietheorie denk ik. :)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:56

phormicola schreef:
Dat is dus niet waar. Het heet niet voor niets 'evolutieTHEORIE' en niet 'evolutieWeTENSCHAP'. Twee heel verschillende dingen ;)

nee, darwin had een THEORIE over de evolutie.
inmiddels is dit al door ontelbaar veel wetenschappers verder onderzocht, zijn er wat foutjes uit zijn theorie gehaald, bestaat er geen twijfel over dat dit klopt, en spreken we over evolutieLEER.
nee, misschien zijn nog niet alle details gekend, en misschien moeten er nog wat gaten opgevuld worden, maar in bv. de geneeskunde is ook nog niet alles duidelijk.