Steeds meer mensen hebben moeite rond te komen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:06

Apple schreef:
Yamcha, dat is jullie dan goed gelukt :-) Gefeliciteerd :-) Jouw verhaal is trouwens ook een mooi voorbeeld om aan te geven dat 'iedereen in de schulden terecht kan komen'.

Jouw grote voordeel is geweest dat je eigenlijk altijd zelf normaal kon rondkomen en gewend was te werken. Daardoor was het vooral leren omgaan met een nieuw budget en je leven weer op zien te pakken. Dat je daardoor door een diep dal moet dat is even een bijkomstigheid, maar je komt er wel :-)

Helaas zijn er ook in Nederland mensen die niet in staat zijn zich te houden aan structuur, een afspraak nakomen op een bepaalde tijd is bijvoorbeeld al heel lastig. Die geen opleiding hebben, wellicht laag niveau. Voor dergelijke mensen is het vaak lastig tot onmogelijk om uit een dergelijke situatie te komen.
Ze zeggen weleens 'armoede is erfelijk' en helaas gaat dit vaak in Nederland wel op in bepaalde wijken.

(dan heb ik het nog niet eens over verslaving, psychische stoornissen, dat soort werk).

Absoluut, dat geloof ik ook wel. Mensen die nooit hebben geleerd te budgetteren, mensen die nooit geleerd hebben hard te werken...... die komen in de problemen idd.
Maar je kunt léren werken, je kunt léren budgetteren.......
Maar idd, de mensen waar jij het over hebt, die komen er moeilijk uit. Het kan wel, maar ze geloven zelf niet dat het kan, dat is het probleem. Om even een zijweg te pakken..... er was nergens zoveel gedoe en geëtter en gedonder als in de wijk waar ik woonde. Volgens mij heeft dat heel veel te maken met dat mensen neit in een toekomst geloven voor zichzelf.... ze geven de hele wereld en iedereen de schuld van hun ellende, behalve zichzelf. Zie je ook gebeuren met die Marokkanen, en enerzijds doen ze het gewoon zichzelf aan. Dat is hard gezegd, maar het is wel zo, een ander de schuld geven van jouw problemen is het ontlopen van je eigen verantwoordelijkheid.
Aan de andere kant moet je de kans ook wel krijgen. Ik ben een half-Aziatische vrouw, ik ben jong, en ik zie er representatief uit, kan werken, hou me aan afspraken, neem mijn verantwoordelijkheid en ik loop niet te klagen. Dan heb je echt redelijk snel een baan. Ik heb nooit langer dan een paar maanden zonder werk gezeten.
Maar ik denk dat als je in trainingspak aankomt, met ongewassen haar, zonder make-up, en je haar door de war, dat het een heel ander verhaal is.
Apple schreef:
Kiwiko, precies, jij hebt geen inkomen. Pas als je al je bezit 'hebt opgegeten' dan heb je recht op bijstand. De bijstand is ook echt bedoelt als vangnet voor mensen die verder nergens recht op hebben.

Het nadeel van als ondernemer failliet gaan is dat je verder geen beroep kunt doen op het UWV oid. Als je als werknemer werkt bij een bedrijf dat failliet gaat dan kun je nog je WW krijgen.

Dat was bij ons ook de ellende. Wij kwamen wel weer aan een baan, en zo konden we de schulden aflossen. Maar WW kun je wel vergeten.

Apple

Re: Steeds meer mensen hebben moeite rond te komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:12

Citaat:
Volgens mij heeft dat heel veel te maken met dat mensen niet in een toekomst geloven voor zichzelf.... ze geven de hele wereld en iedereen de schuld van hun ellende, behalve zichzelf. Zie je ook gebeuren met die Marokkanen, en enerzijds doen ze het gewoon zichzelf aan. Dat is hard gezegd, maar het is wel zo, een ander de schuld geven van jouw problemen is het ontlopen van je eigen verantwoordelijkheid.

Precies! En de kunst is op de een of andere manier dat zo ombuigen dat mensen zelf de eigen verantwoordelijkheid gaan nemen voor hun leven.
Helaas heb je in Nederland nog heel veel hulpverleners, klantmanagers en aanverwant grut dat als benadering heeft "geef al je spullen maar aan mij dan regel ik het wel" en daarnaast met het vingertje wijzen alsof de klant een of ander klein kind is. Dat gaat echt niet werken. Zo worden mensen nooit zelfstandig.

Een benadering waarbij mensen veel meer worden aangesproken op eigen verantwoordelijkheid en vooral alles zelf kunnen regelen zet meer zoden aan de dijk (dat is nu ook de richting die de schuldhulpverlening op gaat, klanten veel meer zelf laten doen zodat ze daar ook zelfstandiger in worden en het later zelf kunnen).

Beter leren vissen dan een vis geven. Dat idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:23

Volledig mee eens!
Denk dat je met die aanpak een hoop ellende de wereld uit helpt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:24

ik ben het daar ook helemaal mee eens :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:27

Tsja gut, en dan ben je eens bij een cursus en dan zegt iemand in de evaluatie:

"wat ik geleerd heb is dat je als je iets wilt bereiken dat je het dan helemaal zelf moet doen en dat je niet moet gaan wachten op instanties"

Bingo! Doel bereikt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:31

Precies Apple, dat is een goed resultaat! In het directe verlengde daarvan zie ik dus ook dat iedereen zich kan ontwikkelen en hogerop zou moeten kunnen komen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:34

JUIST!! :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:00

KiWiKo schreef:
JUIST!! :D :D

Je neemt me de woorden uit de mond :D

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 17:55

Sterker nog... ik durf te beweren dat instanties je vaak alleen maar tegen kunnen werken. Misschien niet altijd bewust, maar een mens wordt niet altijd gelukkig(er) van alle wetten, regels en aan het handje nemen. Bovendien moet je soms vaak een halve jurist zijn om al diezelfde wetten en regels goed te kennen en niet dieper in de sjit te komen. Daarom: niet gaan zitten wachten en op je gat zitten, maar zélf het heft in eigen hand nemen en er iets van maken. (En soms zelfs instanties op de vingers tikken).