hoe heet een land dat politieke partijen uitsluit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hoe heet een land wat politieke partijen uitsluit

bananenrepubliek
41 (26%)
democratie
31 (19%)
dictatuur
85 (54%)

Totaal aantal stemmen: 157

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:47

Lovely schreef:
Jansmith, het is toch al discriminerend dat hij 'bepaalde' nederlanders het land uit wil sturen en andere nederlanders niet? Waarom moet iemand die een marokkaanse achtergrond heeft het land uit als die zich crimineel ontplooit en iemand die voor de 16e generatie Jan, Kees of Piet heet niet?

Die wet bestaat al, maar heel weinigen weten dat. Het is nu al mogelijk om terroristen het land uit te sturen, blijkbaar ziet de wetgever dat niet als discriminatie. Het is een kleine stap om daar straatterreur ook onder te laten vallen.
Hij wil dat alleen doen bij mensen bij wie dat mogelijk is. Mensen met meerdere paspoorten en dan gaat het helemaal niet alleen om Marokkanen, maar spreekt hij over iedereen bij wie dat wettelijk mogelijk is vanwege die dubbele nationaliteit.

Anoniem

Re: hoe heet een land dat politieke partijen uitsluit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:51

Jansmith, het is niet mogelijk om iemand z'n eigen land uit te zetten. Je bedoelt waarschijnlijk dat buitenlandse terroristen het land uit gezet kunnen worden? Dat kan wel, net als dat kindertjes op doorreis,maar zonder visum het land uit gezet kunnen worden. Je hoeft er dus niet eens crimineel voor te zijn. Maar nederlanders nederland uit gooien, dat kan niet zo makkelijk als geert doet lijken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 10:53

Lovely schreef:
Kim, de werkgevers en werknemers kunnen iets doen aan hun standpunten, positie etc. Moslims niets buiten het afzweren van een godsdienst waar ze voor gekozen hebben. De vergelijking gaat dus niet op en je komt al gauw in een grondwettelijk vraagstuk terecht.

imo zitten werkgevers EN werknemers in een zelfde keurslijf..........

ik wil bijvoorbeeld geen vaste baan, maar wel graag ergens lang werken........... kanniet :) :)

als werkgever wil ik mijn personeel kunnen ontslaan als ze disfuncitioneren........ kanniet :)

IK persoonlijk ben van mening dat als de individu dingen wil buiten de gevestigde orde hun principes.......... dat dit dan ook moet mogen.

ik ben een darm voor de BV Nederland......... weet ik........ ik woon op een recreatiepark, je wil niet weten hoe moeilijk ze het me maken.......... maar he, dat ben ik.......... individualistme kan niet meer in Nederland, je moet in het kadertje passen anders krijg je het moeilijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:55

Nee Kim, al die regels hebben voordeel voor anderen en daarom zijn ze er. Iemand dwingen om zijn/haar godsdienst af te zweren kent geen voordelen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:56

janesmith schreef:
Er wordt door allerlei mensen beweerd dat hij discrimineert, maar concrete voorbeelden worden er door niemand aangehaald. Feit.

Feit: http://media.rtl.nl/media/actueel/rtlni ... ilders.pdf
Dit is de gehele dagvaarding van de rechtzaak tegen Geert Wilders. Ik doe er verder geen uitspraken over of het wel of niet strafbaar is, dat zal de rechter tzt moeten doen. Maar ik heb net de 22 blz. even doorgebladerd, en ik vind het wel schokkend als ik al die uitspraken op een rijtje zie.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 10:58

Lovely schreef:
Nee Kim, al die regels hebben voordeel voor anderen en daarom zijn ze er. Iemand dwingen om zijn/haar godsdienst af te zweren kent geen voordelen.

waarom zou een godsdienst afgezworen moeten worden......... ? net zoals mijn geloof in mijn levenswijze ook niet afgezworen moet worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:04

Nou, omdat het antwoord van Geert anders wordt dat iemand maar geen moslim had moeten zijn... Geert heeft wel een woord als islamisering veelvuldig in zijn mond genomen zonder dat hij dat concreet kon onderbouwen en daarom is het niet gek dat het lijkt dat hij de nadruk legt bij moslims, want dat doet hij dus ook gewoon. De enige manier om daaraan te ontsnappen is door geen moslim meer te zijn.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:05

tsja uitsluiten..... of vantevoren tot de conclusie komen dat je niet KAN regeren met een dergelijke partij omdat een belangrijk deel van de standpunten lijnrecht tegenover elkaar staan. De leden van de partij zijn overigens ook nogal dubieus, je mag geen strafblad hebben 'oops' was er toch 1 bij met strafblad, dan heb je nog Hero Brinkman en Geert Wilders zelf, 2 personen waarbij ik zeker zou weten dat het ruzie en ellende word als ik daarmee zou moeten regeren. illen we nog een vallend kabinet? nee, je wilt dat partijen reageren die min of meer op 1 lijn liggen met alle verschillen van dien. heeft niks met vriendjespolitiek te maken.

Ik zie best wel wat in sommige standpunten van de PVV, maar ermee te regeren? nee, daar is het een te onervaren, rommelige partij voor, die het zichzelf moeilijk maakt om met andere partijen samen te werken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 11:08

maar is die bewering ook niet een beetje voorgekomen uit stemmen van de moslims dat ze nederland binnen zoveel jaar in hun macht hebben, en dat NEderland Islamitisch gaat worden ?????????

we kunnen dat soort mensen als de wilders onder de islamieten scharen, wat mij betreft........... maar voorlopig word het wel gezegd.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:10

Iedereen met een beetje gezond verstand kan zelf wel bedenken dat we hier nooit onder de macht van de moslims komen. Maar nee, in plaats daarvan hobbelen we allemaal achter de man aan die zegt de oplossing in handen te hebben voor een niet bestaand probleem :?.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:12

Overigens ben ik al NIET-PVV-stemmer helemaal voor een kabinet met PVV. Laat ze het maar eens laten zien. Grote praatjes, dan wil ik wel eens zien hoe ze daarmee de problemen oplossen. Ben benieuwd of het stoppen van de massa-immigratie inderdaad de oplossing is voor de file-problematiek, de tekorten in de zorg, de krapte op de huizenmarkt, enz. enz. enz.

En misschien heb ik het wel helemaal mis met mijn meer linkse voorkeur.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:13

Lovely schreef:
Jansmith, het is niet mogelijk om iemand z'n eigen land uit te zetten. Je bedoelt waarschijnlijk dat buitenlandse terroristen het land uit gezet kunnen worden? Dat kan wel, net als dat kindertjes op doorreis,maar zonder visum het land uit gezet kunnen worden. Je hoeft er dus niet eens crimineel voor te zijn. Maar nederlanders nederland uit gooien, dat kan niet zo makkelijk als geert doet lijken.

Het zou echt leuk zijn voor de discussie en beeldvorming als je je eerst op de hoogte brengt voordat je zegt dat iets niet waar is.

16-06-2010 Eerste Kamer akkoord met wijziging Rwn
Op 15 juni 2010 heeft de Eerste Kamer ingestemd met het wetsvoorstel 31813 tot wijziging van de Rijkswet op het Nederlanderschap. Het voorstel behelst aanpassingen m.b.t. de afstandseis, beheersing Nederlands als voorwaarde voor naturalisatie, ontneming Nederlanderschap bij ernstige delicten en een regeling voor latente Nederlanders. Er wordt naar gestreefd deze wetswijziging op 1 oktober 2010 in werking te laten treden.

Het wetsvoorstel leidt tot de volgende wijzigingen:
- schrapping van een uitzondering op de afstandseis: meerderjarigen die een deel van hun jeugd in het Koninkrijk hebben doorgebracht en willen opteren voor het Nederlanderschap, zullen afstand moeten doen van hun niet-Nederlandse nationaliteit.
- bij hoofdverblijf op de Antillen en Aruba wordt beheersing van het Nederlands een voorwaarde voor naturalisatie naast beheersing van de taal die op het eiland van het hoofdverblijf gangbaar is.
- latente Nederlanders, kinderen die vóór 1985 uit een Nederlandse moeder zijn geboren, maar het Nederlanderschap niet via de moeder hebben verkregen, kunnen alsnog voor het Nederlanderschap opteren.
- de mogelijkheid tot intrekking van het Nederlanderschap na een strafrechtelijke veroordeling voor een delict waarbij de essentiële belangen van het Koninkrijk ernstig zijn geschaad.

Bron: Wet ter ontneming Nederlanderschap

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:14

Haha wat een toeval. Toevallig had ik het hier gister over met mn pa. (er stond namelijk een brief in de metro hierover)
Dus ik zei zo; nou het is inmiddels geen democratie meer want eigenlijk zouden dan de partijen die het hoogste aantal zetels hebben samen moeten gaan regeren.
Zegt hij; het heet een democratie maar ondertussen is het een dictatuur. :Y)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:15

Een aantal partijen geven in deze informatieronde aan niet met de PVV samen te willen werken. Volgens mij is daar niets mis mee, en het zou buitengewoon lastig zijn om het te bewijzen als er wel iets mis mee zou zijn. De informatie is bedoeld om uit te vinden of een coalitie gevormd kan worden. Elke partij die weigert met de PVV in een coalitie te gaan zitten, kan heel eenvoudig aanwijzen op basis van welke partijstandpunten ze denken niet tot een regeerakkoord te kunnen komen.
Water bij de wijn doen zal altijd moeten zolang niet één partij alleen een meerderheid in de tweede kamer haalt (en dan nog, als zo'n partij iets wil bereiken moet ook de eerste kamer leuk meedoen). Maar teveel water bij de wijn doen heet kiezersbedrog. Bovendien, welk nut heeft het om partijprogramma's op te stellen als men na de verkiezingen toch gewoon de onderwerpen uit het programma loslaat om maar mee te kunnen regeren? Dan kun je net zo goed stoppen met verkiezingen en dat lijkt me al helemaal niet democratisch.

In Nederland is het wettelijk mogelijk om een partij te verbieden en in theorie maakt het daarvoor niet uit of wel of niet het halve land op zo'n partij stemt. Verbieden kan echter alleen op wettelijke gronden en is buitengewoon moeilijk. De partij van Jan-Maat is ooit verboden omdat die partij bewezen opriep tot haat en geweld jegens buitenlanders en dat mag niet van onze grondwet. De pedofielenpartij enkele jaren terug kon echter niet verboden worden (hoewel veel mensen dat graag hadden gezien). Als een democratisch verkozen partij in Nederland de democratie wil afschaffen kan dat zelfs (ook lastig, zal niet snel lukken maar is wettelijk wél mogelijk). Pas als een partij verboden wordt zónder dat daar wettelijke grondenvoor zijn, bijvoorbeeld omdat de heersende partij bang is dat een andere partij de verkiezingen gaat winnen, dan is geen sprake meer van een democratie. Zolang er niets verboden wordt maar partijen op grond van hun eigen partijprogramma aangeven niet samen met een andere partij een regering te kunnen vormen ben je volgens mij niks meer of minder dan een democratie.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:22

Anoeska schreef:
janesmith schreef:
Er wordt door allerlei mensen beweerd dat hij discrimineert, maar concrete voorbeelden worden er door niemand aangehaald. Feit.

Dit is de gehele dagvaarding van de rechtzaak tegen Geert Wilders. Ik doe er verder geen uitspraken over of het wel of niet strafbaar is, dat zal de rechter tzt moeten doen. Maar ik heb net de 22 blz. even doorgebladerd, en ik vind het wel schokkend als ik al die uitspraken op een rijtje zie.

Een aanklacht zegt helemaal niks over schuldig zijn, of niet. Er zijn vele zaken per jaar waar de aanklacht uitgaat van het schuldig zijn van de aangeklaagde en de rechter uiteindelijk vrijspraak uitspreekt. Misschien kan iemand zich nog de zaak Gregory Nekschot herinneren? Of de zaak tegen de Hell's Angels die alleen vrijgesproken werden? Bovendien is het in deze zaak zelfs zo dat het Openbaar Ministerie helemaal niet wilde vervolgen omdat zij de conclusie al hadden getrokken dat het wel kwetsing was maar geen discriminatie. vervolgens zijn ze gedwongen door het gerechtshof om toch te vervolgen. Er is zelfs sprake van dat het Openbaar Ministerie vrijspraak gaat vragen in Oktober a.s.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:24

jansmith, de crux zit 'm in essentiele belangen van het Koninkrijk en dan heb je het dus niet over de kruimelcriminaliteit waar Geert het wel over heeft. Misschien is het handig om zaken in proportie te blijven zien.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:30

Lovely schreef:
Iedereen met een beetje gezond verstand kan zelf wel bedenken dat we hier nooit onder de macht van de moslims komen. Maar nee, in plaats daarvan hobbelen we allemaal achter de man aan die zegt de oplossing in handen te hebben voor een niet bestaand probleem :?.

Als het nou in alleen Nederland het geval was, zou ik je helemaal gelijk geven, maar dit speelt in praktisch heel Europa. Ga maar eens googelen en je zult je verbazen in welke landen deze problematiek het politieke landschap bepaalt. Zelfs een van de meest neutrale landen ter wereld, Zwitserland, heeft per referendum een verbod op de bouw van minaretten aangenomen. Als dat geen wet is die puur en alleen tegen moslims gericht is dan weet ik het ook niet meer. Het is echt ontkenning als men zou zeggen dat alleen in Nederland dit speelt allemaal. In België en Frankrijk heb je al het verbod op burka's. En zo kun je nog wel even door gaan.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:32

janesmith schreef:
Anoeska schreef:

Een aanklacht zegt helemaal niks over schuldig zijn, of niet. Er zijn vele zaken per jaar waar de aanklacht uitgaat van het schuldig zijn van de aangeklaagde en de rechter uiteindelijk vrijspraak uitspreekt. Misschien kan iemand zich nog de zaak Gregory Nekschot herinneren? Of de zaak tegen de Hell's Angels die alleen vrijgesproken werden? Bovendien is het in deze zaak zelfs zo dat het Openbaar Ministerie helemaal niet wilde vervolgen omdat zij de conclusie al hadden getrokken dat het wel kwetsing was maar geen discriminatie. vervolgens zijn ze gedwongen door het gerechtshof om toch te vervolgen. Er is zelfs sprake van dat het Openbaar Ministerie vrijspraak gaat vragen in Oktober a.s.

Ik zeg ook vrij duidelijk (dacht ik) dat ik geen mening heb over of het wel of niet strafbaar is. Dit zijn alleen de feitelijk uitspraken die wilders heeft gedaan. Wat een ieder daarvan vindt, moet hij zelf weten. En uiteindelijk zal de rechter bepalen.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:35

Lovely schreef:
jansmith, de crux zit 'm in essentiele belangen van het Koninkrijk en dan heb je het dus niet over de kruimelcriminaliteit waar Geert het wel over heeft. Misschien is het handig om zaken in proportie te blijven zien.

Dat is helemaal aan de politiek om te beslissen wat zij als essentieel beschouwen. Als de politiek beslist dat de kleine criminaliteit zo'n grote invloed heeft op ons politie- en justitiële apparaat dan kunnen ze dat heel simpel als essentieel aanmerken. Het is niet voor niets zo rekbaar opgesteld, daar is over nagedacht. Maar daar gaat het niet om, want jij zei:
Lovely schreef:
Jansmith, het is niet mogelijk om iemand z'n eigen land uit te zetten.
en daar zit je toch echt fout. Als je dat anders bedoelde was het beter geweest om het ook anders te formuleren, want ik reageer uiteraard op hetgeen je schrijft, ik kan nooit reageren op hetgeen je bedoelt want dat kan ik niet weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:39

Geert houdt Het Volk voor dat hij de marokkaantjes die handtasjes van oude vrouwtjes jatten, het land uit kan zetten en dat kan dus niet (zomaar). Bedotting heet dat in mijn taal en je kunt het buigen zoals je wilt, bedotting blijft het.
Hoe zijn die verboden op burka's en minaretten precies geformuleerd?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:40

fijne vraagstelling in de openings post. Er klopt maar weinig van.
Landen sluiten geen partijen uit partijen sluiten partijen uit. Blijkbaar is democratie in Nederland niet zo belangrijk. Dat blijkt wel uit het feit dat zoveel mensen op 1 partij stemmen die niet eens democratisch is.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:46

Lovely schreef:
Geert houdt Het Volk voor dat hij de marokkaantjes die handtasjes van oude vrouwtjes jatten, het land uit kan zetten en dat kan dus niet (zomaar). Bedotting heet dat in mijn taal en je kunt het buigen zoals je wilt, bedotting blijft het.

Hoe die geformuleerd zijn kun je perfect via Afbeelding vinden.

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:52

Ongeveer hetzelfde is al gebeurd in Groningen bij de gemeenteraadsverkiezingen.

Ik was daar VVD stemmer, en de VVD is hier de tweede partij geworden. Toch zitten zij niet in de gemeente raad, omdat de PVDA samen is gegaan met andere partijen.. Noem ik echt heel erg naar het volk luisteren!

(En dus een ander voorbeeld dan de PVV, met minder extreme verschillen en meningen die anderen tegen de borst stuitten. Hoe wordt hier dan op gereageerd??)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:54

maura schreef:
Een aantal partijen geven in deze informatieronde aan niet met de PVV samen te willen werken. Volgens mij is daar niets mis mee, en het zou buitengewoon lastig zijn om het te bewijzen als er wel iets mis mee zou zijn. De informatie is bedoeld om uit te vinden of een coalitie gevormd kan worden. Elke partij die weigert met de PVV in een coalitie te gaan zitten, kan heel eenvoudig aanwijzen op basis van welke partijstandpunten ze denken niet tot een regeerakkoord te kunnen komen.
Water bij de wijn doen zal altijd moeten zolang niet één partij alleen een meerderheid in de tweede kamer haalt (en dan nog, als zo'n partij iets wil bereiken moet ook de eerste kamer leuk meedoen). Maar teveel water bij de wijn doen heet kiezersbedrog. Bovendien, welk nut heeft het om partijprogramma's op te stellen als men na de verkiezingen toch gewoon de onderwerpen uit het programma loslaat om maar mee te kunnen regeren? Dan kun je net zo goed stoppen met verkiezingen en dat lijkt me al helemaal niet democratisch.

In Nederland is het wettelijk mogelijk om een partij te verbieden en in theorie maakt het daarvoor niet uit of wel of niet het halve land op zo'n partij stemt. Verbieden kan echter alleen op wettelijke gronden en is buitengewoon moeilijk. De partij van Jan-Maat is ooit verboden omdat die partij bewezen opriep tot haat en geweld jegens buitenlanders en dat mag niet van onze grondwet. De pedofielenpartij enkele jaren terug kon echter niet verboden worden (hoewel veel mensen dat graag hadden gezien). Als een democratisch verkozen partij in Nederland de democratie wil afschaffen kan dat zelfs (ook lastig, zal niet snel lukken maar is wettelijk wél mogelijk). Pas als een partij verboden wordt zónder dat daar wettelijke grondenvoor zijn, bijvoorbeeld omdat de heersende partij bang is dat een andere partij de verkiezingen gaat winnen, dan is geen sprake meer van een democratie. Zolang er niets verboden wordt maar partijen op grond van hun eigen partijprogramma aangeven niet samen met een andere partij een regering te kunnen vormen ben je volgens mij niks meer of minder dan een democratie.

Goed geformuleerd! Sluit me er volledig bij aan (scheelt mij weer typen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:08

janesmith schreef:
Lovely schreef:

Hoe die geformuleerd zijn kun je perfect via Afbeelding vinden.

Ongetwijfeld, maar ik was eigenlijk heel benieuwd hoe jij het onder woorden zou brengen, aangezien je laat schijnen dat je volledig op de hoogte bent. Of laat je het liever maar bij de kreet dat ze in die-en-die landen verboden zijn zonder verdere nuance aan te brengen?