maura schreef:Een aantal partijen geven in deze informatieronde aan niet met de PVV samen te willen werken. Volgens mij is daar niets mis mee, en het zou buitengewoon lastig zijn om het te bewijzen als er wel iets mis mee zou zijn. De informatie is bedoeld om uit te vinden of een coalitie gevormd kan worden. Elke partij die weigert met de PVV in een coalitie te gaan zitten, kan heel eenvoudig aanwijzen op basis van welke partijstandpunten ze denken niet tot een regeerakkoord te kunnen komen.
Water bij de wijn doen zal altijd moeten zolang niet één partij alleen een meerderheid in de tweede kamer haalt (en dan nog, als zo'n partij iets wil bereiken moet ook de eerste kamer leuk meedoen). Maar teveel water bij de wijn doen heet kiezersbedrog. Bovendien, welk nut heeft het om partijprogramma's op te stellen als men na de verkiezingen toch gewoon de onderwerpen uit het programma loslaat om maar mee te kunnen regeren? Dan kun je net zo goed stoppen met verkiezingen en dat lijkt me al helemaal niet democratisch.
In Nederland is het wettelijk mogelijk om een partij te verbieden en in theorie maakt het daarvoor niet uit of wel of niet het halve land op zo'n partij stemt. Verbieden kan echter alleen op wettelijke gronden en is buitengewoon moeilijk. De partij van Jan-Maat is ooit verboden omdat die partij bewezen opriep tot haat en geweld jegens buitenlanders en dat mag niet van onze grondwet. De pedofielenpartij enkele jaren terug kon echter niet verboden worden (hoewel veel mensen dat graag hadden gezien). Als een democratisch verkozen partij in Nederland de democratie wil afschaffen kan dat zelfs (ook lastig, zal niet snel lukken maar is wettelijk wél mogelijk). Pas als een partij verboden wordt zónder dat daar wettelijke grondenvoor zijn, bijvoorbeeld omdat de heersende partij bang is dat een andere partij de verkiezingen gaat winnen, dan is geen sprake meer van een democratie. Zolang er niets verboden wordt maar partijen op grond van hun eigen partijprogramma aangeven niet samen met een andere partij een regering te kunnen vormen ben je volgens mij niks meer of minder dan een democratie.
Goed geformuleerd! Sluit me er volledig bij aan (scheelt mij weer typen)