Achtjarige Duitse studie: biologisch niet gezonder

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Achtjarige Duitse studie: biologisch niet gezonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 08:13

Vind je dat lekker? Echt?
Ik vind het smerig.
En een nutteloos product, maar dat staat los van biologische producten :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 08:16

8nnemiek schreef:
Dat ze meer denkvermogen hebben dan een klein kind wil toch wel wat zeggen dacht ik zo..
Het ligt wel aan de omgeving waarin ze gehouden worden hoeveel ze met de intelligentie kunnen doen. Een kind/mens kun je ook dom houden door van baby af aan op te sluiten en geen taal te leren.
Mijn tamme kip was ontzettend slim, slimmer dan onze kat. Ze kende kunstjes en commando's, ze kon zichzelf de deur open maken, kon tellen..

Wat is een klein kind idd?
Maar goed het ging niet over hoe slim ze zijn, het ging erover dat je ze niet kunt vergelijken met een mens én je het "geluksgevoel" of dus eigenlijk de stress niet kan meten. Imo is de vooruitgang van legbatterij naar "scharrel"kip qua stress niet beter geworden, iig niet voldoende om de kip zich duielijk prettiger te laten voelen. Ook de scharrelkippen worden "kaal", wat imo een indicatie van stress is.

Btw is je kat niet juist slimmer omdat hij géén kunstjes wil doen :D ;)
Hier trouwens ook 3 katten lopen, waar 1 van hen toch echt een stuk "dommer" is. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 08:16

Anya schreef:
Vind je dat lekker? Echt?
Ik vind het smerig.
En een nutteloos product, maar dat staat los van biologische producten :j

Ja ik ben geloof ik ook de enige hier die het heerlijk vind. Ik kan gewoon op de bank zitten met een film en zo'n hele rits Yakult flesjes :-)
En zeker als ze steenkoud zijn. Dus uit de tas even het vriesvak in. Half uurtje later zijn ze perfect :D

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 08:35

Gezond of niet..

1 ding ben ik heilig van overtuigd, en daarom koop ik diverse producten ook altijd bij de bio:

E-nummers en andere troep.
Wij gebruiken al-tijd bijv boullionblokjes van de eko.
Ga maar eens vergelijken met blokjes van Maggi of C1000... wil ik echt niemand aanraden om te eten ;)
Ik snap er het nut ook niet van, die van de eko zonder smaakversterkers en kleurstof (waarom in goedsnaam kleurstof) en suikers... smaakt goed! (desnoods gewoon wat meer van een blokje erin doen)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 09:22

superwoman schreef:
Btw is je kat niet juist slimmer omdat hij géén kunstjes wil doen :D ;)
Hier trouwens ook 3 katten lopen, waar 1 van hen toch echt een stuk "dommer" is. :o

Onze kat kan zitten, liggen, plat (op de rug), poot, mauw.. :)) Maar het duurt zoooo lang voordat ie dat eindelijk door heeft wat ie moet doen :') Maar hij is idd dommer dan de gemiddelde kat hahaha.
Vroeger hadden we een glazen schuifpui in t huis, en een stukje verderop de achterdeur. Ze waren gewend om door de schuifpui naar binnen te komen, maar in de zomer lieten we de achterdeur altijd open. Poeslief bleef dan wekenlang voor de schuifpui zitten mauwen.. maar Elmo, de kip, ging direct de eerste keer bij de pui kijken, ziet dat de achterdeur open staan, loopt naar binnen, pakt de hordeur met zn snavel vast, trekt em open, en sjokte naar binnen om weer lekker op de bank te gaan liggen _O- En poeslief maar mauwen bij de schuifpui :')

Ik vind dat je mensen best met dieren kan vergelijken. Wij zijn tenslotte zelf ook nog steeds dieren met instincten.. en dieren hebben ook gevoelens.

Hoe gelukkig een kip is dat is moeilijk te zien inderdaad, maar wel te horen :) Kippen hebben een echte taal :j Ze hebben een bepaalde tok voor een roofdier uit de lucht, en voor een roofdier op de grond.. als ze een ei hebben gelegd hebben ze daar ook weer een tok voor. En als ze gelukkig zijn, als ze een andere kip uit hun buurt willen hebben, als ze eten hebben gevonden..

Edit, typo ^^
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 04-06-10 09:38, in het totaal 2 keer bewerkt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 09:33

@ Superwoman: Ik weet zeker dat er wel manieren zijn om stress bij een kip te meten :j

@ Hannanas: E-nummers is ook zoiets inderdaad... M'n moeder heeft dat boekje met de goede en slechte e-nummers. Moet daar toch eens in gaan lezen.

Was zelf een tijdje geleden gestopt met 't kopen van zoveel mogelijk bio, alleen nog vlees, melk en eieren enzo. Werd me toch net wat te duur. Maar als ik dit nu weer lees, zou ik 't liefst alles weer bio kopen...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 11:28

_Tara_ schreef:
Was zelf een tijdje geleden gestopt met 't kopen van zoveel mogelijk bio, alleen nog vlees, melk en eieren enzo. Werd me toch net wat te duur. Maar als ik dit nu weer lees, zou ik 't liefst alles weer bio kopen...

Ja ik ook...

Een kip en een kat samen in huis? :wow: Bijzonder :))

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 11:30

@ Nicolletje: Eigenlijk is 't belachelijk dat dat bio eten zo duur is allemaal.

Onze kat loopt wel eens buiten en buiten zitten ook de kippen. Is nog nooit iets gebeurd eigenlijk.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:19

_Tara_ schreef:
@ Nicolletje: Eigenlijk is 't belachelijk dat dat bio eten zo duur is allemaal.

Ik weet niet hoe het zit in Duitsland (waar dit onderzoek heeft plaatsgevonden) maar in Nederland is het echt extreem.

Een vriendin van mij, haar ouders runnen een biologische boerderij.
De regels waaraan voldaan moeten worden zijn heel vergaand. De eieren van de kippen op het erf bij buurman Klaas (ofzo) mogen in de winkel niet als 'biologisch' verkocht worden omdat het niet 100% gecontroleerd is wat ze eten (misschien ook wel restanten van tafel)

Zij mogen eigenlijk deze eieren niet verkopen omdat zij dan hun eigen predikaat 'biologische winkel/ boederij' kwijt kunnen raken.

Zij zijn voornamelijk overgegaan op biologisch omdat dat hun eigen ideaal was, want een makkie is het zeker niet.

Ik denk dat we al een stuk op weg zijn als we ook een middenweg zouden vinden, ergens tussen wel bewust maar geen bio-industrie.
En dan bedoel ik niet dat gesponsorde "Ik kies bewust"-logo :+

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:22

Haha, indeed!
Of in ieder geval de bio-industrie niet meer finanaciëren, maar de biologische landbouw..

Katinka Polderman had een geweldig stuk over dat 'ik kies bewust-logo..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:35

Maar dat kiesbewustgedoe klopt ook niet helemaal (dacht dat het die was)... wij hebben altijd appelsap waar ook echt alleen maar appelsap in zit, heerlijk. Verder helemaal niks, alleen maar appels. Gewoon zoals appelsap hoort te zijn. Maar ze mochten dus niet zo'n logo omdat er bepaalde E-middelen niét inzitten.

:?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:40

Denk dat Nicolletje dat ook bedoelde. Dat dat ik kies bewust logo nergens op slaat.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:43

Oh, die post had ik nog niet gelezen. Sorry.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:18

Wat mij opvalt is dat het biologische fruit en groenten wat ik in de supermarkt hier kan kopen over het algemeen wormstekig en smakeloos is. Dit terwijl ik bij mijn oma en oudtante onbespoten fruit en groenten uit eigen tuin krijg die wel echt een lekkere volle smaak hebben en er ook mooi en gezond uit zien.
Ik heb eerder het idee dat ik met de verpakking van de supermarkt opgelicht wordt dan?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:20

Urielle schreef:
Wat mij opvalt is dat het biologische fruit en groenten wat ik in de supermarkt hier kan kopen over het algemeen wormstekig en smakeloos is. Dit terwijl ik bij mijn oma en oudtante onbespoten fruit en groenten uit eigen tuin krijg die wel echt een lekkere volle smaak hebben en er ook mooi en gezond uit zien.
Ik heb eerder het idee dat ik met de verpakking van de supermarkt opgelicht wordt dan?

Als er geen EKO-keurmerk opstaat wel ja. Dan mag er nog bio opstaan, maar als het niet gecontroleerd is is het niet bio/BD. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:23

Dat zou ik eens na moeten kijken dan, dat weet ik niet.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:25

Urielle schreef:

Ik snap ook niet waar dit aan ligt. In Slowakije heeft bijna iedereen een eigen fruitboom, een moestuin en kippen.
Echt heerlijk spul!

Maar ik vind er ook een verschil in zitten als ik bij die vriendin koop (geen tussenhandel, maar niet perse alles van eigen bodem) dan dan ik in een reformzaak wat koop.
De groenten en fruit zien er daar vaak niet uit -O-

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:41

upendo schreef:
Kom maar even bij ons het verschil proeven tussen ons vlees en het gangbare vlees van de Appie.

Het verschil is toch echt duidelijk. :+

Maar het vlees van de appie is allemaal bewerkt... Koop "puur" onbewerkt vlees van de reguliere veehouderij en je zult zien dat daar de smaak ook heel anders van is!

Verder vind ik dat er hier wel leuke "discussies" zijn :D
Bij kippeneitjes is het verschil idd ook groot. Maar bedenk idd dat een kip in een vrije uitloop ook niet zo'n mooi leven heeft ivm de rangorde... Een kennis van ons heeft van die biokipjes, maar die heeft veel meer dode kippen in vergelijking met een legbetterij omdat ze elkaar gewoon doodpikken :(:) Alles kent zijn voor en nadelen... Want een kip met uitloop heeft vaak niet meer ruimte per kip... Maar ze kunnen hun benen strekken met 1000-en soortgenoten, maar ze zitten alsnog dicht op elkaar!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 16:46

8nnemiek schreef:
Kippen hebben een echte taal :j Ze hebben een bepaalde tok voor een roofdier uit de lucht, en voor een roofdier op de grond.. als ze een ei hebben gelegd hebben ze daar ook weer een tok voor. En als ze gelukkig zijn, als ze een andere kip uit hun buurt willen hebben, als ze eten hebben gevonden..

klopt, was mij ookal opgevallen :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:10

dorientjuh schreef:
Oh had je het tegen mij upendo. :)
Ik eet zelf eigenlijk geen biologisch gekochte producten, soms wel eens iets uit eigen tuin. Maar ik baseer dit dus op het imago heeft wat biologisch voedsel heeft: gezonder dan ''gewoon'' en op deze onderzoeken.

Edit: maar misschien is oplichterij ook wel een te sterke term. Ik denk dat misleiding meer op zijn plaats is.

het ligt eraan welk imago je aan biologische voeding hangt

ik eet zoveel mogelijk biologisch, niet omdat het gezonder is voor mezelf, maar wel heel wat gezonder voor de bodem en omgeving van de produkten tijdens het kweken
voor mij is eventueel smaakverschil etc een bijkomend voordeeltje, niet de hoofdreden (ik proef het trouwens wel degelijk, het verschil tussen een biologische tomaat of een powertomaat met chemo)

weet je dat een standard gekweekt bintje letterlijk tientallen keren per groeiseizoen word bespoten met gif?
voor mij een reden om soieso geen bintjes te kopen en soieso zoveel mogelijk biologisch gekweekte voeding te eten ipv
standaard voeding, de hoeveelheden bestrijdingsmiddelen die gebruikt worden bij normaal kweken van groenten etc is gewoon nog steeds echt niet tof en dit kan ook nooit gezond zijn(voor de omgeving/bodem)
ik betaal dan liever meer, wat ook logisch is , als je ziet hoeveel meer werk biologisch kost tov standard productie
zoals met de hand onkruidwieden ipv de boel kapotspuiten
dat het duurder is ligt niet aan het imago, maar aan de meerkosten van de productie

vlees btw ook, ik eet liever een karbonaadje van een varkentje wat een weide tot zijn beschikking heeft gehad en het verder zo naar zijn zin heeft gehad met zijn soortgenootjes dat hij zijn staartje heeft mogen houden en zijn tanden niet zijn afgeslepen omdat hij er niet naar taalde om zijn groepsgenootjes te gan beknagen door stress en verveling

Rianneke: het vlees van de appie bewerkt?
in welke zin ?
een biefstuk is een biefstuk of je dit nu bij de appie, c1000 of de bio slager scoort
bij de appie merk je ook een groot verschil tussen het standaard vlees, het bio spul en het greenfields spul
ook als het om puur een stukje vlees zonder kruiden etc gaat

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:29

Sonja_vR schreef:
Rianneke: het vlees van de appie bewerkt?
in welke zin ?
een biefstuk is een biefstuk of je dit nu bij de appie, c1000 of de bio slager scoort
bij de appie merk je ook een groot verschil tussen het standaard vlees, het bio spul en het greenfields spul
ook als het om puur een stukje vlees zonder kruiden etc gaat

Kijk maar eens bijv naar de biefstukjes die in het schap liggen. Zitten er "sneetjes" in? Dan is ie al bewerkt om em malser te laten lijken/maken :7 En dan heb ik het nog niet over de eventuele eiwitten die er ingespoten zijn. Vaak krimpt je vlees ook zo erg als je het in de winkel hebt gekocht, om nog maar niet te praten over de kwaliteit :o
In biefstukjes hoef je echt geen "sneetjes" of eiwit te zitten om mals te zijn!
Nog leuker zijn die mooie biefstukjes uit de vriezer bij de aldi! Dat zijn allemaal kleine stukjes biefstuk die aan elkaar geplakt zijn met eiwitten :7
Als je een goede biefstuk hebt kun je daar als ie rauw is gewoon met een vinger doorheen prikken *D Maar goed dat is onze ervaring.
Wij kopen trouwens ook bijna nooit vlees uit de winkel.
Wij laten namelijk zelf slachten. Je weet waar het beest vandaan komt, en je hebt een super kwaliteit voor ook nog eens een mooie prijs. (die tussenhandel is gewoon te erg voor woorden!)
Nadeel is wel dat je opeens een paar 100 euro kwijt bent en je moet een grote diepvries hebben...
Maar ik kan echt oprecht zeggen dat het stukje vlees wat wij op ons bord hebben liggen niet onderdoet aan smaak van het biologische vleesje!
Gewoon enkel en alleen omdat het puur vlees is en dat kennen een hoop mensen niet :(:)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:46

Rianneke schreef:
Wij laten namelijk zelf slachten. Je weet waar het beest vandaan komt, en je hebt een super kwaliteit voor ook nog eens een mooie prijs. (die tussenhandel is gewoon te erg voor woorden!)

Helemaal mee eens :j
Wij eten van het vlees van de koe die mijn schoonouders laten slachten. Echt geweldig mooi en lekker vlees hebben we daarvan. We weten dat het dier een fijn leven heeft gehad en het is ook nog eens goed betaalbaar!

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 13:52

Mijn schoonouders doen dat met een lam, elk jaar. Supervlees en inderdaad, beest heeft het fijn gehad en geen zooi erin.

Anya schreef:
Ik eet geen biologisch omdat het gezonder voor mj is.
Ik eet biologisch omdat het gezonder voor het land en gezonder voor de dieren is.

Idem :)

Maar ik voel me er zelf lichamelijk ook veel beter bij als ik bio eet :j Dan mag het zogezegd niet gezonder zijn, ik functioneer er wel beter mee. Mijn portomonnee wat minder, inderdaad :+ Maar als je goed selectief winkelt dan is het niet altijd duurder dan de A-merken bij de AH of zo. En ik merk dat ik mede doordat het duurder is én doordat het ook met aandacht gemaakt is, ook veel bewuster omga met wat ik koop en eet, en vooral ook wat ik weggooi. Dus al bij al denk ik dat het niet eens zo heel erg veel uitmaakt (wel in vergelijking met de Aldi natuurlijk, maar niet met de A-merken).

Ik ben ook wel erg benieuwd naar de inhoud van dat onderzoek eigenlijk want ik kan me er bijzonder weinig bij voorstellen. Gif is gif, en geen gif lijkt me nog altijd gezonder dan wel gif :+

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 17:42

upendo schreef:
Kom maar even bij ons het verschil proeven tussen ons vlees en het gangbare vlees van de Appie.

Het verschil is toch echt duidelijk. :+

Wouw, wat een geweldige significante onderbouwde wetenschappelijke conclusie....