Nederland-Denemarken: vrij van je werk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moet je werkgever vrijgeven voor een voetbalwedstrijd waarin het Nederlands elftal uitkomt?

ja
38 (11%)
nee
264 (78%)
iets anders
35 (10%)

Totaal aantal stemmen: 337

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:23

Als Anky d'r olympische kur rijdt krijg ik ook geen vrij.... waarom in hemelsnaam wel voor voetbal? Omdat een 'sociale' sport is?

Niet erg hoor, als ik vrij krijg, maar dan mag het me geen verlofdag kosten!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:24

Wel handig dat de sport-afdeling van de krant hier achter mijn bureau zit, dus wij hebben het zeker overal op staan. Hier staan idd ook altijd de andere sporten op, ook Anky enzo. Vrij geven, nee. Verlofuren laten oppakken, prima :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:28

Karin schreef:
Berdien schreef:
Met Nederland ja. Maar Nederland is niet het enige land wat mee doet, en er zullen dus landen zijn waarmee het tijdsverschil groter is. Wie weet is de wedstrijdplanning daarop gebaseerd? En dan niet alleen onze poel, maar de gehele wedstrijd.

Dat is ook wat ik bedoel. Het is een WK, het lijkt me ontzettend lastig om een planning zo te maken dat men overal ter wereld op een 'normaal' tijdstip naar een wedstrijd van het betreffende land kan kijken. Bij Nederland-Japan bijvoorbeeld, een van twee zal op een minder handig tijdstip moeten kijken. :D

Maar Nederland en Denemarken zitten op hetzelfde tijdstip, dus daarvan snap ik 13.30 niet.

Nederland en Japan, dat kan ik dan nog wel begrijpen, is ook op een zaterdagmiddag. Het tijdsverschil in de zomer is +7

En Nederland - Kameroen dat is dus om half 9 's avonds. Kameroen zit net als Nederland op GMT+1

Als die om half 9 kan, waarom Nederland Denemarken dan niet??? :+ :+ :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:29

laetitia schreef:
Misschien nu nog niet, maar in de toekomst wel. Daarnaast had je het over het 'arme land Zuid Afrika' dus dan ga ik er van uit dat je het over het land hebt, niet over een bepaalde bevolkingsgroep

Bepaalde groepen worden ook meegerekend in het BNP/BBP, ik had het over een relatief arm land. Niet over het arme land.
In de toekomst, weet je hoeveel jaar er overheen gaat? Zeker in tijden als deze???

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:34

Door een wedstrijd op de middag en een wedstrijd op de avond te laten spelen ipv twee tijdens de avond, trek je wereldwijd gezien meer kijkers. Meer kijkers betekent meer advertentie-inkomsten en het is dus gewoon een commerciële beslissing om de wedstrijden 's middags ook te laten spelen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:35

Misschien speelt er bij de planning nog meer mee dan alleen het tijdstip waarop de spelende landen op een 'normale' tijd kunnen kijken? En niet iedereen heeft standaard vrij op zaterdagmiddag.

Het boeit mij persoonlijk niet zo heel veel. Als ik wil kijken, dan kijk ik toch wel, al is het midden in de nacht, en anders maar niet. Olympische Spelen net zo.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:35

Wat idioot zeg. :')

Het is maar een spelletje. :=

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:38

@ Karl, er zijn zelfs 3 wedstrijden op een dag, half 2, 4 uur en half 9 meen ik. Dat komt simpelweg omdat er 32 landen meedoen, die in 2 weken tijd hun poulewedstrijden af moeten werken. En het zou oneerlijk zijn als bepaalde landen alleen 's avonds zouden spelen ivm warmte enz.

Alle Europese landen spelen een of meer wedstrijden om half 2 'smiddags, daar zal dit ook wel een issue zijn. Ach, ik ben net afgestudeerd en ben vrij, dus ga lekker kijken!
Als een bedrijf iets organiseert is dat leuk, als je geen zin hebt om te kijken, werk je lekker door. Heisa om niets.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:42

Daarom. Je moet niks, als je lekker wilt doorwerken of wat anders wilt doen, dan doe je dat.

Ik had twee jaar terug tijdens het EK geen tv in huis en heb er toen nauwelijks wat van meegekregen. De voetbalgekte ontlopen is écht niet zo onmogelijk als het misschien lijkt. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:42

Aaah, natuurlijk Karl en Grobegni ;)
Er zijn vier stadions toch? Er zouden in principe zelfs 12 op een dag gespeeld kunnen worden... :wow:

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:43

Karin schreef:
Daarom. Je moet niks, als je lekker wilt doorwerken of wat anders wilt doen, dan doe je dat.

Ik had twee jaar terug tijdens het EK geen tv in huis en heb er toen nauwelijks wat van meegekregen. De voetbalgekte ontlopen is écht niet zo onmogelijk als het misschien lijkt. :)

Goh, dat zou je niet zeggen, dat je daar door enkel een tv aan kunt ontkomen...

Flits__

Op mijn stage nemen vrij veel medewerkers vrij, in het team waar ik zit, nemen vrijwel alle mensen vrij maandag. Op 4 dames en 1 heer na. Die mensen nemen dus gewoon verlof op.

Echter heeft de directeur gezegd dat we om 14.00 in de bedrijfskantine naar voetbal mogen kijken, dus ik betwijfel of de productie hier hoog zal zijn. Er moeten wel ten alle tijden 2 mensen per team aanwezig zijn voor de bellende klanten :)

Als je verlof hiervoor neemt vind ik prima, vrij krijgen van de baas, dat vind ik dan weer niet kunnen. Niet bij zo'n groot bedrijf als waar ik zit in ieder geval :)

Karin

Tja, het is maar in hoeverre je je wilt storen aan al het oranje om je heen. Live and let live.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:45

Gewoon vrij nemen. Gewoon een dag inleveren.
Dat een baas vrij "moet" geven nee. Als het niet kan en dan kan het niet. De wereld vergaat niet als je een wedstrijd mist. Ik zelf baal er ook van dat ik op stage geen vrij kan krijgen, maarja jammer dan. Ik kijk gewoon de wedstrijden die ik wel kan kijken. Is het nou een finale dan vind ik het misschien een ander verhaal. Maar goed zoals ik al zei de wereld vergaat niet van een wedstrijd missen :)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:48

Grobegni schreef:
@ Karl, er zijn zelfs 3 wedstrijden op een dag, half 2, 4 uur en half 9 meen ik. Dat komt simpelweg omdat er 32 landen meedoen, die in 2 weken tijd hun poulewedstrijden af moeten werken. En het zou oneerlijk zijn als bepaalde landen alleen 's avonds zouden spelen ivm warmte enz.

Alle Europese landen spelen een of meer wedstrijden om half 2 'smiddags, daar zal dit ook wel een issue zijn. Ach, ik ben net afgestudeerd en ben vrij, dus ga lekker kijken!
Als een bedrijf iets organiseert is dat leuk, als je geen zin hebt om te kijken, werk je lekker door. Heisa om niets.

Ook drie wedstrijden kan je 's avonds tegelijk spelen, maar dan trek je minder kijkers en dus minder advertentie-inkomsten.

Anoniem

Re: Nederland-Denemarken: vrij van je werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:50

Niet alles gelezen, maar bij ons bij Reaal in Alkmaar hebben ze een vergaderruimte ervoor gebruikt. Mocht je gaan kijken kan dit, maar dit wordt niet doorbetaald.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:01

Ayasha schreef:
Waarom zou een werkgever in godsnaam vrij moeten "geven"?
Wil je kijken pak je maar verlof of neem je overuren op. :)

Inderdaad.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:03

Ik werk in een mannenbedijf (installatietechniek) dus hier wordt natuurlijk wat geregeld!

De heren hier praten al weken over niets anders :P

Bij ons komt er een heel groot scherm in de kantine als Nederland overdag moet spelen (hoofdvestiging = 400 personeelsleden)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:43

Berdien schreef:
Misschien vanwege het tijdverschil? ;)

dat zou een logische reden zijn als het WK in china oid gehouden zou worden. Maar ZA ligt bekant recht onder ons :D Hoogstens een uur tijdverschil dus ;)

edit: ah :)* Ik zie net dat er 3 wedstrijden op een dag gespeeld worden :D Dat zal het wel zijn. Hebben wij net pech :D

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:38

Janine1990 schreef:
laetitia schreef:
Misschien nu nog niet, maar in de toekomst wel. Daarnaast had je het over het 'arme land Zuid Afrika' dus dan ga ik er van uit dat je het over het land hebt, niet over een bepaalde bevolkingsgroep

Bepaalde groepen worden ook meegerekend in het BNP/BBP, ik had het over een relatief arm land. Niet over het arme land.
In de toekomst, weet je hoeveel jaar er overheen gaat? Zeker in tijden als deze???

In antwoord op jouw vragen, hierbij een artikel over de invloed van het WK op de economie van Zuid Afrika.

Citaat:
Home WK 2010 Nieuws Economie WK voetbal helpt Zuid-Afrika uit recessie
WK voetbal helpt Zuid-Afrika uit recessie
Friday, 19 February 2010 13:07 Klaas Deknatel

Stadion Nelspruit in aanbouw. Foto: R&L Architects

Ook Zuid-Afrika leed afgelopen jaar onder de wereldwijde recessie. Maar waar in 2009 de economie nog kromp, verwacht de minister van Financiën in 2010 mede door het WK voetbal weer 2,3 procent groei. Volgens Michael Power, strategist bij investeringsbank Investec, is de koek van het WK 2010 nog lang niet op.

De Zuid-Afrikaanse economie daalde afgelopen jaar door de wereldwijde crisis met 1,8 procent en zag in korte tijd zo’n 900.000 arbeidsplaatsen verloren gaan. Maar het land lijkt zich in 2010 aardig te herstellen van de eerste recessie in zeventien jaar. Mede door de organisatie van het WK voetbal zal de economie dit jaar weer met 2,3 procent groeien. Dat voorspelde Minister van Financiën, Pravin Gordhan, deze week bij de behandeling van de jaarlijkse begroting. Naar verwachting zal de Zuid-Afrikaanse economie in 2012 (3,6 procent groei) weer in de buurt komen van de groeicijfers van voor 2008 toen het land lange tijd tegen de vijf procent groei per jaar noteerde.

Dat de Zuid-Afrikaanse economie in vergelijking met andere emerging markets nog redelijk overeind is gebleven, dankt het land vooral aan een streng kredietbeleid maar zeker ook aan de organisatie van het WK 2010. Naar verwachting brengt het toernooi dit jaar zo’n 500 miljoen euro extra in het laatje. Niet dat de investeringen in het WK daarmee terugverdiend zijn. Sinds 2005 gaf de landelijke overheid zo’n 3 miljard euro uit aan de voorbereidingen op het voetbalevenement. Alleen al aan de infrastructuurwerken en stadions werd ongeveer 2 miljard euro besteed. Dat leverde wel veel tijdelijke arbeidsplaatsen op. De bouw van de stadions bezorgden bijvoorbeeld zo’n 130.000 mensen werk en veelal ook een opleiding.

‘De voorbereidingen op het WK hebben onze economie in deze slechte dagen nog enigszins overeind gehouden,’ lichtte de minister van Financiën toe. ‘Dat we de stadions op tijd klaar hebben, is een grote prestatie die ons terecht trots maakt. Met dezelfde drive zullen we na het WK voetbal de sociaal-economische problemen en de werkloosheid in het land moeten aanpakken.’

Van de sectoren die rechtstreeks van het WK gaan profiteren, noemde Gordhan het toerisme. Waarschijnlijk zal ook de retailsector wel een graantje meepikken van de komst van naar verwachting 400.000 buitenlandse voetbalfans. Winkels denken in juni/juli 2010 bijvoorbeeld meer zonnebrandolie, kampeerstoeltjes, paraplu’s, telefoontegoeden en voedsel dan anders te verkopen. Intussen maakt de wijnsector zich op voor een fraaie 10-15 procent exportgroei, nu Europese supermarkten massaal mee willen doen aan promotieacties voor Zuid-Afrikaanse wijnen tijdens het WK.

De wisselkoers van de rand blijft echter een knelpunt voor exporteurs. De Zuid-Afrikaanse munt is afgelopen jaren steeds sterker geworden. ‘We leiden hier een beetje aan de Dutch Disease,’ zegt Mike Power, hoogleraar economie en een prominente strategist bij de Zuid-Afrikaanse investeerdersbank Investec. ‘Door de enorme prijsstijgingen van grondstoffen kreeg Zuid-Afrika afgelopen jaren als grote exporteur van goud, platina, diamant en steenkool veel geld binnen. Dat leidde tot een sterke rand, precies zoals de Nederlandse gulden in de jaren zeventig in waarde toenam door de florerende gasexport. In beide landen had dat nadelige gevolgen voor de export. In Zuid-Afrika zijn sommige industrieën, zoals die van de textiel, vrijwel geheel naar lage loon landen verdwenen.’

De hoge werkloosheid (ongeveer 25 procent) die dat teweegbracht, ziet Power als de grootste risicofactor voor investeerders in het land. Het WK heeft dat probleem nauwelijks kunnen verhelpen, temeer omdat de banen veelal tijdelijk zijn. ‘Als we de werkloosheid niet snel omlaag krijgen, kan dat leiden tot populaire maar niet noodzakelijkerwijze goede maatregelen, zoals de nationalisering van de mijnen. We moeten in plaats daarvan een nieuw fundament onder de economie van Zuid-Afrika zien te leggen. Bij voorkeur met exportgerichte industrieën die een toegevoegde waarde geven aan producten die we hier al hebben.’

Power is wel optimistisch over de mogelijkheden die het WK voetbal op lange termijn biedt. Als het toernooi zonder veel incidenten verloopt zal men volgens de strategist wereldwijd inzien dat Zuid-Afrika de capaciteiten van een eerste wereldland heeft en zal dat ook veel angst wegnemen bij potentiële investeerders en toeristen. ‘In het toerisme zit nog een enorme rek hier. Met een goed WK kan het jaarlijkse aantal buitenlandse bezoeker zo van acht naar 22 miljoen groeien in de komende tien jaar. Met name Noord- en Latijns-Amerikanen en Aziaten weten Zuid-Afrika steeds beter te waarderen en te vinden, zo blijkt ook uit de ticketverkoop van het WK voetbal.’

Hij wijst op de Japanse voetbalbond die aan de fraaie zuidkust een enorm golfresort heeft afgehuurd voor spelers en sponsors. ‘ Japanners zijn gek van golf en krijgen tijdens het WK nu een prachtig beeld van de mogelijkheden daartoe in Zuid-Afrika. Dat kan een enorme impuls geven aan het toerisme vanuit dat land.’

In het voetspoor van het toerisme ziet hij door het WK ook de buitenlandse investeerders toestromen, zeker nu het WK voetbal als een katalysator heeft gewerkt op infrastructuurverbeteringen. De transportsector maar ook de telecommmunicatie- en IT-sector zullen volgen hem daarvan profiteren. Afgelopen jaren is op de oceaanbodem rond Afrika een glasvezelkabel gelegd die tijdens het WK en daarna voor veel snellere verbindingen zullen zorgen. ‘Dat maakt Zuid-Afrika maar vooral ook het hele Afrikaanse continent natuurlijk alleen maar interessanter voor investeerders. Er liggen nog enorme groeimogelijkheden in de rest van Afrika. Zuid-Afrika kan daarbij mooi als toegangspoort dienen. We hebben hier de kennis, ervaring en knowhow die nodig is om op het continent zaken te doen.'

bron: zuidafrika2010.net

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:49

Er wordt hier nergens gepraat over een BNP of een BBP...
Dat opkrikken gaat jaren duren. Daarbij is de verdeling arm-rijk niet zo als in Nederland. In Nederland heb je tussen super-rijk en super-arm een heel aantal groepen zitten. Dankzij de goede voorzieningen die ons land treft bij werkloosheid e.d.
Wil natuurlijk niet zeggen dat hier in Nederland geen armoede is, want dat is er helaas wel.

Kijk je naar Amerika, dan is de verdeling tussen arm en rijk heel groot. Je bent daar óf superrijk, óf je bent een 'gewone' arbeider met een normaal inkomen, óf je bent superarm.
Er zullen wel tussengroepen zijn, maar die zijn niet zo verdeeld als bij ons in Nederland.
Zuid-Afrika is daar meer mee te vergelijken dan met Nederland.
Daar zijn ook meer de rijkere en normale mensen die een kans krijgen, dan de arme mensen.
Dus als arme wordt je dankzij de inflatie nog armer, en als rijke nog rijker.
En dan kan de gehele groei wel 2,3% bedragen, daarmee zijn armere groeperingen echt niet geholpen. En dan komen we weer bij BNP en BBP... In de atlas op te zoeken hoe dat momenteel ongeveer ligt.

Daarbij betwijfel ik dit artikel. Het is veel in opspraak geweest dat het WK in Zuid Afrika wordt gehouden en dat veel mensen daar de dupe van zijn. Een positieve draai wordt er dan makkelijk aan gegeven, en dat is zeker niet onterecht.
Echter zouden ze dit beter in eigen land kunnen publiceren. Een positieve kijk op de economie, zorgt voor het aantrekken van consumenten, dat zorgt weer voor omzetstijging, en zo kan je het kringetje rondmaken.

Persoonlijk heb ik niets tegen een wk in Zuid Afrika, maar ik vind niet dat je kunt zeggen dat een land er beter van wordt. Zoals het artikel ook al zegt, het land kan zo uit de recessie klimmen. Dat wil niet zeggen dat de armoede geholpen is... :n

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:57

Nou ja vrij geven vind ik overdreven. Wel leuk als een bedrijf iets regelt.
Ik moet zelfs extra werken tijdens het WK!
Wij gooien het jongerencentrum met iedere wedstrijd open! Maar ja, dan kijk ik wel voetbal he :D

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:59

Op de middelbare school van mijn broertje krijgen ze tijdens het WK ook vrij tijdens de uren dat Nederland moet spelen... Ze hangen dan een groot scherm op in de aula waar iedereen kan kijken. Die verloren uren worden niet ingehaald oid. Hartstikke leuk hoor, ik ook blij zijn als ik hem was ;) Maar ik vind het wel belachelijk. Waarom vrij voor voetbal? Leuk hoor, dat Nederland speelt, maar ik vind het een slechte zaak dat zelfs school er vrij voor geeft..

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:13

Vind het zo onzin om daarvoor vrij te vragen/regelen, leven gaat door.

Mijn ouders hebben een eigen zaak, tv hangt er en die staat tijdens die uren op de voetbalzender. Daar moeten ze het maar mee doen.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:17

Bij ons is het wat dat betreft heel goed geregeld :D

Vanaf half 1 is er een lunch in de kantine waar iedereen aan deel mag nemen. Daarna begint de wedstrijd en die wordt op een groot scherm vertoond in de kantine.
Wil je het niet zien of ben je druk, dan mag je uiteraard gewoon doorwerken, wil je het wel zien, kun je dus legaal in de kantine de wedstrijd volgen!