Wie moet zich aanpassen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:46

Bellona_K schreef:
KiWiKo schreef:
hmmmzzz, de meerderheid houd rekening met de minderheid, en de minderheid past zich aan aan de meerderheid........ zo lijkt het mij het meest kloppende :)

Bedoel je daarmee ook, dat in bepaalde wijken van bijv. Rotterdam / Utrecht / Gouda / Amsterdam het vanzelfsprekend is dat er bijv. meer Islamitische scholen, slagerijen en winkels zijn dan niet-Islamitische? Immers in sommige wijken zijn de autochtonen flink in de minderheid.

Klinkt hard, maar dat mag wat mij betreft ook verboden worden..

Brainless

Re: Wie moet zich aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:07

Wat mag verboden worden?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:36

Omdat de Nederlandse bewoners en winkeliers weg zijn gegaan, heb je dus nu wijken met veel buitenlanders en winkels.
Vaak zijn dat woningen waar de meeste Nederlanders niet meer willen wonen. Die zijn allemaal naar nieuwbouwwijken vertrokken.
Ik ga graag naar de turkse bakker, slager, groenteboer.
Niet duur, vaak goede kwaliteit. De feta van de turk is toch veel beter dan de feta uit de supermarkt.
En de turkse/marokkaanse slager bij ons heeft altijd weggooi-handschoenen aan, lekker hygienisch. Hij heeft alleen geen varkensvlees, dat is dan wel weer jammer. :D

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:19

Dat is wel een verschil met onze 'hollandse' slager, het personeel daar heb ik nog ooit met handschoenen aan gezien.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 09:06

Wat ik me nu afvraag he. Ik lees hier geluiden over niet eens zijn met islamitische feestdagen als vrije dag maken.

Wie van al deze mensen, is daadwerkelijk echt zelf christelijk? Ik vind het nl op zich best raar, dat er hier in NL heel veel 'nietgelovigen' zijn, die wel heel hard vast houden aan de christelijke feestdagen als vrije dag.
Wat zal het jou als niet gelovige een zorg zijn, of je nu op 2e paasdag vrij bent, of op het suikerfeest?

Een vrije dag is een vrije dag.

Daarbij, al die 2e dagen (2e kerstdag, 2e pinksterdag, 2e kerstdag) hebben in feite helemaal niks met het geloof te maken, maar das meer om ergens een vrije dag aan te kunnen koppelen.
Nou, die vrije dagen zouden van mij best op bijv. het offerfeest of het suikerfeest mogen liggen, voor mij betekenen pinksteren en pasen nl net zo veel als het offerfeest en het suikerfeest.

Ik respecteer mensen die wél geloven (mijn moeder is bijv. dominee) en wil me dus ook best aanpassen aan mensen die geloven, door bijv. even een moment van stilte in acht te nemen voor de maaltijd, zodat gelovigen kunnen bidden.

Maar of ik nu met pasen een (verplichte) vrije dag heb, met het suikerfeest, of zomaar een willekeurige dag in april of maart of september? Dat zou me dus echt geen moer kunnen schelen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 09:49

bij mij in het bedrijf is het zo dat je of met kerst, of met suikerfeest werkt c/q werkt :) en , en is niet mogelijk

Dus of je bent de westerse feestdagen vrij of de moslim feestdagen :). Bij mijn westerse personeel nooit een probleem, sommige moslims wilde ook met kerst vrij....... en dat gaat nou net effe niet zegmaar :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 09:58

Volgens mij staat het ook in CAO's tegenwoordig ja, dat je een feestdag kan omruilen.
Ik ben zo gewend aan de huidige feestdagen, voor mij hoeft het niet.
Persoonlijk vind ik dit wel een goeie regeling eigenlijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:04

jahoor is het zeker :) zeker bij een bedrijf dat 365/24/7 draait :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:09

Het enige wat ik me hierbij altijd afvraag is, oke Moslim feestdagen maar hoe zit het met de Joodse feestdagen?
Die staan er niet bij geloof ik.
Dat vind ik dan weer apart. Misschien omdat er toch wel weinig Joodse mensen zijn tegenwoordig?
Ik hoor daar nooit iemand over, nu ik erover nadenk.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:21

@ KiWiKo: dat vind ik inderdaad een goede regeling.
Dat je niet én e'n vrij kunt hebben, vind ik ook logisch.

Dat er dus een keuzemogelijkheid bestaat vind ik echt top.

Maar kun je (bijv. als niet-gelover) bij jullie er ook voor kiezen om bijv. met kerst gewoon te werken en dan op twee willekeurige andere dagen vrij te nemen? Dus niet opgehangen aan een geloofsfeest (islamitisch, joods, boedhistisch of wat dan ook) maar bijvoorbeeld gewoon, pak 'm beet 21 en 22 augustus, omdat dat toevallig je trouwdag is oid?

Daar zou ik nog veel meer voor in zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:25

Nicolletje schreef:
Het enige wat ik me hierbij altijd afvraag is, oke Moslim feestdagen maar hoe zit het met de Joodse feestdagen?
Die staan er niet bij geloof ik.
Dat vind ik dan weer apart. Misschien omdat er toch wel weinig Joodse mensen zijn tegenwoordig?
Ik hoor daar nooit iemand over, nu ik erover nadenk.

is ook geen probleem......... een joodse kan van mij die feestdagen vrij krijgen, maar dat betekend wel dat er niet joodse feestdagen gewerkt word :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:28

Marije_jiplover schreef:
@ KiWiKo: dat vind ik inderdaad een goede regeling.
Dat je niet én e'n vrij kunt hebben, vind ik ook logisch.

Dat er dus een keuzemogelijkheid bestaat vind ik echt top.

Maar kun je (bijv. als niet-gelover) bij jullie er ook voor kiezen om bijv. met kerst gewoon te werken en dan op twee willekeurige andere dagen vrij te nemen? Dus niet opgehangen aan een geloofsfeest (islamitisch, joods, boedhistisch of wat dan ook) maar bijvoorbeeld gewoon, pak 'm beet 21 en 22 augustus, omdat dat toevallig je trouwdag is oid?

Daar zou ik nog veel meer voor in zijn.

yep dat kan wel......... echter zit daar een maar aan :) de feestdagen worden 140% uitbetaald...... althans de christelijke feestdagen...... en daar zittem een beetje de crux in.

want als een moslim dus de kerst werkt krijgt die een soort van bonus, als een christenen suikerfeest werkt niet, want dat is niet een nationale feestdag :) en dus niet ORT.

maar in evenredigheid, kan dat zeker wel geregeld worden :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:40

Dat is dan wel weer een beetje jammer idd.
Maarja ik vind het momenteel ook niet goed geregeld met bevrijdingsdag :n
De ene CAO krijgt 150 de ander 200% betaald bij doorwerken. Weer een ander is verplicht vrij en weer een ander werkt gewoon tegen normaal salaris.
Als we dan toch feestdagen erbij gaan doen mag bevrijdingsdag vóór op een islamitische feestdag, zo nationalistisch ben ik dan ook wel weer.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:52

ik ben ervoor dat elke werknemer in Nederland mag bepalen welke dagen er ORT uitbetaald mogen worden en welke dagen er als feestdag bestempeld mogen worden........... laten we afstappen van de traditionele feestdagen. Het zijn er nu zo een 10 per jaar geloof ik uit mijn blote bolletje gezegd........

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:55

Dat zou wel handig zijn, dan ligt de economie ook niet op zijn gat rond kerst/nieuwjaar.

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:59

Vind ik ook. Ik vind het ook rete irritant als de buiterlanders buitelands gaan praten tegen elkaar... soms voel je gwn dat ze het over jou hebben :P Maar wij passen ons ook altijd aan als we naar t buitenland gaan! altijd engels of duits praten...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:00

@ KiWiKo: daar ben ik het helemaal mee eens :j

@ chaatje: praat jij tegen familie of vrienden in het engels of duits onderling? Ik niet hoor, ik praat tegen andere Nederlanders gewoon Nederlands, ook in het openbaar.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:06

Brainless schreef:
Dat zou wel handig zijn, dan ligt de economie ook niet op zijn gat rond kerst/nieuwjaar.

precies :)

nationale feestdagen.......... WEG ermee, gewoon iedereen er op ft basis er 60 uur vakantieuren erbij...... zodat ze zelf beslissen wel of niet te werken :)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:27

chaatje16 schreef:
Vind ik ook. Ik vind het ook rete irritant als de buiterlanders buitelands gaan praten tegen elkaar... soms voel je gwn dat ze het over jou hebben :P Maar wij passen ons ook altijd aan als we naar t buitenland gaan! altijd engels of duits praten...

Dit vind ik zo'n onzin, dat heb je vaak ook al met plaatselijke dialecten, dat je dat niet kunt verstaan. Laat iedereen toch lekker met elkaar in de eigen taal/dialect praten. Als je niet op dit soort dingen let, irriteer je je er ook niet. Er zijn toch ergere dingen waar je je met recht aan kunt ergeren? (hondenpoep op straat, de trein die niet volgens de dienstregeling rijdt).

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:33

Het ligt er een beetje aan.
Een tijdje geleden op kantoor waren er 2 zakenrelaties (moeder/zoon) die onderling 'per ongeluk, gewoonte, je weet wel' even Spaans gingen praten terwijl ik erbij zat.
Ik heb er wat van gezegd.
Toevallig kan ik een paar woorden Spaans dus ik ving op dat ze het over mijn pa (de directeur) hadden.
Ik vond dat erg asociaal.

Maar geef toe, ik weet zeker dat wij Nederlanders dat ook doen in het buitenland op straat, tenzij we er helemaal zonder andere Nederlanders zijn natuurlijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:38

ik zeg het altijd wel hoor :) als mijn bosnische dames op kantoor zijn en ze praten hun taal tegen elkaar, dan kan ik het niet laten om te zeggen..........

huh meiden, snap ik niks van :D

MARILYN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:57

chaatje16 schreef:

Je wilt mij niet vertellen dat als jij op vakantie bent, je niet Nederlands praat met je ouders oid als je gewoon op een terrasje wat aan het drinken bent? Ik praat bijvoorbeeld met mijn moeder nooit Nederlands, waarom zou ik dat dan wel doen als ik over straat loop?

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 17:26

Kanelly schreef:
Blue_Eyes"
Helemaal eens met Alet en Karl :j

[quote="IloveMickey schreef:
Daarvoor zal je denk ik even naar de geschiedenis van het land moeten kijken ;)

Dus als een land een oorlogsgeschiedenis heeft, hebben de mensen die daar toevallig geboren worden pech, begrijp ik dat nou goed?
Ik geef die mensen geen ongelijk dat ze op zoek gaan naar een betere toekomst.

En ook al heeft het land geen oorlogsgeschiedenis, waarom zou iemand die dromen en plannen heeft voor een betere toekomst, dit niet na mogen jagen?
Omdat wij het geluk hebben om hier geboren te zijn, zijn wij de enigen die recht hebben op welvaart?
'Hadden ze maar een ander land uit moeten kiezen om geboren te worden?'[/quote]

Dat was niet helemaal mijn insteek. Je kan er zelf niets aan doen waar je geboren bent, maar omd an een overheid van niet jóuw land voor jou te laten betalen. Dat is een beetje het wrange punt denk ik. Ik krijg er een beetje een idee van dat ik naar de ouders van mn buurmeisje ga voor zakgeld omdat ik daar niet geboren ben maar wel graag wil wonen. Beetje vreemde vergelijking maar wel dezelfde situatie imo. Alleen dan ipv ander gezin - ander land.
Wij werken er met zijn allen keihard voor, dus zou het dan ook niet aan ons besteed moeten worden?

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 21:55

Ach ja als we alle volwassenen en kindertjes hier toelaten omdat zij graag hun droom willen na jagen en daar geen mogelijkheid voor is in hun eigen land,dan weten we tenminste zeker dat we over tientallen jaren heerlijke buitenritjes kunnen maken tussen alle flats die de grond uit zijn gestampt wegens ernstig huizen te kort.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:16

wendyashley schreef:
Ach ja als we alle volwassenen en kindertjes hier toelaten omdat zij graag hun droom willen na jagen en daar geen mogelijkheid voor is in hun eigen land,dan weten we tenminste zeker dat we over tientallen jaren heerlijke buitenritjes kunnen maken tussen alle flats die de grond uit zijn gestampt wegens ernstig huizen te kort.

Ik kijk er nu al naar uit :+