Doe de stemwijzer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:15

Ik had PVV, TOP, SP. In die volgorde. PVV wil ik eigenlijk niet op stemmen, TOP eigenlijk ook niet. En ik vind SP te communistisch.. Dus ik heb echt geen flauw idee waar ik op zou moeten stemmen.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:34

CtjeLief schreef:
dat dacht ik dus ook.. maar blijkbaar is dat niet zo?

Nou ja, dat citaat is dus wat ik op internet heb gevonden (zal mijn post even verduidelijken). Weet natuurlijk niet zeker of het zo zit - dat weet je nooit zeker met internetbronnen - maar het lijkt me ook een logisch systeem... In ieder geval heeft het verdelingstechnisch gezien dus geen invloed blanco te stemmen, alleen kunnen de percentages dus iets vertekenen. De verdelingssleutel blijft echter hetzelfde.

CtjeLief

Re: Doe de stemwijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:37

ik heb het ook nog nagezocht op internet, maar verschillende 'betrouwbaar lijkende' sites zeggen allemaal wat anders dus ik twijfel nu ernstig..

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:42

CtjeLief schreef:
Daphna, mag ik vragen wat jouw reden is om niet te gaan stemmen?

Geen vertrouwen in de politiek... Alle partijen hebben goede en slechte punten, en uiteindelijk zit er geen partij bij waar ik redelijkerwijs achter durf te staan. Je hoort wel eens, 'als je niet gestemd hebt, moet je niet klagen', ik zie het juist andersom, als je wel gestemd hebt, en alle punten die jij steunde verkeerd uitpakken, dan mag je niet klagen, je hebt immers je vertrouwen gegeven aan deze mensen'. Ik vertrouw ze niet, dus ik stem niet.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:59

Hanmar schreef:
Heeft het niet gewoon te maken met het feit dat wel alle zetels verdeeld moeten worden? Volgens mij is het aantal zetels bepaald naar aanleiding van het aantal kiesgerechtigden in Nederland. Als een bepaald aantal mensen dan niet stemt, zou een bepaald aantal zetels als het ware niet 'gevuld' zijn, dus is het logisch dat die dan verdeeld worden om de zetels aan te vullen. Dat heeft dus geen invloed op de stand van zaken, het is slechts een maatregel om de kamer vol te krijgen, ook als niet iedere kiesgerechtigde een stem uitbrengt.
Het is vast niet zo dat een partij er sterker van wordt als je niet stemt :+

Edit: ik heb even gegoogled, dit is wat ik heb gevonden:
Citaat:
De zetelverdeling gaat uiteindelijk als volgt: Het aantal geldige stemmen(exclusief blanco) wordt op 100% gesteld. Dan wordt de kiesdeler bepaald. Dat is het aantal stemmen dat nodig is om 1 zetel te behalen en wordt bepaald aan de hand van de net gestelde 100%. Er blijven echter een aantal restzetels over. Die worden uiteindelijk weer verdeeld met behulp van het systeem van de grootste gemiddelden. Er wordt per partij gekeken wat het gemiddeld aantal stemmen per zetel zou zijn als deze partij 1 extra zetel zou hebben. De partijen die over de hoogste gemiddelden beschikken krijgen deze restzetels.

Dat citaat is toch juist heel duidelijk? Voor de verdeling van de zetels wordt gekeken naar het aantal uitgebrachte geldige (niet-blanco) stemmen, en dus niet naar het aantal kiesgerechtigden. De kiesdeler is het aantal uitgebrachte geldige stemmen gedeeld door 150. Het aantal kiesgerechtigden wordt dus niet meegenomen in die formule. In het citaat wordt vervolgens uitgelegd hoe de restzetels worden verdeeld en ook dat is op basis van de uitgebrachte stemmen. Als je niet stemt doe je gewoon niet mee.

Daphna schreef:
Geen vertrouwen in de politiek... Alle partijen hebben goede en slechte punten, en uiteindelijk zit er geen partij bij waar ik redelijkerwijs achter durf te staan. Je hoort wel eens, 'als je niet gestemd hebt, moet je niet klagen', ik zie het juist andersom, als je wel gestemd hebt, en alle punten die jij steunde verkeerd uitpakken, dan mag je niet klagen, je hebt immers je vertrouwen gegeven aan deze mensen'. Ik vertrouw ze niet, dus ik stem niet.

Dat vind ik een rare redenering. Als je niet stemt laat je het aan anderen over en dan moet je dus ook niet gaan lopen zeuren als het verkeerd loopt. Als jij je stem en je vertrouwen aan iemand geeft kun je die persoon of partij er op aanspreken als een belofte niet wordt nagekomen. Alleen als je de democratie geen goed systeem vindt kan ik me voorstellen dat je een goede reden hebt om niet te gaan stemmen, want niet stemmen is dan de beste methode om dat systeem te ondermijnen. Als niemand ging stemmen zouden we er snel vanaf zijn.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 02:10

goeroe schreef:
Daphna schreef:

Dat vind ik een rare redenering. Als je niet stemt laat je het aan anderen over en dan moet je dus ook niet gaan lopen zeuren als het verkeerd loopt. Als jij je stem en je vertrouwen aan iemand geeft kun je die persoon of partij er op aanspreken als een belofte niet wordt nagekomen. Alleen als je de democratie geen goed systeem vindt kan ik me voorstellen dat je een goede reden hebt om niet te gaan stemmen, want niet stemmen is dan de beste methode om dat systeem te ondermijnen. Als niemand ging stemmen zouden we er snel vanaf zijn.

Democratie vind ik zeer zeker wel het beste systeem, maar niet de huidige democratie die we hier hebben. De huidige politiek zit vol met carierre tijgers met mooie verhalen. Als het puntje bij het paaltje komt, stappen ze op en gaan ze het bedrijfsleven in met een bijzonder hoog salaris. Nee dat kan ik niet ondersteunen. Mocht er een partij komen, die Nederland democratischer zou maken, hervormingen in zou willen voeren, zoals geldige referenda, afschaffen van de monarchie dan zou ik zeker gaan stemmen.

Daarbij komen mijn standpunten in geen enkel partij programma, zover ik weet, voor... Afschaffen van defensie, bio-industrie afschaffen, fairtrade producten stimuleren door belasting daarop te verlagen, geen ontwikkelingshulp meer (wel noodhulp), meer sociale huurwoningen, legaliseren van drugs (als in bij de apotheek op recept te verkrijgen), gratis openbaar vervoer voor iedereen, flink investeren in de kennis economie, hypotheekrente aftrek weg, geen partij die dit aandurft... daar maak je immers geen carrière mee.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 02:36

Whahaha ik had echt niet verwacht dat dit er uit zou komen:

1 PVV
2 Partij voor de dieren
3 CDA

Het klopt gewoon ^^
CDA zou ik alleen nooit op stemmen...

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 05:20

Dacht dat ik de Pvv wel op 1 had, maar toch de PvdA :)

1 PvdA
2PVV
3 ChristenUnie
4 Partij voor de Dieren
5 SP
6 CDA
7 Trots op Nederland
8 VVD
9 GroenLinks
10 D66
11 SGP

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 05:25

Net Stemmentracker gedaan, toen kwam ik uit bij SP? Terwijl SP bij de stemwijzer bij mij op 5 staat :=

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:23

Daphna schreef:
Daarbij komen mijn standpunten in geen enkel partij programma, zover ik weet, voor... Afschaffen van defensie, bio-industrie afschaffen, fairtrade producten stimuleren door belasting daarop te verlagen, geen ontwikkelingshulp meer (wel noodhulp), meer sociale huurwoningen, legaliseren van drugs (als in bij de apotheek op recept te verkrijgen), gratis openbaar vervoer voor iedereen, flink investeren in de kennis economie, hypotheekrente aftrek weg, geen partij die dit aandurft... daar maak je immers geen carrière mee.

Ga eens bij op http://www.groenlinks.nl kijken, komt een heleboel wat jij wilt in terug :)

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:55

Hihi, dat dacht ik ook :P, deze stemwijzer zegt echter dat pvv meer wat mijn mening overeenkomt dan groenlinks :S

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:02

Maar de stemwijzer is wat dat betreft niet genuanceerd genoeg. Als jij iets kiest mbt tot integratie en immigratie wat bij de PVV past wordt je uitslag onmiddelijk pvv. Want als ik naar de punten kijk waarvan jij zegt voorstander te zijn pas je juist niet bij de PVV maar bij Groenlinks. Veel van die punten waar GL voor staat en jij ook komen ook niet voor in de stemwijzer. Wat dat betreft dus niet op de stemwijzer af gaan! Dat geeft echt een vertekend beeld!

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:33

Ik kwam bovenaan uit op lijst 17 en daarna kwam de SGP waarom weet ik niet heb dar helemaal niets mee

maarja.. jammer genoeg mag ik nog niet stemmen

Sonja_vRJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:06

stemwijzer is idd totaal niet genuanceerd genoeg
stemmentracker ook niet trouwens, een antwoord op een stelling kan bij een partij wel eens niet met het jouwe overeenkomen
maar door de argumenten die de partij geeft kun je het wel met ze eens zijn ...
oftewel...lees alsjeblieft de programma punten door, want hartstikke leuk en aardig die kieskompasjes en stemwijzers...maar er klopt geen hout van

bij mij komt er PVV , SP, PVDA uit , maar nooit dat ik op 1 van die drie ga stemmen , geen van de drie zijn goed nieuws voor de toekomst van NL, op economisch en ook sociaal gebied in mijn ogen

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:16

Mijn lijstje is: PVV, Trots op Nederland, SP, Partij voor de Dieren, CDA, VVD, SGP, PvdA, D66, ChristenUnie, GroenLinks.

Heb zelf echt geen idee wat ik ga stemmen, maar in iedergeval niet op de PVV en Trots op Nederland. Ga denk ik de verkiezingsprogramma's maar eens goed doorspitten.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:49

Zag pas bij de Bruna op het station een boek liggen waarin alle programma's van de partijen van deze verkiezingen staan. Boek was maar €12,50 dus misschien handig voor mensen die online programma's vergelijken irritant vinden *meldt zich* :P

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:51

PVV en SP had ik. Verbaasde mij wel degelijk.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:04

Jeetje, veel PVV zeg! En ook VVD..

Ik kom zelf uit op SP, waar ik hoogstwaarschijnlijk ook op ga stemmen omdat mijn visie daar het beste bij aansluit. VVD heeft ook goede punten, maar wanneer je nadenkt dat zij de stufi willen afschaffen, werken tot 67 en niks willen doen aan de hypotheekaftrek dan sla ik toch even over :Y)

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:13

Pvv, en dat stem ik ook.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:16

Petulan schreef:
Jeetje, veel PVV zeg! En ook VVD..

Maar PVV heeft opzich ook een heleboel goede punten, dus vind het niet raar. Zou het zelf alleen nooit stemmen omdat "mijn partij" GroenLinks net zulke goede punten heeft maar dan zonder het hele anti-Moslim gedoe ;)

karlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:28

1:PVV
2: Trots op nederland
3:VVD

Klopt helemaal naar wat ik ga stemmen.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:10

Bij mij sprong SP er heel erg uit.

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:12

Pvv. :D

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 00:40

1 trots op nederland
2 sp
3 PvdA

Ben nog zwevende, maar het zal wel sp of pvda worden. PVV stond gelukkig onderaan bij mij :D

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 01:08

windhond schreef:
pvv
trots op nederland
sp

En tot mijn grote vreugde stond de PVV op de 1e plaats

Heb hetzelfde lijstje!