Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
CtjeLief schreef:dat dacht ik dus ook.. maar blijkbaar is dat niet zo?
CtjeLief schreef:Daphna, mag ik vragen wat jouw reden is om niet te gaan stemmen?
Hanmar schreef:Heeft het niet gewoon te maken met het feit dat wel alle zetels verdeeld moeten worden? Volgens mij is het aantal zetels bepaald naar aanleiding van het aantal kiesgerechtigden in Nederland. Als een bepaald aantal mensen dan niet stemt, zou een bepaald aantal zetels als het ware niet 'gevuld' zijn, dus is het logisch dat die dan verdeeld worden om de zetels aan te vullen. Dat heeft dus geen invloed op de stand van zaken, het is slechts een maatregel om de kamer vol te krijgen, ook als niet iedere kiesgerechtigde een stem uitbrengt.
Het is vast niet zo dat een partij er sterker van wordt als je niet stemt
Edit: ik heb even gegoogled, dit is wat ik heb gevonden:Citaat:De zetelverdeling gaat uiteindelijk als volgt: Het aantal geldige stemmen(exclusief blanco) wordt op 100% gesteld. Dan wordt de kiesdeler bepaald. Dat is het aantal stemmen dat nodig is om 1 zetel te behalen en wordt bepaald aan de hand van de net gestelde 100%. Er blijven echter een aantal restzetels over. Die worden uiteindelijk weer verdeeld met behulp van het systeem van de grootste gemiddelden. Er wordt per partij gekeken wat het gemiddeld aantal stemmen per zetel zou zijn als deze partij 1 extra zetel zou hebben. De partijen die over de hoogste gemiddelden beschikken krijgen deze restzetels.
Daphna schreef:Geen vertrouwen in de politiek... Alle partijen hebben goede en slechte punten, en uiteindelijk zit er geen partij bij waar ik redelijkerwijs achter durf te staan. Je hoort wel eens, 'als je niet gestemd hebt, moet je niet klagen', ik zie het juist andersom, als je wel gestemd hebt, en alle punten die jij steunde verkeerd uitpakken, dan mag je niet klagen, je hebt immers je vertrouwen gegeven aan deze mensen'. Ik vertrouw ze niet, dus ik stem niet.
goeroe schreef:Daphna schreef:Geen vertrouwen in de politiek... Alle partijen hebben goede en slechte punten, en uiteindelijk zit er geen partij bij waar ik redelijkerwijs achter durf te staan. Je hoort wel eens, 'als je niet gestemd hebt, moet je niet klagen', ik zie het juist andersom, als je wel gestemd hebt, en alle punten die jij steunde verkeerd uitpakken, dan mag je niet klagen, je hebt immers je vertrouwen gegeven aan deze mensen'. Ik vertrouw ze niet, dus ik stem niet.
Dat vind ik een rare redenering. Als je niet stemt laat je het aan anderen over en dan moet je dus ook niet gaan lopen zeuren als het verkeerd loopt. Als jij je stem en je vertrouwen aan iemand geeft kun je die persoon of partij er op aanspreken als een belofte niet wordt nagekomen. Alleen als je de democratie geen goed systeem vindt kan ik me voorstellen dat je een goede reden hebt om niet te gaan stemmen, want niet stemmen is dan de beste methode om dat systeem te ondermijnen. Als niemand ging stemmen zouden we er snel vanaf zijn.
Daphna schreef:Daarbij komen mijn standpunten in geen enkel partij programma, zover ik weet, voor... Afschaffen van defensie, bio-industrie afschaffen, fairtrade producten stimuleren door belasting daarop te verlagen, geen ontwikkelingshulp meer (wel noodhulp), meer sociale huurwoningen, legaliseren van drugs (als in bij de apotheek op recept te verkrijgen), gratis openbaar vervoer voor iedereen, flink investeren in de kennis economie, hypotheekrente aftrek weg, geen partij die dit aandurft... daar maak je immers geen carrière mee.
, deze stemwijzer zegt echter dat pvv meer wat mijn mening overeenkomt dan groenlinks :S