Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
RandyOrton25 schreef:@lieveli als jij mijn stukje goed had gelezen had je geweten dat ik het boek niet gelezen heb.
maar dan nog snap ik gewoon niet dat een meisje van 12 met een vent van weet ik het hoe oud thuis komt of weg gaat zonder dat ouders dat merken dat gaat er bij mij gewoon niet in.
@themba heb je dat nooit aan iemand verteld dan dat ze je probeerde mee te nemen(voor te stellen)?
RandyOrton25 schreef:@lieveli als jij mijn stukje goed had gelezen had je geweten dat ik het boek niet gelezen heb.
maar dan nog snap ik gewoon niet dat een meisje van 12 met een vent van weet ik het hoe oud thuis komt of weg gaat zonder dat ouders dat merken dat gaat er bij mij gewoon niet in.
@themba heb je dat nooit aan iemand verteld dan dat ze je probeerde mee te nemen(voor te stellen)?
Uums schreef:Slachtoffers (of mensen die zich, om welke reden dan ook, in een slachtofferrol plaatsen) hebben natuurlijk hun eigen visie op hun leed en het anders weergeven dan betrokkenen het ervaren is niet iets dat op zichzelf staat (vergelijk bijvoorbeeld Bezonken Rood van Jeroen Brouwers).
Fiffill schreef:Tsja, ik geloof best dat het waar is wat haar is overkomen, maar ik geloof ook zo dat de boel is aangedikt. Misschien onbewust, misschien bewust. Maar neem een boek zoals Bezonken Rood van Jeroen Brouwers, da's volgens hem ook een waargebeurd verhaal terwijl anderen (die in hetzelfde Jappenkamp waar het boek zich afspeelt gezeten hebben) iets heeel anders hebben meegemaakt.
Uums schreef:Uums schreef:Slachtoffers (of mensen die zich, om welke reden dan ook, in een slachtofferrol plaatsen) hebben natuurlijk hun eigen visie op hun leed en het anders weergeven dan betrokkenen het ervaren is niet iets dat op zichzelf staat (vergelijk bijvoorbeeld Bezonken Rood van Jeroen Brouwers).Fiffill schreef:Tsja, ik geloof best dat het waar is wat haar is overkomen, maar ik geloof ook zo dat de boel is aangedikt. Misschien onbewust, misschien bewust. Maar neem een boek zoals Bezonken Rood van Jeroen Brouwers, da's volgens hem ook een waargebeurd verhaal terwijl anderen (die in hetzelfde Jappenkamp waar het boek zich afspeelt gezeten hebben) iets heeel anders hebben meegemaakt.
Joh
SadyLady schreef:Ik heb het boek hier ook liggen, vind het echt een spannend/goed boek.
Ik snap alleen niet helemaal waar die ophef over is.. een boek is vaak zat niet (helemaal) waargebeurd of aangedikt (kijk naar Komt een vrouw bij de dokter).
Fiffill schreef:Great minds think alike, ik heb jouw post helemaal niet gelezen. Sorry.
Huh en waar staat ie dan in het topic? Edit: al gevonden, je valt kennelijk niet zo op.
Uums schreef:Fiffill schreef:Great minds think alike, ik heb jouw post helemaal niet gelezen. Sorry.
Huh en waar staat ie dan in het topic? Edit: al gevonden, je valt kennelijk niet zo op.
Hé thanks, lekker onopvallend dusGelukkig heb ik die great mind nog
![]()
Vond het wel toevallig dat jij daar ook meteen aan dacht.
Carl Friedman heeft alles uit een dikke duim gezogen (), dat is dan weer net een ander register, maar dat geval ging ook even door m`n gedachten.
Uums schreef:Nee joh, wat maakt dat uit
Carl Friedman heeft Twee Koffers vol en Tralievader geschreven. Dat laatste boek is geschreven vanuit het perspectief van een joods meisje, dat kortgezegd in een gezin opgroeit dat te lijden heeft onder het kampverleden van de vader.
Friedman heeft altijd volgehouden dat dit een autobiografisch relaas was en heeft die rol goed gespeeld (toen de auteur Durlacher stierf heeft ze aan zijn sterfbed nog jiddische gebeden gepreveld).
Haar broer verklaarde later dat Carl en hij uit een Rooms gezin komen en dat ze alles heeft verzonnen.