Anoniem solliciteren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem solliciteren: positief?

JA, mensen die vaak worden afgewezen (bv door geslacht, afkomst, leeftijd, handicap) hebben hierdoor meer kans om uitgenodigd te worden op een eerste gesprek waardoor de werkgever een eerlijk beeld krijgt over de sollicitant en zijn/haar kwaliteiten.
63 (33%)
NEE, de werkgever kiest uiteindelijk toch wel wie hij/zij zelf wil dus zal het toch niets uitmaken.
125 (66%)

Totaal aantal stemmen: 188

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:58

CtjeLief schreef:
Scholen en ervaringen staan er gewoon in.. leeftijd dan weer niet.. maar bepaalt leeftijd of iemand binnen een team past? Dat wordt wel vaak als argument gebruikt, zelf denk ik dat het afhangt van persoonlijkheid, en ik denk dat leeftijd daar niet perse invloed op heeft..

ALs ik een team van tien mensen rond de twintig heb zal ik er geen vijftiger tussen ztten nee. En man of vrouw is ook belangrijk. Ik zie dan ook geen enkel voordeel in anoniem solliciteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:59

jameyskatje schreef:
klopt. ken bv ook meiden die zijn ontslagen vanaf het moment dat ze een hoofddoek gingen dragen (voorheen niet, altijd zonder problemen gewerkt, functioneerde goed, ook was de overgang naar een hoofddoek niet extreem te noemen (niet ineens in een zwart gewaad))

de reden van ontslag:

'je past niet meer in het team'

tja hoe kan je dat hard maken??

Je past niet meer in het team zegt toch alles ? Doordat zo'n persoon een hoofddoek gaat dragen past ze niet meer in het team, ook al doet ze haar werk goed. Kan ik me iets bij voorstellen bij een bedrijf met een eigenaar /collega's met een andere levensvisie. Mensen gaan toch anders naar je kijken helaas. Maar ontslaan mogen ze alleen maar met een heel gegronde reden en niet om een hoofddoek. Kan wel dat daarom je contract niet verlengd wordt of je komt bij uitzendbureau's niet meer aan de bak.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-05-10 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:00

Het beste argument is vanaf de kant van de werkgever:

Zoals Faye ook al zei: je wilt weten wie er op gesprek komt.
Weten of hij of zij in het team past. Een sollicitatiebrief met alles erin, daar kun je meestal wel uithalen of hij of zij in het team past.

Nadeel: als jij op gesprek mag komen, en dan ga ik er vanuit dat er objectief naar de persoon wordt gekeken, en je past niet in het team, dat je na een gesprek van 5 minuten weer buiten staat. Een nog grotere teleurstelling, die je waarschijnlijk bespaart was gebleven als je niet anoniem gesolliciteerd had.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 21:02

Dus omdat iemand een andere levensvisie moet de laan maar uit gestuurd worden? Vind je dat niet een beetje te makkelijk? Doordat iemand een hoofddoek gaat dragen, wil niet zeggen dat iemand ineens anders gaat functioneren en anders qua persoonlijkheid gaat zijn., dus persoonlijk vind ik dat een nonsens argument (van die werkgever he!)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 21:04

Citaat:
Een sollicitatiebrief met alles erin, daar kun je meestal wel uithalen of hij of zij in het team past.

Hoe kun je dat zien? Je kunt toch geen persoonlijkheid 'lezen'? En functioneer je alleen maar binnen een team als je overeenkomsten hebt met de andere collega's? Volgens mij kunnen ook verschillen JUIST een team versterken, omdat je een bredere visie krijgt, meer perspectieven en meer creativeit..

Vraag ik me echt af: hoe kun je uit een sollicitatiebrief bepalen of iemand binnen een team past? (in mijn ogen kun je dat zelfs na een sollicitatiegesprek nog niet bepalen)
Laatst bijgewerkt door CtjeLief op 09-05-10 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Re: Anoniem solliciteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:05

mee eens,maar te grote verschillen kunnen ook irritaties opleveren,is mijn ervaring

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 21:06

Ja overeenkomsten kunnen dat ook, als persoonlijkheden botsen.. dus hoe bepaal je of iemand in je team past? Volgens mij kom je daar in de praktijk pas achter en niet na een sollicitatiebrief..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:09

ja natuurlijk kan dat allemaal............ik zei het alleen maar.......

maar als je werkgever bent en je hebt bepaalde ervaringen met jouw team over wat wel en niet goed samenwerkt,dan probeer je daar ook naar te handelen denk ik

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:10

CtjeLief schreef:
Ja overeenkomsten kunnen dat ook, als persoonlijkheden botsen.. dus hoe bepaal je of iemand in je team past? Volgens mij kom je daar in de praktijk pas achter en niet na een sollicitatiebrief..

Als nog; liever ze mij voor gesprek afwijzen dan na gesprek. Dan kan ik tenminste gewoon veder zoeken die me dan wel wilt acepteren.
Anoniem of niet afstrepen doen ze dan achteraf en dan ben je ook voor niks gekomen eigelijk.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:11

Nee je kunt geen persoonlijkheid lezen, maar naar een aantal jaren ervaring kun je wel aardig tussen de regels lezen en weet je meestal wel wat voor soort persoon het is (denk aan verlegen etc.)of iemand anders moet de brief geschreven hebben voor die persoon. Je weet ook wat je sterke en minder sterke kant van jouw team zijn, heb je er een beetje druk persoon bij nodig of juist niet.

Dus gelijk je antwoord op de 2e vraag; nee je fuctioneert niet alleen maar als je overeenkomsten hebt met de andere collega's.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 21:22

Citaat:
Nee je kunt geen persoonlijkheid lezen, maar naar een aantal jaren ervaring kun je wel aardig tussen de regels lezen en weet je meestal wel wat voor soort persoon het is

En hier ben ik het dan niet mee eens.. Je weet pas wat voor persoon het is als je iemand ontmoet en leert kennen, en niet door een brief. Uit een brief afleiden hoe iemand is, is in mijn ogen onmogelijk.
Je kunt hooguit een idee daarover hebben, maar dmv een brief is dat naar mijn mening te schaars.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:25

Afleiden hoe iemand is of wat voor soort persoon het is zijn 2 hele verschillende dingen.

edit: Voor het 1e bestaat zoiets als proeftjd.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 21:27

ja klopt.. in je post had je het over 'weet je meestal wel wat voor soort persoon het is'.. vandaar mijn reactie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:27

Als een werkgever geen allochtoon of iemand van 50 in dienst wil nemen dan doet deze dat ook niet nadat een anonieme kandidaat op gesprek komt en allochtoon of vijftig blijkt te zijn. Het is alleen maar zonde van een ieders tijd.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 21:29

Qua persoonlijkheid en hoe een persoon is: naar mijn mening weet je dat pas na ontmoeting.. maar veel mensen krijgen die kans dus niet eens.. omdat er in veel gevallen dus werkgevers naar bijv. leeftijd, afkomst, geslacht kijken, en daarop denken te kunnen baseren dat ze niet in het team passen, omdat ze bij voorbaat dus al denken in te kunnen vullen wat voor persoon het is.. En dit is de reden waarom het anoniem solliciteren de wereld in is geroepen..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:31

ctjelief:
faye schreef:
Als een werkgever geen allochtoon of iemand van 50 in dienst wil nemen dan doet deze dat ook niet nadat een anonieme kandidaat op gesprek komt en allochtoon of vijftig blijkt te zijn. Het is alleen maar zonde van een ieders tijd.

en daar zou ik dus bang voor zijn,dat dit gebeurd.

tuurlijk zullen er mensen zijn die door anoniem solliciteren misschien wel een kans krijgen,maar een werkgever die al bij voorbaat heeft besloten bepaalde mensen niet aan te nemen,zal dit denk ik nu ook niet gaan doen

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 21:31

Citaat:
Als een werkgever geen allochtoon of iemand van 50 in dienst wil nemen dan doet deze dat ook niet nadat een anonieme kandidaat op gesprek komt en allochtoon of vijftig blijkt te zijn.

Ja dit is denk ik een heel gegronde weerstand.. Wat je zegt zal voor een deel kloppen, maar aan de andere kant zou een werkgever misschien ook juist van mening kunnen veranderen, omdat er toch een face to face moment is.. Waardoor een werkgever een veel eerlijker (en misschien ook positiever) beeld zou kunnen krijgen..

Het is een mogelijkheid.. lijkt me

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:34

faye schreef:

Maar dat is dus niet wat men heeft ervaren. Zodra dat gesprek er eenmaal is blijkt er een veel grotere kans te zijn dat je WEL op je persoonlijkheid beoordeeld wordt en niet meer op vooroordelen.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:35

Laten wij het dan eens over geslacht hebben.

Als ik in mijn team bv een man erbij wil hebben omdat er bijvoorbeeld een man is weggegaan en ik heb 6 vrouwen en 2 mannen in de bediening lopen. Komen er na anoniem solliciteren veel vrouwen en die wil ik op dat moment niet erbij. Moet ik dan tijdens het gesprek zeggen, sorry jij bent een vrouw ik ben op zoek naar een man, of omgekeerd, let wel dit is een voorbeeld.

Het is toch veel eerlijker om ze dan gelijk te laten afvallen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:36

nicole3939 schreef:
Het is toch veel eerlijker om ze dan gelijk te laten afvallen?

Eerlijk is ook maar relatief. Is het zo'n raar concept om mensen eerst op werkkwaliteit, dan op persoonlijkheid en misschien daarna pas op geslacht / leeftijd / andere eigenschappen te selecteren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:39

En teamverband is een moeilijk iets en ervaring leert welk soort persoon er wel of niet tussen zal passen. Nogmaals, ik , als werkgever zal een anonieme sollicitatie terzijde leggen. Ik heb namelijk meer te doen en ik maak mijn eerste selectie opbasis van de brief. Waar ik bepaalde gegevens in verwacht.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:40

Ja en nee, de werkverhoudingen moeten wel blijven kloppen, als ik al veel vrouwen in dienst heb en minder mannen dan is mijn keus op dat moment duidelijk.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 21:40

Wettelijk gezien MAG je iemand niet eens op geslacht afwijzen.. maar goed, dat is heel moeilijk aan te pakken helaas..

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:41

Dat is ook betrekkelijk Ctjelief. Als jij kunt aantonen dat er meer vrouwen als mannen lopen, mag je voor de minderheid in jouw bedrijf kiezen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:42

werving van personeel kost veel tijd, en tijd is geld...... om de tijd in te korten die met het werven gemoeid is maken we een eerste selectie door de brieven goed door te nemen. Een hoop schuif je ala minute al aan de kant, anderen ga je even over nadenken, en sommige wil je gelijk al uitnodigen.

Het is nodeloos vertragend om solliciteren anoniem te gaan doen.