DE Nederlandse cultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bestaat DE nederlandse cultuur? leg uit...

ja
87 (66%)
nee
43 (33%)

Totaal aantal stemmen: 130

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:01

jameyskatje schreef:
wat ik ook vind. nederlanders leven niet met de dag, vaak met de toekomst.

Hmm dat vind ik juist niet. Heel veel problemen (klimaat, energie etc.) wordt mijns inziens juist doorgeschoven naar onze kinderen en kleinkinderen.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:05

Ik heb ooit een inburgeringstest gemaakt samen met mijn klas voor het vak maatschappijleer. Puur om eens te kijken wat voor vragen immigranten krijgen. Nou geloof me, dat zijn vragen waarop je het antwoord niet kent. Mijn score was een 4,3 en ik was geen uitzondering. Van de zes klassen die deze test hadden gemaakt, was er maar één voldoende en dat was een 5,5 ;(

Vragen die hierin voorkwamen waren erg verschillend, maar allemaal over dé cultuur. Een vraag was bijvoorbeeld, wat vind je in een Nederlandse voortuin..
Aan de hand van het resultaat concludeer ik dat er geen échte nederlandse cultuur bestaat. Maar waarom zouden we daar naar willen streven? Iedereen is uniek, alleen kennen we vaak dezelfde gewoonten.

RoodZonnetje

Re: DE Nederlandse cultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:06

Ik had ook een enorme onvoldoende ja op die test :P

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:08

jameyskatje heeft zelf eerder verwezen naar dit topic ómdat ze het over cultuur vond gaan.
Hoofddoekjes in Nederland gaat daar imo ook over. Zeker omdat er nu wordt gedacht aan het verbieden daarrvan in de ambtelijke functies. Dan krijg je ook weer een ander beeld in Nederland.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:09

Ik heb getemd.

Wat me ook opvalt is dat (niet alle Nederlanders) autochtone Nederlanders minder gastvrij zijn dan bijvoorbeeld allochtone Nederlanders. Bij autochtone Nederlanders is het naar mijn ervaring toch meer not done om zomaar binnen te vallen en bijv. mee te eten, want dat moet eigenlijk gepland worden. Ik heb ook vrij veel allochtone vrienden, en als je daar komt binnenvallen is dat alleen maar geweldig, je kan aan tafel aanschuiven, genoeg eten, als je niet mee eet zien ze dat bijna als belediging.

Nederlanders zijn dus naar mijn mening wat meer van de planning. En wat minder gastvrij/spontaan. Mijn ervaring

En edit: ik betrap mezelf er ook op dat ik het niet zo fijn vind als iemand onverwachts aan mn deur staat haha, heb het liever gepland, zodat ik genoeg in huis heb, huis aan de kant is etc.
Laatst bijgewerkt door CtjeLief op 03-05-10 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:10

Mja maar die specifieke vraag gaat niet meer over cultuur vind ik. Heb er geen zin in dat ook dit topic een welles-niettes topic wordt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:11

noekje schreef:
Aan de hand van het resultaat concludeer ik dat er geen échte nederlandse cultuur bestaat. Maar waarom zouden we daar naar willen streven? Iedereen is uniek, alleen kennen we vaak dezelfde gewoonten.

Nederlandse cultuur is belangrijk voor de vakantiegangers. Is een belangrijke inkomenspost voor veel ondernemers.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:12

Onze cultuur is een echt Katholiek-Christelijke cultuur.
Dat zijn we al eeuwen. Ook ons politiek gedachtengoed is dat. Is niet voor niks dat de CDA al sinds mensenheugenis regeert.
Dat komt puur omdat er zoveel christelijken zijn die daar op stemmen. Ik ben ook voorstander om die cultuur streng te bewaken, en te zorgen dat er geen invloeden van buitenaf komen om deze te verstoren of zelfs te vervangen.
Laatst bijgewerkt door Springert op 03-05-10 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:15

Maar het Christendom heeft de wortels niet in Nederland. Dus ooit was Nederland niet-Christelijk. Was dat toen dan ook al zo'n groot probleem, dat het Christendom "hip" werd?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:16

Heino schreef:
Maar het Christendom heeft de wortels niet in Nederland. Dus ooit was Nederland niet-Christelijk. Was dat toen dan ook al zo'n groot probleem, dat het Christendom "hip" werd?

Ooit waren we onderdrukt door Spanje, ook dat willen we toch niet meer?
Als je maar ver genoeg in de geschiedenis terug gaat kun je ieder land en cultuur onderuit halen.
Feit is dat we dat al eeuwen wel zijn, en daar hebben we mee te maken.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:17

superwoman schreef:
noekje schreef:

Nederlandse cultuur is belangrijk voor de vakantiegangers. Is een belangrijke inkomenspost voor veel ondernemers.

Dat is zeker waar, maar in de ogen van vakantiegangers/buitenlanders zullen wij denk ik altijd één cultuur vormen. Het land van de weed, de bloembollen en de klompen. Maar zeg nou zelf, val jij onder dit stereotype?

Springert schreef:
Dat zijn we al eeuwen. Ook onze politiek gedachtengoed is dat. Is niet voor niks dat de CDA al sinds mensenheugenis regeert.
Dat komt puur omdat er zoveel christelijken zijn die daar op stemmen. Ik ben ook voorstander om die cultuur streng te bewaken, en te zorgen dat er geen invloeden van buitenaf komen om deze te verstoren of zelfs te vervangen.

De cultuur verandert constant, waaronder ook de politieke ideeën (Neem wilders als voorbeeld)
Maar dan ben ik wel heel benieuwd hoe jij deze cultuur wil waarborgen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:18

Springert schreef:
Als je maar ver genoeg in de geschiedenis terug gaat kun je ieder land en cultuur onderuit halen.

Maar hiermee geef je toch aan dat cultuur veranderlijk is? Waarom dan zo vastklampen aan een bepaalde cultuur? Waarom de natuur tegenwerken?

Poosje81

Moderatoropmerking:
Wanneer een ander topic (tijdelijk) gesloten is, is het niet de bedoeling om nog openstaande vraagstukken door te zetten naar een ander topic. Zodoende zijn deze berichten hierover verwijderd. Graag weer ontopic aub

Anoeska

Springert schreef:
Dat zijn we al eeuwen. Ook onze politiek gedachtengoed is dat. Is niet voor niks dat de CDA al sinds mensenheugenis regeert.

Onzin! Nederland is al lang aan het ontkerkelijken en heeft al lang niet meer een echt Christelijke cultuur.

Wikipedia schreef:
Nederland, sinds het midden van de Middeleeuwen een christelijk land, is tegenwoordig een van de meest ontkerkelijkte landen in Europa. Waar traditioneel de katholieken en de protestanten de hoofdstromingen waren, zijn deze sterk afgenomen. Sinds 1989 is de onkerkelijkheid zelfs de hoofdstroming en bedroeg het aantal volwassen zonder religie in 2008 42 procent. Van de kerkelijken bestaat de helft uit katholieken (29 procent), terwijl 9 procent hervormd is, 6 procent aangeeft tot de Protestantse Kerk in Nederland te behoren en 4 procent gereformeerd is. Zo'n 4 procent is moslim, terwijl het boeddhisme wordt aangehangen door 1 procent. Het hindoeïsme heeft een iets kleiner aandeel, terwijl het Jodendom door nog geen half procent wordt beleden. Sneller dan de ontkerkelijking neemt de kerksheid af, vooral onder katholieken en moslims.[11]

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:23

noekje schreef:
superwoman schreef:

Dat is zeker waar, maar in de ogen van vakantiegangers/buitenlanders zullen wij denk ik altijd één cultuur vormen. Het land van de weed, de bloembollen en de klompen. Maar zeg nou zelf, val jij onder dit stereotype?

Springert schreef:

De cultuur verandert constant, waaronder ook de politieke ideeën (Neem wilders als voorbeeld)
Maar dan ben ik wel heel benieuwd hoe jij deze cultuur wil waarborgen.

Die kan alleen gewaarborgd worden als de meerderheid dat wil.
Een eenling doet daar niks aan.
Je kunt allerlei regels invoeren en maatregelen treffen die het voor een groot deel regelen.
De afgelopen eeuwen is die cultuur toch ook weinig veranderd?
We zijn al eeuwen een volk van Christenen en Katholieken, dus al het volk dat wil zullen we dat nog eeuwen blijven ook.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:27

Springert schreef:
We zijn al eeuwen een volk van Christenen en Katholieken, dus al het volk dat wil zullen we dat nog eeuwen blijven ook.

En als het volk dat niet wil?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:29

Heino schreef:
Springert schreef:

Maar hiermee geef je toch aan dat cultuur veranderlijk is? Waarom dan zo vastklampen aan een bepaalde cultuur? Waarom de natuur tegenwerken?

Cuktuur is veranderlijk omdat de mensen veranderen. Vastklampen heeft dus nut. Als er maar genoeg zich aan een cultuur vastklampen, zal deze niet veranderen. Hooguit enkele details, maar de grote lijnen zullen blijven.
pas als de meerderheid deze los laat zal er een cultuuromslag plaatsvinden.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:31

De cultuur is enorm veranderd. - Sorry helaas moet ik nu echt gaan grr, ik kom hier vanavond op terug! -

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:31

vastklampen klinkt in geen enkel opzicht positief. Culturen veranderen door de tijd heen, hier kiest de mens zelf ook voor, anders zou het niet gebeuren.. Is een natuurlijke ontwikkeling.. je kunt ook niet voorkomen dat mensen veranderen.. zou een rare situatie worden dan
Laatst bijgewerkt door CtjeLief op 03-05-10 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:32

Heino schreef:
Springert schreef:

En als het volk dat niet wil?

Dat zei ik al. De meerderheid bepaalt welke kant het op gaat.
In Nederland zal dat voorlopig ook zo blijven.
Veruit het grootste deel van de inwoners is nog steeds Christelijk of Katholiek.
Zodra zij het gevoel krijgen dat er aan die cuktuur getornd wordt, zullen ze zich daartegen gaan verzetten.
Dat zal de waarborg voor onze cultuur zijn, denk ik.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:33

CtjeLief schreef:
vastklampen klinkt in geen enkel opzicht positief. Culturen veranderen door de tijd heen, hier kiest de mens zelf ook voor, anders zou het niet gebeuren.. Is een natuurlijke ontwikkeling.. je kunt ook niet voorkomen dat mensen veranderen.. zou een rare situatie worden dan

Tja, dat is inderdaad maar hoe je er tegenaan kijkt. Voor de een is dat positief, voor de ander negatief.
Maar ik zie niet in wat er in onze cultuur zo veel veranderd is de laatste eeuwen.
Details wel, maar de grote lijnen zijn nog steeds hetzelfde.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:35

Springert schreef:
Veruit het grootste deel van de inwoners is nog steeds Christelijk of Katholiek.
Zodra zij het gevoel krijgen dat er aan die cuktuur getornd wordt, zullen ze zich daartegen gaan verzetten.

Maar waarom is het belangrijk dat er een bepaalde cultuur blijft bestaan? Nederland verandert, qua bevolkingssamenstelling maar ook qua interesses (minder gelovigen, meer rijkdom etc.) dus waarom zou de cultuur dat niet mogen?

Denk sowieso dat een cultuur nooit in ene klap omgegooid zal worden, dat gaat geleidelijk. Zoals we nu de Turkse tulpen hebben, die zijn ook langzamerhand onderdeel van de Nederlandse cultuur geworden.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:44

Heino schreef:
Springert schreef:

Maar waarom is het belangrijk dat er een bepaalde cultuur blijft bestaan? Nederland verandert, qua bevolkingssamenstelling maar ook qua interesses (minder gelovigen, meer rijkdom etc.) dus waarom zou de cultuur dat niet mogen?

Denk sowieso dat een cultuur nooit in ene klap omgegooid zal worden, dat gaat geleidelijk. Zoals we nu de Turkse tulpen hebben, die zijn ook langzamerhand onderdeel van de Nederlandse cultuur geworden.

Voor de een is het wel belangrijk, die zal dan ook van alles proberen om die cultuur te behouden.
Voor de ander maakt het niets uit, en die zal dan juist niets doen om deze te bewaken.
Uiteindelijk zal het de meerderheid zijn die de koers bepaalt.
Ben ik met je eens....cultuuromslag is een langdurig proces.
Gelukkig maar, want dat geeft de bewakers veel tijd om te lobbyen en in te grijpen indien nodig.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:45

Maar nogmaals de vraag, wat is er erg aan dat een cultuur langzamerhand verandert en zich aanpast aan de behoefte van de mensen? Wat maakt het voor jou persoonlijk belangrijk dat de huidige cultuur blijft zoals hij is? Van de Turkse tulpen heb je toch ook geen last?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:02

Heino schreef:
Maar nogmaals de vraag, wat is er erg aan dat een cultuur langzamerhand verandert en zich aanpast aan de behoefte van de mensen? Wat maakt het voor jou persoonlijk belangrijk dat de huidige cultuur blijft zoals hij is? Van de Turkse tulpen heb je toch ook geen last?

Omdat ik dat wil.
Waarom is het voor jou belangrijk dat ie verandert?