jameyskatje schreef:wat ik ook vind. nederlanders leven niet met de dag, vaak met de toekomst.
Hmm dat vind ik juist niet. Heel veel problemen (klimaat, energie etc.) wordt mijns inziens juist doorgeschoven naar onze kinderen en kleinkinderen.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
noekje schreef:Aan de hand van het resultaat concludeer ik dat er geen échte nederlandse cultuur bestaat. Maar waarom zouden we daar naar willen streven? Iedereen is uniek, alleen kennen we vaak dezelfde gewoonten.
Heino schreef:Maar het Christendom heeft de wortels niet in Nederland. Dus ooit was Nederland niet-Christelijk. Was dat toen dan ook al zo'n groot probleem, dat het Christendom "hip" werd?
superwoman schreef:noekje schreef:Aan de hand van het resultaat concludeer ik dat er geen échte nederlandse cultuur bestaat. Maar waarom zouden we daar naar willen streven? Iedereen is uniek, alleen kennen we vaak dezelfde gewoonten.
Nederlandse cultuur is belangrijk voor de vakantiegangers. Is een belangrijke inkomenspost voor veel ondernemers.
Springert schreef:Onze cultuur is een echt Katholiek-Christelijke cultuur.
Dat zijn we al eeuwen. Ook onze politiek gedachtengoed is dat. Is niet voor niks dat de CDA al sinds mensenheugenis regeert.
Dat komt puur omdat er zoveel christelijken zijn die daar op stemmen. Ik ben ook voorstander om die cultuur streng te bewaken, en te zorgen dat er geen invloeden van buitenaf komen om deze te verstoren of zelfs te vervangen.
Springert schreef:Als je maar ver genoeg in de geschiedenis terug gaat kun je ieder land en cultuur onderuit halen.
Feit is dat we dat al eeuwen wel zijn, en daar hebben we mee te maken.
Springert schreef:Onze cultuur is een echt Katholiek-Christelijke cultuur.
Dat zijn we al eeuwen. Ook onze politiek gedachtengoed is dat. Is niet voor niks dat de CDA al sinds mensenheugenis regeert.
Dat komt puur omdat er zoveel christelijken zijn die daar op stemmen. Ik ben ook voorstander om die cultuur streng te bewaken, en te zorgen dat er geen invloeden van buitenaf komen om deze te verstoren of zelfs te vervangen.
Wikipedia schreef:Nederland, sinds het midden van de Middeleeuwen een christelijk land, is tegenwoordig een van de meest ontkerkelijkte landen in Europa. Waar traditioneel de katholieken en de protestanten de hoofdstromingen waren, zijn deze sterk afgenomen. Sinds 1989 is de onkerkelijkheid zelfs de hoofdstroming en bedroeg het aantal volwassen zonder religie in 2008 42 procent. Van de kerkelijken bestaat de helft uit katholieken (29 procent), terwijl 9 procent hervormd is, 6 procent aangeeft tot de Protestantse Kerk in Nederland te behoren en 4 procent gereformeerd is. Zo'n 4 procent is moslim, terwijl het boeddhisme wordt aangehangen door 1 procent. Het hindoeïsme heeft een iets kleiner aandeel, terwijl het Jodendom door nog geen half procent wordt beleden. Sneller dan de ontkerkelijking neemt de kerksheid af, vooral onder katholieken en moslims.[11]
noekje schreef:superwoman schreef:
Nederlandse cultuur is belangrijk voor de vakantiegangers. Is een belangrijke inkomenspost voor veel ondernemers.
Dat is zeker waar, maar in de ogen van vakantiegangers/buitenlanders zullen wij denk ik altijd één cultuur vormen. Het land van de weed, de bloembollen en de klompen. Maar zeg nou zelf, val jij onder dit stereotype?Springert schreef:Onze cultuur is een echt Katholiek-Christelijke cultuur.
De cultuur verandert constant, waaronder ook de politieke ideeën (Neem wilders als voorbeeld)
Maar dan ben ik wel heel benieuwd hoe jij deze cultuur wil waarborgen.
Heino schreef:Springert schreef:Als je maar ver genoeg in de geschiedenis terug gaat kun je ieder land en cultuur onderuit halen.
Feit is dat we dat al eeuwen wel zijn, en daar hebben we mee te maken.
Maar hiermee geef je toch aan dat cultuur veranderlijk is? Waarom dan zo vastklampen aan een bepaalde cultuur? Waarom de natuur tegenwerken?
Heino schreef:Springert schreef:We zijn al eeuwen een volk van Christenen en Katholieken, dus al het volk dat wil zullen we dat nog eeuwen blijven ook.
En als het volk dat niet wil?
CtjeLief schreef:vastklampen klinkt in geen enkel opzicht positief. Culturen veranderen door de tijd heen, hier kiest de mens zelf ook voor, anders zou het niet gebeuren.. Is een natuurlijke ontwikkeling.. je kunt ook niet voorkomen dat mensen veranderen.. zou een rare situatie worden dan
Springert schreef:Dat zei ik al. De meerderheid bepaalt welke kant het op gaat.
In Nederland zal dat voorlopig ook zo blijven.
Veruit het grootste deel van de inwoners is nog steeds Christelijk of Katholiek.
Zodra zij het gevoel krijgen dat er aan die cuktuur getornd wordt, zullen ze zich daartegen gaan verzetten.
Dat zal de waarborg voor onze cultuur zijn, denk ik.
Heino schreef:Springert schreef:Dat zei ik al. De meerderheid bepaalt welke kant het op gaat.
In Nederland zal dat voorlopig ook zo blijven.
Veruit het grootste deel van de inwoners is nog steeds Christelijk of Katholiek.
Zodra zij het gevoel krijgen dat er aan die cuktuur getornd wordt, zullen ze zich daartegen gaan verzetten.
Dat zal de waarborg voor onze cultuur zijn, denk ik.
Maar waarom is het belangrijk dat er een bepaalde cultuur blijft bestaan? Nederland verandert, qua bevolkingssamenstelling maar ook qua interesses (minder gelovigen, meer rijkdom etc.) dus waarom zou de cultuur dat niet mogen?
Denk sowieso dat een cultuur nooit in ene klap omgegooid zal worden, dat gaat geleidelijk. Zoals we nu de Turkse tulpen hebben, die zijn ook langzamerhand onderdeel van de Nederlandse cultuur geworden.
Heino schreef:Maar nogmaals de vraag, wat is er erg aan dat een cultuur langzamerhand verandert en zich aanpast aan de behoefte van de mensen? Wat maakt het voor jou persoonlijk belangrijk dat de huidige cultuur blijft zoals hij is? Van de Turkse tulpen heb je toch ook geen last?