Bokt "speelt" politiek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:32

sporter schreef:
Dan doe je toch iets verkeerd.

Hoezo? Ik werk voor een stichting die kinderboerderijen beheert. (Ik leer kinderen dat melk niet uit de winkel komt). Dat betaald nu eenmaal niet veel.
De rest maak ik vol met lesgeven. Maar daar wil de belastingdienst dan weer het grootste deel van.

Ik doe het niet verkeerd. ik leef niet voor me geld. Ik doe dit omdat ik het leuk vind. Maar vraag me wel af waarom 3/4 van de mensen begint te jammeren en te huilen als ze geen kamer kunnen veroorloven of niet elke maand 4x naar de kroeg kunnen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:41

Veulen84 schreef:
Tja of je geeft ze meer geld en ze leven er lekker van en studeren vervolgens toch niet af.

Wat is daar het probleem mee? Die mensen betalen dat gewoon terug, ook al volgens de huidige regels.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:02

Ik zeg nog steeds: afschaffen die studiefinanciering, afschaffen van het collegegeld en direct het één met het ander verrekenen. Uitwonende studenten krijgen een toelage, er kunnen meer goedkope studentenflats worden geregeld (oude kantoorpanden) met toezicht en soos voor goedkope gezamelijke maaltijden, etc. Thuiswonende studenten krijgen een gratis OV kaart.

Wil je luxer wonen? Lekker op stap? recht op vakantie? Prima: dan werk je naast je studie een paar uurtjes bij.

En inderdaad, de goeden lijden onder de slechten. Dat is óveral zo. De samenleving is op die manier ontwikkeld.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 21:21

Veulen84 schreef:
Maar vraag me wel af waarom 3/4 van de mensen begint te jammeren en te huilen als ze geen kamer kunnen veroorloven of niet elke maand 4x naar de kroeg kunnen.

Misschien omdat op jezelf wonen een in mijn ogen essentieel onderdeel van opgroeien is? Verantwoordelijkheid leren etc. Plus, niet iedere ouder heeft er zin in dat de kinderen op hun 21e nog steeds thuiswonen. Naar de kroeg ga ik niet, en tóch heb ik het krap. En zie mijn berekening, zo veel tijd heb je niet om te werken zonder dat je studie er onder lijdt. Los of het überhaupt makkelijk mogelijk is naast je studie te werken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:31

Chubby schreef:
Ik zeg nog steeds: afschaffen die studiefinanciering, afschaffen van het collegegeld en direct het één met het ander verrekenen. Uitwonende studenten krijgen een toelage, er kunnen meer goedkope studentenflats worden geregeld (oude kantoorpanden) met toezicht en soos voor goedkope gezamelijke maaltijden, etc. Thuiswonende studenten krijgen een gratis OV kaart.

Wil je luxer wonen? Lekker op stap? recht op vakantie? Prima: dan werk je naast je studie een paar uurtjes bij.

En inderdaad, de goeden lijden onder de slechten. Dat is óveral zo. De samenleving is op die manier ontwikkeld.

Hier ben ik het niet mee eens. Als je stufie afschaft, dan wordt studeren straks alleen mogelijk voor de rijken en zullen kinderen van ouders met een laag inkomen niet dezelfde mogelijkheden krijgen.
Onderwijs moet net als de zorg voor iedereen in dezelfde mate beschikbaar zijn, ongeacht je inkomen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:45

[quote="Heino"
Misschien omdat op jezelf wonen een in mijn ogen essentieel onderdeel van opgroeien is? Verantwoordelijkheid leren etc. Plus, niet iedere ouder heeft er zin in dat de kinderen op hun 21e nog steeds thuiswonen. Naar de kroeg ga ik niet, en tóch heb ik het krap. En zie mijn berekening, zo veel tijd heb je niet om te werken zonder dat je studie er onder lijdt. Los of het überhaupt makkelijk mogelijk is naast je studie te werken.[/quote]

Verantwoordelijkheid leren heb ik thuis ook wel. Daar voor hoef je niet buiten te wonen.
En in alle gevallen is er een wil en een weg. Punt is dat studeren lang duurt, er veel studenten zijn, dit veel van het maatschappelijk budget opeet. Dan zie ik liever meer geld om te zorgen dat we straks niet allemaal voor een bezoek aan een huisarts moeten betalen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 22:47

Veulen84 schreef:
Verantwoordelijkheid leren heb ik thuis ook wel. Daar voor hoef je niet buiten te wonen.
En in alle gevallen is er een wil en een weg. Punt is dat studeren lang duurt, er veel studenten zijn, dit veel van het maatschappelijk budget opeet. Dan zie ik liever meer geld om te zorgen dat we straks niet allemaal voor een bezoek aan een huisarts moeten betalen.

Ik denk niet dat je volledige verantwoordelijkheid leert wanneer je dag en nacht op je ouders terug kan vallen (bij wijze van)
Maar als je te veel in het studentengeld gaat snijden heb je straks geen arts meer waar je naar toe kunt...

Veulen84

Re: Bokt "speelt" politiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:53

Ik geloof ook niet bepaald dat ik na 25 jaar nog dag en nacht om me ouders kan terug vallen. Sterker nog, dat gebeurd niet. Maar in geval van nood kan ik en mijn uitwonende broer het zelfde doen. Hulp vragen...

Er zullen altijd mensen zijn die willen en zullen studeren. Maak je in plaats van stufi het collegegeld bv lager, zul je zelfs meer mensen trekken.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:38

Heino schreef:
Veulen84 schreef:
Maar vraag me wel af waarom 3/4 van de mensen begint te jammeren en te huilen als ze geen kamer kunnen veroorloven of niet elke maand 4x naar de kroeg kunnen.

Misschien omdat op jezelf wonen een in mijn ogen essentieel onderdeel van opgroeien is? Verantwoordelijkheid leren etc. Plus, niet iedere ouder heeft er zin in dat de kinderen op hun 21e nog steeds thuiswonen. Naar de kroeg ga ik niet, en tóch heb ik het krap. En zie mijn berekening, zo veel tijd heb je niet om te werken zonder dat je studie er onder lijdt. Los of het überhaupt makkelijk mogelijk is naast je studie te werken.

Of omdat je bijvoorbeeld in Groningen woont en een studie in Amsterdam volgt. Los van het geld is het op en neer reizen dan érg onhandig en - volgend punt - onnodig belastend voor het milieu. Collegegeld omlaag schroeven kan je ook niet zomaar doen. Die universiteiten moeten hun docenten toch ergens van betalen, en de onderwijsvoorzieningen: er is al een tekort aan docenten, verlaging van de lonen zal daar niet aan meehelpen.

En nogmaals: de studiefinanciering is al een prestatiebeurs. Er wél ''lekker van leven'' en niet afstuderen kan dus al niet, dan moet je elke cent gewoon terugbetalen. ;)

Zoals Heino al voorrekent, geldt voor de meeste studies een studiebelasting van rond de 40 uur per week. Natuurlijk studeert de ene student meer dan de andere, maar dit houdt in dat een studie ongeveer een volledige baan inhoudt qua werkbelasting. De huidige studiefinanciering is al te weinig om van te leven; het overgrote deel van de studenten moet hiernaast al werken, zeker de studenten met ouders die niet de kosten voor een volledige studie kunnen ophoesten. De studiefinanciering afschaffen zal voor heel veel studenten het einde van hun studie betekenen, wanneer er niets voor in de plaats komt.

Het is gewoonweg niet waar dat een student - of zijn/haar ouders - op dit moment niets bijdragen aan de studie. Ja, het collegegeld kan betaald worden van je studiefinanciering, maar wonen, studiematerialen kopen en eten kun je daar écht niet volledig van doen. Het idee van de studiefinanciering is dat iedereen een deel bijdraagt: de overheid, de ouders en de student zelf. Voor velen is het deel dat ouders bij moeten dragen al een zware last, zeker voor gezinnen met meerdere kinderen.

Natuurlijk is het ook lastig voor mensen die niet studeren maar die werken voor het minimumloon, natuurlijk is het ook voor hen heel lastig dat de huurwachtlijsten zo lang zijn. Maar is dat een reden om studeren maar gewoon onmogelijk te maken? Is dat een reden om te zeggen dat ouders en studenten zelf niets bijdragen? Studenten betalen een deel van hun studie wel degelijk zelf. Alles wat ze er extra bijlenen, betalen ze al terug. Als ze niet afstuderen of te langzaam studeren, moeten ze zelfs álles terugbetalen. Dan gaat het mij wat ver om te zeggen dat studenten en hun ouders zelf maar zo min mogelijk bijdragen.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:49

Kijk, en daarom mag wat mij betreft de kinderbijslag eruit en gratis studeren erin. Wel met een stok achter de deur graag, want anders krijgen we weer eindeloze studenten. :D
Ik heb vanaf de geboorte van onze dochter het grootste deel van de kinderbijslag gespaard en dat heeft een aardige pot opgeleverd.
Niet iedereen zal hetzelfde bedrag kunnen sparen, maar alle kleine beetjes helpen en nu kan ik tenminste wel mijn paard blijven betalen, terwijl zij op het mbo zit. En na het mbo is er ook genoeg voor het hbo, moet ze alleen wel thuis blijven wonen.
Heel veel mensen in mijn kennissenkring hebben gespaard voor de opleiding van hun kinderen, niks mis mee.