hypootheekaftrek ja of nee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

problemen bij hypotheekaftrek

ja
89 (78%)
nee
22 (19%)
weetniet
2 (1%)

Totaal aantal stemmen: 113

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 16:28

denz schreef:
En trouwens...de banken doen tegenwoordig al best moeilijk dus wij hebben echt niet meer gekregen dan wat we kunnen betalen.

Ja, maar je maximale leencapaciteit wordt door de banken berekend zonder je fiscale voordeel. Dus wat je maximaal hebt gekregen, zou je volgens de normen moeten kunnen betalen zonder dat voordeel. Daarnaast wordt er al jaren gesproken over het beperken van de aftrek, of zelfs eindigen van dat voordeel, dus heeft iedereen het in zijn achterhoofd kunnen houden, ipv zijn kop in het zand te steken en achteraf te gaan klagen.

Het is wel zo dat je tot zo'n 2,3 jaar geleden nog veel meer kon lenen dan nu, en ja, dan is je woonlast wel erg hoog. Kan me in die gevallen voorstellen dat het fiscale voordeel wel handig is voor de extra's, het onderhoud en onverwachte dingen. Dan nog zal het ook zeker zo zijn dat een 2e auto mooi gereden kan worden door het fiscale voordeel, een (extra) vakantie, misschien een paard, enzovoort.

Dan denken mensen wel dat ze niet zonder het voordeel kunnen, maar blijkt dat ze wel een extraatje hebben voor een iets luxer leven.

Ook is het zo dat omstandigheden van mensen in de loop der jaren kan zijn gewijzigd, zoals gezinssamenstelling enzo, waarbij er een inkomen minder is. Ja, die groep mensen zal ook het voordeel duidelijk gaan voelen in hun portomonnee.

En zoals ik en iemand hierboven al schreven; huiseigenaren betalen ook weer mee aan de fiscus, en dat zou dan ook gecompenseerd mogen worden. WOZ-waardes van de woningen blijken nu al vaker boven de marktprijs te liggen, waardoor mensen toch onnodig OZB teveel betalen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 16:35

devine schreef:
_sparta_ schreef:
Als de hypotheekaftrek geheel stopt, moet ook de huursubside volledig stoppen. Beide zitten in een te duur huis.
En ja ik voorzie bij veel problemen dan.

Helemaal mee eens!

Alleen sommige mensen kunnen dan alleen nog onder de brug wonen dus...
Zo goedkoop is huren sowieso niet meer, zelfs niet in de goedkoopste huurwoningen.

Een aantal jaar geleden werden er in de toendertijd bloeiende ecenomie veel te hoge leningen verstrekt, vaak op basis van hypotheken met aandelen e.d. Die mensen hebben het nu erg moeilijk. Als ze de hypotheek renteaftrek af schaffen, gaan er zoveel mensen op hun b*k, dat de hlee ecenomie om zeep wordt geholpen; de huizenmarkt stort dan volledig in.
Zou dus een hele HELE domme zet zijn op dit moment...

Gelukkig kunnen wij dan wel blijven wonen, wij hebben niet zo'n duur huis, maar er zal wel bezuinigd moeten worden, maar dat geldt denk ik voor heel erg veel mensen.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 16:41

Waarom zouden de mensen met een hypotheken waar aandelen mee gemoeid zijn, het moeilijker hebben vwb de rente-aftrek, dan mensen met bv een spaarhypotheek? Fiscaal voordeel is hetzelfde hoor.

Maar ik ben het zeker met je eens dat het geen positieve zet voor de woningmarkt zal zijn. Het wordt minder aantrekkelijk om te kopen. Je hebt met huren tenslotte het onderhoud niet enzovoort.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 16:47

Omdat een aantal mensen al een hogere premie moet betalen dan ze eigenlijk verwacht hadden, omdat de aandelen het niet zo goed doen als dat de bank ze hadden voorgespiegeld toen ze er aan zijn begonnen (wel wat naiif vind ik trouwens, maar goed). Als ze dan die renteaftrek er ook nog afhalen, dan is het voor veel mensen helemaal niet meer te doen.

Toevallig hebben we het er op mijn werk net over gehad, een collega moest op gesprek naar de bank om reden van dat aandelenhypotheek verhaal... Hij moet nu 200 euro p.m. meer betalen (zegt hij en ik zie geen reden waarom hij erover zou liegen).

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 16:54

Als je het over het betalen van premie hebt, heb je het over een levensverzekering. In die gevallen zijn de woekerpolissen eruit gevist en heeft iedere verzekeringnemer bericht gekregen over een compensatieregeling. Die premies zijn juist niet zo hoog t.o.v. reguliere polissen. Betaal je inleg op een beleggersrekening die aan de hypotheek gekoppeld zit, kun je als de donder je hypotheek omzetten. Iets wat ook al op initiatief van een enkele maatschappij gebeurt op dit moment. Is er wel geld verloren gegaan, maar betaal je geen omzetkosten. En voor je totale inleg is verdampt, kun je dit ook beter doen en je geld in iets gegarandeerds stoppen, zoals bv banksparen.
Alleen blijft het afwachten hoe en wanneer ze precies dat fiscale voordeel willen gaan aanpakken. Er wordt gesproken om het t.z.t. alleen voor nieuw af te sluiten hypotheken af te schaffen, maar ook over het feit dat het beperkt gaat worden voor alleen hypotheken waarop daadwerkelijk afgelost wordt; de ouderwetse annuiteiten en lineaire hypotheken.

Berdien

Re: hypootheekaftrek ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:34

Het is een beetje een wisselwerking. Ik ben het er mee eens dat je niet boven je 'stand' moet kopen, maar als een hypotheekverstrekker je verzekert dat het allemaal wel goed komt ivm die hypotheekaftrek.. Je moet toch op íemand afgaan, hypotheken zijn nou eenmaal niet de meest eenvoudige financiële producten.

Ik werk voor een bank, afdeling hypotheken. En als je hoort hoeveel mensen níet weten wat een hypotheek inhoudt qua kosten en dergelijke.. :n Je hoeft jezelf niet meteen om te scholen tot hypotheekadviseur, maar je inlezen is wel het minste wat je kan doen. Anders wordt je wel heel erg afhankelijk van de goedheid van de hypotheekverstrekker.

Ik woon in een noordelijke provincie, en hier heb je veel leuke starterswoning onder de twee ton. Laatst nog een normale ééngezinswoning gezien voor iets boven een ton.
Maar ja.. dat moet je maar net willen, wonen in de stad Groningen :D Ik wil dat wél, dus ik als ik na mijn studie een beetje een baan heb ga ik vol vertrouwen de huizenmarkt op, op zoek naar een huis wat ik hoe dan ook kan blijven betalen, HRA of niet.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:02

Ook wij hebben jaaaaren geleden gekozen niet voor huren te gaan, maar voor kopen.
We wonen nu in ons 4e koophuis en zijn gegroeid van een 2-kamer appartement naar een hoekdijkhuisje.
Aan een x huis zit een x prijskaartje.
Als iemand de te betalen brutokosten met moeite kan betalen zonder gebruik te maken van een HRA, dan heeft diegene echt een standje te hoog gekocht.
Hetzelfde geldt voor mensen die huren met huursubsidie.
Als beide regelingen weg zouden vallen, want gelijke monniken, gelijke kappen ;) , wie kan dan zijn/haar huis nog betalen?
Wat gebeurt er dan met de hele huizenmarkt, zowel voor huur als koop?
Dan zullen de selfstorage gebouwen, campings en de hutjes op de heide een booming bussiness worden. :D

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 23:36

Als het op een verstandige manier gebeurt, dan zullen we heel weinig van het verdwijnen van de hypotheekrenteaftrek merken. Alleen moet je er dan niet in één keer rigoreus mee stoppen, maar het over een langere periode van 25 of dertig jaar uitsmeren. Op die manier heeft het geen invloed op het te besteden inkomen van mensen die nu een hypotheek hebben en heb je nauwelijks invloed op de huizenprijzen. Je moet het alleen niet op de zweedse manier doen, want dan ga je het echt wel in de economie merken, omdat mensen dan minder te besteden hebben en opeens een deel van hun opgebouwde vermogen, via de waarde van hun huis, kwijt zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 09:35

Berdien schreef:
Het is een beetje een wisselwerking. Ik ben het er mee eens dat je niet boven je 'stand' moet kopen, maar als een hypotheekverstrekker je verzekert dat het allemaal wel goed komt ivm die hypotheekaftrek.. Je moet toch op íemand afgaan, hypotheken zijn nou eenmaal niet de meest eenvoudige financiële producten.

En als die hypotheekverstrekker zegt dat je het kanaal in moet springen, doe je dat dan ook? Sorry maar dat vind ik kul.
Als je zelf niet eens kan bedenken dat het niet snugger is te gaan kopen maar afhankelijk te zijn van de teruggave, dan kun je beter even blijven huren ben ik bang...
Ik kan daar geen medelijden mee hebben. Ik had ook een veel hogere hypotheek kunnen krijgen, maar dan zou ik ook afhankelijk worden van die teruggave. Daar begin ik dus echt niet aan. Mijn nachtrust gaat toch echt boven status en prestige.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 10:01

Vlekje, waarom moet voortaan bij de reclame spotje op tv er bij komen te staan, geld lenen kost geld. Ook daar zul je zeggen, hoe stom kun je zijn om daar mee in te problemen te komen, iedereen weer toch dat je veel meer moet terug betalen. Maar die slogan is er niet bij gekomen omdat er sporadisch iemand in de problemen is gekomen.
En dan is een hypotheek aan gaan nog veel ingewikkeldere materie. En de verkopers van de hypotheken soms echte top verkopers. Die zouden in een bakkerij een stront nog verkopen voor een bosschebol

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 10:15

Natuurlijk zou het niet verstandig zijn om om aan de hypotheekaftrek te rommelen. Moet je eens zien wat voor gezeur dat op zou gaan leveren. Ik vind ook dat ze dat niet kunnen maken bij de mensen die nu een koopwoning hebben...
Doe dat dan geleidelijk aan.

Natuurlijk gaan heel veel gezinnen er op achteruit en niet alleen gezinnen hoor... Mensen zullen echt samen voor de volle 100 procent fulltime moeten werken. Dat kan bijna niet anders maargoed de huizenprijs stort dan ook in elkaar...

Ja, wat schiet je ermee op...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 10:54

Vlekje, jij weet dat, ik weet dat, maar er zijn ook een hoop mensen die dat níet (willen) weten. Waarom staan er inderdaad anders bij elke reclame waarschuwingen? Waarom zitten er anders zo heel veel mensen in de schuldsanering, en doet het BKR goede zaken?

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 11:01

Heel veel mensen hadden op een zeker moment geld nodig. Voor een auto, een caravan of wat dan ook. Ze konden het geld krijgen en tekenden. Pas met het terugbetalen komen ze er dan achter dat het wel een dure toestand gaat worden. Ja, en hierdoor zijn mensen in de problemen gekomen. Mes snijdt aan twee kanten. Maar goed, AFM heeft hierom ingegrepen en regels opgesteld waaraan tussenpersonen en geldverstrekkers moeten voldoen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 11:47

Het maakt niet uit of je afhankelijk bent van de HRA of niet. Als je jaar in, jaar uit altijd een flink bedrag naast je inkomen krijgt, dan ga je daar naar leven. Al is het maar door het als spaargeld weg te zetten, zodat je van de rest van je inkomen niet hoeft te sparen. Op het moment dat de HRA wegvalt, dan merken de mensen dat in hun portemonnee en merken we dat dus ook in de economie. Daarom moet je zoiets ook geleidelijk doen. Tenzij je liever ziet dat de economie flink gaat crashen.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 11:51

Ben ik wel met je eens. Als het eigen woningbezit niet gestimuleerd wordt, zal de vraag naar huurwoningen toenemen, met als gevolg lange wachtlijsten voor de huurwoningen en een tekort aan die huurwoningen. Woningen worden moeilijker verkocht en de prijzen zullen dalen. Probleem dat we begin jaren 80 ook hadden.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:09

Het plan (als het doorgaat) sterkt zich uit over tientalle jaren, eerst de wsoningen met een hypotheek vanaf € 500000,-, daarna de woningen met een hypotheek van 350000,- en uiteindelijk zullen alle koopwoningen de 'dupe' zijn.

Vind het een slechte ontwikkeling, de huizenmarkt ligt al een tijdje min of meer op zn gat en met dit vooruitzicht wordt het alleen maar beroerder.
Potencieele kopers worden huiverig voor het afnemen van een hypotheek of kiezen voor een woning die zij zonder aftrek van de hypotheekrente kunnen betalen, met als gevolg dat de duurdere woningen never nooit verkocht worden.

Juist in deze tijd moet de politiek deze gedachtengang ruimschoots voor zich uit schuiven en niet de boel overstuur helpen..........

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:46

Ik heb Ja aangeklikt, al zullen wij het waarschijnlijk wel blijven redden :)
Maar ik voorzie wel grote problemen en inderdaad is dit een van de stimulaties om zelf te kopen..

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:05

Ik heb een klein jaartje geleden een huis gekocht samen met mijn vriend. We hebben geen enorm huis en geen tophypotheek. De hypotheekrenteaftrek zorgt ervoor dat wij daarnaast nog leuk kunnen leven. Wij krijgen zo'n 200 euro per maand terug van de belasting. Zodra dat voor onze hypotheekcategorie zou worden afgeschaft, moet het paard of de auto eruit.

Ik heb begrip voor de bezuinigingen, maar Nederland moet wel leefbaar blijven. Ik vind dat het alleen voor de hogere inkomens moet gelden. Wanneer jij een huis kunt kopen van boven de 500.000, kun je ook wel zelf opdraaien voor de hypotheekrente. Je beschikt dan al over een enorme luxe en de 'terugval' is een stuk minder groot. Economisch gezien lijkt het me op dit moment erg onverstandig, een starterswoning wordt onbetaalbaar.

En wat hier ook al wordt gezegd, eigenlijk moet dit pas gelden voor hypotheken die vanaf nu worden afgesloten. Het voelt wel een beetje alsof je flink genept wordt. Met dit soort abrupte en ingrijpende acties kan niemand meer zijn financiële zaken op orde houden... Je moet toch ergens vanuit kunnen gaan!

En tot slot ;) Laat ze lekker bezuinigen op defensie, overheidsgebouwen en de belastingdienst zelf. Als je kijkt wat voor een kapitaal aan gebouwen daar allemaal staat...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:12

KiWiKo schreef:
wat denken mensen nou wat er gebeurd als die hypotheek aftrek afgeschaft word......

Ik weet het wel..... huizen gaan massal de verkoop in, dalen bizar in prijs...........

en de druk op huurhuizen word gigantisch......... als die nu al niet gigantisch is.........

IK persoonlijk ga er geld mee verdienenen.......... want ik koop alle huizen wel op.......

Precies... en de staat gaat failliet, want al die mensen die met 2 ton schuld zitten, moeten de schuldsanering in. En wie draait daarvoor op? Juistem...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:16

shirleyp schreef:
Ik heb begrip voor de bezuinigingen, maar Nederland moet wel leefbaar blijven. Ik vind dat het alleen voor de hogere inkomens moet gelden. Wanneer jij een huis kunt kopen van boven de 500.000, kun je ook wel zelf opdraaien voor de hypotheekrente. Je beschikt dan al over een enorme luxe en de 'terugval' is een stuk minder groot. Economisch gezien lijkt het me op dit moment erg onverstandig, een starterswoning wordt onbetaalbaar.

Hangt helemaal van de situatie af...
Iemand met een huis met een waarde van €500.000,- heeft niet perse een hypotheek van €500.000,-
Als je in "de goede tijd" een huis hebt gekocht, dan heb je daar in sommige gevallen wel 2 of zelf 3 ton op verdiend....
Dan hoef je nog maar €200.000,- bij te lenen om in een huis van €500.000,- te wonen. Je overwaarde moet je namelijk gebruiken in je nieuwe huis.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:37

hypotheek van 500.00E kost alleen al aan rente! (zeg 5%) al 25.000E per jaar (= +/- 2100 per maand, ZONDER aflossing).

Daar krijg je nu 1000E belasting op terug, denk dat veel (ook) hogere inkomens dat niet zomaar kunnen b etalen.