Misbruik in katholiek kerk afgedaan als '[***] van de duivel'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:34

En dit soort belachelijke uitreden zijn precies waarom ik vind dat ze geen greintje geloofwaardigheid hebben. En ze maken het iedere keer erger voor zichzelf. Wat een stelletje muggenzifters echt waar. :n

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:53

Blue_Eyes schreef:
Angelita, dat jij de paus er zijdelings van durft te beschuldigen om mee te doen, dat vind ik persoonlijk wel lef hebben... Niet zozeer om de paus, maar zo lang als er geen enkel bewijs of zelfs maar een aanwijzing is tegen die man, is het volgens mij eigenlijk ongepast om zo'n aantijging te doen.

Ik beschuldig hem helemaal nergens van, snap niet waar jij dat vandaan haalt? :)

Ik heb alleen zo mijn speculaties; komt niet eens in de buurt van een beschuldiging hoor. :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:29

Anoniem schreef:
Blue_Eyes schreef:
De katholieken geloven namelijk dat ieder mens op aarde last heeft van diezelfde duivel, jij, ik, de paus, kan niet schelen wie.

Wat ik dus niet geloof (als niet gelovige/katholieke etc). Ik met mijn gezonde verstand denk. En zo deze bovenstaande
conclusie trek/mening geef.
En dus kan je niet zeggen 'het werk van de duivel'.

Mooi kringetje ronddraaien wordt het zo. Zij geloven van wel, dus zij kunnen dat wel degelijk zeggen.

Ik probeer dus al de hele tijd uit te leggen dat de duivel de schuld geven, niet getzelfde is als ermee weg komen! De duivel kan de verklaring zijn, maar maakt een mens niet minder verantwoordelijk voor zijn eigen daden.

Waarom zou dit het einde zijn van de hele affaire? Een man die door het gros van het vaticaan niet eens serieus genomen wordt, zegt iets. Waarmee hij al niet eens wil zeggen dat hiermee de zaak afgedaan is.

@Angelica, het speculeren alleen vind ik al ongepast. Als ik zonder enige aanwijsbare reden zou zeggen dat het me niet zou verbazen als jij kinderen misbruikt, zou je dat ook niet waarderen.

Let wel: de hele affaire stuit mij ook tegen de borst en de manier waarop deze meneer reageert vind ik ook niet fijn. Maar ik denk wel dat ik begrijp wat hij bedoelt.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 21:02

de Katholieke Kerk heeft zelfs een eigen Gerechtshof, denk niet dat men zomaar weg komt met 'het was het werk van de Duivel'.

Er wordt ook niet gezegd dat de schuldigen onschuldig zijn.
Ze zijn schuldig en zullen gestraft worden!

Ze zullen gestraft worden op aarde door middel van een uitspraak van het Gerechtshof (niet die van de kerk zelf natuurlijk) en na de dood zullen ze nog een keer gestraft worden door een verblijf in de hel (volgens hun geloof).

Ze schrijven het toe aan 'het werk van de Duivel' echter is een persoon er zelf altijd nog bij om voor het kwade (de Duivel) te zwichten of 'sterk' te zijn en voor het goede te kiezen (God).

De Duivel is de verleiding om het 'slechte' te doen.

Tenminste dit is van wat Ik er van begrepen heb en probeer te begrijpen.

Blue_Eyes

Re: Misbruik in katholiek kerk afgedaan als 'werk van de duivel'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:39

Volgens mij klopt dat :j

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:56

Blue_Eyes schreef:
Anoniem schreef:

Wat ik dus niet geloof (als niet gelovige/katholieke etc). Ik met mijn gezonde verstand denk. En zo deze bovenstaande
conclusie trek/mening geef.
En dus kan je niet zeggen 'het werk van de duivel'.

Mooi kringetje ronddraaien wordt het zo. Zij geloven van wel, dus zij kunnen dat wel degelijk zeggen.

Ik probeer dus al de hele tijd uit te leggen dat de duivel de schuld geven, niet getzelfde is als ermee weg komen! De duivel kan de verklaring zijn, maar maakt een mens niet minder verantwoordelijk voor zijn eigen daden.

Waarom zou dit het einde zijn van de hele affaire? Een man die door het gros van het vaticaan niet eens serieus genomen wordt, zegt iets. Waarmee hij al niet eens wil zeggen dat hiermee de zaak afgedaan is.
.

hij is wel de hofexorcist...
ik weet wel hoe jij het bedoelt... en hoe het bedoelt wordt...
maar het zal niet de eerste en ook niet de laatste keer zijn dat de kerk zegt iets te doen en niets doet... dit is niet de eerste keer dat het naar buiten komt, en zal niet de laatste keer zijn.

De man die dit vertelde kan zonder persvoorlichter niets naar buiten brengen... het is geen eenmansactie van die exorcist om zoiets naar buiten te brengen, het vaticaan weet ervan en kan zo meningen peilen.

Laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:29

Ik ga even niet de hele discussie lezen.

Hebben jullie al besproken dat er een Apostolische Visitatie uitgevoerd wordt? en weten jullie wat dit in houdt?

Dit is namelijk een uitgebreid onderzoek vanuit de kerk.
Diezelfde paus die over schaamte en spijt spreekt, laat een grondig onderzoek uitvoeren.

Hiermee ontkent hij in elk geval niets, en gaat hij zelfs in op het vreselijke misbruik. Dus precies zoals Laetitia benoemt; Denk maar niet dat men er zomaar mee weg komt.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:50

Toch jammer dat er al een aantal daders dood zijn en 'de kerk' het eerder in de doofpot stopte. Vind het wel goed als ze er werk van maken, maar vraag me af met wat voor straffen je eigenlijk het leed wat ze de slachtoffers hebben aangedaan nog kan rechtvaardigen. De meeste daders zullen zoizo al met 1 been in het graf staan toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:23

Ze willen het in alle landen laten onderzoeken, een mooi initiatief. Maar het katholisime wordt ook kleiner, de kerken zitten niet meer vol en donaties zijn erg belangrijk voor die natie, die overigens een hele rijke altijd is geweest.

Gaan ze hierna de rol van het Vaticaan onder de loep nemen tijdens de 2e WO? Ook die doofpot is erg diep......

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:33

;) Ik moest wel lache toen ik het las...geloven ze zelf werkelijk dat het werk is van de duivel???

Hoop dat die gasten nu een keertje worden aangepakt!! Wat een flauwekul zeg haha werk van de duivel

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:01

Is het al 1 april dan?!

Jeetje dat je met zoiets naar buiten durft te komen na deze aantijgingen. Met geloof is niks mee maar wel het instituut "kerk" en er zullen vast ook gemeenschappen zijn waar alles fijn gaat maar the big picture is toch niet zo prettig. De bijbel en de kerk is niet puur meer, daar zijn zaken in veranderd ten gunste van mensen, vele jaren geleden maar ook nu worden dingen nog verkeerd geïnterpreteerd of gebruikt voor eigen gewin. Mensen wordt iets voorgeschoteld wat genoemd wordt in de bijbel en dat moeten zij dan geloven want de kerk zegt het. Onwerkelijk voor mij en voor veel kerkgangers maar zo werkt het tot op vandaag nog vaak wel.
Het celibataat is iets wat moet worden afgeschaft maar de kerk en predikanten, dominee's, pastoors enz. moeten niet verheerlijkt worden. Het zijn ook gewoon mensen die moeten boeten voor fouten. Er is een verkeerd beeld ontstaan van geloven door het instituut kerk.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 11:18

@russel: de rol van de kerk tijdens WOII?
Vertel! Ik heb daar nooit iets over gelezen of gehoord?

Commentaar van Kardinaal Simonis

Citaat:
HAARLEM - ''Wir haben es nicht gewusst. Het is een beladen term. Maar het is wel waar.'' Dat zegt kardinaal Ad Simonis dinsdag over het misbruik binnen katholieke instellingen in het actualiteitenprogramma Pauw & Witteman.

© ANPVolgens de kardinaal waren veel bisschoppen die in de jaren vijftig, zestig en zeventig aan het hoofd van de Nederlandse bisdommmen stonden, vaak niet op de hoogte van het misbruik binnen katholieke instellingen.

Zelf was Simonis in totaal 38 jaar lang bisschop in verschillende bisdommen.

Simonis zegt ''geweldig te zijn geschrokken'' van het aantal meldingen van misbruik. Ook benadrukt hij nogmaals dat hij zich ''ontdaan'' en ''beschaamd'' voelt. De rooms-katholieke instelling Hulp & Recht liet dinsdag weten 1100 meldingen te hebben binnengekregen.

''Een bisschop heeft geen directe zeggenschap over ordes en congregaties. Voor een bisschop blijft daarom veel verborgen.'' In zijn tijd als bisschop is het volgens Simonis ''wel een keer gebeurd'' dat een priester uit zijn priesterambt is gezet. ''Maar het is niet in de doofpot gestopt.'' Na een aanklacht van seksueel misbruik werd aan zowel slachtoffers als daders ''grote zorg besteed''.

Een direct verband tussen het misbruik en het celibaat is er niet, volgens Simonis. ''Wel kan het te maken hebben met een te slechte voorbereiding op het celibaat en een slechte selectie van kandidaten.'' Simonis stelt dat er ''in bepaalde congregaties een te enge sfeer hing. Die waren te weinig op de noden van te wereld gericht.''

De kardinaal noemt machtsmisbruik ''ook zeker een factor.''

Bron: www.nu.nl

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:35

laetitia schreef:

Kijk de film "Amen" maar eens...
Niet alle SS-ers zijn op eigen houtje in zuid-amerika terecht gekomen, sommigen hebben hulp gehad ;)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:42

Dat er kindermisbruik is in de katholieke kerk is spijtig, het is nu eenmaal een goede plek voor predatoren. Goedgelovige ouder en weinig controle.`Dat is voor mij de oorzaak en niet celibaat. Pedofielen zoeken nu eenmaal plaatsen uit waar ze makkelijk in contact komen.

Heel spijtig, maar dat doofpotgedoe kan ik zo kwaad om worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 09:53

Liezel1 schreef:
laetitia schreef:

Kijk de film "Amen" maar eens...
Niet alle SS-ers zijn op eigen houtje in zuid-amerika terecht gekomen, sommigen hebben hulp gehad ;)

Wat dacht je van al het geld dat ze hebben aangenomen in "ruil" voor een schuilplaats voor de joden, maar die niet echt een schuilplaats hebben gekregen.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:58

Nu we het toch over de oorlog hebben. 'Wir haben es nicht gewust' betekent naar mijn mijn persoonlijke mening zo veel als 'we hadden het heus kunnen weten, maar we verkozen er geen aandacht aan te geven'. Wat niet weet, wat niet deert.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:00

Lovely schreef:
Nu we het toch over de oorlog hebben. 'Wir haben es nicht gewust' betekent naar mijn mijn persoonlijke mening zo veel als 'we hadden het heus kunnen weten, maar we verkozen er geen aandacht aan te geven'. Wat niet weet, wat niet deert.

Denk dat dat ook de reden is dat het zo slecht gevallen is....

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:42

En dan durft de Paus tijdens de mis van Palmzondag nog te zeggen dat het al lang geleden is en dat iedereen een 2e kans verdiend!!
Dus met andere woorden: Pedofielen verdienen een 2e kans en worden gewoon weer op kinderen los gelaten!! Ongelovelijk dat deze man de Katholieke Kerk mag voorzitten/staan