Pubers langer op bed, later naar school

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Equimotion

Re: Pubers langer op bed, later naar school

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:31

Ik kan me van mijn middelbare schooltijd herinneren dat ik altijd moe was, en ben wel eens in slaap gevallen tijdens een wiskundeles.

Maar misschien had dat er meer mee te maken dat ik bijna anderhalf uur moest reizen naar school, en ook nogal fanatiek aan het sporten was :=

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:32

En als je nou eens niet kan slapen savonds en tot half 1 of later wakker ligt ;)
en je heb zoon beetje alles al geprobeerd en de dokter weet geen raad, en jij zit heel moe op school en kan je niet concentreren , nou dat uurtje extra zou mooi van pas komen ;)

Mikk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:32

Ik ben ook altijd moe, maar ik had aan het begin van het jaar een rooster en moest elke dag om 9 uur of kwart voor 10 beginnen. Toen was ik ook moe. Ik ga elke dag 10 uur naar bed ;-)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:33

Het is wel zo dat er problemen ontstaan omdat er bij pubers een hormoon voor de slaap veel later aangemaakt wordt dan bij volwassenen, dit door de hormonale schommelingen. En dan heb je idd puber(waaronder ikzelf :+ ) die erg moe zijn. Maar je kunt dit oplossen door een duidelijk ritme te hebben, je lichaam gaat dan slapen, ook zonder de hormonen. En dat is natuurlijk een probleem, pubers willen laat opblijven, gaan weg enz.
Zelfdiscipline is iets wat al een groot deel zou oplossen, maar daar kan enkel de puber zelf iets aan doen.
Dat pieken is idd wel zo, maar je hersenen hebben elk uur ook zo'n 20min dat ze uitrusten waarbij je dus nauwelijks oplet, en er zijn nog zo'n dingen, dan zou je echt een heleboel aan het school systeem moeten veranderen.
Zou het trouwens helemaal niet leuk vinden om elke dag pas om 5u naar huis te gaan, en 1 dag om 6u, je mist dan nog zonlicht enz.
Als iemand dit al had geschreven, sorry, heb er over gekeken
Laatst bijgewerkt door Aria_zz op 18-03-10 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:33

Nou ik zou er anders geen probleem mee hebben als het een uurtje later begint, als ik het eerste uur vrij heb merk ik dat echt wel... Ik kan om tien uur ook nog niet slapen.. Komt heeel zelden voor :P

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:36

Zou IK heel er g fijn vinden, ga zelf namelijk absoluut niet laat naar bed (9:45) en ben vooral in de winter altijd erg moe als ik om 6:30 moet opstaan.

vooral omdat het dan nog zo donker is.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:39

Ik ging altijd liever vroeg naar school en dan ook weer vroeg thuis.
Ik had/heb vooral in de winter last van moeheid. Maar ach, als je straks klaar bent met school en je gaat werken moet je waarschijnlijk ook gewoon vroeg op.
Je kan er maar vast aan gewend zijn.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:45

Ik zou het onderzoek van de studie dan toch wel eens willen zien in een groep die elke dag om 10 uur naar bed gaat en een groep die maar wat doet, geen ritme heeft en maar naar bed gaat als het uitkomt (zoals vele hier)
En dan eens kijken naar de resultaten.

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:48

Ik begin liever fris en fruitig.
Als ik laat uitslaap doe ik de hele dag niks meer.

Liever vroeg beginnen en vroeg uit. :j

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:59

corinne1981 schreef:
Ik ging altijd liever vroeg naar school en dan ook weer vroeg thuis.
Ik had/heb vooral in de winter last van moeheid. Maar ach, als je straks klaar bent met school en je gaat werken moet je waarschijnlijk ook gewoon vroeg op.
Je kan er maar vast aan gewend zijn.

Vind ik ook, ik heb liever ook nog wat aan mijn dag. :j

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:01

Ik ga meestal rond 10 uur naar bed en heb ook nog vaak de eerste 2 uur vrij (half 11 beginnen) en dan ben ik nog moe. Maar ik ben liever eerder uit dan dat ik tot 4/5 uur op school moet zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:05

Ik ben juist wakkerder als ik vroeg naar school toe moet. Op sommige ochtenden moet ik rond 10 uur beginnen, dan ben ik echt moe als ik op school aan kom..
En ik ben ook liever vroeg thuis. :)

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:08

Ik hou het liever zo. Anders zit je dus standaard ook een uur langer op school.. En de pauze word dat verschroven en dan loopt alles zo raar ;).

Ik vind het best zo, ben ik een keer moe dan maar wat eerder m'n bed in :).

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:09

Ik heb wel vaker soortgelijke onderzoeken gelezen. Die waren wel wat beter onderbouwd dan deze. Dan was de oorzaak er van dat pubers al wel een volwassen ritme krijgen en daardoor hun tijd om in slaap te kunnen vallen ineens een uur verschuift, maar ze hebben nog wel meer slaap nodig en daardoor hebben ze vaak slaaptekort. Dat onderzoek vond ik persoonlijk niet zo overtuigend.

Maar ik heb ook wel eens gelezen dat de school om 9 uur laten beginnen beter overeen komt met de gemiddelde ritmes. Experimenten lieten dan ook betere prestaties van scholieren zien. Iedereen heeft namelijk een bepaald ritme. Een avondmens kan niet zo makkelijk 'een uurtje eerder naar bed', omdat je dan gewoon de slaap niet vat. Het bioritme van pubers verschuift door de ontwikkelingen in de hersenen en daardoor is het voor het merendeel prettiger om om 9 uur te beginnen ( dus circa 8 uur opstaan).

Ik vind het zelf ook moeilijk om voor half elf te slapen. Alleen als ik mezelf overdag helemaal uitput lukt 10 uur. Ongeacht hoe laat ik op sta. Ik vind het ook geen onzin om school een uur later te laten beginnen als dit tot betere prestaties kan leiden, want een 'uurtje eerder naar bed' dat werkt gewoon niet voor iedereen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:09

elke dag 10uur je bed uit? Kanonnen!

Ik elke dag half 7, vind ik een gewone tijd :) Je moet niet meer dan 8uur slapen, daar kan je ook moe van worden.

Dus als je 10uur je bed uit komt, ga je dan elke avond om 2uur slapen??

En pubers die klagen dat ze moe zijn, moeten niet zo zeuren :D Leven begint pas ná je school.. 1 dag in mijn schoenen en je bent blij als je wekkertje weer om 8uur gaat voor school! :)

Als je gewoon om half 11 kan slapen dan kan je 8uur slapen als je er om half 7 uit moet voor school,prima toch?

eekhoorn33

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:12

En gelukkig bepaalt ieder voor zich of ze blij zijn met hun leven Nessah :D

Ik ben ook totaal geen ochtend mens, hoe vroeg of laat ik ook naar bed ga, als ik vroeg op moet ben ik nog altijd moe!
Heeft dus niks te maken met een dag in jou schoenen te staan..

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:13

Oooh een uur later naar school :D dat zou fijn zijn, ook al hoef ik tegenwoordig maar 2 keer per week om 8 uur te beginnen :P
Ik ging 'vroeger' elke dag rond 11 uur naar bed, dat ging toen wel, helaas ben ik nu altijd supermoe. Dus ga nu rond 10 uur naar bed, soms zelfs al rond 9 uur... Meestal daartussenin. Dan ben ik nog steeds moe als ik op sta en de hele dag, ik zit moe op het paard en ik ga weer vroeg naar bed. Ik word er gek van -_- En soms kan ik niet slapen, dus zie ik 12 uur nog voorbijkomen terwijl ik rond 10 uur al in bed lig :')

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:13

Niet dat ik het hier mee eens ben, maar het is níet verzonnen dat pubers een ander slaapritme hebben dan volwassenen. Door een andere combinatie van hormonen komen ze 's avonds slecht in slaap en hebben ze eigenlijk 's ochtends langer slaap nodig. Dat trekt bij naarmate je volwassener wordt.

Dat is met verschillende onderzoeken aangetoond. Ik zeg niet dat ik graag zou willen dat school anderhalf uur later begint, want dat betekent ook anderhalf uur later uit zijn, maar het is niet ''leuk verzonnen''. :+

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:14

Tallie1979 schreef:
MoonChloe schreef:
Middelbare scholen beginnen tegenwoordig ook wel heel erg vroeg vind ik. Ik hoor regelmatig de tijden 8 uur of 8.15 uur.
Dus dat betekent voor velen tussen 6 en 7 uur opstaan.

Was 16 jaar geleden ook al zo.. Mijn school begon om 8.10 :)

Hier het zelfde. :) Alleen maakte ik er half 9 van. :')

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:14

ik ben zelf een puber, moet om 9 uur naar bed, veel eerder dan kinderen uit mijn klas, en moet rond half 8 weg. En daar word je inderdaad wel moe van als je om 10 over 8 moet beginnen hoor....

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:19

ik moet altijd om half 9 opschool zijn, en ben eigenlijk nooit voor kwart over 3 vrij. dus als ik elke dag om half 10 zou beginnen, zou ik altijd veel later thuis zijn, aangezien ik 1 uur moet fietsen. dus het lijkt mij echt vreselijk als dat ingaat!
Gewoon optijd naar bed, en optijd je bed weer uit :)
in het weekend kun je gewoon lekker uitslapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:27

Eigenlijk snap ik dit probleem niet zo. In mijn tijd begon de school ook om 8.15 en stond ik om 6.45 al op de bushalte te vernikkelen (meestal). Om te zorgen dat ik op de mindere dagen geen verzuim op liep, had ik een mooi pact met de congierge :D. Zo regel je dat!

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:29

haha kunnen ze 's avonds nog later naar buiten gaan.:P

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:21

Ik ben zelf echt geen ochtendmens, en slaap ook heel moeilijk. Het komt vaak voor dat ik nog tot 1 uur voor me uit lig te staren terwijl ik rond 22:00/22:15 m'n bed in ga door de weeks. Van mij mag het wel een uur later beginnen, dat ik dan een uur later thuis ben, vind ik dan niet zo erg. Tijdens het 1e les uur ben ik namelijk zo slaperig als wat, en kan ik alleen maar een beetje dood voor me uit staren. :z

Eigenlijk is rond een uur of 10 naar bed gaan te vroeg voor mij, want dan ben ik écht nog niet moe. Ik word pas een beetje levendig na het avondeten, en kan gemakkelijk opblijven tot 2 uur en niet eens moe worden (dat gebeurt dus in het weekend, volgende dag rond 12 uur er uit :') )

Het kan ook zijn dat ik op de dag zelf te weinig doe, want toen ik laatst naar een concert ging (11 uur in de kou staan wachten :') ) was ik echt helemaal kapot toen ik half 1 thuis kwam. :P

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:23

Mij maakt het niets uit, ik ben 15 en vind het echt geen ramp om vroeg op te staan. Kijk, als ik om kwart over 8 moet beginnen mopper ik wel omdat ik er dan om kwart voor 7 uit ga. Maar hier kies ik zelf voor, ik zou best later op kunnen staan maar ik wil rustig kunnen ontbijten en aankleden. Bovendien ben ik liever een uur eerder uit dan een uur later naar school :) , heb je veel meer aan je dag. In het weekend sta ik wel iets later op maar 9 uur ben ik er echt wel uit hoor :j . Ik lig overigens ook vaak wakker, maar ik heb er verder geen last van.