wetenschap vs. geloof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:47

En God verveelde zich en besloot maar eens poppetjes te gaan maken? Niet aanvallend bedoeld maar wel benieuwd naar je visie HM.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 20:48

Citaat:
@ MLEENESS: ik geloof dat de mens god gemaakt heeft en niet andersom

dit denk ik ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:49

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-23 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:49

Libera schreef:
Jusi schreef:
Hoe heeft God de mens geschapen, daar denken wij te menselijk over (wat natuurlijk normaal is), maar God heeft daar niet per se hulpmiddelen voor nodig.
En wij weten toch wie die mensen zijn? Er is een heel dik boek over ze geschreven :j

Nou hij heeft er in ieder geval H2O, K, Na, Ca, Pi, en een hele zooi meer voor nodig gehad!

;)

En volgens mij zijn dat dan ingredienten en niet per se hulpmiddelen ;)

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:50

Hannah_Menno schreef:
God was er al. :D

die moet toch ook ergens van komen?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:50

Marian_ schreef:
Citaat:

dit denk ik ook.

Hoe verklaren jullie wonderen dan? :D

Fenrir

Re: wetenschap vs. geloof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:51

Als je God niet als een persoon zou zien maar als 'alles', het heelal zelf, dan kan je zelfs in de oerknaltheorie én de Bijbel tegelijk geloven. :P

Hananas

Hannah_Menno schreef:

welke wonderen bedoel je

Captain

Dorienn schreef:
Hannah_Menno schreef:

welke wonderen bedoel je

Gebedsgenezing etc.. Die heb ik allemaal gezien..

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 20:52

Citaat:

welke wonderen?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:52

Lauratje_88 schreef:
Hannah_Menno schreef:
God was er al. :D

die moet toch ook ergens van komen?

Dat kun je ook op de 'wetenschap' betrekken: Wat was er, voordat de big bang er was? En daarvoor? En waar kwam dat dan vandaan? Dus die vraag los je niet op door te vragen waar God vandaan komt. Want ja, al is dat je reden om niet in God te geloven - wat was er voor het universum?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:52

Het is ook bewezen dat als mensen sterk ergens in geloven, ze kunnen genezen. Ze hebben zieken ook wel eens nepmedicijnen gegeven en hen verteld dat het echte waren - en de zieken genazen.
Dus ook dat zou te verklaren zijn.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 20:53

Gebedsge
Citaat:

nezing etc.. Die heb ik allemaal gezien..

en hoeveel mensen bidden voor bijv. hun zieke man,vrouw,kinderen enz. en hebben daar uiteindelijk niets aan gehad. voor zover ik weet zijn dat er 'n hele hoop
(als je dit bedoeld iig :o )

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:53

Fiffill schreef:
Het is ook bewezen dat als mensen sterk ergens in geloven, ze kunnen genezen. Ze hebben zieken ook wel eens nepmedicijnen gegeven en hen verteld dat het echte waren - en de zieken genazen.

Maar waarom word de ene dan wel genezen en de andere niet? :P

Anoniem

Hannah_Menno schreef:
Marian_ schreef:

dit denk ik ook.

Héél veel van deze 'wonderen' zijn met wetenschap te verklaren. Wat vroeger als een wonder werd gezien, kan nu een scholier uitleggen met wetenschap. Er zijn 'wonderen' waar ik bij denk, dat is nou wel héle grote toeval, bijna te groot. Misschien kan de wetenschap het over 100 jaar uitleggen, misschien zijn het wel echt wonderen. Persoonlijk hoop ik op het laatste.

Libera

Hannah_Menno schreef:

Of, je hebt dingen gezien die je niet kunt verklaren, dus plak je er het label "God" op ;)

Anoniem

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-23 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:54

Jusi schreef:
Edit: even opgezocht, ik citeer hier enkele stukken uit de powerpoint

Chomsky: De belangrijkste taalwetenschapper van vandaag

Chomsky ontkent dat taal door natuurlijke selectie is ontstaan. Lang niet alle menselijke eigenschappen kunnen door natuurlijke selectie worden verklaard: als wij omhoog springen vallen we naar beneden: niet omdat we onze vleugels zijn kwijtgeraakt, maar door de zwaartekracht.

Door genetische aanpassingen kunnen deze gebieden zich hebben ontwikkeld tot taalgebieden. Hoe en wanneer deze aanpassingen hebben plaatsgevonden is onduidelijk. Archeologen proberen verbindingen te leggen met de vondsten van stenen gereedschappen, omdat deze op een complex denkend brein zouden kunnen duiden. Voorspellingen liggen echter tussen 7 miljoen en 200.000 jaar geleden.

Pinker is een andere bekende taalwetenschapper van tegenwoordig:
er is ooit één voorvader geweest die sprak, maar tegen wie? Pinker: mensen die niet konden spreken, konden taal misschien wel al begrijpen

Het strottenhoofdverhaal voegt weinig toe :+ Blijkbaar vond ik dat opvallend en heb ik het onthouden

Bij dit soort onderzoek houdt men met allerlei aanwijzingen rekening. Zo keek men bijvoorbeeld naar de ontwikkeling van het strottenhoofd, de larynx. In opgegraven skeletten is door Lieberman (1984) gekeken of hierin het strottenhoofd gepast zou hebben. Dat zou pas vanaf de Homo Sapiens het geval zijn

Die bovenste snap ik echt niet? Onze voorouders hebben nooit vleugels gehad dus dat is sowieso vreemd }:0 . Wat voor kromme metafoor is dat nu :o.

Veel wonderen zijn al lang niet meer te controleren bovendien heeft zo'n beetje ieder geloof een bootlading wonderen om zijn echtheid te bewijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:55

Jusi schreef:
Dorienn schreef:

Waar velen de fout maken is dat ze denken dat alles boem baf gebeurde.
Als ik me mijn cursus herinner, is de navelstreng ontstaan uit de dooierzak van een zygote. De primitieve navelstreng, die van miljoenen jaren terug, zal er helemaal niet hebben uitgezien als nu. Miljoenen jaren geleden waren de paarden (voorloper van..) kleiner, met als gevolg minder voedsel nodig dus kleinere navelstreng. De merries net bevallen zullen dus niet doodgebloed zijn. Bovendien speelde natuurlijke selectie een rol: De paarden werden zeer langzaam groter door het veranderen van omgeving en de merries die toch doodbloeden bij de geboorte van hun veulen, gaven hun genen nauwelijks door want ik denk niet dat dit veulen het zou overleefd hebben zonder moeder. Dit is natuurlijke selectie, struggle for life, en daardoor zijn paarden geworden wat ze nu zijn.
Dit is toch wat ik vermoed, maar ik kan natuurlijk fout zitten.

Ik geloof niet in het bestaan van God die de wereld gemaakt heeft. Ik vind het zelfs raar dat er mensen zijn die wel daarin geloven, dat god alles gemaakt heeft. In mijn omgeving ken ik echt niemand. Maargoed, heb dan weer wat bijgeleerd ;)

Huh? Maar als een paardje kleiner was, dan is het logisch dat de navelstreng kleiner is, dat er minder voedsel en bloed door wordt vervoerd. Maar de merrie zelf heeft ook minder bloed gehad en zal ze alsnog zijn doodgebloed, als het een minder is geweest moet het ander ook minder zijn geweest.

En het lijkt me logisch dat de paarden die doodgebloed zijn hun genen niet door kunnen geven, ze zijn immers dood. Maar als de eerste zoogdieren een navelstreng hadden waarbij het bloeden niet direct stopte, moeten de eerste zoogdieren allemaal doodgegaan zijn? Want het zal zich toch niet hebben kunnen ontwikkelen als er geen voortplanting mogelijk was?

Misschien zijn er wel duizend van deze 'eerste zoogdieren' geweest, en duizend maal zijn ze dood gebloed, totdat er eentje voorbij kwam die stolde en zo niet dood bloede.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:55

Hannah_Menno schreef:
Fiffill schreef:

Misschien geloven ze niet allemaal even sterk erin, of de een is zieker dan de ander. Zo kan je uiteindelijk bijna overal wel verklaringen voor vinden.
Al die verhalen uit de Bijbel ed. over zogenaamde gebedsgenezingen geloof ik ook drie keer niks van, ten eerste is dat boek waanzinnig oud (en dus deels achterhaald) en ten tweede zal een hoop flink aangedikt zijn.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:56

Hannah_Menno schreef:

Tjaa daar geloof ik niet in :) Bedoel je bv waardoor pater Damiaan heilig verklaard is? Dat leek me zo lek als een zeef toen ik erover las.

Voor de rest, zoveel mensen die naar Lourdes gaan en niet genezen worden. Waarom zou god dan net die ene wegdoen? Soms trekt bv kanker ook weg, om daarna na tijd terug te slaan.

idd Fiffill :) ik kreeg vroeger als ik buikpijn had een 'pilletje' (was een snoepje zeiden mijn ouders later) en hopla geen buikpijn meer, hoewel ik er écht had.

Anoniem

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-23 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Libera schreef:
Hannah_Menno schreef:

Of, je hebt dingen gezien die je niet kunt verklaren, dus plak je er het label "God" op ;)

Nee, zal ik je vertellen wat ik gezien heb? Vrowu die met krukken liep.. Ze kon niet meer normaal lopen. Er werd voor haar gebeden.. Ze moest de krukken wegleggen en ineens rende ze door de zaal.
Eenklein meisje dat pijn had in haar arm omdat ze was gevallen.. Er werd voor haar gebeden.. Die man vroeg; is het weg? Het meisje zei van niet. De man vroeg ons allemaal op te staan en mee te bidden voor genezing. Na het bidden vroeg hij; en.. heb je nog steeds pijn? En het meisje zei; NEE! :oo :D

Ik kan het inderdaad niet verklaren maar dat is met heel veel dingen zo..

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 20:57

Hannah_Menno schreef:
Fiffill schreef:

dat geld ook bij gebedsgenezing.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:57

Ach ja, vroeger dacht men ook dat muizen ontstonden uit hooibalen, dat vissen onstonden uit water, en vliegen werden geboren uit rottend vlees...En magnetisme was een wonder.

Tsja, nu weten we wel beter ;)