kinderbijslag: onzin of nodig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kinderbijslag : onzin of nodig.

-onzin je moet je kind zelf kunnen onderhouden en niet met hulp van belasting betalend nederland.
110 (29%)
-nodig: moeten we alles zelf betalen?
266 (70%)

Totaal aantal stemmen: 376

dimmelim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:50

De nederlandse bedragen zijn per kwartaal he, het lijkt meer dan het is: 65 euro in de maand voor de kleintjes tot 93 euro voor de groten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:50

Matsjo schreef:
Vjestagirl:
Je manier van redeneren is niet eerlijk naar mijn mening.
Ik ben het met je eens dat sommige mensen in financiele posities beter even kunnen wachten met kinderen, maar kinderbijslag is niet alleen voor arme mensen. Het is voor iedereen. Jouw ouders die blijkbaar afdoende verdienen, hebben OOK kinderbijslag gekregen. Het gaat ook om mensen die een MBO opleiding hebben, modaal verdienen en gewoon dat beetje kinderbijslag nodig hebben om wat duurdere dingen aan te schaffen (schoolboeken, een beugel e.d.). Want overigens: die kinderbijslag is geen vetpot. Je moppert dus blijkbaar dat de minder verdeelde mensen inderdaad een zetje in de rug van onze overheid krijgen maar het leven gaat niet over rozen en alles kan veranderen. Ongelukken zitten in een klein hoekje, dus als jij later met je goede opleiding en goede baan ooit eens arbeidsongeschikt raakt, betalen ook de minder verdienende mensen mee om jou toch van je levensonderhoud te voorzien net als dat zij nu mee betalen voor jouw studiefinanciering dus een ieder levert een beetje in en krijgt een beetje terug. Echter, waarom zou jij er meer recht op hebben alleen maar omdat jouw familie misschien een hogere opleiding heeft genoten dan misschien jouw klasgenootje, wiens ouders minder verdienen maar die misschien wel een stuk intelligenter is? Die mensen verdienen net zo goed een kans.

Ik vind dat als je situatie buiten je schuld om veranderd (dus als je arbeids ongeschikt wordt, als je partner overlijd, ziektes etc.) je best wat extra mag krijgen van de overheid. Onvoorziene omstandigheden.

Het laatste stuk van je post snap ik geen hout van, zou je dat wat duidelijker/anders willen formuleren :)?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:51

sandra

dit bedrag is per 3 maanden niet per maand

daarbij is de scholing vanaf 2 jr in belgie verkrijgbaar en gratis

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:53

zoveel is het niet, mensen denken dat we een hele grote berg met geld krijgen.
maar helaas is dat echt niet meer, vroeger was dat veel meer.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:53

Urielle schreef:
Citaat:
als blijkt dat ik zwanger ben dan ben ik de eerste die naar een abortus kliniek gaat.

Ik garandeer je dat je op dat moment niet zo stellig bent, maar dat moet je door ondervinding leren denk ik. Maar hopelijk voor jou zul je het niet ondervinden, hoewel het je misschien wel van je onflexibele egocentrische wereldbeeld af zou helpen.

Citaat:
eigenlijk heb ik er niet voor gekozen om te studeren, dat is het pad wat de overheid heeft uitgezet voor mensen die hun middelbaar onderwijs op een bepaald niveau volgen.

JIJ kiest ervoor om dat pad te volgen. Zonder studiefinanciering had je dat pad misschien niet gevolgd. Dat is een besteding vanuit de overheid die ook nivellerend werkt, iedereen heeft nu de mogelijkheid om te studeren, en ik vind dat positief omdat ik niet graag terug zou willen naar de oude situatie waar geld ook kennis en dus macht betekende. Maar: je kunt evengoed stellen dat onderwijs absoluut geen universeel recht is, en dat het je eigen probleem is of je geld hebt om te studeren. De economie zit bepaald niet te wachten op nog meer hoog opgeleiden, bepaalde specifieke branches daargelaten. Jij bent voor studiefinanciering omdat je er zelf van mee profiteert (en ik ook) maar daar zijn ook mensen voor mee aan het betalen die geen boodschap hebben aan nog meer studenten, even generaliserend, die tijdens hun studie overheidsgeld verzuipen op feestjes en studentenclubs en na hun studie in de bijstand zitten omdat ze te beroerd zijn om laaggeschoolde functies aan te pakken 'want daar hebben ze niet voor gestudeerd'. (Niet mijn beeld, maar dit zijn reacties die je toch wel regelmatig hoort en die ik in hetzelfde kader schuif als jouw reacties op bepaalde overheidsbestedingen). Ik vind echt dat jij een enorm egocentrisch, misschien zelfs wel egoïstisch en onflexibel wereldbeeld hebt. En ik hoop van harte voor je dat je lekker in je veilige wereldje kunt blijven en nooit in de omstandigheden komt dat je verder na moet denken over de gevolgen voor andere mensen.

Citaat:
Wat ik wel grappig vind is dat iedereen er vanuit gaat dat die kinderen de zorg in gaan. Niemand houdt er rekening mee dat er dus ook nieuwe internet scammers komen, bankrovers, verkrachters, moordenaars, middelmatige managers, toiletjuffrouwen, uitkeringstrekkers, vandalen etc...

Is dit een wat hoort niet in dit rijtje thuis vraag?

.

urielle : _/-\o_

wel een heel negatief beeld over de wereld zeg :=

maarja niemand is beter als jezelf he ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:57

Dan jezelf...

En jawel hoor. Veel beter zelfs.

Edit: overgens vind ik niet dat ik een negatief wereldbeeld heb. Hoogstens realistisch.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 21-03-10 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:57

nickyu schreef:

In Nederland toch ook gratis? Of is dat veranderd?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:00

Vjestagirl schreef:
Dan jezelf...

bedankt voor de verbetering,ja we kunnen niet allemaal een wereldwonder zijn zoals jij he :Y)
maar wel mens en dus net zoveel rechten.....

ik vind echt dat je ontzettend naar (en dan druk ik het vriendelijk uit) en neerbuigend overkomt tegen mensen die er een andere mening op na houden

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:00

hier in nederland is het ook gratis, de bijdrage die scholen vragen is vrijwillig

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:04

nickyu schreef:
sandra

dit bedrag is per 3 maanden niet per maand

De scholing is gratis in België tot en met 12 jaar. Dat klopt effectief.

Wij krijgen dus in België meer kinderbijslag dan bij jullie, en dat is al niet veel. Hier wordt meestal gezegd, dat je met het kindergeld nog eens niet de pampers van het kindje kan betalen. :P (dat is nog waar ook)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:06

vele nederlanders hier in de grensstreek brengen
klein kind naar belgie op school
va 2,5 jaar van 8,30 tot 15,20
en dan is er extra ochtend opvang va 7uur sochtends en na school tot 18,30

de extra kost minder dan de euro , aldus hier

daarbij in belgie krijg je voor het 2e kind veel meer bijslag !

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:07

dipstaartje schreef:
hier in nederland is het ook gratis, de bijdrage die scholen vragen is vrijwillig

zo vrijwillig is die vrijwillige bijdrage niet

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:08

ikdoemaarwat schreef:
Vjestagirl schreef:
Dan jezelf...

bedankt voor de verbetering,ja we kunnen niet allemaal een wereldwonder zijn zoals jij he :Y)
maar wel mens en dus net zoveel rechten.....

ik vind echt dat je ontzettend naar (en dan druk ik het vriendelijk uit) en neerbuigend overkomt tegen mensen die er een andere mening op na houden

You're welcome. En we zijn niet allemaal wereldwonderen nee, ik ook niet. Maar spellen kan ik nog wel.

En ik vind jouw houding net zo goed naar. Het eerste wat je tegen me zei was
Citaat:
nou zoiezo al een foute opmerking

kinderen neem je niet................die krijg je

En daarna
Citaat:
misschien toch eens beter nadenken voordat je zulks uitspraken doet

Dus je bent zelf ook erg vriendelijk bezig, probeert mensen te verbeteren en gaat er vanuit dat jouw mening geweldig is.

Ik ben van mening dat kinderbijslag overbodig is, en dat iemand zelf zijn eigen keuzes moet betalen. Daarna heb ik jou en een groot deel van de rest van het topic over me heen gekregen, want 'mensen kunnen soms geen kinderen krijgen' en 'kinderen zijn de toekomst' en 'als jij een een bejaardentehuis zit wil je ook dat je reet afgeveegd wordt' en weet ik het wat allemaal. Als ik probeer uit te leggen waarom ik het daar niet mee eens ben ben IK ineens neerbuigend? If you point at someone, there are always three fingers pointing back...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:09

nickyu schreef:
dipstaartje schreef:

Dat herinner ik me nog wel. Er zat bij mij in de klas een meisje uit een gezin van 7 kinderen en die ouders wilden ook de vrijwillige bijdrage niet betalen. Maar vervolgens werden de kinderen wel naar huis gestuurd als er kerst of sinterklaas gevierd werd, als er schoolreisjes waren mochten ze niet mee enz. Daar is toen nog een hele rel over geweest, die ik zelfs als 10 jarige nog meekregen heb.

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:10

nickyu schreef:

Hier krijg je effectief veel meer bijslag vanaf een tweede kind, dat is waar. Maar in België moet men ieder maand ook veel afdragen aan de Rijksdienst voor Sociale zekerheid en dit door zowel de werknemer als de werkgever. Voor wat, hoort wat.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:11

misschien wel eens ingeleefd dat je mensen kwetst met zulke uitspraken? jij als slimme (..) meid moet dat toch weten ........
daarom beter nadenken voordat je wat zegt ja....en ja daarom is het een foute opmerking....

en mierenwippen over een spellingsfout is een tekortkoming aan argumenten.....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:21

ikdoemaarwat schreef:
misschien wel eens ingeleefd dat je mensen kwetst met zulke uitspraken? jij als slimme (..) meid moet dat toch weten ........
daarom beter nadenken voordat je wat zegt ja....en ja daarom is het een foute opmerking....

en mierenwippen over een spellingsfout is een tekortkoming aan argumenten.....

Ik heb gisteren toevallig (nou ja, toevallig. We hadden t over dit topic) aan een vriendin van me gevraagd (naja, eigenlijk aan een vriend, die het dan weer aan zijn vriendin vroeg). Zij kan geen kinderen krijgen, terwijl ze ze wel heel graag wil. Ze vind dat je kinderen neemt, en ze altijd krijgt...

Ik denk dat mensen minder zouden moeten vallen over krijgen of nemen. Dat je ze toevallig niet krijgen kan, wil niet zeggen dat je niet geprobeerd hebt ze te nemen. Dat heeft niets te maken met 'het wondertje kind' of 'het grote geluk dat je krijgt' maar doodgewoon met het feit dat je een beslissing neemt, en die beslissing is, dat je pogingen gaat doen kindertjes te maken. In mijn optiek heb je dan gewoon kinderen genomen. Doet niets af aan hoe geweldig je kind is, of hoe vervelend het is als blijkt dat je ze niet zelf kunt baren/verwekken om wat voor reden dan ook.

En als je wilt beginnen over tekortkomingen aan argumenten kan ik ook wel wat mooie uitspraken van jou quoten, laat het me maar weten...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:22

Sandravm schreef:
nickyu schreef:

Hier krijg je effectief veel meer bijslag vanaf een tweede kind, dat is waar. Maar in België moet men ieder maand ook veel afdragen aan de Rijksdienst voor Sociale zekerheid en dit door zowel de werknemer als de werkgever. Voor wat, hoort wat.

hier ook ..
heb wel eens loonstrookjes met belse vrienden naast elkaar gelegd
hier betalen we meer
echter bv de ziekenkas is hier weer beter geregeld
alhoewel .. ook niet meer sinds een jaar of 2 met d everhoogde zf en eigenbijdrage

de uitkeringen bij ziekte zijn hier iig wel beter
water is in belgie weer veel duurder bv
benzine ed weer iets goedkoper

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:27

Citaat:
en die beslissing is, dat je pogingen gaat doen kindertjes te maken.

dus wel of niet aan sex doet :D

ja sommigen gaan ver als het niet normaal blijkt te lukken
anderen doen er alles aan om te zorgen dat ze ondaks wel sex geen kids krijgen
(zoals bij ons ) en worden dan toch zwanger en dat word dan ook nog eens pas laat bevestigd

wel bewonderings waardig dat je op je 21 al regelingen getroffen hebt wat je met je kind
gebeurt mocht je er te laat achter komen

bij ons was dat erg simpel .. houden ... met een inkomen van ruim 7000 euro moest dat immers geen probleem zijn ..toch ? huisje kopen en kindje
jammer dat je niet altijd alles van te voren kan voorspellen hoe dingen lopen
alhoewel .. had het ook echt niet willen weten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:42

Het nadeel van Belgie vind ik weer: mijn dochter was echt nog niet toe aan school (ik moet haar alsnog regelmatig thuishouden om bij te kunnen tanken, want ze is echt compleet uitgeput en ze wordt dit jaar vier) maar normale overheidsopvang voor kinderen vanaf drie jaar kun je dus vergeten, 'dan doe je ze maar naar school'. Ik had haar eigenlijk liever net als in Nederland naar de peuterspeelzaal en evt. aanvullend KDV gedaan en pas vanaf 4 jaar naar school maar ja, dat kon dus niet.
Wel was het KDV toen ze nog klein was goedkoper dan in Nederland geloof ik, wij zaten toen dacht ik rond de 250 per maand voor 3-4 dagen per week. En het overblijven en de nabewaking op school is idd niet zo duur. Ochtendopvang is er niet, je mag ze vanaf 8.15 brengen en uiterlijk 16.30 halen en anders moet je het regelen via de Stekelbees en da's een kleine euro per begonnen halfuur. Maar eerlijk gezegd vind ik het echt geen doen om zulke ukkies van 's ochtends 7 tot 's avonds 18 uur van huis te sturen, school kost genoeg van ze, dus wij maken er nauwelijks gebruik van.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:43

Ik woon in het buitenland, omdat mijn man werkzaam is in NL krijgen we kindergeld uit NL. We wachten al vanaf juli op een aanvulling vanuit Duitsland maar ze zijn hier niet zo snel.

Scholen zijn wel duurder als in Nederland. Schriften, verf, tekenblokken, kopieergeld enz. moet allemaal zelf worden aangeschaft. Excursies, bus naar het zwembad komen er ook nog appart bij.

Mijn zoon was een week te jong om naar de grundschule te mogen en moest dus nog een extra jaar naar de kindergarten, dit is per maand ook 85,00.

Kindergeld uit NL is rond de 70 euro per kind per maand, hier in Duitsland is dat 165,00 per kind per maand.

Kinderen nemen vanwege het geld wat je krijgt sta ik niet achter.

Mijn beide kinderen waren geplant, niet wetend van te voren dat allergieen kinderen en excemers waren en dus zo ook een hoop extra kosten met zich meedragen.

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 21:11

Vjestagirl schreef:
Matsjo schreef:
Vjestagirl:
Je manier van redeneren is niet eerlijk naar mijn mening.
Ik ben het met je eens dat sommige mensen in financiele posities beter even kunnen wachten met kinderen, maar kinderbijslag is niet alleen voor arme mensen. Het is voor iedereen. Jouw ouders die blijkbaar afdoende verdienen, hebben OOK kinderbijslag gekregen. Het gaat ook om mensen die een MBO opleiding hebben, modaal verdienen en gewoon dat beetje kinderbijslag nodig hebben om wat duurdere dingen aan te schaffen (schoolboeken, een beugel e.d.). Want overigens: die kinderbijslag is geen vetpot. Je moppert dus blijkbaar dat de minder verdeelde mensen inderdaad een zetje in de rug van onze overheid krijgen maar het leven gaat niet over rozen en alles kan veranderen. Ongelukken zitten in een klein hoekje, dus als jij later met je goede opleiding en goede baan ooit eens arbeidsongeschikt raakt, betalen ook de minder verdienende mensen mee om jou toch van je levensonderhoud te voorzien net als dat zij nu mee betalen voor jouw studiefinanciering dus een ieder levert een beetje in en krijgt een beetje terug. Echter, waarom zou jij er meer recht op hebben alleen maar omdat jouw familie misschien een hogere opleiding heeft genoten dan misschien jouw klasgenootje, wiens ouders minder verdienen maar die misschien wel een stuk intelligenter is? Die mensen verdienen net zo goed een kans.

Ik vind dat als je situatie buiten je schuld om veranderd (dus als je arbeids ongeschikt wordt, als je partner overlijd, ziektes etc.) je best wat extra mag krijgen van de overheid. Onvoorziene omstandigheden.

Het laatste stuk van je post snap ik geen hout van, zou je dat wat duidelijker/anders willen formuleren :)?

Wat ik in mijn laatste stukje bedoel is dat studeren duur is. Kinderen van 'arme' ouders hebben het hier waarschijnlijk moeilijker mee dan jij, omdat jouw ouders meer verdienen. Echter, deze kinderen krijgen een extra setje in de rug door van de overheid doordat ze waarschijnlijk meer studiefinanciering krijgen dan dat jij dat krijgt omdat jouw ouders meer verdienen. Ik geloof dat je dat zelf ook in dit topic heb gezegd, en ik geloof (ik kan het ook fout hebben) dat je heb gezegd dat je dat niet eerlijk vindt. Slaat misschien niet terug op de kinderbijslag maar wel op andere toeslagen die kinderen van 'arme' ouders krijgen. En wat ik daar dus mee wil zeggen is dat je kinderen van 'arme' ouders niet moet/mag benadelen, slechts omdat hun ouders in jouw ogen een foute keuze hebben gemaakt door in een niet stabiele financiele positie toch kinderen te krijgen. Deze kinderen willen misschien wel hard studeren, zijn wel slim, kunnen wel een hoge opleiding afronden maar kunnen dit niet omdat hun ouders niet over de financiele middelen beschikken. Die kinderen zullen echter wel benadeeld worden als we de kinderbijslag, aanvullende beurzen e.d. schrappen.

Onvoorziene omstandigheden, heb je zeker gelijk in. Maar ik vind dat je dat los moet zien van de kinderbijslag. De kinderbijslag is niet voor ouders bedoeld maar is bedoeld om de kinderen van deze ouders toch de kans te geven om naar school te gaan, bijles, sport e.d.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 21:33

Het grootste gedeelte gaat hier trouwens wel naar de spaarrekeningen voor later.

Mams beslist ook wat er mee gebeurd, dus niet als ze straks 16 zijn en er dan lekker van willen feesten oid.

Mijn school moest ik altijd zelf betalen vroeger. dus 40 uur per week werken en daarnaast een dag in de week naar school.
Ik heb het allemaal wel zonder een probleem afgesloten maar zou het voor mijn kinderen wel wat gemakkelijker willen maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 21:59

Iedereen ontvangt kinderbijslag, ongeacht inkomen. Kind gebonden budget, is inkomensafhankelijk.

Van die 185 euro in het kwartaal, nou daar word je niet rijk van hoor.
Het is de enige wat ik krijg van de regering, dus laat maar mooi voortbestaan. Waarom zou ik het niet krijgen, terwijl ik wel bij draag aan een ander zijn pensioen, zorgtoeslag, huurtoeslag, uitkeringen, aan een ander zijn aow of wao en aan de studifinanciering van studenten.

@Vjestagirl, ik zit in veel kindertopics en kom jou daar vaak tegen. Vaak ben je negatief over kinderen en maak je duidelijk dat je ze niets vind om het vriendelijk uit te drukken. Als je het zo vervelend vind, waarom duik je dan elke keer op in dit soort topics? Ik heb altijd het idee, dat je de knuppel in het hoenderhok gooit.
Trouwens ik betaal mee aan jou studiefinanciering, niets aan te doen. Je krijgt minder omdat je ouders veel verdienen zeg je. Nou dat is dan toch goed, daar pleit je zelf ook voor? Ik hoop dat ik voor mijn kind later ook stufi krijg.
Werk je zelf? Heb je zelf al iets bijgedragen aan de maatschappij?

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:31

Vjestagirl schreef:
nickyu schreef:

Dat herinner ik me nog wel. Er zat bij mij in de klas een meisje uit een gezin van 7 kinderen en die ouders wilden ook de vrijwillige bijdrage niet betalen. Maar vervolgens werden de kinderen wel naar huis gestuurd als er kerst of sinterklaas gevierd werd, als er schoolreisjes waren mochten ze niet mee enz. Daar is toen nog een hele rel over geweest, die ik zelfs als 10 jarige nog meekregen heb.[/quote]

bij mijn kinderen is het echt vrijwillig.
je wordt er niet op afgerekend als je het niet betaald.

schoolreisjes is ook niet van toepassing daar doet onze school niet aan.