Bureau Jeugdzorg, een goede zaak?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Bureau Jeugdzorg, een goede zaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:45

omdat het even lastig is om goede mensen te vinden die de plaats gaan bezetten.......... maar het is beter om te weten dat je het niet hebt, dan te denken dat je het wel hebt en je hebt het toch niet :)

Beter geen bezetting dan onkundige bezetting...... want die onkunde ruineerd mensenlevens!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:03

Dit is voornamelijk gebeurd als oncontroleerbare reactie op een situatie waar ik persoonlijk dichtbij stond, 9 jaar geleden.

Het ging om drie kinderen, een baby van een jaar, een jongen van 14 en een meisje van 16 (m'n beste vriendin). Al jaren was jeugdzorg bij deze familie betrokken, aangezien beide ouders hevige harddrugsgebruikers waren. Er werd nooit wat gedaan, de situatie was gruwelijk, er was vaak geen eten, geen luiers, etc.
Op een dag krijg ik een telefoontje van m'n vriendin dat de baby was overleden. En toen ging alles opeens heel snel. Na de autopsie, waaruit bleek dat de baby was overleden aan methadon, werden de jongen en het meisje plotsklaps uit huis gehaald en bij een pleeggezin gestopt. METEEN. Ik weet nog dat ze me niet mocht vertellen waar ze was en dat ze dat toch deed. Ze mocht d'r ouders helemaal niet bellen. Aangezien ik nog contact had met de moeder was het moeilijk om niks te zeggen, maar ik wist dat het beter was zo.
Landelijk zijn er toen heel veel dingen veranderd. Kinderen werden op staande voet uit huis genomen, er werd gelogen op papier. Ik zie dat dat dus nog steeds niet over is.

Het was voor dit geval (eindelijk) een goede zaak dat de kinderen stantepede werden weggehaald en verschrikkelijk dat er nooit preventieve maatregelen zijn genomen. Helaas werkt het vaak heel krom bij dit soort instanties. Nu doen ze heel snel iets, maar maken het allemaal erger dan het werkelijk is. Ik zie dit van twee kanten. Een waarbij ze weten wat er kan gebeuren als ze een fout maken, en een kant waarbij ik zeg: "Je kunt toch je ogen opendoen en zien of er ECHT iets aan de hand is (en lieg niet op papier aub)?!"

Edit: de moeder moest naar de gevangenis 2 jaar lang, op straffe van vermoedelijke moord. Is alweer 7 jaar vrij en volledig van de drugs af, haar kinderen hebben goed contact met haar. De vader is gaan zwerven en heeft zelfmoord gepleegd.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:12

Sinds gister ervaring met BJZ , als er hier iemand zit die weet hoe bjz te werk gaat, qua uit huis plaatsing (is al gebeurd) dan zou ik graag een pb willen ontvangen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:35

KiWiKo schreef:
omdat het even lastig is om goede mensen te vinden die de plaats gaan bezetten.

Waarom is dat maar even lastig? Waarom denk je dat je die goeie mensen over een jaar ofzo wel zou hebben? Waar tover je die vandaan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:44

die tover je uit een goede selectieprocedure vandaan :) :)

werkzoekende zat :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:32

En als je goede mensen in een rammelende organisatie stopt, dan gaat het wel goed, denk je?
Wie laat je die selectieprocedure doen?
Werkzoekenden zat, maar zitten daar ook voldoende goede mensen tussen? Dat vind ik namelijk nog niet zo vanzelfsprekend.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:33

rammelende organisatie hangt ook aan elkaar van niet capabele mensen........ dus die niet capabele mensen vervangen voor wel capabele mensen........ dan rammelt je organisatie niet meer :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:34

KiWiKo schreef:
rammelende organisatie hangt ook aan elkaar van niet capabele mensen........ dus die niet capabele mensen vervangen voor wel capabele mensen........ dan rammelt je organisatie niet meer :)

Lekker simplistisch, maar zeker niet waar.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:38

hmzzz simplistisch............. wat is er simplistisch aan???

een organisatie is zo sterk als de zwakste schakel............ toch?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:44

KiWiKo schreef:
een organisatie is zo sterk als de zwakste schakel............ toch?

Nee, een organisatie is veel meer dan een verzameling schakels (geheel is meer dan som der delen enzo). Ze moeten ook op de juiste manier aansluiten, in de juiste samenhang. Je kunt een organisatie hebben met hele kundige en capabele mensen, die toch als organisatie als geheel niet sterk is. Dat is nou precies wat er ook bij jeugdzorg veel gebeurt: een deel van de problemen is best te herleiden op simpelweg onkundige mensen, maar een VEEL groter deel zijn problemen die NIET te herleiden zijn op 1 persoon die het stomweg fout doet. En daar heb ik al een paar voorbeelden van gegeven ook trouwens.

Het is zo makkelijk om er een paar oneliners tegenaan te gooien, en dan denken dat alles automagisch op z'n plek valt. Het is heerlijk natuurlijk, te denken dat het allemaal zo eenvoudig is. Maar ik ben toch liever realistisch en zou liever hebben dat jeugdzorg investeert in daadwerkelijke effectieve verbetering, dan in een paar 'ideetjes' die heel leuk klinken, als oneliner of topictitel, maar verder weinig met de realiteit te maken hebben omdat ze veel te oppervlakkig zijn en helemaal niet verder kijken naar de onderliggende situatie. (Zeg maar, dat wat jij ook de BJZ-medewerkers verwijt.)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:48

ik snap niet dat jij niet snapt dat een organisatie zo sterk is als de zwakste schakel......... wat snap je daar niet van?

jij verwijt BJZ medewerkers heel wat in deze draad :) ....... kom met oplossingen :)

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:53

Als ex werknemer van bjz kan ik aardig meepraten denk ik..hihi..er gaan heel veel dingen fout, zitten veel onkundige en soms zelfs ongeinteresseerde mensen en communicatie en organisatie is prut..echt waar, twee jaar ervaring..!

Maar......

het is ook echt niet gemakkelijk: zaken die de media halen kunnen nooit worden verdedigd ivm de privacyregels..bjz kan en mag zich nooit verdedigen op inhoudelijk niveau..vooral als er sprake is van sterk uiteenlopende visies is het enorm lastig dat bijv ouders zich heel competent kunnen uiten in de media, maar geloof me, er wordt echt niet over 1 nacht ijs gegaan als het uit huis plaatsen en onder toezicht plaatsen betreft..dat heb je ook als voogd echt niet zomaar voor elkaar! Dan moet er wel echt iets aan de hand zijn..niemand zit namelijk te wachten om een kind uit huis te plaatsen, de voogd niet, de rechter niet, de instellingen niet, niemand! Een ouder kan in de media alles vertellen zoals zij het ervaren, maar de voogd en rechter kan nooit zeggen: dit is de reden geweest! Dus das al heel lastig..

Daarnaast liggen op veel vlakken de verwachtingen van bjz te hoog of verkeerd: in veel gevallen kan bjz niet ingrijpen bij meldingen en zeker in gevallen van vechtscheidingen etc verwachten veel ouders dat bjz kan zorgen dat de ene ouder het kind niet meer kan of mag zien of de situatie oplost, terwijl in heel veel gevallen bjz daarin echt helemaal niets kan en inderdaad moet wachten tot het helemaal uit de hand is gelopen.. puur te maken met wetgeving, niet met berokkenheid of onkunde, want iedere medewerker weet wat het met een kind doet om in zon situatie te zitten...op meer vlakken verwachten mensen meer of iets anders dan dat bjz kan..

Daarnaast zit bjz met enorme wachtlijst..vaak is wel bekend wat er moet gebeuren en wordt de indicatie nog wel op tijd gegeven, maar moet een kind een half jaar tot een jaar wachten tot hij daadwerkelijk geholpen kan worden..das echt verschrikkelijk aangezien de gemiddelde nederelander pas hulp zoekt als het echt nodig is en niet preventief, dus is hulp acuut nodig en niet pas na een half jaar. echetr bjz kan daarin ook weinig, de wcahtlijsten zitten bij de instellingen en niet direct bij bjz zelf..

Ik denk dat juiste voorlichting en communicatie het al een stuk bveter zou maken..als ze dan ook nog eens goed met hun personeel om zouden gaan zodat zij ook weer gemotiveerd en zich gesteund voelen, dan kan het er best mee door...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:01

KiWiKo schreef:
ik snap niet dat jij niet snapt dat een organisatie zo sterk is als de zwakste schakel......... wat snap je daar niet van?

Ik snap het prima, je hebt het alleen fout :) Het is een veel te eenvoudige visie op de zaken die geen recht doet aan de dynamiek van organisaties, die veel verder gaat dan 'de zwakste schakel. Wat snap jij daar niet aan? Waarom toch de wens om alles te reduceren tot iets dat in 1 zin past en makkelijk te labelen met 'goed' of 'fout'?

Citaat:
jij verwijt BJZ medewerkers heel wat in deze draad :) ....... kom met oplossingen :)

Beter lezen. Ik verwijt BJZ als organisatie heel wat. Dat is heel iets anders dan het de individuele medewerkers aanrekenen.

Oplossingen - die kan niemand zomaar geven - de oplossingen die geroepen worden zijn oppervlakkig, slecht doordacht en weinig inhoudelijk.
Ik kan wel richtingen bedenken waarin verbeteringen mogelijk zijn, maar dat zijn geen kant en klare oplossingen. Belangrijkste zou zijn meer ruimte om kritisch naar je eigen en andermans handelen te blijven kijken, waarin men zich meer bewust is van de problemen van jeugdzorg, minder wegredeneren van kritiek en meer aanvaarden daarvan. En verder om meer te investeren in beter gekwalificeerd personeel (en dat is wat genuanceerder dan de manier waarop jij het voorstelde, de foute eruit en dan een paar 'goeie' van de boom plukken.) Goeie opleiding en meer begeleiding zijn ook erg belangrijk. Personeel goed houden is een continue investering, de juiste mensen aannemen en dan verwachten dat de rest vanzelf gaat is naief en een vrij zeker recept voor nieuwe problemen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:05

vanitymay schreef:
maar geloof me, er wordt echt niet over 1 nacht ijs gegaan als het uit huis plaatsen en onder toezicht plaatsen betreft..dat heb je ook als voogd echt niet zomaar voor elkaar!

Ik geloof je niet. Ik geloof wel dat jullie denken dat je de beslissing zorgvuldig nemen, maar de feiten tonen anders aan: dossierkennis wordt niet voldoende gebruikt, en de controle door de rechter blijkt in de praktijk ook niet te bestaan. (Deze toetst namelijk niet kritisch de acties van BJZ, maar volgt eigenlijk altijd ongezien het advies op. Waarmee er dus een hele controlelaag is verdwenen.)

Citaat:
Daarnaast liggen op veel vlakken de verwachtingen van bjz te hoog of verkeerd:

Heb je het topic doorgelezen? Dan zul je zien dat de voorbeelden die gegeven waren helemaal niet van die aard zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:05

ennuh hoe sterk is een organisatie ook al weer?

De juiste mensen op de juiste posten............ en dan ben je klaar :)

waarschijnlijk heel simpel gedacht, maar wel doeltreffend denk je niet?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:06

KiWiKo schreef:
waarschijnlijk heel simpel gedacht, maar wel doeltreffend denk je niet?

Dat denk ik inderdaad niet :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:10

en jou oplossing is.............. de in jouw genoemde onregelmatigheden betreffende ambtenaren vooral in functie houden???????

JIJ hebt het genoemd in dit topic........... ik heb de oplossing, jij vind die oplossing van het wegdoen van, en het aannemen van niet goed.......

kom maar op :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:16

KiWiKo schreef:
en jou oplossing is.............. de in jouw genoemde onregelmatigheden betreffende ambtenaren vooral in functie houden???????

1. Waarom zoveel vraagtekens? Na de eerste begrijp ik ook wel dat het een vraag is.
2. Ik denk niet dat het ongezien ontslaan van ambtenaren en vervangen door andere en dan verwachten dat het allemaal poef in orde is een reele en zinnige oplossing is.

Maar wat mijn idee wel is ga ik geloof ik niet meer schrijven, je hebt toch geen zin om het te lezen. Wat het is opnieuw meer dan een onelinerig beleid, en op al die argumenten die ik al aangegeven heb ga je niet in, dus waarom zou ik er meer toevoegen?

Anderen die geinteresseerd zijn: pb me vooral, als mensen mijn uitleg willen horen dan wil ik die best delen.

Gamble82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:21

Shadow0 schreef:
KiWiKo schreef:

1. Waarom zoveel vraagtekens? Na de eerste begrijp ik ook wel dat het een vraag is.
2. Ik denk niet dat het ongezien ontslaan van ambtenaren en vervangen door andere en dan verwachten dat het allemaal poef in orde is een reele en zinnige oplossing is.

Maar wat mijn idee wel is ga ik geloof ik niet meer schrijven, je hebt toch geen zin om het te lezen. Wat het is opnieuw meer dan een onelinerig beleid, en op al die argumenten die ik al aangegeven heb ga je niet in, dus waarom zou ik er meer toevoegen?

Anderen die geinteresseerd zijn: pb me vooral, als mensen mijn uitleg willen horen dan wil ik die best delen.

Even deze zin eruit geplukt en wil er toch even op ingaan. Ik denk ook dat het geen totale oplossing is, maar wel een goed begin van een forse verbetering. In elk bedrijf of instantie word het kaf van het koren gescheiden dus waarom niet bij BJZ?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:22

hioeieu ongesteld???? met veel vraagtekens inderdaad :)

niet functionerende ambtenare vervangen voor wel functionerende abtenaren is niet echt een raar iets

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:29

Gamble82 schreef:
In elk bedrijf of instantie word het kaf van het koren gescheiden dus waarom niet bij BJZ?

Dat gebeurt eigenlijk helemaal niet zo vaak. Er wordt in het begin wel wat gestuurd, maar als mensen eenmaal in de organisatie (welke dan ook) verweven zitten moet het gek lopen willen ze daar weer uit gekieperd worden. We houden onszelf graag voor dat het in het bedrijfsleven beter is, maar dat is ook vooral een heerlijke eigen illusie, niet meer dan dat.

Gamble82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:32

Of het vaak gebeurd of niet, mijn mening is dat dit weleens een keer hoognodig tijd is dat dit gebeurt bij BJZ.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 15:10

@ shadow, ik begrijp je felle (lees negatieve) reactie niet helemaal op mijn verhaal (?) en als je mijn stuk goed gelezen hebt noem ik meerdere zaken en niet alleen het feit dat verwachtingen verkeer dof te hoog liggen. Daarnaast geef ik ook aan dat heel veel zaken die hier genoemd zijn ook gewoon kloppen: er lopen mensen rond waarvan ik vanuit mijn visie vind dat ze er niet zouden moeten lopen en dat ik van mening ben dat er iets mis is met het organisatorische beleid, ook jegens de omgang van en met het personeel...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:38

Shadow0 schreef:
Gamble82 schreef:
In elk bedrijf of instantie word het kaf van het koren gescheiden dus waarom niet bij BJZ?

Dat gebeurt eigenlijk helemaal niet zo vaak. Er wordt in het begin wel wat gestuurd, maar als mensen eenmaal in de organisatie (welke dan ook) verweven zitten moet het gek lopen willen ze daar weer uit gekieperd worden. We houden onszelf graag voor dat het in het bedrijfsleven beter is, maar dat is ook vooral een heerlijke eigen illusie, niet meer dan dat.

het bedrijfsleven MOET beter zijn anders genereeert het geen winst :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:54

Ik vraag me af waar die idealisatie van het bedrijfsleven toch vandaan komt? Gewoon de juiste bedrijfstak kiezen en je kunt een hoop wanprestaties voor veel geld verkopen.