Tweede trainster gedood door orka in SWF

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:27

Ik denk trouwens dat het meest tragische van het houden van dit soort dieren in gevangenschap is, dat veel mensen zich niet realiseren dat ze maar een vage schaduw zien van hoe de dieren werkelijk zijn. En hoe mooi ze op zichzelf zijn, juist omdat ze geen mensen nódig hebben om voor ze te "zorgen". Iemand die een groep in het wild heeft zien zwemmen realiseert zich dat daar oneindig meer schoonheid en kracht in zit dat in een sprong in een pierenbadje voor een haring.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:27

Wat mij betreft schoppen ze die orka terug de zee in. Als ik zie hoe hij met mensen omgaat, is hij heel wat minder op mensen gericht dan Willy/Keiko....
Gaat ie dood, jammer dan, vindt ie een groep en aansluiting, mooi. Bovendien doet men met elke losgelaten orka weer wat nieuwe ervaring op, wellicht komt men erachter hoe zulke dieren succesvoller teruggezet kunnen worden.

Het gedrag van de orka wijst er volgens mij op dat hij toch wel een wat ruiger leven wenst dan dat van een soort supergoudvis in een kom...

Dat het met Keiko/Willy niet lukte: die had al een vergroeide rugvin en had wellicht al een minder goede gezondheid, de braafste dieren zijn imo niet persé de gezondste...

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:28

tja.. maar dat geldt ook voor bijvoorbeeld olifanten en andere dieren in de dierentuin. Maarja, zolang er mensen naartoe gaan en betalen houden we het zelf allemaal in stand.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:29

Mank gaan als je vergelijkt met andere diersoorten? Dit begrijp ik niet. Laten we eerlijk zijn, je paard heb je voor de lol, je hond ook en dergelijke. De orca's en dlofijnen worden ook voor de lol gehouden. Of ze dan niet gedomesticeerd zijn ja of te nee, dat vind ik er niet toe doen. We mogen ook wel toegeven dat we hierin egoïstisch zijn en de dieren voor ons eigen lol hebben.
De reacties van, tja welke mensen zijn er zo ziek om dat meisje op de rug van de orca te zetten vind ik ook nergens over gaan...
En paarden dan? Of krijgen we dan toch weer het makkelijke praatje van domesticatie... Ik begrijp heus wel wat er mee wordt bedoeld, maar misschien handig om het van 2 kanten te bekijken en niet direct zo zwart-wit.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:30

MamboBeach schreef:
Mank gaan als je vergelijkt met andere diersoorten? Dit begrijp ik niet. Laten we eerlijk zijn, je paard heb je voor de lol, je hond ook en dergelijke. De orca's en dlofijnen worden ook voor de lol gehouden. Of ze dan niet gedomesticeerd zijn ja of te nee, dat vind ik er niet toe doen. We mogen ook wel toegeven dat we hierin egoïstisch zijn en de dieren voor ons eigen lol hebben.
De reacties van, tja welke mensen zijn er zo ziek om dat meisje op de rug van de orca te zetten vind ik ook nergens over gaan...
En paarden dan? Of krijgen we dan toch weer het makkelijke praatje van domesticatie... Ik begrijp heus wel wat er mee wordt bedoeld, maar misschien handig om het van 2 kanten te bekijken en niet direct zo zwart-wit.

Ik ben het met je eens, maar paarden zijn altijd nog 'beter' te houden dan orka's. ;)

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 12:30

Dus dan maar geen dolfinaria meer bezoeken? |(
Vergroeide rugvin? Nee, die rugvin was naar beneden gegroeid, je zal bedoelen die ziekte aan zijn BORSTvin! Als je heel goed naar de vinnen kijkt in de film kan je zien hoe erg die ziekte al gevorderd was. (papilloma-virus) Kwam door alle chemicaliën in het water!

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:34

Tja dolfijnen in een kommetje.. Ook zoiets.

Tis allemaal geld, anders waren al show's ook niet nodig, ja zeggen ze dan, kunnen ze weer eten kopen voor de dieren, en de mensen zien wat "moois", tuurlijk het zijn pracht dieren. Maar zo blijft het cirkeltje rond.

Maar goed ik ben ook de minste niet, zal niet overal over gaan zeuren, wij houden tenslotte ook de paarden en moeten ook kunsstjes doen, en ook het liefst op show.

LadyMadonna

Re: Tweede trainster gedood door orka in SWF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:36

Vergelijk met dierentuinen vind ik geen goed vergelijk. Zonder dierentuinen hadden ontelbare diersoorten nu uitgestorven geweest, dus tja

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 12:38

Fiffill schreef:
Ik ben het met je eens, maar paarden zijn altijd nog 'beter' te houden dan orka's. ;)
Tja, want orka's kunnen je misschien laten verdrinken maar paarden kunnen je ook bijten/trappen/happen/slaan... ook soms geen lieve diertjes!
Laatst bijgewerkt door CoonArt op 25-02-10 12:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:38

Zonder dierentuinen waren niet hadden heel veel diersoorten inderdaad al uitgestorven geweest. :j Die doen echt goede dingen, ook om dieren weer uit te zetten in het wild als dat mogelijk is ed.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:39

Fiffill schreef:
MamboBeach schreef:

Deze worden dan ook in gevangenschap geboren...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:39

HorseyDude schreef:
Fiffill schreef:
Tja, want orka's kunnen je misschien laten verdrinken maar paarden kunnen je ook bijten/trappen/happen/slaan... ook soms geen lieve diertjes!

:? Daar heb ik het toch helemaal niet over...
Paarden zijn vluchtdieren, da's iets heel anders dan een groot roofdier zoals de orka. ;) Daarbij zijn orka's veel intelligenter, paarden zijn niet zulke slimme dieren. En al jaren gedomesticeerd...

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 12:40

Citaat:
Several spectators said the animals had been agitated during a 12:30p.m. show, playing or fighting with one another and refusing to obey commands to splash the crowd, a staple of the program.
Men had het dus áán zien komen... eigenwijs, SW?

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:41

Dat is ook zo, dierentuinen hebben ook allerlei fokprogramma's en dergelijke. Maar in zekere zin vind ik de vergelijking niet raar. Ga in een dierentuin kijken wat voor ruimte olifanten hebben en hoeveel kilometers ze in de natuur afleggen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:41

HorseyDude schreef:
Fiffill schreef:

Citaat:
Several spectators said the animals had been agitated during a 12:30p.m. show, playing or fighting with one another and refusing to obey commands to splash the crowd, a staple of the program.
Men had het dus áán zien komen... eigenwijs, SW?

Dat dacht ik ook.

Haal maar een orca uit zee en een paard uit het wild...
Tja, dat bedoel ik nu juist, wees eerlijk naar jezelf toe. Als je tegen deze dieren in gevangenschap bent moet je dat naar ieder dier uiten...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:42

Tsja, het beste is natuurlijk geen dieren houden. ;) Het is voor alle dieren onredelijk.

Maar los van dat feit hoop ik dat iedereen wel snapt dat er toch een behoorlijk verschil zit tussen een paard en een orka.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:44

Die chemicaliën alleen al brengen dus schade toe... Beter dus bassins die aan zee grenzen, zodat er vers zeewater in de bassins kan...het zou mooi zijn als dat kon.
Ik wil best geloven dat er ook betere dolfinaria zijn. En met het sponsoren van sommige dolfinaria (zoals Harderwijk) sponsor je ook onderzoek naar zeezoogdieren, en dat is goed. Bovendien hebben ze in Harderwijk al jarenlang geen orca's meer, voorzover ik weet...
Maar orca's in gevangenschap houden, die gestoord gedrag beginnen te vertonen, en/of die in een klein bassin zitten, en dat bassin op die foto van de "killer" vind ik errug klein. Een paard op anderhalf hectare heeft toch echt wel meer bewegingsruimte. Bovendien heeft een paard geen walvishuid, waar ook nog eens chemicalien dag en nacht op inwerken...

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 12:47

Het Dolfinarium in belgie is al helemaal fout, want die arme dolfijnen zien echt nooit de buitenlucht... :( (als je de bassinfoto's bekijkt...

die zitten alleen binnen terwijl de dieren in het dolfinarium in harderwijk in de buitenlucht zitten, goed, alleen nou nog wat verzinnen voor het domijn daar...

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:49

HD, ik denk dat dat wel dé keuze is die iedereen moet maken. :) Wat vind je juist, wat wil je 'sponsoren'?

Het bestaansrecht van dierentuinen zou ik willen niet ophangen aan het feit dat er anders diersoorten zouden zijn uitgestorven. Het is toch bedroevend dat bepaalde soorten niet op de aardbol kunnen voortbestaan zonder dat de mens daarvoor moet zorgen? Dat is (zou moeten) op een betere manier te bewerkstelligen zijn zonder dieren 'kunstmatig' te laten voortbestaan.

Fiffill, dieren houden kan denk ik best, mits je maar aan bepaalde welzijnscriteria kan voldoen. :)
Bij een paard kan dat. Wat Zoolgangster zegt: een paard kun je houden op anderhalve hectare met familie. Bij een orka kan dat gewoon níét, die heeft te veel ruimte nodig heeft en zeewater. Dáárom is er geen enkele mogelijkheid zo'n dier verantwoord in gevangenschap te houden.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:50

Fiffill schreef:
Tsja, het beste is natuurlijk geen dieren houden. ;) Het is voor alle dieren onredelijk.

Maar los van dat feit hoop ik dat iedereen wel snapt dat er toch een behoorlijk verschil zit tussen een paard en een orka.

Nee, dit snap ik niet. Je kan het toch wel 40 keer uitleggen maar ik vind het het schoonvegen van je eigen straatje. :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:51

Ligt er maar net aan wat je vindt kunnen elanor, het beste voor alle dieren is natuurlijk vrijheid. ;)
Maar verder zeg jij hetzelfde als ik mbt paarden en orka's.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:51

MamboBeach schreef:
Fiffill schreef:

Nee, dit snap ik niet. Je kan het toch wel 40 keer uitleggen maar ik vind het het schoonvegen van je eigen straatje. :)

Want. :? Zoals je hierboven kan lezen heeft elanor het ook al goed uitgelegd.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 12:53

Heb weleens beelden gezien van een of ander russisch dolfinarium: was gewoon een klein indoor zwembadje... :(

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:54

Fiffill schreef:
Ligt er maar net aan wat je vindt kunnen elanor, het beste voor alle dieren is natuurlijk vrijheid. ;)
Maar verder zeg jij hetzelfde als ik mbt paarden en orka's.

Het is gaat er juist niet om wat ik wel of niet vind kunnen. Het is geen mening of je een dier verantwoord kunt houden. Het gaat om wat er biologisch/ethologisch is bewezen is wat een dier nodig heeft. Als je aan díe randvoorwaarden kunt voldoen, kun je het dier verantwoord houden. Anders niet. Bij een paard kan dat. Bij een orka niet. :)

Maar ik geloof dat we wel redelijk op één lijn zitten inderdaad. ;)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 25-02-10 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:56

Maar dan nog, als je kan kiezen tussen een paard correct houden of een paard in vrijheid, dan is dat laatste toch veel mooier? ;)

Enfin, het ging hier niet over paarden maar over orka's. Die kan je toch nooit genoeg ruimte geven...