Stemrecht moet ingeperkt worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Stemrecht moet ingeperkt worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:02

Sarabande......... wat wil je dan??? leven in een dictatuur waar Wilders stemmers afgemaakt worden?

Er zijn nou eenmaal mensen die op Wilders stemmen om hun eigen redenen........ en helaas dat mag gewoon in onze maatschappij, dat democratie heet.

je kan het er wel of niet mee eens zijn, maar dat is de realiteit

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 15:02

BraveSpots schreef:
Ik denk dat daar school een goede oplossing is.

Ja bijvoorbeeld :) Op mijn middelbare school hebben we zelf flyers en dergelijke voor een partij moeten maken, ik geloof dat ik toen de NSDAP had := Een partij die ontzettend ver van mij af staat en daarom juist interessant was om in te verdiepen.

Ik heb ook het idee dat veel mensen niet stemmen "omdat het toch geen zin heeft" en "wat heeft die ene stem nou voor nut". Wat dat betreft mogen partijen zich ook weleens wat harder maken voor hun beloftes aan hun kiezers.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:05

Ach, weet je, laat die PVV een keertje regeren dan, als het dan per se moet. Zullen al die stemmers snel inzien, dat dat ook de oplossing niet is. :D
Ik vrees alleen dat het land dan nog meer een puinhoop gaat worden en dat is natuurlijk wel zonde. :\

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:10

KiWiKo schreef:
Sarabande......... wat wil je dan??? leven in een dictatuur waar Wilders stemmers afgemaakt worden?

Er zijn nou eenmaal mensen die op Wilders stemmen om hun eigen redenen........ en helaas dat mag gewoon in onze maatschappij, dat democratie heet.

je kan het er wel of niet mee eens zijn, maar dat is de realiteit

Nee dat zeg ik niet ik stel alleen de vraag wat moet iemand met zulke denkbeelden in een democratie.

Een examen voor het stemmen lijkt me wel een goed idee :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:12

iemand is met zulke denkbeelden in een democratie omdat die democratie daar behoefte aan heeft..........

betere vraag is wat de gevestigde orde heeft laten liggen waardoor een Wilders belangrijk word........

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:14

Dat is de belangrijkste vraag - niet voldoende in het onderwijs geïnvesteerd hebben?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:17

KiWiKo schreef:
iemand is met zulke denkbeelden in een democratie omdat die democratie daar behoefte aan heeft..........

betere vraag is wat de gevestigde orde heeft laten liggen waardoor een Wilders belangrijk word........

Als Wilders gaat regeren is hij ook gevestigde orde :)*

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 15:18

KiWiKo schreef:

Ik denk onderschatting van het binnenhalen van de gastarbeiders tig jaar terug.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:19

sarabande schreef:
KiWiKo schreef:

Dat is pas vanaf 3 keer vallen :P

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:22

sarabande schreef:
KiWiKo schreef:

maar dat is hij nu nog niet :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:23

Heino schreef:
KiWiKo schreef:

Ik denk onderschatting van het binnenhalen van de gastarbeiders tig jaar terug.

ik weet het niet......... wel weet ik dat een hoop nederlanders het beleid van de afgelopen 20 jaar helemaal zat zijn :)

OOK allochtonen :D :D

ken allochtonen die wilders gaan stemmen.......... nou, das raar??? OF niet
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 21-02-10 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:24

KiWiKo schreef:
maar dat is hij nu nog niet :+

Dat is hij jarenlang geweest als kamerlid voor de VVD waar hij met de meeste dingen waar hij nu opeens tegen is omdat het zo lekker ligt bij het gewone volk, toen gewoon in en meegestemd heeft.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:25

ik moet ook dingen doen die me van hogerhand opgelegd worden die ik niet wil

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:41

BraveSpots schreef:
Maar heino, soms moet je nu toch eenmaal accepteren dat mensen anders denken over iets dan jij zelfs doet. Zelfs als dat iets in jouw ogen heel erg belanrijk is.

Mensen hebben nu eenmaal andere interresses. En de drang om iemand te verplichten om zich verplicht met iets wel of niet bezig te houden omdat jij dat belangrijk vind in het leven, vind ik een best eng.

Waarom mag niet iedereen zijn eigen ding doen? De weinige vrijheden die we nog hebben in het leven moet men beschermen imo, niet nog verder afbreken.

zo heeeel erg vrij zijn we niet in stemkeuze. alle keuzes die je maakt zijn op de een of andere manier, in meer of mindere mate beinvloed door anderen. Je bent als mens geneigd iets te doen waar de massa mee akkoord gaat. Kudde-gedrag. Dus dat het zoals elders genoemd DE basis is van je vrijheid, of een gigantisch onderdeel ervan. Dat gaat er bij mij niet in.

Mijn stem maakt amper uit, als ik hier lees over hoe er over de pvv wordt gedacht (en hun stemmers) zou ik het niet openlijk durven zeggen/posten dat ik een aanhanger ben (ben ik overigens niet, kijk maar of je dat geloofd) en daarnaast heb ik er geen seconde voor gevochten.

Ik ben blij dat we af zijn dat vooraf is vastgelegd dat vrouwen niet mogen stemmen, en mensen met zo'n salaris wel, want die zijn vast slimmer etc. Dat waren waardeloze tijden.
Maar ik vind het evenmin betreurend om te lezen dat de keuze min of meer is gemaakt obv mijn schoonmoeder zei blabla, dus dat lijkt me wel wat.

Ik zou er geen verplichtingen en testen aan wagen, wel zou ik veeeeeel meer informatie verstrekken die zowaar objectief is, niet van dit verkiezingsjaar, maar van behaalde successen en belangrijke namen en wat de partij voor idealen heeft (afschaffen koningshuis, iedereen gelijk salaris etc) en hoe ze dat proberen te verweven in het nu.

Democratie vind ik mooi, maar mensen moeten het niet verslonzen en zomaar wat stemmen. :)

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:43

KiWiKo schreef:

vind ik een hele goede vraag! laat ze daar eens een nachtje op debatteren :P

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 18:44

Daphaan schreef:
zou ik het niet openlijk durven zeggen/posten dat ik een aanhanger ben

Dat vind ik ook erg want je bent daar vast de enige niet in :)

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:48

als de eerste vijf mensen die posten over wilders heen walsen alsof het hitler is, dan denk je heus wel drie keer na of je dan wel wilt zeggen dat je misschien wel iets in zijn plannen ziet zitten.

heb het een beetje bekeken in verschillende topics, iedereen die begint met zeggen: mwa of wilders misschien
maakt er gelijk een grapje van om zich in te dekken.
vind dat wel apart. en al helemaal in de heilige democratie ;)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:52

KiWiKo schreef:

Precíes mijn punt. Het probleem is niet Wilders, het probleem is zijn achterban... :) Kennelijk zijn er zóveel mensen het ''zat'', dan moet je je als zichzelf respecterende politieke partij toch afvragen wat je daaraan kunt doen?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:46

Ahtnamas schreef:
Wij hebben in Almere Hij spreekt ook allochtonen aan (waarschijnlijk Moslims) zegt alleen maar ik ben van de Moslim partij stemt u op mij en die mensen zeggen volmondig ja, ze weten niks van de standpunten en zeggen meteen ja.

nou dat is echt de grap van de eeuw :D

gelukkig ken ik geen 1 moslim die op hun heeft gestemd of dit gaat doen.

stelletje aliesliberalies. ben echt tegen. het gaat echt niet werken.

nee hoor. alle moslims die ik ken stemmen niet of ze stemmen pvda/d66/sp... sommige zelfs cristenunie!

ben wel heeeeel erg benieuwd welke moslims op die partij stemmen. ,
daarbij, die partij heeft al het recht om te bestaan hoor, daar niet van. ik merk enkel in de islamitische gemeenschap geen enkele vorm van steun/promotie en wat dan ook.
moslims in het algemeen stemmen niet als 'kip zonder kop' op deze partij hoor

maarja. media bepaald alles he.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:58

Hanmar schreef:
KiWiKo schreef:

Precíes mijn punt. Het probleem is niet Wilders, het probleem is zijn achterban... :) Kennelijk zijn er zóveel mensen het ''zat'', dan moet je je als zichzelf respecterende politieke partij toch afvragen wat je daaraan kunt doen?

Nou idd. Wilders pakt iets aan met dat geschreeuw waar mensen van denken: Zou hij wel iets veranderen? Ze denken niet aan hetgeen wat die wilt veranderen.. De meesten zien Wilders en denken aan allochtonen en dat is het.
De rest van de politiek moet wakker worden en er wat aan gaan doen. Dan heeft Wilders niets meer te schreeuwen.

Ik vind het niet terecht om te zeggen dat PVV- aanhangers dom zijn of onwetend zijn. Dat zegt dan meer over degene die dat zegt, dan over die stemmer zelf. Want hoe weet jij nou waarom iemand PVV stemt? Welk argument om te stemmen is dan wel goed? Ook maar net het argument wat jij, als persoon, wilt horen. De 1 stemt op Bos omdat die er leuk uitziet. Wie beslist of dat argument wel of niet mag? Er zijn ook zat mensen die vanwege andere (geloofs)overtuigingen SGP, CU o.i.d. stemmen. Dat vrouwen niet de politiek in mogen.. Of mensen die al 40 jaar 1 partij stemmen en geen weet van hebben waar die partij voor staat. Of kinderen die PvdA gaan stemmen omdat hun ouders dat stemmen. Of anderen die maar CDA gaan stemmen omdat ze Balkenende kennen en hem nog een kabinet gunnen. Zo heb je genoeg mensen die maar stemmen en die niet weten waar het overgaat...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:20

jameyskatje schreef:
maarja. media bepaald alles he.

Ik zie jouw dit telkens weer herhalen.
Tuurlijk is de media niet onpartijdig, het zijn ook maar mensen die media maken hoor. Maar iedereen is imo vrij om te geloven over de politiek wat hij wil, ook als dat is wat de media zegt.

Dat het niet jouw standpunt is of binnen jouw kader past maakt het daarom toch nog niet slecht?

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:43

Het is best een moeilijk vraagstuk. Geen enkele staatsvorm is heilig, democratie heeft ook ontzettend veel gaten. Momenteel lijkt het geschreeuw over uiterlijke zaken te zijn, met oneliners om kiezers te winnen, zonder enige aandacht voor de inhoud. Dat is een gevaar, politici zijn zó bezig met 'hoe kan ik kiezers winnen?', dat ze niet meer aan regeren toekomen. En als ze eraan toekomen, zeuren die kiezers waarschijnlijk in hun achterhoofd, zodat ze snelle oplossingen willen hebben en de beste oplossingen passeren, want dat kan ze kiezers kosten(beste oplossingen zijn lang niet altijd de leukste, geloof ik).

Hoe kun je dit oplossen? Een dictatuur, met een ideale mens aan het hoofd klinkt perfect. Helaas bestaan er geen ideale mensen, en is zoveel macht voor één mens teveel. Democratie? Dan heb je het bovengenoemde probleem. Democratie waar maar een beperkt aantal mensen mogen stemmen, namelijk de goed ingelezen mensen die overzicht hebben, lange termijn oplossingen zien en niet alleen naar nú kijken, mogen stemmen? Klinkt mij wel redelijk in de oren. Helaas is het niet uitvoerbaar, zijn ook die stemgerechtigde mensen feilbaar, en passer je waarschijnlijk bevolkingsgroepen die zich niet gehoord voelen. Was de mens maar niet zo egoïstisch...

Wat ik wél goed zou vinden, is als mensen, zoals Heino al noemde, hun keuze zouden moeten beargumenteren. Bijvoorbeeld door zeven partijpunten te noemen als ze op een partij stemmen. Zo dwing je mensen naar de standpunten van een partij te kijken, en niet alleen naar de oneliners. Groot nadeel is dat veel partijen een onrealistisch partijprogramma hebben.

Uiteindelijk blijft alles mensenwerk, en dus vrees ik dat het ideale plaatje niet bestaat. Misschien maakt beperkt stemrecht niet eens zoveel uit. Ik denk dat veel mensen uiteindelijk op 'veilig' stemmen, en dat de partijen als pvv ed snel genoeg op hun plaat gaan(nu spreekt mijn politieke voorkeur :+ ).

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:21

Sannnn schreef:
Ik vind het niet terecht om te zeggen dat PVV- aanhangers dom zijn of onwetend zijn. Dat zegt dan meer over degene die dat zegt, dan over die stemmer zelf. Want hoe weet jij nou waarom iemand PVV stemt? Welk argument om te stemmen is dan wel goed? Ook maar net het argument wat jij, als persoon, wilt horen. De 1 stemt op Bos omdat die er leuk uitziet.

Als ik aan PVV aanhangers vraag of ze me kunnen uitleggen waarom ze op die partij stemmen, kan bijna niemand dat en weten de meesten ook niet echt wat hij echt wil en hoe zijn democratie er uit ziet.

Veel meer als hun doen het allemaal verkeerd in Den Haag en er moet eens wat nieuws komen, hoor ik zelden.

Ik ken nu weer niemand die op Bos stemt om zijn uiterlijk, maar wel om zijn inzet, gedrevenheid en zijn intelligentie.
Laatst bijgewerkt door sarabande op 21-02-10 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:23

En dan zijn ze dom of dan voldoet hun uitleg enkel niet voor jou?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:24

Ayasha schreef:
En dan zijn ze dom of dan voldoet hun uitleg enkel niet voor jou?

Ik stel niet dat iemand dom is, ik geef alleen aan dat ik het vreemd vind dat je op een partij stemt waarvan je niet weet waar die voor staat.