Gouda koopt tuig af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:02

Ja ik heb het omgekeerde ook weleens zien gebeuren. Maar toch vertrouw ik meer op de wetenschap die tig van dergelijke casussen bestudeerd heeft. En niet één persoon die wel eens wat gezien en meegemaakt heeft.

Ruggegraat? Dat is niet een karaktertrek, dat is iets wat je voor een groot deel aangeleerd krijgt. Of juist niet. Het is echt niet gemakkelijk om je af te sluiten van je vriendengroep, iets met groepsdruk en ergens bij willen horen... Dat gaat ook op voor de interpretatie van de Koran.

En die taalachterstand? Komt denk ik voor een groot deel doordat men thuis veel Arabisch spreekt. Is niet echt bevordelijk voor je taalkennis :)

Snoevie

Re: Gouda koopt tuig af

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:03

dan zijn de ouders toch verantwoordelijk voor de taalachterstand?

een goede vriendin van me is irakees,en pas sinds haar 8e in nederland. en ze spreekt perfect nederlands,net als haar broers en zusje. ouders spreken ook goed nederlands.

het kan dus wel,gelukkig ook maar.

het is een fout van de ouders als de kinderen taalachterstand hebben.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:04

Snoevie schreef:
het is een fout van de ouders als de kinderen taalachterstand hebben.

Zo zie ik het ook :)
Al gaat dat natuurlijk niet altijd op want ook niet iedere autochtoon beheerst het Nederlands goed ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:05

waarom niet?dan is het toch aan de ouders om het kind te (onder)steunen?misschien bijlessen?

of je nu allochtoon of autochtoon bent

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:07

De een heeft nou eenmaal meer aanleg voor taal dan de ander. Maar da's verder niet relevant hier denk ik :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:07

vond het wel intressant ;) maar idd weer een andere discussie.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:12

Het is voor allochtonen niet altijd even makkelijk inderdaad, maar bepaalde bevolkingsgroepen hebben zich het iets te makkelijk gemaakt in Nederland.

Maar gouda zal nu elke keer weer iets moeten gaan verzinnen om ze bezig te houden want wat houd ze nu nog tegen om niet nog meer stennis te schoppen als ze er toch weer voor beloond worden.

Een collega van mijn vriend is gevlucht uit Irak tijdens de oorlog, hij was daar directeur van een televisiebedrijf en ontwikkelde kinterprogramma's.

Inmiddels heeft hij 5 jaar in de bijstand gezeten hij heeft diploma's zat, wil graag werken, maar wordt meestal niet eens uitgenodigd.
Nu werkt hij in de beveiliging zwaar onder zijn niveau met zijn universitaire diploma's, maar hij heeft geen andere keus.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:14

maar hoe weet jij zo zeker dat het niet uitnodigen op gesprek altijd aan de afkomst ligt? dat zal in bepaalde gevallen helaas wel zo zijn,ik geloof alleen niet dat dat altijd zo is.

wel heel vervelend voor hem,trouwens!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:25

Heino schreef:
Ja ik heb het omgekeerde ook weleens zien gebeuren. Maar toch vertrouw ik meer op de wetenschap die tig van dergelijke casussen bestudeerd heeft. En niet één persoon die wel eens wat gezien en meegemaakt heeft.

Ruggegraat? Dat is niet een karaktertrek, dat is iets wat je voor een groot deel aangeleerd krijgt. Of juist niet. Het is echt niet gemakkelijk om je af te sluiten van je vriendengroep, iets met groepsdruk en ergens bij willen horen... Dat gaat ook op voor de interpretatie van de Koran.

En die taalachterstand? Komt denk ik voor een groot deel doordat men thuis veel Arabisch spreekt. Is niet echt bevordelijk voor je taalkennis :)

Ik geloof je best wel hoor! Maar is het niet heel makkelijk om altijd maar een ander de schuld te geven van je eigen falen? :) Zij doen lelijk tegen me. dus ik ga maar bushokkies slopen, zij willen mij niet hebben, dus ik ga mensen beroven..

Nee, zij willen je niet hebben, dus werk aan jezelf, maak jezelf beter en probeer het dan nog een keer, laat zien dat je het wilt.. :D En in dit geval heb ik het even specifiek over jongeren he :)

Ruggegraat kan je kweken! Ik had hem vroeger ook niet, nu wel :D Het ligt er maar net aan hoe hard je voor jezelf wilt knokken :)

Hmm, ik begrijp best dat arabisch niet makkelijk is om te combineren met andere talen, maar goed, dat is bij vele talen zo, is dus eigenlijk geen excuus :D

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:31

Wat deze groep hier doet in Gouda, is de gemeente en de burgers van Gouda intimideren. Dit is niet te wijten aan verveling of geen kansen krijgen of weg gestuurd zijn van school. Dit is puur grenzen verleggen, kijken hoever je kunt gaan zonder gepakt te worden en vooral intimideren. De goudse gemeente heeft dit absoluut niet slim aangepakt door een afkoopregeling te treffen. Hier ga je van kwaad tot erger.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:48

De afkoopregeling was er dus niet, maar word zo in de media gebracht, juist omdat de verkiezingen eraan komen.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:50

De feiten worden uit de context getrokken.
Er is niet zomaar geld gegeven voor een feestje voor relschoppers.

Natuurlijk moet je relschoppers stevig aan pakken, en niet belonen, maar dat is in deze helemaal niet aan de orde.

Juist omdat ouders het nalaten om hun kind op te voeden tot een respectvol en goed burger, is er helaas welzijnswerk nodig om de opvoeding weer bij te schaven. Dat gebeurd overigens bij alle nationaliteiten en alle kinderen en jongeren, die daarin wat hulp kunnen gebruiken, behalve crimininelen die vallen onder het beleid van blauw.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:18

Heino schreef:
melaniepk schreef:
Ze hadden dat geld beter voor een enkeltje Marroko kunnen gebruiken, sorry, dat is mijn bescheiden mening...

Daar had men dan wel wat eerder over na mogen denken. 50 jaar geleden waren de Marokkanen maar wat welkom..

Dar ben ik het zeker mee eens....
De regering heeft het ook zo ver laten komen, die hadden al veel eerder in moeten grijpen.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:11

luxx schreef:
Dan brengt Fok!Frontpage dit nieuws toch een stuk netter, die heeft het over 'Marokkaanse jongeren', ik vind de term 'Marokkaanse crimineeltjes' écht niet kunnen.

De Telegraaf is ook niet voor niets een ''populaire'' krant :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:19

weet je................ je word niet zomaar in een groep geplaatst......

we kunnen hier nou met zn allen wel zeggen, van het is niet zo erg, en het is niet zo vervelend....... en bladibladibla........

maar feit is dat dit stigma er niet op komt omdat ze zo leuk bloemetjes aan ouden vandagen uitdelen.......

De denkwijze van de gemiddelde nederlander word ergens op gebaseerd......

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:21

KiWiKo schreef:

we kunnen hier nou met zn allen wel zeggen, van het is niet zo erg, en het is niet zo vervelend....... en bladibladibla........

maar feit is dat dit stigma er niet op komt omdat ze zo leuk bloemetjes aan ouden vandagen uitdelen.......

Wie zijn ze in dit geval. Want het is echt niet iedere marokkaanse jongeren die dit doet. Bovendien delen veel autochtone jongeren ook niet veel bloemetjes uit aan ouden vandagen :o

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:46

KiWiKo schreef:

Het is erg, en het is vervelend, er is niemand die zegt dat je dat niet mag zeggen, maar het moet opgelost worden, en als dit een manier is die werkt lijkt het me een goed idee om dat door te zetten.
Zoals in het door mij geplaatste stukje uit de Telegraaf waarin twee groepen jongeren mee op vakantie zijn genomen en de situatie in de wijk met sprongen vooruit is gegaan, en daar willen we toch heen? Vooruit?

Jongeren zijn gevoelig voor invloeden van buitenaf, zo ook allochtone jongeren.
Als ik de algehele sfeer in dit topic bekijk laat dat goed zien hoe mensen tegenover hen staan, hier valt het eigenlijk nog mee, de duizenden reactie's op de pagina van de Telegraaf spreken boekdelen.
En dat voel je, als mens, dat je in een maatschappij leeft waarin je veracht wordt, en vervolgens ga je je er eventueel naar gedragen.
Een vriendin van mij heeft een tijd een Marokkaanse vriend gehad, hele lieve jongen (geen probleemjongere of iets dergelijks).
Op een dag zaten we ergens iets te drinken en ik maakte een grapje tegen hem, een heel onschuldig grapje, en dat viel volkomen verkeerd bij hem.
We hebben dat uitgepraat en kwamen tot de conclusie dat zijn reactie gebaseerd was op een onderliggend minderwaardigheidsgevoel wat hij opgedaan had opgroeiende in Nederland.
Daarna bekeek ik dit gebeuren toch anders, kan me best voorstellen dat je gaat trappen als je met een dergelijk gevoel rondloopt en ik vind het ook heel erg dat er mensen in Nederland leven die door 'onze' manier van doen met een rotgevoel opgezadeld worden.
Die wortel zou ook aangepakt moeten worden, de manier dus waarop veel mensen tegenover allochtonen staan (Telegraaf reactie's; laat ze oprotten naar hun eigen land enz.), maar het resultaat moet ook aangepakt worden, dat zijn we verplicht.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:51

KiWiKo schreef:

En als ze dat wel zouden doen zouden de aannames over dat ze dat alleen maar doen om die ouden te beroven, of dat ze bloemen gejat hebben, niet van de lucht zijn. Want er is altijd wel wat te vinden - heel gek maar dat heb je bij pubers. Ze zijn soms minder dan perfect, wat dat betreft lijken het net mensen.

Citaat:

:j Gebrekkig inzicht, slecht lezen, simplistisch redeneren en weinig oog voor detail.

En oh ja. Er is zeker een groep die zich misdraagt maar degene die dat NIET doen en actief bezig zijn om de overlast terug te brengen zijn in elk geval al stukken constructiever bezig dan die 'gemiddelde nederlander' die niet geinteresseerd is in oplossingen maar alleen in zeuren en de sfeer nog verder verpesten.

Van het hele onderwerp straalt wel weer een boel afgunst af. En wil je zelf zo'n feestje geven? Doen! Ga met een goed plan naar de gemeente, spreek het buurtbudget aan en zie hoe ver je komt. Er is behoorlijk wat mogelijk. Maar 'de gemiddelde nederlander' ziet liever wat er NIET kan... (Uitdaging: begin nu eens niet gelijk met een heel verhaal wat er allemaal niet kan en waarom niet.)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:56

Heino schreef:
Snoevie schreef:
omdat ze dat van hun geloof niet mogen?ik zie regelmatig groepjes jongens zuipen en blowen hier......

Dat zijn dan geen gelovigen..

En allochtonen die anderen beroven, zoals de signetten waar het hier om gaat, zeker wel? :Y)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:57

zou je denken?

ik persoonlijk er niks moeite mee, kom er niet meer mee in aanraking en mijn leventje word niet beinvloed door :)

maar gewoon even heel simpel.......... en simpel geredeneerd........ een stigma moet ergens vandaan komen toch?

hoe komen ze aan dat stigma???

komt het omdat ze opvallen? en hoe vallen ze dan op...... komt het omdat ze niet op andere arabische mensen lijken die hier in dit land wonen??? (noem turken, irakezen, iranezen ed) hoe komt dat toch?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:58

ik heb vandaag nog gekeken op de cijfers van het CBR............

en daar word je toch niet vrolijk van als allochtoon.... maar dat zijn wel de cijfers :)

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:00

Klopt Shadow! Maar de gemiddelde mens heeft zich nooit verdiept in enige vorm van welzijnswerk, dus weet niet hoe dat in Nederland gaat. En dan word er al snel kortzichtig een conclusie getrokken.

Gelukkig weten een hoop mensen wel de weg naar een wijkbudget, en word er een gezellig samen zijn gecreerd. Zo leer je elkaar in de buurt kennen, zo haal je de mensen uit de anonimiteit, zo durf je elkaar makkelijker te bevragen, en leer je elkaars cultuur kennen, en leer je beter samen te leven met elkaar.

Deze jongeren in Gouda hebben gebruik gemaakt van de geldpot jongerenparticipatie, het was trouwens niet alleen een feest voor marokkaanse jongeren het was een feest georganiseerd door een paar marokkaanse jongeren voor alle jongeren in 1 wijk.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:01

zonnebloem18 schreef:
Het is voor allochtonen niet altijd even makkelijk inderdaad, maar bepaalde bevolkingsgroepen hebben zich het iets te makkelijk gemaakt in Nederland.

Maar gouda zal nu elke keer weer iets moeten gaan verzinnen om ze bezig te houden want wat houd ze nu nog tegen om niet nog meer stennis te schoppen als ze er toch weer voor beloond worden.

Een collega van mijn vriend is gevlucht uit Irak tijdens de oorlog, hij was daar directeur van een televisiebedrijf en ontwikkelde kinterprogramma's.

Inmiddels heeft hij 5 jaar in de bijstand gezeten hij heeft diploma's zat, wil graag werken, maar wordt meestal niet eens uitgenodigd.
Nu werkt hij in de beveiliging zwaar onder zijn niveau met zijn universitaire diploma's, maar hij heeft geen andere keus.

Mijn moeder is ook in 6 verschillende dingen universitair afgestudeerd, 5 keer cum laude. Zit ook al 2 jaar thuis en wordt niet eens uitgenodigd op een gesprek. 100% autochtoon.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:07

.
Laatst bijgewerkt door Eulogy op 16-02-10 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:12

Snoevie schreef:
maar hoe weet jij zo zeker dat het niet uitnodigen op gesprek altijd aan de afkomst ligt? dat zal in bepaalde gevallen helaas wel zo zijn,ik geloof alleen niet dat dat altijd zo is.

Ik heb meerdere onderzoeken gelezen waarin men exact dezelfde sollicatiebrief stuurde, met als enige verschil de naam.. In de ene brief was dat een oerHollandse naam, in de andere een Arabische naam.. Daar kwam dus naar voren dat de persoon met de Arabische naam significant minder vaak uitgenodigd werd :)

Wat mij een beetje tegenstaat in dit topic (en andere debatten etc. over dit onderwerp) is dat er altijd maar gezeurd en met vingertjes gewezen wordt. Maar naar de oorzaken van de problematiek kijken en daar op een constructieve wijze wat aan doen gebeurt helaas niet. Ik zie nergens oplossingen die aangedragen worden (op de niet-humane "het land uit" na maar da's niet constructief...) helaas. Zeuren kan iedereen, maar daarmee los je niets op. Kijk toch eens naar jezelf en geef zelf het goede voorbeeld en leg contact met je buren.