Ik ben Crimineel!!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:07

Carolinef schreef:
slimmerik schreef:
Ja, ik had ook een stukje op pagina 1 hier gekopieëerd uit een schoolgids van de plaatselijke school van TS

ben je weer met je "slimme" speculaties, er zijn hier meerdere scholen, hoe weet jij dan om welke school het gaat?????

Dit zijn landelijke regels en gelden voor iedere basisschool ;) De school maakt in deze niets uit. Jullie leerplicht ambtenaar werkt er iig mee.
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 11-02-10 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:08

Carolinef schreef:
Niet van dingen uitgaan die je niet kunt onderbouwen, je zit er dus wederom naast

Als je niet zo heel selectief geknipt had, had je gelezen dat ik daaraan toevoegde dat ik uitging van wat jij in het openingsbericht schreef :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:20

ik moetz eggend at dit te gek voor woorden is, dit is duidelijk een situatie waarin je wel moet gaan en de directeur weet dat.
Ik ben 3 jaar geleden ook tijdens school op vakantie gegaan, niet in de schoolvakantie, maar wel in mijn eindexamen jaar, aan
het einde en had geen lessen ofzo meer maar miste wel de diploma uitreiking. Maar heb daar ook nooit iets over gehoord. ook
vorig jaar ben ik voor de kerstvakantie naar egypte gegaan, omdat het niet anders kon, qua kosten en omdat er geen plek was.
wij als familie gaan zelden op vakantie ivm mijn gehandicapte broertje, dus dit was speciaal. Wij waren gewoon gegaan, wel
netjes van te voren gemeld natuurlijk, al was mijn school het er niet helemaal mee eens, maar ik was 19. Mijn broertje was
toen 17 en die heeft ook geen verdere problemen gekregen.

Ik vind dat de directeur best uitzonderingen mag maken en vind het belachelijk dat je hiervoor een boete moet betalen..

Heb je al iets van je vader en zijn vrouw vernomen?

Carolinef

Re: Ik ben Crimineel!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 14:28

nee nog niks van ze vernomen, er wordt naar ze uit gekeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:36

Het is te idioot voor woorden.Wij zijn ook eens iets langer weggebleven in een voorjaarsvakantie.Leraar zei zelf het is het makkelijkst als je ze ziek meld.Dat hebben we dus ook gedaan.

Het verbaast me wel dat veel allochtonen wel langer vakantie nemen en dat het allemaal wel kan zonder sanctie's.Maar ja ,daar mag je weer niks van zeggen :x

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:40

Carolinef schreef:
nou vraag ik je...............!!! ik kan beter bank overvallen want dan heb ik mi echt iets gedaan wat niet door de beugel kan, maar nu, doe je alles eerlijk en oprecht, ook omdat dat iets is wat ik mijn kids mee wil geevn, eerlijk zijn , maar nu ben ik daar niet zo zeker meer van!

Ja zo werkt het in Nederland. Moordenaars worden vrijgesproken en normale mensen strafrechtelijk vervolgd voor onbenullige dingen.

Je had beter je mond kunnen houden en je kind ziek kunnen melden. (waterpokken ofzo) :+

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:43

Ik vind je verhaal erg moeilijk te lezen TS maar zoals ik het nu zie is het wel het gevolg van je eigen beslissing. Als je denkt dat je gelijk hebt dan moet je het gewoon voor laten komen maar ik geef je eerlijk gezegd weinig kans.

Overigens ben je volgens mij pas een crimineel als je een strafblad hebt en die is een overtreding.

KiWiKo schreef:
Brainless schreef:
Een accountantsverklaring is zo geregeld......

jawel......... KTSINGGGGGGGG :D

als de BV Nederland dan ook mij die kosten vergoed vind ik het prima :)
Een beetje jammer dat je altijd weer de staat de schuld geeft van alles wat niet gaat zoals jij zou willen.
Hele volksstammen hebben eigen bedrijven en kunnen toch gewoon op vakantie dus misschien eens naar jezelf kijken in plaats van de schuld alleen maar af te schuiven?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:44

Ik snap nog steeds niet wat er mis is aan die boete hoor.

TS vraagt toestemming voor vakantie buiten het seizoen voor haar kinderen. Krijgt géén toestemming.... gaat tòch ..... krijgt boete waar ze volledig van op de hoogte had kunnen zijn vóór vertrek.....

En nu krijgt ze de boete en is ze er niet mee akkoord. Ik zie het probleem niet zo hoor. Je hebt je gewoon aan de wet te houden. Dat hebben we met z'n allen hier in Nederland afgesproken....

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:49

Jeetje zijn die regels zo verscherpt of moeten ze de ts 'hebben'?
Ik ben in een zwart gat van mijn jeugd ooit een heel schooljaar niet geweest (lang verhaal).
Wat waren de consequenties? Ik moest beloven het niet meer te doen...
Dit is niet heel lang geleden gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:49

Het is alleen jammer dat die wet dan niet voor iedereen gelijk is.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:50

PFFFF het kunnen dan wel de regels zijn maar ik vind het allemaal vre-se-lijk flauw. Het begint al fout! De directeur had je gewoon vrij moeten geven. klaar. Laat staan je aangeven! En het OM moet zich wel aan de regels houden...Dus ja...

Tevens, had ik je aangeraden om, je kinderen 4,5 dag ziek te melden...Er was toch mexicaanse griep! Al wist de directuer dat je toch weg was, maakte het niet uit. hij kon daar toch niet zomaar maatregelen tegen nemen. Bovendien, wie zegt dat als je ziek bent je niet mag vliegen?
Echt super k*t voor je! Maar betaal het maar gauw en laat zitten wat zit...doe maar alsof je dom bent en zeg tegen het OM 'sorry, dat wist ik niet, ik wil de volgende keer beter voorgeligt worden'. :+ en dan geef je de directeur gewoon de schuld. En dan zeg je maar: 'hij zei dat ik zonder consequenties gewoon kon gaan'.

p.s hopelijk snel weer contact met je vader en z'n vrouw.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:51

Gelukkig worden dingen per geval bekeken Bianca als dat niet zo zou zijn zouden nog veel meer mensen klagen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:00

Èn we horen maar 1 kant van het verhaal. Ik zeg hiermee niet dat TS liegt maar de directeur en leerplichtambtenaar zullen ook hun verhaal hebben en het wss anders ervaren hebben.

Gran Canaria wordt vooral in de maanden november en december druk bezocht.... altijd..... en mij maak je niet wijs dat er maar 1 keer per week een vlucht heen en terug gaat. En daarin gelooft wss de leerplicht ambtenaar ook niet.

Turkse kennissen van mij zijn inderdaad ook wel eens langer weggebleven dan de zomervakantie duurde. Hebben gewoon zonder morren de boete betaald.

Deze regel is er trouwens al heel lang hoor. Geldde ook al in de tijd dat mijn kinderen naar de basisschool gingen 10 jaar geleden.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 15:13

slimmerik schreef:
En nu krijgt ze de boete en is ze er niet mee akkoord.

je bent wel erg vasthoudend in jouw gelijk op alle vlakken he, nogmaals ik ben wel zeker accoord met boete, liever had ik m niet gezien maar gaat mij mn om de strafrechtelijke aanteking die ik als moeder heb gehad, waar ik dus een brief over heb van OM!

ga met jou niet in discussie over de wel of niet mogelijkheden over vluchten, hoef jou niks wijs te maken over iets, dat hoeft niemand niet want je bent erg zeker van jezelf en jouw speculaties/bevindingen, weet zelf wat we hebben uitgezocht en welke mogelijkheden we hadden, dat waren r niet veel, maar blijf er gerust over door typen, wordt alelen zo langdradig en vermoeiend jouw gelijkenis stukjes, maar zo te lzeen ben je in meerdre topics van die aard.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:21

Carolinef schreef:
nou kreeg afgelopen zaterdag belachelijke factuur en de mede deling dat als ik het er niet mee eens ben en t voro laat komen, ik er zkeer van moet zijn dat de straf qua geld boeten nog hoger zou worden, het als kanttekening bij mijn naam wordt gemeld, dus maw dan ben ik dus officieel strafrechtelijk bezig geweest, dan nog als ik t voor laat komen is het afhankelijk ban welek rechter ik voor mijn neus krijg, dus ook wat de uitkomst daarvan is.

nou vraag ik je...............!!! ik kan beter bank overvallen want dan heb ik mi echt iets gedaan wat niet door de beugel kan, maar nu, doe je alles eerlijk en oprecht, ook omdat dat iets is wat ik mijn kids mee wil geevn, eerlijk zijn , maar nu ben ik daar niet zo zeker meer van!

Als je vraag is of je voortaan als crimineel te boek staat (in je titel schrijf je dat je het al bent) kan ik je vertellen dat dat volgens mij nu nog niet zo is. Je schrijft tenminste in je openingspost het woord ALS. Je hebt wel de wet overtreden. Maar dat wist je vooraf ook al. Heb je al contact opgenomen met de leerplichtambtenaar voor wat betreft je rechten in deze? Die kan het je haarfijn vertellen neem ik aan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:32

Bianca41 schreef:
Het verbaast me wel dat veel allochtonen wel langer vakantie nemen en dat het allemaal wel kan zonder sanctie's.Maar ja ,daar mag je weer niks van zeggen :x

Vooral ook omdat het niet waar is - daar zitten weldegelijk sancties aan.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:39

Uit de Leeuwarder Courant van 7 februari 2009

Citaat:
Boete tot €2250 bij ontduiken leerplicht

De leerplichtwet 1969 bepaalt dat een kind naar school mag als het vier jaar is. Het moet op de eerste dag van de nieuwe maand na zijn of haar vijfde verjaardag ingeschreven staan op een basisschool. Die volledige leerplicht duurt tot en met het schooljaar waarin de zestiende verjaardag wordt gevierd. Daarna geldt tot het achttiende jaar de kwalificatieplicht, bedoeld om vaak in de combinatie leren-werken een startkwalificatie voor de arbeidsmarkt te verkrijgen.

Op spijbelen staan officieel straffen. Dat varieert van taakstraffen via Bureau Halt tot een boete van maximaal €2250. Structureel verzuim kan zelfs leiden tot gevangenisstraf. De gemeente houdt toezicht op de leerplicht. De leerplichtambtenaar kan worden ingeschakeld bij problemen.

Leerplichtambtenaren en het openbaar ministerie onderscheiden drie soorten schoolverzuim. Absoluut verzuim: kind staat niet op een school ingeschreven, boete minimaal €250. Luxeverzuim: gezin gaat op vakantie in schooltijd, boete €50 per dag, maximaal €375 per gezin in eerste week, bij twee weken maximaal €500. Signaalverzuim: kind heeft problemen die leiden tot spijbelen, boete minimaal €125, kinderen ouder dan twaalf jaar krijgen een taakstraf of begeleiding door jeugdreclassering. Voor verlof buiten de officiële schoolvakanties kan de schooldirecteur tot een maximum van tien schooldagen toestemming geven als het gaat om de specifieke aard van het beroep van een van de ouders.

Ook is verlof voor één dag mogelijk in verband met andere gewichtige omstandigheden, bijvoorbeeld huwelijksjubilea.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:42

Tegenwoordig ben je zelfs na je 18e leerplichten tenzij je een HAVO/VWO(correct me if I'm wrong) diploma hebt, of een minimale MBO2 diploma.

Het is altijd wat met de leerplicht.
Ik heb al zat uren gemist.. en nog nooit problemen gehad o.i.d..
En meerdere mensen met mij. Ook op de basischool, kon ik gewoon virj krijgen voor speciale gelegenheden. :)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:44

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:08

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:27

Consort schreef:

Als de schooldirecteur hen wel toestemming heeft gegeven is er inderdaad niets aan de hand :) De leerplicht voorziet uitdrukkelijk in de mogelijkheid voor directeuren om hier toestemming voor te verlenen. De directeur van de TS heeft dat alleen niet gedaan, en als je dan toch weggaat is het ongeoorloofd.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:27

zucht, op naar de politiestaat...

goh, in mijn tijd ging dat echt niet zo hoor. regels moet men naleven maar ze moeten flexibel zijn en doorbroken kunnen worden, we zijn mensen, niet geprogrammeerd zoals een robot. situaties als deze kunnen zich voordoen, dat is het leven.. daar moet men mee om kunnen gaan op een menselijke manier.

ik begrijp dat dit heel frustrerend voor je is!! je bent transparant geweest naar school toe... volgens mij is er een super communicatieprobleem, niet zo professioneel. dus eigenlijk, zouden je kleinkinderen hun grootouders niet kunnen uitzwaaien?

helaas werkt het met alles zo tegenwoordig, het is scheef maarja, wat kan je er nog aan doen?

@slimmerik. natuurlijk is dit maar 1 kant van het verhaal. maar zo gaat het toch met alles? dus ik kan aannemen dat jij altijd alles van 2 kanten bekijkt? anders kan je ook geen kranten lezen, nieuws kijken etc zonder daarna onderzoek te doen naar de andere kant van het verhaal. voor mij moeilijk aan te nemem.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:36

jameyskatje schreef:
goh, in mijn tijd ging dat echt niet zo hoor. regels moet men naleven maar ze moeten flexibel zijn en doorbroken kunnen worden, we zijn mensen, niet geprogrammeerd zoals een robot. situaties als deze kunnen zich voordoen, dat is het leven.. daar moet men mee om kunnen gaan op een menselijke manier.

Dat kan alleen als je accepteert dat je soms ook pech hebt en niet in het gelijk gesteld wordt. Je kunt alleen soepeler zijn met regels als de grens die dan gesteld wordt ook gerespecteerd wordt.

In dit geval is er duidelijk een mogelijkheid voor eigen inzicht: de directeur kan het toekennen of afwijzen. De directeur neemt die beslissing. De directeur heeft niet alleen maar het recht om verzoeken toe te kennen, maar ook om ze af te wijzen. Tsja. Het is jammer voor de TS, maar ze heeft het gevraagd en de directeur heeft van zijn mogelijkheid om een eigen persoonlijke inschatting te maken gebruik gemaakt.

Wat willen jullie nou precies bereiken? Hoe meer je hamert op 'gelijke maten', hoe minder mogelijkheden er zullen zijn om ooit nog eens ergens een uitzondering voor te maken.

Er is in deze situatie gewoon geen RECHT op vrij. Je kunt geluk hebben. Je kunt pech hebben. Hier had de ts pech want de directeur zei nee. Nou ja, dan is het dus nee - en eventuele consequenties als je het dan toch doet zul je moeten dragen. Dat is toch een bijzonder acceptabele, logische gang van zaken?

Hoe meer mensen moeite hebben met het accepteren van regels, hoe kleiner de kans dat er soepel mee omgegaan wordt.

Citaat:
helaas werkt het met alles zo tegenwoordig, het is scheef maarja, wat kan je er nog aan doen?

Je kunt respect hebben voor de autoriteit van je schooldirecteur.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:43

@Jameyskatje
Als je een weet hoe vaak per jaar er ouders zijn (per school) die extra vrij willen voor een kind, dan zou je schrikken.
Er is geen super communicatie probleem, het mag wettelijk gewoon niet (dus juist ontzettend professioneel!).
Juist doordat er vroeger (tot 3 a 4 jaar terug) zo (te!) soepel mee werd omgegaan.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:51

kom dan maar met cijfers.. hoeveel ouders willen per jaar extra vrij?

autoritair of niet. ik begrijp de frustratie van de topicstarter heel goed, ze neemt de moeite om haar frustraties hier te uiten en zie hoe ze wordt afgebekt.