Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Relaxed schreef:Citaat:'Student leent te veel'
door Arianne Mantel en Edwin van der Schoot
AMSTERDAM - Studenten die meer lenen dan alleen de basisbeurs, bouwen zulke enorme studieschulden op dat ze bij het Bureau Krediet Registratie aangemeld moeten worden.
Dat zegt het Nationaal instituut voor budgetvoorlichting (Nibud), dat vindt dat de schulden - gemiddeld 12.500 euro - van de jongste generatie afgestudeerden uit de klauwen lopen. Het Nibud wordt hierin gesteund door de Nederlandse Vereniging van Banken, hypotheekverstrekkers en de BKR zelf.
Een BKR-registratie kan echter verstrekkende negatieve gevolgen hebben voor studenten bij bijvoorbeeld het kopen van een woning, het afsluiten van een telefoonabonnement of het aanschaffen van een auto op afbetaling.
De BKR zou gaan gelden voor zeker 131.000 van de 650.000 studenten: één op de vijf leent volgens de nieuwste cijfers van de Informatie Beheer Groep (IBG) ruim 350 euro per maand erbij naast de prestatiebeurs. Doorberekend komt dit neer op een studieschuld van bijna 17.000 euro na afloop van de opleiding. Dat is zo'n enorm bedrag dat het Nibud denkt dat de dreiging van een BKR-registratie de studenten zou afschrikken zoveel te lenen. De Landelijke Studentenvakbond reageert geschokt op het pleidooi van het Nibud.
Bron: Telegraaf
ponygekje21 schreef:Heeft iemand misschien antwoord op mn vraagVoor studenten die op dit moment lenen geld dat daar ook voor of voor toekomstige studenten? want als ik dit wist was ik niet gaan lenen.
Ir111 schreef:Om een codering aan je broek te krijgen moet je meerdere maanden niet betalen. Zo'n codering krijg je niet als je 2 maanden niet betaald.
Ir111 schreef:_Cindy schreef:Ik vind het raar dat grote studentenleningen niet geregistreerd worden op het BKR en alle overige leningen wel.
BKR registratie is niet bedoeld als straf of om mensen te ontmoedigen geld te lenen. BKR is een middel voor banken zodat ze kunnen zien wat het betaalgedrag van klanten is en hoeveel die al hebben uitstaan.
Om zo te bepalen of het verstandig is de mensen meer geld te lenen. Zo kunnen mensen niet meer lenen dan ze terug kunnen betalen. Niemand zit op een lening te wachten die hij niet meer terug kan betalen lijkt me.
mo_van_dijk schreef:Wendy, ik heb ook een bestuursjaar en de stages gedaan. Ook heb ik nog wat andere activiteiten erbij gedaan die in relatie met mijn opleiding stonden. Hiernaast heb ik ook nog gewerkt in een kledingwinkel.
Nu had ik de mazzel dat alles mij wel erg makkelijk afging. Ik kwam opdagen op het eerste hoorcollege om te vragen waar het tentamen over ging en was dan vertrokken tot het tentamen.
Het is maar net wat je wil....
Rieja schreef:Wat ik heb begrepen is die BKR-registratie niet persé bedoeld om de student dwars te zitten, maar vooral als een soort zelfbescherming. Wanneer jij een hypotheek wilt nemen en je moet daarnaast ook nog €200 of meer van je schuld aflossen per maand, dan wordt het misschien wel een stuk lastiger om die hypotheek te betalen, en dan kom je pas echt in de problemen. Dus wat dat betreft is zo'n registratie misschien helemaal niet zo slecht. (hoop niet dat ik nu half studerend bokt over me heen krijg)
mo_van_dijk schreef:Wendy, jammer dat je je bericht hebt gedelete... Ik had een heel verhaal geschreven, maar het plaatsen kon niet, omdat jij je bericht had gewist. Ik woonde trouwens ook op kamers, was in het bezit van een auto en reed 5x in de week 200km naar mijn paard (ofwel giga benzinekosten)
Het hangt er misschien vanaf waar ik heb gestudeerd, maar naar mijn idee voelde 3/4 van de studenten die ik kende, zich te goed om te werken. Tja, waarom werken als je het ook van de IB groep kan lenen voor een appel en een ei.
Ieder zijn mening en dit is de mijne
bevertje schreef:ponygekje21 schreef:Heeft iemand misschien antwoord op mn vraagVoor studenten die op dit moment lenen geld dat daar ook voor of voor toekomstige studenten? want als ik dit wist was ik niet gaan lenen.
De conclusie die je trekt, geeft aan dat je dus geld leent terwijl het niet nodig is... Mocht de regeling doorgevoerd worden, dan is het bij deze al effectief gebleken
Princesj schreef:Laatst was er ook gekeken waarom studenten zoveel lenen, en dat is niet altijd voor de studie, maar ook om "lekker te kunnen leven" en in dat geval vind ik het heel niet zo'n slecht idee. Laat de stufi maar een soort prestatiebeurs worden, als je zo hard je geld nodig heb, prima, maar werk(studeer) er dan voor.
linky schreef:Onze dochter had naast haar HBO opleiding 2 baantjes, dan maar wat minder feesten. Met het geld van haar uitwonendenbeurs kon ze daar van rondkomen en ze kwam van school zonder 1 cent schuld.
Studenten moeten eens leren hun eigen broek op te houden i.p.v. op kosten van iedereen het feestbeest uit te hengen.
Only_Hellen schreef:Antwoord kan niemand geven. Ja, de 2e kamer, maar die zijn nog niet zover.