Student leent te veel, BKR registratie?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 11:28

Maar niemand kan nog zeggen hoe de banken er in de toekomst mee om zullen gaan (wat hypotheken betreft), dus dat blijft gissen.

ponygekje21

Re: Student leent te veel, BKR registratie?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 12:54

Heeft iemand misschien antwoord op mn vraag :P Voor studenten die op dit moment lenen geld dat daar ook voor of voor toekomstige studenten? want als ik dit wist was ik niet gaan lenen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:15

Relaxed schreef:
Citaat:
'Student leent te veel'
door Arianne Mantel en Edwin van der Schoot
AMSTERDAM - Studenten die meer lenen dan alleen de basisbeurs, bouwen zulke enorme studieschulden op dat ze bij het Bureau Krediet Registratie aangemeld moeten worden.

Dat zegt het Nationaal instituut voor budgetvoorlichting (Nibud), dat vindt dat de schulden - gemiddeld 12.500 euro - van de jongste generatie afgestudeerden uit de klauwen lopen. Het Nibud wordt hierin gesteund door de Nederlandse Vereniging van Banken, hypotheekverstrekkers en de BKR zelf.

Een BKR-registratie kan echter verstrekkende negatieve gevolgen hebben voor studenten bij bijvoorbeeld het kopen van een woning, het afsluiten van een telefoonabonnement of het aanschaffen van een auto op afbetaling.

De BKR zou gaan gelden voor zeker 131.000 van de 650.000 studenten: één op de vijf leent volgens de nieuwste cijfers van de Informatie Beheer Groep (IBG) ruim 350 euro per maand erbij naast de prestatiebeurs. Doorberekend komt dit neer op een studieschuld van bijna 17.000 euro na afloop van de opleiding. Dat is zo'n enorm bedrag dat het Nibud denkt dat de dreiging van een BKR-registratie de studenten zou afschrikken zoveel te lenen. De Landelijke Studentenvakbond reageert geschokt op het pleidooi van het Nibud.

Bron: Telegraaf

Het is nog maar een idee.
Afwachten dus of dat doorgaat en hoe dingen geregeld gaan worden.

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 15:51

ponygekje21 schreef:
Heeft iemand misschien antwoord op mn vraag :P Voor studenten die op dit moment lenen geld dat daar ook voor of voor toekomstige studenten? want als ik dit wist was ik niet gaan lenen.

De conclusie die je trekt, geeft aan dat je dus geld leent terwijl het niet nodig is... Mocht de regeling doorgevoerd worden, dan is het bij deze al effectief gebleken :P

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 15:58

Ir111 schreef:
Om een codering aan je broek te krijgen moet je meerdere maanden niet betalen. Zo'n codering krijg je niet als je 2 maanden niet betaald.

En in deze economie heb je niet zomaar een baan (die bij je opleidingsniveau past) mijn zus is net afgestudeerd en soliciteerd zich al maanden suf met haar hbo diploma (van een goed opleiding). Die heeft nog steeds geen baan omdat alleen mensen met ervaring worden aangenomen en andere baantjes door stagaires (die veel goedkoper zijn) worden gedaan.

Dus een paar maanden zit je ook zo op.

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 15:59

Maar de IB-groep hoef je ook niet persé meteen te gaan betalen..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 16:00

bevertje schreef:
Maar de IB-groep hoef je ook niet persé meteen te gaan betalen..

Nee dat is zo geregeld bij de IB groep maar wie weet wat ze daar bij de BKR mee gaan doen :o

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 16:24

Een BKR registratie vind ik een slecht plan. Vind de manier waarop tegenwoordig over het algemeen tegen studeren aan wordt gekeken sowieso wel een beetje apart.

In de ogen van veel mensen ben je als student verplicht om er naast te werken, want je zit immers niet 40 uur per week in de collegebanken, en een 6 is immers toch ook een voldoende?
Als je dat denkt heb je volgens mij de essentie van een academische opleiding niet begrepen (ik heb het niet over HBO). Een academische opleiding leidt niet op voor een bepaald beroep. Een academische opleiding is geen beroepsopleiding zoals het HBO en het MBO dit wel zijn. Dit houdt bijvoorbeeld in dat het van belang is om tijdens je studie niet alleen de vakken te volgen, maar ook elders inhoudelijke ervaring op te doen. En die ervaring doe je niet op met je bijbaantje achter de kassa of in het callcenter. Maar wel bijvoorbeeld op een studiereis, op een extra stage (bij veel opleidingen immers afgeschaft) of in een bestuursjaar.

Ik heb er destijds voor gekozen om alledrie te doen: de stage, de studiereis en het bestuursjaar. Hiermee is mijn studieduur natuurlijk wel verlengd. Ik heb niet altijd bijbaantjes gehad en ja, ik had een studieschuld na het afronden van mijn studie. Ik heb ook gekozen voor studeren, in plaats van wat veel vrienden deden: snel aan het werk, en dus een eigen auto aanschaffen, samenwonen, dure kleding kopen, veel uitgaan, paardrijden... Ik heb er voor gekozen om heel wat jaren op een heel beperkt budget te leven en mezelf ook veel te ontzeggen, omdat ik graag wilde studeren.

Maar... ik had ook meteen een baan! Juist door al die extra ervaringen die ik heb opgedaan tijdens mijn studie. En ik heb daardoor die schuld heel snel af kunnen lossen. En ik zou het heel zuur vinden als ik op de koop toe ook nog een BKR registratie zou hebben gekregen, terwijl ik al die jaren juist minder geld uit heb gegeven dan mijn leeftijdsgenoten.

En ik weet dat ik niet de enige ben die zo gestudeerd heeft.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 16:28

Ir111 schreef:
_Cindy schreef:
Ik vind het raar dat grote studentenleningen niet geregistreerd worden op het BKR en alle overige leningen wel.

BKR registratie is niet bedoeld als straf of om mensen te ontmoedigen geld te lenen. BKR is een middel voor banken zodat ze kunnen zien wat het betaalgedrag van klanten is en hoeveel die al hebben uitstaan.

Om zo te bepalen of het verstandig is de mensen meer geld te lenen. Zo kunnen mensen niet meer lenen dan ze terug kunnen betalen. Niemand zit op een lening te wachten die hij niet meer terug kan betalen lijkt me. :)

Over het algemeen kunnen banken iets beter inschatten of de klant het terug kan betalen dan de consument....

Bijv. er zijn echt genoeg mensen met bijv. een 0 uren contract die toch geld willen lenen. Hoewel de kans dan best groot is dat ze het niet terug kunnen betalen. Codering is bij meeste leningen na 3 maanden niet betalen, en na meerdere aanmaningen.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:10

lekker dan, laten we de stufi afschaffen, en laten we ook alle mensen die lenen een BKR registratie geven. :)

Sorry ik heb het hele topic nog niet gelezen, als het een nutteloze bijdrage is vergeef mij dan haha.

Verder ben ik ook geneeskunde student, naast coschappen is het zo vermoeiend om te werken. Ik maak ontzettend veel uur tijdens mijn coschappen. Ik probeer geregeld op zaterdag nog te werken, maar ik kan het vaak nietmeer opbrengen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:15

Wendy, ik heb ook een bestuursjaar en de stages gedaan. Ook heb ik nog wat andere activiteiten erbij gedaan die in relatie met mijn opleiding stonden. Hiernaast heb ik ook nog gewerkt in een kledingwinkel.

Nu had ik de mazzel dat alles mij wel erg makkelijk afging. Ik kwam opdagen op het eerste hoorcollege om te vragen waar het tentamen over ging en was dan vertrokken tot het tentamen.

Het is maar net wat je wil....

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:39

Wat ik heb begrepen is die BKR-registratie niet persé bedoeld om de student dwars te zitten, maar vooral als een soort zelfbescherming. Wanneer jij een hypotheek wilt nemen en je moet daarnaast ook nog €200 of meer van je schuld aflossen per maand, dan wordt het misschien wel een stuk lastiger om die hypotheek te betalen, en dan kom je pas echt in de problemen. Dus wat dat betreft is zo'n registratie misschien helemaal niet zo slecht. (hoop niet dat ik nu half studerend bokt over me heen krijg)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:42

mo_van_dijk schreef:
Wendy, ik heb ook een bestuursjaar en de stages gedaan. Ook heb ik nog wat andere activiteiten erbij gedaan die in relatie met mijn opleiding stonden. Hiernaast heb ik ook nog gewerkt in een kledingwinkel.

Nu had ik de mazzel dat alles mij wel erg makkelijk afging. Ik kwam opdagen op het eerste hoorcollege om te vragen waar het tentamen over ging en was dan vertrokken tot het tentamen.

Het is maar net wat je wil....

Ik vind die laatste opmerking behoorlijk denigrerend en ook erg jammer.
Fijn voor jou dat het jou zo makkelijk af ging. Gek genoeg ging het bij mij ook allemaal steeds makkelijker trouwens. In het begin was het soms wel ploeteren. Maar dat heeft ook te maken gehad met de combi met op kamers gaan wonen.

Het punt is wat mij betreft wel dat veel studenten veel harder werken dan veel mensen door hebben. En dat een baantje erbij niet altijd kan voor iedereen.
En dan nog: zoals eerder ook al aangehaald... je moet flink werken als je geen aanvullende beurs hebt om alleen maar alle kosten van de studie te dekken.

Dat er feestende studenten rondlopen die vrij weinig doen dat is een feit. Maar dat zijn er minder dan veel mensen willen doen geloven. En ik vind het jammer dat het beeld over studenten wel juist door die mensen enorm wordt beinvloed. Want de meerderheid van de studenten zit echt niet de hele dag uit de neus te eten om vervolgens 's avonds aan de zuip te gaan.

En over die BKR registratie... al had ik een schuld gehad dan 17.000 euro (die ik gelukkig niet had) dan had ik die echt makkelijk af kunnen betalen nu.
Maar van een BKR-registratie kun je in het dagelijks leven heel veel last hebben. Het krijgen van een hypotheek was bijvoorbeeld lastig geweest. Of misschien hadden we wel een hypotheek kunnen krijgen, maar dan wel een duurdere. Lekker logisch.
Een creditcard krijgen (wel zo handig als je voor je werk weleens aan de andere kant van de grote plas moet zijn) is ook ineens een stuk moeilijker. Zomaar wat voorbeeldjes.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:43

Rieja schreef:
Wat ik heb begrepen is die BKR-registratie niet persé bedoeld om de student dwars te zitten, maar vooral als een soort zelfbescherming. Wanneer jij een hypotheek wilt nemen en je moet daarnaast ook nog €200 of meer van je schuld aflossen per maand, dan wordt het misschien wel een stuk lastiger om die hypotheek te betalen, en dan kom je pas echt in de problemen. Dus wat dat betreft is zo'n registratie misschien helemaal niet zo slecht. (hoop niet dat ik nu half studerend bokt over me heen krijg)

Denk je nou echt dat je bij het krijgen van een hypotheek niet moet opgeven wat je nog aan het aflossen bent dan?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 18:05

Wendy, jammer dat je je bericht hebt gedelete... Ik had een heel verhaal geschreven, maar het plaatsen kon niet, omdat jij je bericht had gewist. Ik woonde trouwens ook op kamers, was in het bezit van een auto en reed 5x in de week 200km naar mijn paard (ofwel giga benzinekosten)

Het hangt er misschien vanaf waar ik heb gestudeerd, maar naar mijn idee voelde 3/4 van de studenten die ik kende, zich te goed om te werken. Tja, waarom werken als je het ook van de IB groep kan lenen voor een appel en een ei.

Ieder zijn mening en dit is de mijne :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 18:24

mo_van_dijk schreef:
Wendy, jammer dat je je bericht hebt gedelete... Ik had een heel verhaal geschreven, maar het plaatsen kon niet, omdat jij je bericht had gewist. Ik woonde trouwens ook op kamers, was in het bezit van een auto en reed 5x in de week 200km naar mijn paard (ofwel giga benzinekosten)

Het hangt er misschien vanaf waar ik heb gestudeerd, maar naar mijn idee voelde 3/4 van de studenten die ik kende, zich te goed om te werken. Tja, waarom werken als je het ook van de IB groep kan lenen voor een appel en een ei.

Ieder zijn mening en dit is de mijne :D

Ik kon me toch niet vinden in mijn bericht, daarom had ik hem gedelete, sorry.

Grappig, dat studenten zich te goed voelden om te werken is een ervaring die ik idd totaal niet deel. Maar ik heb destijds idd wel gemerkt dat het een en ander enorm afhankelijk is van waar je studeerde. In mijn geval dus Enschede :)

Mensen die zich te goed voelen om te werken, tsja, daar kan ik dan ook weer weinig positiefs over melden trouwens :D

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:02

bevertje schreef:
ponygekje21 schreef:

De conclusie die je trekt, geeft aan dat je dus geld leent terwijl het niet nodig is... Mocht de regeling doorgevoerd worden, dan is het bij deze al effectief gebleken :P

Je hebt gelijk maar dat is wel geen antwoord op mn vraag ;)

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:05

Antwoord kan niemand geven. Ja, de 2e kamer, maar die zijn nog niet zover.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:21

Hier hadden ze het 2,5 jaar terug ook al over. Dus toen heb ik snel een maximale lening genomen en alles op de bank gezet omdat ik wist dat ik mijn laatste twee jaar geen stufi meer zou krijgen (extra master). Nu leen ik niks en teer op dat geld, want met terugwerkende kracht kunnen ze zoiets toch niet invoeren. Achteraf voor niets geweest want over een half jaartje ben ik klaar. Het zal dus allemaal wel niet zo'n vaart lopen. Ik denk wel dat ik uiteindelijk op een lagere schuld uitkom hierdoor, ik geef het sneller uit als het iedere maand gestort wordt dan als het van mijn spaarrekening moet halen en ik dat bedrag steeds zie dalen.
Ik snap trouwens niet waarom mensen zo moeilijk doen over geld wat studenten lenen en waarvoor ze het lenen. Uiteindelijk moeten ze het allemaal toch terugbetalen, alleen studenten waarvan de ouders flink meebetalen kunnen bier drinken van het geld wat ze van de staat krijgen. En als je uiteindelijk niet afstudeert krijg je sowieso helemaal niks.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:23

Wendy schreef:
Denk je nou echt dat je bij het krijgen van een hypotheek niet moet opgeven wat je nog aan het aflossen bent dan?

Het moeten is A, het ook doen is B...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:30

Als ik naar mijzelf kijk, ik woon thuis, maar financieer mijzelf. (Ik woon thuis, omdat ik praktisch gezien naast Rotterdam woon, en in Rotterdam studeer, en in Amsterdam werk. Puur praktische reden). Mijn ouders betalen wel mijn studie (terwijl wij het ook echt niet breed hebben), maar verdere kosten, als verzekering, benzine etc, betaal ik allemaal zelf.

Naast mijn studie werk ik, in mijn tweede jaar werkte ik 25 uur in de week. Derde jaar van de studie heb ik 40 uur per week gewerkt, het eerste half jaar, tegen stagevergoeding. Maar zoveel ervaring opgedaan dat ik daar een jaar langer ben blijven plakken voor 2 dagen in de week. Dit heeft mij geenszins studievertraging opgeleverd. Naast deze stage werkte ik ook nog op zaterdag. Puur om iets aan extra geld te hebben.

Nu heb ik net ontslag genomen bij die baan, en ga ik weer 40 uur per week werken om af te studeren, weer in stagevorm. Tegen 340 netto per maand. Het is niet veel, maar omdat ik geen kosten heb voor het OV, en ook nog op zaterdag werk (a 200 per maand) kan ik mijzelf redden.

Qua vaste lasten heb ik een flinke post, zorgkosten, inboedel, reisverzekering een telefoonabbonement waar je U tegen zegt, reiskosten in het weekend, autokosten (zelfs al is het niet mijn auto, ik gebruik hem dus ik betaal). Drie keer op vakantie naar het buitenland per jaar. Een creditcard waar ik elk kwartaal voor betaal, En nog hou ik elke maand genoeg geld over om eventueel op mijzelf te kunnen en leuke dingen te kunnen doen.

Het kan dus wel :j al neem ik niet weg met mijn voorbeeld, dat het ook heel anders kan lopen helaas.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:45

Ik heb ook een studieschuld. :o Zou niet best zijn als dat een BKR-registratie zou worden, het gaat bij mij om wel wat meer dan 10.000 euro. :)

Maar als al die maffe plannen doorgang krijgen, ziet het er somber uit voor de mensen die nog moeten studeren. Als je gaat studeren, krijg je geen stufi meer. Mocht je wel geld nodig hebben, dan ben je het haasje, want dan wacht er een toffe registratie op je na het afronden van je studie?! :) Lekker motiverend!

Princesj schreef:
Laatst was er ook gekeken waarom studenten zoveel lenen, en dat is niet altijd voor de studie, maar ook om "lekker te kunnen leven" en in dat geval vind ik het heel niet zo'n slecht idee. Laat de stufi maar een soort prestatiebeurs worden, als je zo hard je geld nodig heb, prima, maar werk(studeer) er dan voor.

:n Niet zo'n best idee. Flink conservatief ook. Er zijn namelijk genoeg studenten die hard moeten werken voor een zes. Anderen halen op hun sloffen een acht. Heeft die student met de zes dan automatisch slecht gepresteerd en dus geen recht op studiefinanciering? :D

linky schreef:
Onze dochter had naast haar HBO opleiding 2 baantjes, dan maar wat minder feesten. Met het geld van haar uitwonendenbeurs kon ze daar van rondkomen en ze kwam van school zonder 1 cent schuld.
Studenten moeten eens leren hun eigen broek op te houden i.p.v. op kosten van iedereen het feestbeest uit te hengen.

Proficiat. :7
Misschien kun je er ook inkomen dat lang niet iedereen het redt? Ik zat met een studie waar ik hard voor werkte, en had een bijbaantje, maar ik moest toch echt lenen. Meer tijd voor werken, had ik niet, want ik moest leren.

Het feestbeest uithangen deed ik al helemaal niet. Ik vind het maar een nare post van je. Net alsof anderen met plezier een studieschuld opbouwen. Ik ben er heus niet blij mee, maar ik moest wel. :(

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:53

Only_Hellen schreef:
Antwoord kan niemand geven. Ja, de 2e kamer, maar die zijn nog niet zover.

Ja dat klopt, maar ik vind dat ze de studenten de keus moeten geven:
lenen mag, maar dan kom je in de BKR registratie. Ik vind niet dat studenten die op dit moment lenen en nog even doorlenen tot hun studie is afgerond hiermee mogen worden opgezadeld. Dan hadden ze ons toen ook voor de keus moeten zetten. Dus ik denk dat het ook alleen voor toekomstige studenten werkt.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:54

Ongetwijfeld zal er een overgangsregeling komen. Alleen als dit nog slechts een een idee of voorstel is, blijft het gewoon gissen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:02

Tja, IBG biedt wat je noemt 'goedkoop lenen' aan. Ik doe het ook, zodat ik wanneer ik klaar ben ook een zou kunnen kijken naar een huisje. Om de schulden maak ik me geen zorgen. De kans is zeer groot dat ik meteen aan de bak kan. Dan moet je even een tijdje zuinig doen en klaar...Bovendien moet je eens zien hoe enorm vel geld ik van het geleende geld nog gewoon netjes op de spaarrekening heb staan...

En ja, ik werk er ook nog bij :j