Ongezonde mensen moeten meer zorgpremie gaan betalen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meeikk

Re: Ongezonde mensen moeten meer zorgpremie gaan betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:22

Ik vindt dit echt onzin eigenlijk :j
Maar dan ken ik toch een hoop mensen die me toch een berg zorgpremie moeten gaan betalen....

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:28

Als bewezen wordt dat een SGW ruiter vaker schade op loopt dat een dressuur ruiter mag dat ook best ergens terug te vinden zijn hoor. Alleen moeilijk hard te maken. Sinds ik SGW rijd ben ik meer aan mijn conditie gaan werken en handiger geworden te paard. Daarbij krijgt mijn paard door SGW midner stress dan een gemiddeld dressuurpaard (volgens recent onderzoek) en heeft daardoor over de breedte gezien minder risico om te ontploffen. Misschien daardoor juist minder kans op ongelukken.

Leuk trouwens dat er in mijn profiel gekeken wordt om te zien of er dingen zijn om mijn persoonlijk op te pakken.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:28

kweet niet hoor

altijd heel veel gesport ... en toen werd ik ziek
oa door de pil kanker ..

dus zou ik nu meer moeten betalen omdat ik niet meer lid ben van een sportclub ?
of teld therapeutisch paardrijden ook :+

nu kan ik savonds een hand vol medicijnen (door verzekering betaalde) nemen om in slaap te kunnen vallen en een nacht van 1x 4 uur te maken en met beetje geluk gevolgd door nog 2 uurtjes of ik neem savonds een borreltje (werkt beter en minder bijwerkingen kost de rest van nl een stuk minder .. de hand pillen kwamen op 25 euro per avond .. tel uit je winst)

ik ben te zwaar .. maar omdat ik te weinig eet en met medicatie zit die niet op lege maag mogen
en dandere weer moeten heb van dietist dieet gekregen , in opdracht professoren dus :+ omdat ik te weinig eet ...
in 1,5 maand tijd ben ik 12 kg aangekomen .. (zoals verwacht ;) maar ja .. artsen staan er op dat ik meer eten moet en snoepen doe ik amper (lees met pasen gooien we restant pepernoten weg ..)

een kennisje van me
perfect op gewicht volgens de bmi .. vreet zich letterlijk ziek aan snoep en vet
aderen zijn dichtgeslipt en heeft mega hartproblemen nu
maar ja .. t sport (is lid van de sportclub .. komt er nooit maar dat is een 2e )
drinkt en rookt niet en is niet te dik ..

uit recent onderzoek is gebleken dat kinderen leer problemen hebben
omdat ze leven van dieet producten ..

wat 10 jaar geleden geen kwaad kon is nu funest
wat toen funest was word nu weer gepromoot ..

weet nog .. mijn kleine lag aan de borst
maar zijn dagelijkse flesje borstvoeding die de pappa gaf
mocht van het bureau niet meer dan 140ml bevatten ..
hoogoplopende "discussies"omdat hji de ene avond 110 dron en de andere avond 180
als of er op mijn borsten een teller zat _O-

volgens dat zelfde bureau was een potje peer beter dan vers gepureerde
(de zuster zei dat ze geen aandelen had nadat we der na vroegen(

in de randstad kregen we op ons sodemieter dt ons kleine toen 4 jr oud
3 kg te zwaar was !
2 weken later woonde we in zeeland .. op de kennismaking bij het bureau hier
kregen we te horen dat er wel 2 of 3 kg bij mocht !
kind woog het zelfde en in lengte niet gegroeid

en dat gaat nu ene janus vertellen wat wel of niet gezond is
hoe zwaar iemand wegen mag wat die mag eten ..

neh .. liefste duwen ze de chip in de mens
als je 12 jr bent en wilt een id kaart mag je gelijk je vinger afdruk inleveren
kunnen ze precies zien wat je wanneer en waar doet
wat je koopt (al dan niet voor je zelf) hoeveel je sport werkt slaapt computerd

maar we leven in een "vrij"land hoor
_O- _O-

oh wacht :+ ik vergeet democratisch
Laatst bijgewerkt door nickyu op 29-01-10 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:34

pol013 schreef:
Als bewezen wordt dat een SGW ruiter vaker schade op loopt dat een dressuur ruiter mag dat ook best ergens terug te vinden zijn hoor. Alleen moeilijk hard te maken. Sinds ik SGW rijd ben ik meer aan mijn conditie gaan werken en handiger geworden te paard. Daarbij krijgt mijn paard door SGW midner stress dan een gemiddeld dressuurpaard (volgens recent onderzoek) en heeft daardoor over de breedte gezien minder risico om te ontploffen. Misschien daardoor juist minder kans op ongelukken.

Leuk trouwens dat er in mijn profiel gekeken wordt om te zien of er dingen zijn om mijn persoonlijk op te pakken.

Nee joh het gaat niet om persoonlijk oppakken. Het gaat erom dat als je het ene toelaat, het andere opeens ook items worden. En de bewijslast binnen de kortste keren omgedraaid wordt. Bewijs maar dat je niet gerookt hebt. Of dat je niet vet gegeten hebt. Bewijs maar dat je er niks aan kunt doen dat je dik bent.

Voorbeeld: ik ben nu 50. heb iets een buikje inmiddels. Maar ik heb mijn hele leven gewoon alles gegeten wat ik tegenkwam. Want ik ben niet dik. En onlangs zijn (vanwege de ziekte van Lyme) mijn aderen onderzocht: ik heb prachtige aderen. Wel met een ribbel (Lyme) maar die zat aan de buitenkant.
Dus eten en dik hebben niet persé iets met elkaar te maken. SGW en vallen ook niet persé. Maar als de bewijslast omgedraaid wordt, krijg je het knap moeilijk.

En dan is het hek van de dam. Daarom is het een slecht idee om groepen mensen uit te zonderen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:35

Nickyu schrijft het prima op :j

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:36

Dit slaat echt nergens op!
En chronisch zieken betalen zich dan zeker scheel, nou ik heb diabetes type 1, en nee dat heb ik niet gekregen omdat ik te zwaar ben en ongezond heb geleefd..... Maar dan zou ik dus nog meer moeten gaan betalen? Ik weet dat ik een dure patient ben, maar daar heb ik zelf ook niet om gevraagd!
En mensen met een hoger risico gaan dus meer betalen, dus mensen die veel autorijden ook(= meer kans op een auto-ongeluk) Mensen die veel sporten hebben weer grotere kans op blessures.
Nee dit gaat echt helemaal nergens over!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:43

hoe leg je uit dat iemand die altijd veel gesport heeft en sport
niet drinkt niet rookt op zijn 45ste een hartstilstand krijgt..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:48

Ik ben niet te dik, sport (paardrijden), eet gezond.... Mááárrrrrr..

Ik slik per dag behooorlijk wat medicijnen, allemaal door Vadertje Staat betaald. Ik kan niet meer werken, ben volledig afgekeurd, heb uitkering. Ik ben dus heus heel duur betaald!!

In feite zou ik dan dus ook, omdat ik een darmaandoening heb (die genetisch is, dus waar ik me te pletter gezond op had kunnen eten maar die ik toch gehad zou hebben) nóg meer moeten betalen?? Ik moet mijn hand al ophouden, is dat niet genoeg gestraft??????? Ik moet zorgen dat ik op gewicht blijf, ik moet zorgen dat ik op tijd medicatie inneem, ik kan bij lange na niet meer wat ik ooit heb gekunnen...

Goed is goed he, en verder sluit ik me bij Nickyu aan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:04

chronisch zieken zijn altijd de sigaar in dit land........ waarom, nou heel simpel....... dat is de makkelijkste groep, kunnen niet zoveel..... krijgen niet zoveel klaar.....

Ik denk dat heel Nederland in rep en roer gaat als ze gaan zeggen dat wonen in een woonwagen heeeul schadelijk is ....... en dat daarom woonwagenbewoners maar 50 euro meer moeten gaan betalen........ moet je kijken wat er dan gebeurd :D :D

maar chronisch zieken, die zuchten diep en denken alleen maar hoe ze dit nou weer op moeten gaan vangen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:10

als chronisch zieke kan je ook niet veel meer
te moe om te vechten tegen je zelf laat staan tegen de staat

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:14

KiWiKo schreef:
chronisch zieken zijn altijd de sigaar in dit land........ waarom, nou heel simpel....... dat is de makkelijkste groep, kunnen niet zoveel..... krijgen niet zoveel klaar.....

Ik denk dat heel Nederland in rep en roer gaat als ze gaan zeggen dat wonen in een woonwagen heeeul schadelijk is ....... en dat daarom woonwagenbewoners maar 50 euro meer moeten gaan betalen........ moet je kijken wat er dan gebeurd :D :D

maar chronisch zieken, die zuchten diep en denken alleen maar hoe ze dit nou weer op moeten gaan vangen

Ja precies :D . Het verschil is waarschijnlijk dat ik geestelijk ECHT wel in staat ben om een oorlog te beginnen, maar eer we een dag verder zijn hang ik voor dood op de bank, geen fut en geen energie meer. En daar rekenen ze ook op, is het makkelijkste vangen uiteraard.

Eigenlijk zouden we mensen vóór ons moeten laten strijden.. O wacht even, das waaaar, dat heette verkiezingen enzo toch? }> Beloftes.. moooi woord vind ik dat, belofte...

Mijn moeder had een gezegde:" veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven..." wat zijn we hier in NL dan allemaal vreugdevol toch?? :P

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:15

breghje .. iedere verkiezing weer ... iedere verkiezing weer

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:17

Anya schreef:
Nee joh het gaat niet om persoonlijk oppakken. Het gaat erom dat als je het ene toelaat, het andere opeens ook items worden. En de bewijslast binnen de kortste keren omgedraaid wordt. Bewijs maar dat je niet gerookt hebt. Of dat je niet vet gegeten hebt. Bewijs maar dat je er niks aan kunt doen dat je dik bent.

Ik moet toch eerlijk zeggen dat ik dat een tikkeltje paranoia vind.
Maar wie weet, ben ik gewoon naïef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:18

KiWiKo schreef:

Ga ze alsjeblieft niet even allemaal over een kam scheren zeg, vergeet de positievelingen onder de zieken niet die er gelukkig een andere gedachte op nahouden. (Wat overigens ook niet aangeboren hoeft te zijn maar aangeleerd door dure therapiëen ed)

Heb persoonlijk een bloekhekel aan -->> ^)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:20

pol013 schreef:

Ik hoefde helemaal niet in je profiel te kijken en heb dat ook niet gedaan. Je onderschrift en avater zeggen voldoende. ;)

Mij gaat het er meer om dat het niet zo simpel te stellen is wie gezond leeft en wie niet. Bovendien vind ik dat iedereen een eigen keuze mag maken om ongezond te leven. Het is toch mijn zaak als het niet mijn streven is om oud te worden? Ik zal de staat ook een stuk minder kosten als ik niet oud wordt dus waar maken ze zichzelf druk over.

Wat ik verder wil zeggen is dat het hier gewoon niet bij blijft. De volgende groep kan wel degelijk de sporten zijn waar veel ongevallen bij gebeuren en dan staat paardensport hoog hoor.

Bovendien als jij gaat zeggen dat je niet voor ongezonde mensen wil betalen dan ga ik zeggen dat ik niet meer wil betalen voor andermans kinderen (kinderbijslag), niet meer voor studenten en zeker niet voor blessures ten gevolge van sport.
In zo'n maatschappij wil toch niemand blijven?

Wat is er toch gebeurd met een beetje sociaal zijn tegenwoordig?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:23

Chiqa schreef:
KiWiKo schreef:

Ga ze alsjeblieft niet even allemaal over een kam scheren zeg, vergeet de positievelingen onder de zieken niet die er gelukkig een andere gedachte op nahouden. (Wat overigens ook niet aangeboren hoeft te zijn maar aangeleerd door dure therapiëen ed)

Heb persoonlijk een bloekhekel aan -->> ^)

hihihi :D OF ze slaan de andere kant door en dan zijn ze zo gruwelijk fel.......... en terecht :D maar over het algemeen heeft een langdurig ziekelijke man/vrouw niet echt de fut meer om tegen de BV Nederland ten strijde te trekken :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:23

KiWiKo schreef:

Maar heel weinig mensen in Nederland weten dat er een hoop chronisch zieken en gehandicapten zonder pardon de wao uitgezet zijn tijdens de herkeuringen. Tenzij je vreselijk geluk had werd er gekeken naar wat je hebt verdient en wat je nu nog zou kunnen verdienen, niet naar de beperkingen die mensen hebben.
Die mensen zitten nu in de bijstand en krijgen de zwaartste klappen. Ze zouden dolgraag willen werken, maar kunnen simpelweg niet.

Deze mensen krijgen nu weer klappen dankzij deze voorstellen plus het voorstel om de zorgtoeslag omlaag te brengen.
Kracht om hun stem te laten horen hebben de meeste niet, precies wat Nickyu ook al zegt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:34

precies.............

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 21:57

Mensen hebben echt geen idee.
En ook niet van het aantal chronisch zieken die gewoon 40 uur werken. Ondanks hun beperkingen. Maar ik krijg wel wekelijks fysiotherapie. Omdat ik anders niet meer bewegen kan. En ik betaal zorgpremie deels naar inkomen. En dat is geen gering bedrag. En dan heb ik nog het geluk dat ik het soort baan heb dat ik kan blijven doen voorlopig. Ik had maar kapster moeten zijn of zo.. Einde verhaal.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 23:23

Ik vind het een onrealistisch plan,
roken kan ik me wel in vinden, al rook ik zelf,
drinken is weer wat anders.. de een kan meer alcohol verzetten als een ander, waar wordt de lijn getrokken? Net zoals overgewicht en sport, je kan toch nergens maatstaven op zetten?
En als dit plan alsnog doorgevoerd wordt, gaat het afhangen van een paar persoontjes of jij in aanmerking komt of niet. Gaat heel subjectief worden en een hoop chaos met zich meebrengen

maar ik vind het op zich al fijn dat gezonde mensen voorrang hebben op een donor. Iemand die z'n lever kapot heeft gedronken moet langer wachten dan iemand met een leveraandoening bv.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:39

Een kennisje van ons heeft toen ze een jaar of 16 was een ongeluk gekregen. Ze zat in een taxi en een dronken man reed op de taxi in. Dwarslaesie, krukken, rolstoel noem maar op. Paar jaar geleden moest ze aan het werk! Ze is nu 40 denk ik, die kant op. Is toch niet te geloven!

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 17:41

Ik heb als het goed is begrepen uit de dagbladen dat het niet doorgaat, en het klopt dat je als chronisch zieke gezien wordt als een paria van de maatschappij.

Had vroeger een deel Wao, en mocht daar 20 uur bijwerken, geen vetpot maar konden rondkomen.
Vervolgens loopt dat 20 uren contract af, bestaat er recht op ww.
Ik tellen, rekenen stressen, maar ook dat zou te doen zijn.
Houdt het UWV nog een geintje achter de hand, geen ww over het salaris van het werk, nee volgens een bepaald artikel in hun wet wordt de ww berekend over de WAO.

Even een rekensom: Ik verdien als vrachtwagenchauffeur 1500 euro bijv.
Daar krijg je 70% van als je 100% wordt afgekeurd.
Als je zoals ik 35-45% wordt afgekeurd krijg je 24% van het laatst verdiende loon, dus zo'n 375 euro.

Daarboven moet je dus gaan werken, kunnen of niet om een redelijk salaris te verdienen.
kom je nu in de ww dan krijg je dus je WAO 375 euro plus de ww die 70% is daarvan is ong 115 euro

Totaal loop maar naar de bijstand of ga volledig werken, voor dat laatste heb ik gekozen, met een vangnet voor 5 jaar...
Dus en niet gezond want ziek en dubbel gepakt....

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:58

IngridM schreef:
russel schreef:
Of is ongezond, ongezond leven, hoe weten ze dat nou??? Komen ze langs bij je?

denk dat iedere inwoner van nederland een camera bij zich krijgt dag en nacht die je niet uit kunt zetten.
Zo zien ze of je niet teveel eet, niet teveel drinkt, niet rookt, wel genoeg beweging krijgt, of je wel genoeg slaapt etc :D :D

Als dat gebeurd, ga ik de gehele tijd er alleen maar voor zitten rukken.
Het moet niet veel gekker worden.
:n

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:10

Nickyu heeft het inderdaad prima opgeschreven.

Wat is het volgende? Mogen dan alleen mensen die helemaal gezond zijn kinderen krijgen?
En worden de embryo's dan getest en bij niet-helemaal-gezond geaborteerd?
Krijgen we allemaal een camera in huis?

Beetje Orwellian allemaal. Ik dacht dat we 1984 overleefd hadden op een 'normalere' manier.

Haal dan ook maar de belastingen helemaal overhoop. Want we betalen allemaal voor de arbeidsongeschikten. En de ouderen. En de kindertoeslag etc.

Het is zooooo krom. En dat is het nu al. Maar in een verzorgingsstaat - waarin ik hoop dat we blijven - betaal ik graag een beetje mee aan anderen die niet zo fortuinlijk zijn als ik met bijvoorbeeld gezondheid. In de verwachting dat anderen dan ook doen, mocht het mij niet zo goed gaan in de toekomst.

En nog iets anders raars aan puur de zorgpremies. Was het niet zo dat voor het omgooien ervan de meeste mensen in het ziekenfonds tussen de 30 en 60 GULDEN betaalden?
Voor diezelfde middenmoot betaal ik nu 120 EURO.
En dat geld is dus niet genoeg? Ik wil de mensen die sinds het omgooien van het zorgstelsel hun zakken hebben gevuld niet graag trakteren op een borreltje. Ze passen niet eens in mijn huis, allemaal bij elkaar. Ze passen niet eens in alle huizen in dit kleine stadje. Want er wordt vele malen meer dan dubbel betaald door iedereen. Terwijl we er helemaal niets extra's voor hebben teruggekregen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:27

De langste tijd heb ik 14 gulden betaald voor het ziekenfonds en geen eigen risico.
Ach dan komen ze vanzelf weer met het vergrijzingsexcuus en dat de zorg zoveel duurder is geworden.

Logisch ja, sinds de privatisering zitten er veel leidinggevende die veel op hun bankrekening gestort willen krijgen en is er heel veel onnodig papierwerk bijgekomen.
Ik hoop dat degene die de privatisering van allerlei instanties heeft bedacht 's nachts goed slaapt.