Bestaat er zoiets als een slecht mens?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:42

mick75 schreef:
Ik geloof dat het mogelijk is dat bepaalde verbindingen in de hersenen "vergeten" zijn bij het in elkaar knutselen van het geheel. Ik denk zelfs dat dat bij heel veel mensen zo is, waarom is immers de een goed in talen en kan na 2 weken vakantie in een ander land zich in de lokale taal redden en kan de ander in recordtempo de moeilijkste berekeningen maken? Heeft ook allemaal te maken met verbindingen in de hersenen die er al dan niet zijn.

Dat verbindingen in aanleg "vergeten" kunnen worden is een beetje simplistisch geredeneerd. Niet alleen is elk potentieel menselijk gedrag in den beginne aanwezig, we hebben het zelfs dubbel... precies om die reden hebben we twee hersenhelften. Zelfs mensen waarbij een groot deel van de hersenen letterlijk mist (dit is gerapporteerd bij mensen met een 'waterhoofd') hebben het vermogen het hele scala aan menselijke gedragingen te vertonen. En binnen dat scala liggen zowel goed als slecht gedrag.

Talenten kunnen worden ontwikkeld onder invloed van vele interne en externe factoren. De communicatiestijl van de ouders speelt een rol, de omgang met leeftijdgenoten, de plaats in de rij van de kinderen... echt álles wat iemand meemaakt doet mee in het vormen van de persoonlijkheid in kwestie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:54

sallandval schreef:
Bellona_K schreef:
De hele geschiedenis staat vol van de slechte mensen. Ik haalde hiervoor concentratiekampen aan, maar wat te denken van bijv. andere oorlogen in de 20e eeuw (vietnam, korea, Isreal..), of slavernij een paar eeuwen terug.

Bedoel je hiermee dat Duitsers dus een groter aantal 'slechte' mensen had dan bijvoorbeeld Nederland? En dat de vermoorde Joden niet 'slecht' en dus 'goed' waren? Betekent dat dan ook dat ze gezien hun 'goedheid' nu waarschijnlijk gelijk hebben als ze palestijnen vermoorden, en dat die dus 'slecht' zijn?

En wat zou je dan hebben gezegd als het was gelukt om de joden uit te roeien in WO2 en Hitler nu als held en groot heerser in de boeken zou staan.. zou je dan precies andersom redeneren?

Ik denk dat met zulk soort gebeurtenissen het probleem is, dat het heel klein begint.
Iemand speelt slim in op ontevredenheid en slechte omstandigheden. Mensen zoeken graag een zondebok, je geeft liever iemand anders de schuld van je slechte leven, dan jezelf.
Ik denk dat er heel wat mensen zijn geweest die totaal onbedoeld hierin zijn meegegaan, het inderdaad te laat doorhadden, of niet de moed hadden om hun leven te riskeren voor goedheid, al voelden ze diep in hun hart hoe verkeerd het was..

of geboren worden in een zuidelijk gezin, opgevoed worden met het feit dat slaven heel normaal zijn. hoeveel kinderen zijn niet opgegroeid in die tijd dat donkergekleurde mensen gelijk stonden aan honden? dom maar trouw geloof ik? er waren ook zat mensen die slaven hadden, maar heel goed voor hen zorgden zoals je goed voor dieren moet zorgen, terwijl anderen hun 'slechtheid' net zoals op dieren op hun slaven botleefden... en gelukkig zijn er mensen die zelf denken, niet de massa volgen en verandering veroorzaken.

hiermee praat ik nare gebeurtenissen in de geschiedenis van de mensheid niet goed uiteraard :)

betreft het neuronen/hersenen verhaal. hoeveel procent van de hersenen (activiteiten) hebben wij mensen nu ontdekt eigenlijk? ik weet dat percentage niet meer.. maar aan de 100% zitten we nog lang niet toch? wie weet wat er over honderden jaren nog ontdekt wordt wat bepaald (aangeboren?) gedrag veroorzaakt of waardoor empathie niet of nauwelijks aanwezig is in een nieuw ontstaan mens?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:04

suze_ schreef:
betreft het neuronen/hersenen verhaal. hoeveel procent van de hersenen (activiteiten) hebben wij mensen nu ontdekt eigenlijk? ik weet dat percentage niet meer.. maar aan de 100% zitten we nog lang niet toch? wie weet wat er over honderden jaren nog ontdekt wordt wat bepaald (aangeboren?) gedrag veroorzaakt of waardoor empathie niet of nauwelijks aanwezig is in een nieuw ontstaan mens?

klopt, dat maakt de psychologie ook zo'n boeiend vak. :P

Het menselijk gedrag wordt al net zo lang bestudeerd als dat de wetenschap bestaat, en vooral 'goed' en 'slecht' gedrag is een erg populair studieveld. Mijns inziens is inmiddels wel vastgesteld dat elk mens in staat is tot 'kwaad', ook mensen die er van overtuigd zijn dat ze alleen maar goed doen (misschien wel júist).

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:05

MysticTinker schreef:
Een stelling:
Als een kind heeft geleerd om mensen te vermoorden, dan kan dat kind opgroeien tot een moordenaar, maar toch een goed persoon zijn, en zich elke keer slecht voelen na een moord. In onze maatschappij zal zo iemand dan stoppen met slechte dingen doen zodra het niet meer van diegene gevraagd wordt, maar in afrikaanse culturen bv zullen zo'n mensen tegen hun wil toch meedoen met de groep.

Maar als een kind streng wordt opgevoed, en uit angst voor de gevolgen niet zal moorden, en dus gewoon heel aardig is tegen iedereen, maar er verder niet mee zou zitten als hij anderen zou kwetsen, dan is dat wel een slecht mens. Dan kan hij zich nog zo goed gedragen, dat wil niet zeggen dat hij goed IS, en zo iemand kan op elk moment veranderen.

En dat gevoel voor goed of kwaad, dat geweten, dat is denk ik wel aangeboren, zit in je geest ofzo.

Niet mee eens!
Daar bepaal je niet door of iemand goed of slecht is. Al vind ik dus dat je sowieso niet kan zeggen of iemand goed of slecht is.
Als je je slecht voelt na een moord heb je toch vermoord, en er zijn dus omstandigheden waardoor je dan toch die moord heb
begaan. Oftewel; de keuze die je hebt gemaakt is ALTIJD met een reden, en die reden is bijna altijd buiten een mens zijn macht.
(opvoeding, omgeving, een storing in de hersenen etc) Dus zijn er geen goede en slechte mensen, alleen goede en slechte daden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:08

:j Ik vind het heel interessant.
dat zou het enige zijn waarom ik wel eens even zou willen tijdreizen :D ik vind het ook interessant dat wij mensen altijd denken alles wel te weten.. terwijl de geschiedenis toch wel uitwijst hoe vaak we er naast zaten en hoeveel meer er nog op vele gebieden te ontdekken valt..

juist mensen die denken enkel goed te zijn, 'vertrouw' ik niet.
ik geloof erg in het ying-yang principe.. zonder het één, kan het ander niet bestaan. juist door met een eerlijke blik naar jezelf te kijken en 'slechte' eigenschappen te (h)erkennen, kan je hiermee beter omgaan en zorgen dat dit niet excaleert. denk ik.

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:09

Wat is eigenlijk de definitie van een goede of slechte mens? Of de persoonlijkheid? En wie bepaald dat?
Het is en blijft voer voor psychologen en psychiaters, die bestuderen mensen, hun gedachten, hun emoties, hun denken, hun doen, zelfbeeld, empathische, altruïstische en (inter)sociale, egocentrische, egoïstische enz motieven.

Anoniem

Re: Bestaat er zoiets als een slecht mens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:15

daarom zet ik slecht ook telkens tussen haakjes :j
ik neig meer naar een neutraal geboren persoon die geen verschil weet/voelt/kan leren tussen slecht en goed (en daar kan je weer verder filosoferen over wat dat dan is) wat tot gevolg heeft dat de kans dat deze persoon slechte daden doet (dus dingen die absoluut niet maatschappelijk geaccepteerd zijn) veel groter is.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:16

suze_ schreef:
juist mensen die denken enkel goed te zijn, 'vertrouw' ik niet.
ik geloof erg in het ying-yang principe.. zonder het één, kan het ander niet bestaan. juist door met een eerlijke blik naar jezelf te kijken en 'slechte' eigenschappen te (h)erkennen, kan je hiermee beter omgaan en zorgen dat dit niet excaleert. denk ik.

Hier ben ik het héél erg mee eens!!!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:16

nette discussie trouwens met leuke deelnemers, terwijl het best een reltopic had kunnen worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:19

vind ik ook! vind het echt leuk, al is dat misschien niet het goede woord :D Leuk om mijn gedachten kwijt te kunnen en mijn hersenen aan het werk te zetten. Ik vind psychologie en geschiedenis heel interessant en filosofeer graag een end weg. Lees wel veel, maar zo met elkaar erover nadenken is nog vele malen leerzamer :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-01-10 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Debb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:19

Interessant topic. Ik heb over 2 weken toevallig een debat voor school over ongeveer hetzelfde onderwerp, daarbij moet ik het ermee eens zijn dat de mens een verdorven wezen is. Ik ga dit topic eens doorspitten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:21

dat lijkt mij moeilijk zeg Debb... het woord verdorven brengt bij mij ook meteen boven dat het een religieuze stelling is, is dat ook zo? *heeft daar ook zo haar mening en gedachten over* ;)

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:22

suze_ schreef:
daarom zet ik slecht ook telkens tussen haakjes :j
ik neig meer naar een neutraal geboren persoon die geen verschil weet/voelt/kan leren tussen slecht en goed (en daar kan je weer verder filosoferen over wat dat dan is) wat tot gevolg heeft dat de kans dat deze persoon slechte daden doet (dus dingen die absoluut niet maatschappelijk geaccepteerd zijn) veel groter is.

Neutraal.. Ja klinkt goed zeg!

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:24

Debb schreef:
Interessant topic. Ik heb over 2 weken toevallig een debat voor school over ongeveer hetzelfde onderwerp, daarbij moet ik het ermee eens zijn dat de mens een verdorven wezen is. Ik ga dit topic eens doorspitten :)

Nouja er is dus uitgebreid onderzoek geweest dat als men een portemonnee (met inhoud) vindt en anderen zijn erbij of kunnen het misschien door hebben dat de persoon in kwestie dan altijd de portemonnee terug brengt.

Als niemand jou de portemonnee ziet vinden en er is ook geen kans op betrappen hielden de mensen de portemonnee.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:26

Als moedertje natuur alles zo perfect, met backups en al had geregeld was alles perfect geweest. Dan zou niet de ene persoon meer aanleg hebben voor het een en de ander juist voor het tegenovergestelde.

Het brein is een ingewikkeld iets, waar onvoorstelbaar veel gebeurt. Elk moment worden er verbindingen aangemaakt en vernietigd, verstevigd en verzwakt. Het gaat veel te ver om een enigszins acceptabele omschrijving van de werking van het brein zoals we dat nu weten te geven. Ten eerste zou dat een lap tekst zijn waar je U tegen zegt, ten tweede is het dusdanig ingewikkelde materie dat maar een beperkt deel van de mensheid in staat is het min of meer te begrijpen (no offence! Is geen belediging naar Bokkers en Bokt).

Zolang moedertje natuur niet perfect is (perfectie is onmogelijk!) zullen er mensen blijven (en dieren) die niet in staat zijn de begrippen "goed" en "kwaad" te begrijpen. Zullen er altijd mensen blijven die echt niet begrijpen dat je niet iedereen die het niet met je eens is een dreun voor diens harses mag geven. En het feit dat er betrekkelijk weinig mensen zijn die werkelijk niet in staat zijn te begrijpen waarom bepaalde dingen wel mogen en andere niet kan je toch best stellen dat moedertje natuur het eigenlijk best aardig doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:29

maar is dat verdorven.. of een overgebleven overlevingsinstinct? (waarvan ik denk dat egoïsme uit is ontstaan of een onderdeel is..)

alhoewel.. *ik dwaal nu af he*
vroeger heel vroeger waren we afhankelijk van elkaar, van de gemeenschap. er moest samen gejaagd worden en samen verzameld om te kunnen overleven en later werden de gemeenschapjes kleiner, van groepen naar gezinnen.
eerst loonde het denk ik niet om egoïstisch te zijn.. of wellicht juist wel als er maar weinig eten over was en je erom moest vechten. Dus komt dat vooral dan naar boven als de omstandigheden slecht zijn.. dat egoïsme.. wat dan ook weer het begin van bijv. WOII kan verklaren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:31

mick75 schreef:
Als moedertje natuur alles zo perfect, met backups en al had geregeld was alles perfect geweest. Dan zou niet de ene persoon meer aanleg hebben voor het een en de ander juist voor het tegenovergestelde.

Het brein is een ingewikkeld iets, waar onvoorstelbaar veel gebeurt. Elk moment worden er verbindingen aangemaakt en vernietigd, verstevigd en verzwakt. Het gaat veel te ver om een enigszins acceptabele omschrijving van de werking van het brein zoals we dat nu weten te geven. Ten eerste zou dat een lap tekst zijn waar je U tegen zegt, ten tweede is het dusdanig ingewikkelde materie dat maar een beperkt deel van de mensheid in staat is het min of meer te begrijpen (no offence! Is geen belediging naar Bokkers en Bokt).

Zolang moedertje natuur niet perfect is (perfectie is onmogelijk!) zullen er mensen blijven (en dieren) die niet in staat zijn de begrippen "goed" en "kwaad" te begrijpen. Zullen er altijd mensen blijven die echt niet begrijpen dat je niet iedereen die het niet met je eens is een dreun voor diens harses mag geven. En het feit dat er betrekkelijk weinig mensen zijn die werkelijk niet in staat zijn te begrijpen waarom bepaalde dingen wel mogen en andere niet kan je toch best stellen dat moedertje natuur het eigenlijk best aardig doet.

ja eens en goed uitgelegd :j

die lap tekst zou ik best interessant vinden om te lezen, maar of ik ook alles zou begrijpen, is inderdaad een tweede :D

Debb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:35

suze_ schreef:
dat lijkt mij moeilijk zeg Debb... het woord verdorven brengt bij mij ook meteen boven dat het een religieuze stelling is, is dat ook zo? *heeft daar ook zo haar mening en gedachten over* ;)

Ja klopt, dat zei hij ook 'laten we eens de serieuzere religieuze kant op gaat' (de vorige stelling was dat dierentuinen moeten worden afgeschaft.. :+) Het lijkt mij ook nog niet zo makkelijk, daarom ben ik wel blij met dit topic, kan ik misschien wat ideën op doen.

Bedankt voor de tip, Sidera. Daar zal ik eens naar zoeken op het internet :j
Ik zat zelf ook te denken aan de vervuiling van het milieu.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:36

sallandval schreef:
unicorn_kiss schreef:
Iemand met een bepaalde aangeboren afwijking zal volgens mij vroeg of laat de slechte daad uitvoeren die hij altijd in staat was te doen, ongeacht de omstandigheden.

Denk je dan ook dat een 'goed' mens die slechte daad nooit zou kunnen doen?

Ik ben ervan overtuigd van niet

Voor alle duidelijkheid; ik zit hier met figuren in mijn hoofd zoals Dutroux, Kim de Gelder, Ronald Janssen..
zulke daden (met dezelfde motieven (als je dat motieven kan noemen)) zullen een 'goed' mens volgens mij nooit uitvoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:39

Dat lijkt mij dus ontzettend lastig Debb.. om het standpunt te moeten verdedigen/beargumenteren, waar ik het zelf helemaal niet mee eens ben. De andere kant beargumenteren (betreffende religie en de verdorven mens) daar kan je me gerust uren over door laten gaan haha.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:40

suze_ schreef:
maar is dat verdorven.. of een overgebleven overlevingsinstinct? (waarvan ik denk dat egoïsme uit is ontstaan of een onderdeel is..)

alhoewel.. *ik dwaal nu af he*
vroeger heel vroeger waren we afhankelijk van elkaar, van de gemeenschap. er moest samen gejaagd worden en samen verzameld om te kunnen overleven en later werden de gemeenschapjes kleiner, van groepen naar gezinnen.
eerst loonde het denk ik niet om egoïstisch te zijn.. of wellicht juist wel als er maar weinig eten over was en je erom moest vechten. Dus komt dat vooral dan naar boven als de omstandigheden slecht zijn.. dat egoïsme.. wat dan ook weer het begin van bijv. WOII kan verklaren?

Phoeh egoïsme is nog iets héél anders he.. (daarvoor moet je naar het topic hieronder :D )
Het begin van WOII.. valt volgens mij niet helemaal te verklaren onder egoïsme.. meer door invloeden, conflict, angst, macht(smisbruik) en patriottisme

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:42

ja ik weet het, ik dwaalde af :D
ik kan echt beginnen over spruitjes en eindigen met haarverf als ik eenmaal bezig ben :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-01-10 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:42

Hmmmm... Slechte mensen... Mensen die kinderen in kelders gevangen houden en iedere dag verkrachten en martelen, noem ik wel een slecht mens xD

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:44

Haha suze_ dat ken ik :D

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:50

Van die Fritzl verhalen, Dutroux en noem ze maar allemaal op, misschien dat zij idd een afwijking ergens in het grijze gebied achter de ogen hebben.
Maar waarschijnlijk zijn zij zo geboren, ik denk dat we meer moeten focussen op de mens die een milder iets heeft, ieder mens heeft namelijk kenmerken in zich van diverse afwijkingen, persoonlijkheden en de bijbehorende stoornissen.
Excessen zoals eerder genoemde A.H. of Saddam H. daargelaten...