Ieder mens is egoïstisch

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:05

Jannepauli schreef:
Ik heb niet alles gelezen maar ik denk toch dat de stelling "iets goeds doen voor een ander is uiteindelijk egoïsme" toch op één punt mank gaat. Bij 'egoisme' is altijd sprake van eigenbelang en zul je in eerste instantie ook dat eigen belang willen dienen. Als je iets goeds doet voor een ander, of geïnteresseerd bent in het welzijn van de ander, doe je dat niet vanuit de opzet "als ik dit nu doe, voel ik me straks goed"..Het goede gevoel voor jezelf is dus meer een beloning achteraf voor je goede daad, maar niet de eerste opzet. Naar mijn mening kun je dat goede gevoel niet puur egoïsme nomen, wél een prettige bijkomstigheid. :D

Kan het hier toch wel mee eens zijn.

Het is ook heel anders als de vrouw die zich voor iedereen wegcijfert. Er zit een heel andere motivatie achter :)

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:03

Ik denk dat egoïsme niet echt de juiste term is voor deze discussie. Alhoewel je het wel zo kan noemen roept het bij veel mensen toch een ander beeld op en zijn er idd acties die niet puur egoistisch zijn.

Wat die vriend van jou denk ik bedoeld, en wat iig de corresponderende wetenschappelijke discussie is, is of puur altruïsme bestaat. En dan kom je idd erop uit dat niemand ooit iets doet waarbij hij zelf totaal geen enkele baat heeft (geen goed gevoel etc). Dit moet dan ook gezien worden in een evolutionair perspectief, bv je kind uit een brandend huis redden en daarbij zelf overlijden is niet altruistisch omdat je genen zo voort kunnen leven.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:12

Ronne schreef:
Als jij veel doet voor je medemens en arme zieke beestjes, krijg je daarvoor respect van je medemens. Ook dit is een manier om mensen aan je te binden en dus bondgenoten te krijgen voor de tijden waarin je die nodig hebt.

Dat je dit nu op bokt post, doe je ook (onbewust en voorgeprogrammeerd) om door anderen bewonderd en gerespecteerd te worden. Dat ik dit nu doe ook.

Nou, dat weet ik eigenlijk niet. Dat ik veganist ben vinden veel mensen ook een beetje extreem en raar. Na een paar jaar gaat 't prima, maar bewonderd wordt ik er echt niet door iedereen om. Ik doe 't meer voor mijn eigen, primaire 'ethische' gevoel dan voor secundaire bewondering denk ik. Maar dat eerste is ook egoïstisch, ik denk daarom niet dat egoïsme alleen met medemensen te maken heeft, maar ook met jezelf, als hoe JIJ wilt leven. Ik word bijvoorbeeld boos op mezelf als ik een hele middag zit te Bokken en niets nuttigs doe qua studie/werk/huishouden. Maar daar komt geen andere persoon aan te pas, snap je?

Maar bedoel je nou dat alle posts op Bokt bedoeld zijn om bewonderd en gerespecteerd te worden? Of alleen in bijv. topics als deze?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:18

Ik ben het in zekere mate wel daarmee eens.. ik denk dat je vaak dingen doet voor jezelf, bewust of onbewust. Als je een ander helpt dan geeft dat je vaak toch ook een goed gevoel? Ik zou een ander niet helpen als ik mijzelf daar puur en alleen maar 100% 'k*t' bij voelde zeg maar. Het geeft me een fijn gevoel iets voor een ander te kunnen betekenen. Dat betekent niet dat ik alleen maar dingen doe om daar zelf beter van te worden, maar ik geloof zeker dat dat, wellicht onbewust, wel invloed heeft op de keuzes die je maakt. Als je niet achteraf de 'beloning' van het goede gevoel zou krijgen, maar alleen de 'straf' van bijvoorbeeld medemensen die je zouden afkatten om maar wat te noemen en een rotgevoel, dan zou je het toch eerder laten. Ook al zullen mensen altijd beweren dat dat ze niet zou weerhouden, ik geloof dat het op den duur je er echt van zal houden dingen voor een ander te doen als je er alleen maar negatieve respons op zou krijgen.

Ronne, wat jij zegt is wellicht niet 100% waar. Ik ben vegetarier maar daar krijg ik echt doorgaans weinig respect voor van mijn medemensen. Mensen accepteren het hooguit, en dat is vind ik al erg prettig, en soms zeggen mensen dat ze er respect voor hebben, ja.. maar nog veel vaker krijg ik argumenten waarom het 'zinloos' zou zijn, of vragen waarom ik het doe, opmerkingen dat vegetariers hypocriet zijn omdat ze geen veganist zijn, of allerlei flauwe opmerkingen. Dus voor respect van anderen of om te binden met anderen kan ik het beter laten. Ik geloof alleen dat het wel degelijk verschil maakt als ik en vele anderen met mij geen vlees eten, dat is waarvoor ik het doe. En natuurlijk ook weer een stukje 'egoisme': ik zou me zelf rot en schuldig tegenover dieren voelen als ik vlees zou eten. Dus ja, dan zit er toch een stukje 'ikke ikke ikke' aan vast, hoe vergezocht dan ook.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:33

In het geval van het brandende huis: Niet alleen ga je naar binnen om je kind te redden ivm het redden van je eigen genen. Ook ga je naar binnen omdat je niet kunt leven met het idee dat je eigen kind sterft. Ook bij het redden van een vreemde; kun jij anders nog in de spiegel kijken?

Egoisme is een compleet verkeerde term. Voornamelijk omdat wij er zelf een hele negatieve lading aan hebben gegeven. Het is echter niet negatief! Zonder egoisme zou de mens er niet zijn en al helemaal niet leven hoe hij nu doet ;)

Het rijden op een paard werd een stukje terug gezien als egoistisch als je zelf te groot bent. Maar is paardrijden in het algemeen niet egoistisch? :+ Ik ben er gek op, daar niet van, maar ik denk dat mijn knul het in een wilde kudde in het verre oosten nog een stukje beter zou hebben. Ik geef eerlijk toe, alles doe ik uiteindelijk voor mijzelf!

Voor de complimentjes, het goede gevoel, de sociale zekerheid, voor mijn eigen veiligheid, voor mijn eigen bevrediging, om er zelf slimmer, beter, sterker van te worden, voornamlijk omdat ik het heb geleerd om te doen; het past binnen mijn 'normen en waarden' en zorgt ervoor dat ik kan voldoen aan de eisen van mijn omgeving (en ook mijzelf) en dat maakt mij absoluut gelukkig :D

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:43

mariettek schreef:
Egoisme is een compleet verkeerde term. Voornamelijk omdat wij er zelf een hele negatieve lading aan hebben gegeven. Het is echter niet negatief! Zonder egoisme zou de mens er niet zijn en al helemaal niet leven hoe hij nu doet ;)

Mee eens

Harrie Jekkers vindt dit ook :D hij heeft helemaal gelijk vind ik!

http://www.youtube.com/watch?v=yn22miUZqrA

unicorn_kiss

Re: Ieder mens is egoïstisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:54

Ik denk dat iedere mens weleens egoïstisch is en moet zijn..
maar niet alle acties die een mens uitvoert zijn egoïstisch..
als ik 10 euro doneer aan Haïti, voel ik me daar niet per sé een goed mens bij. Want dan zou ik meer dan 10 euro moeten geven.
Ook is het zo dat ikzelf 10 euro armer ben.
Waarom doneer ik dan toch? Uit medeleven.
Dit vind ik iets onbaatzuchtigs

Dit doet me trouwens denken aan een aflevering van Friends :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:21

En als jij doneert is je medeleven weg... dus toch iets voor jezelf.

Het gaat zo onbewust en is zo vanzelfsprekend dat we het niet zien als egoisme. Zoals ik al eerder in het topic zei (pagina 2 ergens?) is egoisme helemaal niet iets negatiefs, maar die lading hebben wij het gegeven.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:54

Fiffill schreef:
En als jij doneert is je medeleven weg... dus toch iets voor jezelf.

Het gaat zo onbewust en is zo vanzelfsprekend dat we het niet zien als egoisme. Zoals ik al eerder in het topic zei (pagina 2 ergens?) is egoisme helemaal niet iets negatiefs, maar die lading hebben wij het gegeven.

Mijn medeleven verdwijnt niet met mijn donatie :n

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:00

Maar je hebt toch een goed gevoel omdat je iets hebt bijgedragen. :)

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:02

Ik denk wel dat elk mens iets van egocentrisme in zich heeft.
Zoals inderdaad al gezegd is denk ik niet dat egoisme negatief is. Wij hebben er een negatieve draai aan gegeven.
In ieder mens zit wel een beetje van allebei, een beetje egoisme en een beetje van het tegenovergestelde (weet even niet zo snel hoe ik dat moet noemen :+ ).
Alleen heeft de ene mens meer van het een dan het andere.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:06

Zoals al eerder aangehaald denk ik dat inderdaad ieder mens egoïstisch is. Dit egoïsme kan in combinatie met een andere emotie, bijvoorbeeld compassie een mens ertoe bewegen iets voor een ander te doen.

Denk er eens aan hoe je je voelt als je compassie met iemand hebt. Eerst is het zo dat je merkt dat iemand op een of andere manier lijdt. Je wordt vervolgens zelf geraakt door het leed van iemand anders; je hart reageert op diens pijn. Als dat gebeurt voel je warmte, zorgzaamheid, en de behoefte om de ander op een of andere manier te helpen of te steunen. Je geeft gehoor aan dit gevoel, omdat je je 'slecht' zou voelen als je dit niet deed. In dit geval is egoïsme niet een negatief iets.

Edit: zo is het bijvoorbeeld met het storten van een donatie. Je voelt compassie voor de mensen daar. Je krijgt het gevoel dat je er 'iets' aan moet doen. Niets doen maakt dat jij je rot voelt over jezelf. En dus stort je geld.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:55

@WildWings: Het gaat er niet alleen om dat je respect krijgt van alle mensen, maar vooral van de mensen waar jij graag bij wil horen (zoals mensen die om beesten geven), maar idd speelt je eigen gevoel hierin mee. Je bevredigt een behoefte door geen vlees te eten. Waar dieren over het algemeen alleen primaire behoeftes hebben (eten, seks, slapen, etc.), hebben wij mensen ons zo ontwikkeld dat wij ook diepere behoeften willen bevredigen. Zo hebben we bijvoorbeeld een behoefte aan kennis, ook kennis die we niet direct nodig hebben om te overleven.

@Fitch: In feite bedoel ik alle stappen in je leven die je zet ;) Maar heel concreet: Alle posts op bokt maak je om ervoor te zorgen dat mensen het met je eens gaan zijn en je aardig gaan vinden. Het gaat dan niet altijd om 'de grootste groep', maar wel om de sterkste. Als jij bijvoorbeeld gaat liggen rellen in een topic, hoop je dat iemand het met je eens is en mee gaat rellen, zodat je een sterk persoon aan je zijde hebt. Snap je een beetje wat ik bedoel...?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:09

Ronne schreef:
Alle posts op bokt maak je om ervoor te zorgen dat mensen het met je eens gaan zijn en je aardig gaan vinden. Het gaat dan niet altijd om 'de grootste groep', maar wel om de sterkste. Als jij bijvoorbeeld gaat liggen rellen in een topic, hoop je dat iemand het met je eens is en mee gaat rellen, zodat je een sterk persoon aan je zijde hebt. Snap je een beetje wat ik bedoel...?

Ja, ik zou daar nog aan willen toevoegen dat mensen soms ook vanuit pijnpunten reageren. Iemand die bijvoorbeeld een keer heeft meegemaakt dat een vriendin van een paard viel en overleed omdat ze geen cap op had erg 'rellerig' kan reageren op een (fictief) topic met de naam "Een cap ziet er niet uit en is onzinnig" of zoiets...

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:19

Mijn mening is dat egoïsme niet meer is dan de opvatting of levenshouding waarbij de handelwijze van een persoon enkel gericht is op het eigen belang/welzijn.

Dit is volledig het tegenovergestelde van Altruïsme wat zoveel betekend als de levenshouding waarbij de handelwijze van een persoon wordt bepaald door de belangen van anderen. Ook wel onbaatzuchtigheid genoemd.

Wie egocentrisch is, heeft een verminderd vermogen om zich in een ander of diens standpunten of gevoel te verplaatsen (empathie). Het gevolg is dat de persoon zijn eigen visie en belangen centraal stelt en er vaak van uitgaat dat zijn visie ook de visie van anderen is

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:41

Fiffill schreef:
Maar je hebt toch een goed gevoel omdat je iets hebt bijgedragen. :)

Ik zal me daar niet echt beter over voelen... want zoals ik al zei; daarvoor zou ik een fortuin moeten weggeven

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:43

AnnaaX schreef:
Ik denk wel dat elk mens iets van egocentrisme in zich heeft.
Zoals inderdaad al gezegd is denk ik niet dat egoisme negatief is. Wij hebben er een negatieve draai aan gegeven.
In ieder mens zit wel een beetje van allebei, een beetje egoisme en een beetje van het tegenovergestelde (weet even niet zo snel hoe ik dat moet noemen :+ ).
Alleen heeft de ene mens meer van het een dan het andere.

Let op egocentrisme is een heel ander begrip dan egoïsme

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:19

Waarvoor geef je dan unicorn_kiss? Omdat dat kleine beetje misschien helpt? Dan helpt dat kleine beetje jouw gevoel ook... al is het onbewust. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:41

Samurai schreef:
Mijn mening is dat egoïsme niet meer is dan de opvatting of levenshouding waarbij de handelwijze van een persoon enkel gericht is op het eigen belang/welzijn.

Dit is volledig het tegenovergestelde van Altruïsme wat zoveel betekend als de levenshouding waarbij de handelwijze van een persoon wordt bepaald door de belangen van anderen. Ook wel onbaatzuchtigheid genoemd.

Wie egocentrisch is, heeft een verminderd vermogen om zich in een ander of diens standpunten of gevoel te verplaatsen (empathie). Het gevolg is dat de persoon zijn eigen visie en belangen centraal stelt en er vaak van uitgaat dat zijn visie ook de visie van anderen is

Eens.

Die mensen wíllen zich ook niet in een ander verplaatsen.

Wat mij brengt tot de gedachte dat empathie ophoudt waar egoïsme begint......

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:08

Fiffill schreef:
Waarvoor geef je dan unicorn_kiss? Omdat dat kleine beetje misschien helpt? Dan helpt dat kleine beetje jouw gevoel ook... al is het onbewust. :)

Uit medelijden voor die mensen.. ik voel me daar bewust niet echt beter bij.. maar als dit onbewust gebeurt kan je wel gelijk hebben :)
Al ben ik nog steeds van mening dat niet alle goede daden uit egoïsme voortvloeien :)

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:19

Ronne schreef:
@Fitch: In feite bedoel ik alle stappen in je leven die je zet ;) Maar heel concreet: Alle posts op bokt maak je om ervoor te zorgen dat mensen het met je eens gaan zijn en je aardig gaan vinden. Het gaat dan niet altijd om 'de grootste groep', maar wel om de sterkste. Als jij bijvoorbeeld gaat liggen rellen in een topic, hoop je dat iemand het met je eens is en mee gaat rellen, zodat je een sterk persoon aan je zijde hebt. Snap je een beetje wat ik bedoel...?

Meestal ben ik de enige die in een topic loopt te rellen. :')

Maar eh, ik snap wat je bedoelt hoor, maar ik denk persoonlijk toch dat 't anders zit. Het zal ook te maken hebben met wellicht opvoeding, genen, sociale conditionering, vrienden... ik denk dat dit alles wel bijdraagt aan wat je 'vindt' en op wat voor 'manier' je egoïstisch bent, ipv dat het om aardigheid gaat. Maargoed, misschien kan 't ook wel allebei. :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:22

unicorn_kiss schreef:
Fiffill schreef:

Uit medelijden voor die mensen.. ik voel me daar bewust niet echt beter bij.. maar als dit onbewust gebeurt kan je wel gelijk hebben :)
Al ben ik nog steeds van mening dat niet alle goede daden uit egoïsme voortvloeien :)

Ik denk dat het vaak onbewust gaat, omdat het in feite een soort overlevingsdrang is die mensen nog steeds hebben. Dieren hebben het veel sterker natuurlijk. :)
Mensen daarentegen kunnen zichzelf ook opofferen... en dat is inderdaad alles behalve egoistisch. Je hebt mensen die zichzelf de dood in jagen om hun dierbaren te redden uit een brandend huis bijvoorbeeld, en dat is echt geen egoistische daad. Maar ik denk dat echt héel veel dingen (onbewust) egoistisch gaan en dan bedoel ik dat niet in de negatieve zin van het woord. :)

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:32

Om een goede daad te verrichten, hoef je niet egoïstisch te zijn, om jezelf goed te voelen na deze daad weer wel.
En om te ervaren dat anderen de daad als daadwerkelijk goed beleefd hebben daar komt empathie om de hoek kijken.
Boeit of ervaar je het niet wat de ander ervan vindt ja dat is dan egocentrisme :D , je hoeft je niet eens bewust te zijn van deze gevoelens, maar iedereen heeft ze, denk ik

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:50

Fiffill schreef:
unicorn_kiss schreef:

Ik denk dat het vaak onbewust gaat, omdat het in feite een soort overlevingsdrang is die mensen nog steeds hebben. Dieren hebben het veel sterker natuurlijk. :)
Mensen daarentegen kunnen zichzelf ook opofferen... en dat is inderdaad alles behalve egoistisch. Je hebt mensen die zichzelf de dood in jagen om hun dierbaren te redden uit een brandend huis bijvoorbeeld, en dat is echt geen egoistische daad. Maar ik denk dat echt héel veel dingen (onbewust) egoistisch gaan en dan bedoel ik dat niet in de negatieve zin van het woord. :)

Dát vind ik nu wel egoïstisch.. omdat je zélf een ongelukkig leven leidt als die persoon omkomt in de brand.

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:53

Nu snap ik het niet meer, die mens die overlijdt na het verrichten van zo´n ultieme daad van onbaatzuchtigheid, die zal niet ongelukkig zijn, die koos waarschijnlijk ervoor, wordt dus een held of martelaar....