Kilometerheffing, het briljante idee van Eurlings

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij voor de kilometerheffing

Ja, laat maar komen.
24 (7%)
Nee, alsjeblieft niet.
298 (89%)
Neutraal
10 (3%)

Totaal aantal stemmen: 332

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:06

Citaat:
daarnaast kost het mij 3.60 euro benzine............ en zeker twee keer zoveel voor het openbaar vervoer :)

En het moet niet sneeuwen.

Ik heb het ook eens bekeken

wat normaal 25 minuten met de auto is , is met het openbaar vervoer 1 uur en 10 minuten

Ik heb te maken met diensten.
Wil ik 7 uur aanwezig zijn moet ik 5:35 verstrekken. Met de auto is dat 6:15/6:20

Mariska_28

Re: Kilometerheffing, het briljante idee van Eurlings

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:19

Net de ANWB enquete ingevuld... wat een slechte enquete is het zeg..

Geen 'wilt u een km heffing??' ja/nee
of 'denkt u dat km heffing de oplossing is' ja/nee

Maar:
'het is goed dat de km ervoor zorgt dat de gebruiker betaald' eens/oneens,
en 'het is fijn als de files korter worden' eens/oneens..

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:35

wat een verschrikkelijke vragenlijst zeg. Dacht dat je alleen maar te stemmen op ja of nee.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:39

Ja, de vragenlijst op de site van de telegraaf.nl is 100malen beter.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:46

Bellatrix schreef:
Dat ze willen weten waar ik rijd boeit mij niet, ik doe niets wat niet mag.

Maar ik begrijp niet dat ze zo blind zijn en de gevolgen niet zien...als er zoveel mensen dan zonder auto komen te zitten omdat ze het simpelweg niet kunnen betalen of erger, zonder baan.

ze willen files voorkomen , iedereen gaat werk zoeken
bij hun in de buurt, er gaat zo meer met het ov worden gereden

ik denk dat deze reden erachter zit,
mijn vriend werkt in tilburg en we wonen in haarlem
dat is dusss 240 km per dag.

doei paard :evaw: -O-

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:56

Toot, dat je vriend dat volhoud!

Ik heb hem ook net ingevuld, verschrikkelijke peiling

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 18:00

hij moet wel hij heeft een vast contract.
hij krijgt de kilometers nu wel eindelijk vergoed van zijn baas.

en hij mag altijd om half 4 weg dus dan staat hij net niet in de file.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 18:33

sharief schreef:
Kan ik mijn baan wel opzeggen, na berekenen kom ik uit op: geld toeleggen om te gaan werken, want ook de buitenschoolse opvang moet betaald worden. Met die heffing kom ik zoveel duurder uit dat ik net zo goed niet hoef te gaan werken.
Ik "hoef" niet te werken, dat is een luxe voor mij, maar als ik dan wel blijf werken hou ik niks over door de kilometer heffing die mij meer kost.
Dan snij ik mijzelf in de vingers als ik wel blijf werken.

OV ga ik geen gebruik van maken, dan ben ik 3 x zo lang onderweg naar mn werk

toen mijn kleine zich ongepland aankondigde verdiende ik leuk , heel erg leuk
om te blijven werken heb je opvang nodig auto etc
kwam toen tot de rekensom dat ik voor 60 uur werk `150 euro pmnd overhield netto
openbaar vervoer ipv was geen optie
heb toen idd maar een simpel jobje om de hoek genomen ..hield ik tenminste nog iets over

Citaat:
Als je ver van je werk wilt wonen: prima. Daar zitten consequenties aan vast, zoals de reiskosten. En met het toenemende verkeer worden die dus hoger.

uh shadow , stel je woont in plaats a , daar werk je ook .. daar heb je huis gekocht
je raakt door welke reden dan ook baan kwijt .. kan dan een baan krijgen 20 km verderop
zal specifieker zijn

met de auto 17 minuten ... reisduur 20 minuten .. kosten € 1,20 ..

openbaar vervoer . lol .. hij moest alle dagen behalve donderdag om 6 uur beginnen
helaas dat gaat niet met openbaar vervoer
mar stel baas werkt mee met vroegst mogelijke tijd ..
dan kom je hier op uit ..

6,38 is vroegste mogelijkheid
6:38 weg , 1 x overstappen , aankomst 8.05 , 7 minuten lopen totaal reisduur 1.34 uur kosten 4.59 euro

op donderdag moest hij later beginnen
7:56 weg , niet overstappen , aankomst 8:49 , 17 ! minuten lopen , totaal reisduur 1.10 uur kosten € 3.04

kosten waren enkele reis
dus en heel veel duurder en heeel veel langer onderweg + baas niet blij ...

verhuizen
leuk
moet je je huis verkopen ..
daar is het stuk duurder dus moet je gaan huren , buiten dat je op jaar contract geen hypotheek krijgt
wachtlijst = 5 jr dus dan maar particulier huren .. is duurder hou je alsnog minder over

en na 2 jaar sta je weer op straat omdat er geen vaste contracten worden afgegeven
ivm de crisis
Laatst bijgewerkt door nickyu op 23-01-10 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 18:34

Mijn vader had er wel een goed argument voor toen ik vroeg wat hij er van vond
De grootste vervuilers betalen het meeste

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:08

corientjuhh schreef:
Mijn vader had er wel een goed argument voor toen ik vroeg wat hij er van vond
De grootste vervuilers betalen het meeste

Maar dat doen ze ook als het via de brandstof gaat... en dat is veel minder duur en fraudegevoelig..

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:03

Shadow0 schreef:
Mariska_28 schreef:
Maar de oplossing zou toch beter openbaar vervoer moeten zijn.. Meer treinen, vaker, en vooral betaalbaarder... dan stappen er denk ik veel mensen over hoor!

Het openbaar vervoer loopt tegen hetzelfde probleem aan. Iedereen wil beter openbaar vervoer, maar alle voorstellen over OV-banen, tramverbindingen, nieuwe spoorlijnen en grotere budgetten worden wel meteen afgeschoten. Als het geld van de km-heffing in het goedkoper en beter maken van het OV gestoken wordt, vind ik dat een goede deal.
(Maar goed. Hier in Utrecht en omgeving heb ik niet het idee dat het geld het grootste probleem is, ruimte is dat veel meer. Er kunnen niet meer bussen door de stad, er kunnen niet meer treinen over het station.)

Ik kan niet eens naar mijn paard want daar rijden geen bussen!! Verder is het openbaar vervoer hier heel erg slecht. Als ik in Engeland zou wonen of Frankrijk dan zou ik er niet aan denken om de auto te nemen . Openbaar vervoer is daar heel goedkoop en dus betaalbaar je kan er ver mee komen voor de prijs die je betaald dus daar gaan niet veel mensen met de auto. Hier wil ik dat ook wel maar a vaak niet goedkoper dan de auto, b kan niet overal komen of doe er belachelijk lang over en zodar er sneeuw valt en dergeljke dan rijden ze helemaal niet meer!!. Ze moeten wel een goed alternatief bieden om mensen uit een auto te krijgen vind je niet!!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:27

Raiza schreef:
hermlein1989 schreef:
ik heb nu een auto omdat de afstand vriend thuisen mij rhuis te groot is.
Doordeweeks ga ik zo veel als mogelijk met het ov. MAar toch rijden we 1000 km in de maand.
We hebben een kleine auto (vw polo 1.0liter) en betalen maar iets van 24 euro per maand.
Als het tarief dus 6 cent per kilometer gaat worden: 0,06 *1000 = 60,00 euro per maand.

Dat is toch flink wat meer en dan moet ik er nog 3 keer over nadenken wat ik met de auto ga doen.

In het artikel staat 3 cent per kilometer, dus dan zou je 30 euro ipv 24 betalen, verschil valt dan wel mee.

Het ligt er inderdaad aan wat voor soort auto en hoeveel kilometers je maakt.
Ik heb een klein wagentje en maak zo'n 30.000 km per jaar. Betaal nu ongeveer 250 euro per jaar wegenbelasting en zou dan 900 gaan betalen.
Heb ook nog een jeep die veel minder gebruikt wordt maar nodig is voor de trailer. Betaal daar nu zo'n 1500 per jaar voor en die zou dan 300 gaan kosten.
Het scheelt dus per auto.

Ik heb net even zitten rekenen, uitgaand van het slechtste en dus de 6 cent per kilometer... ik moet 50 klm naar mn werk rijden, is dus 100 op 1 dag, 500 per week en per maand zo'n 2500. Ik mag straks per maand meer gaan betalen als dat ik salaris krijg :7 Ik denk dat ik maar voor de bijstand ga... %)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:29

Sorrie, kan het niet betalen om aan het werk te gaan :D :D

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:30

We gaan maar vast een uitkering aanvragen voordat het zo druk wordt daar :o

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:37

Die kmheffing zou mede ingevoerd worden omdat de BPM eraf gaat, en tja, het geld moet toch érgens vandaan komen.
Persoonlijk ben ik dan best wel het haasje. Ik heb afgelopen september een auto geïmporteerd en heb toen een behoorlijke duit BPM moeten betalen. Ik heb het niet over een paar tientjes, maar over een paar duizend euro.
Als die kmheffing erin komt, betaal ik dus per km, ter compensatie van de BPM, die ik op die betreffende auto óók aal betaald heb. Datzelfde geldt voor alle mensen die een nieuwe auto komen of importeren.... Je moet dus gewoon dubbel betalen!
Het zou rechtvaardiger zijn dit in te voeren voor de auto's waar geen BPM over gerekend is, dus de auto's die verkocht worden tegelijkertijd met het ingaan van de kmheffing.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:39

de kilometer heffing word nu doorgevoerd omdat er minder nieuwe auto's gekocht word en de BV Nederland dit in de portomonaie voelt

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:43

Ja zoals eerder gezegd er zijn maar weinig mensen die een nieuwe auto aanschaffen.

En het lijkt mij dat je toch nog goedkoper uit bent dan dat als de auto hier had aangeschaft anders zou je die aanschaf niet aangaan vanuit het buitenland.(met alle papierwerk)

Intresseert me dan ook niks die BPM.
Heb er ook niks aan als wij een andere 2de hands auto kopen.

Dus wij worden er echt niet beter van en al helemaal niet in de beurs!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:43

Ik vind het ook een belachelijk plan maar een duppie op de brandstof doen is ook niet eerlijk:mensen die aan de grens wonen kunnen dan goedkoop tanken in het buitenland.
Tis mij allemaal al duur zat.Al het geld wat ze er mee binnen halen geven ze net zo makkelijk weer uit aan andere dingen (denk aan Haiti)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:45

....hoe lang zou ik er over fietsen, die 50 klm....? :+

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:48

Vergeet niet dat er op een auto met een consumentenprijs van €20.000,- zo'n €5.000,- Puur BPM is en dat gaat rechtstreeks naar de schatkist....

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:51

Liezel1 schreef:
Vergeet niet dat er op een auto met een consumentenprijs van €20.000,- zo'n €5.000,- Puur BPM is en dat gaat rechtstreeks naar de schatkist....

Ja en daar gaat dit allemaal om dat ze in Den Haag er beter van worden niet wij de burgers!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:51

devine schreef:
Ja zoals eerder gezegd er zijn maar weinig mensen die een nieuwe auto aanschaffen.

En het lijkt mij dat je toch nog goedkoper uit bent dan dat als de auto hier had aangeschaft anders zou je die aanschaf niet aangaan vanuit het buitenland.(met alle papierwerk)

Intresseert me dan ook niks die BPM.
Heb er ook niks aan als wij een andere 2de hands auto kopen.

Dus wij worden er echt niet beter van en al helemaal niet in de beurs!

Je bent zeker niet goedkoper uit. Auto's zijn in het buitenland goedkoper, maar die BPM trekt dat vrijwel recht. Je moet echt rekenen, want het is niet per definitie goedkoper, in sommige gevallen zelfs duurder. Wat dat betreft kun je beter een leuk geprijsde occassion in Nl kopen. Er moeten nl naast de BPM ook nog platen bij a €30,- kentekenbewijs en APK a €125,- bovenop de BPM.
In mijn geval lag het iets anders, dat riedeltje ging voor mij niet op, maar de BPM deed alsnog pijn in de portemonnee!!!!

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:33

Dus het had toch een voordeel voor jou?
Anders ben je een dief van je eigen portemonnee? (als je genoeg hebt prima)

Maar nagenoeg zijn alle auto merken hier wel vergkrijgbaar,
een vriend van mij koopt wel auto's vanuit Duitsland dat was eerder wel relatief goedkoper dan hier kopen maar klopt het is niet meer om naar huis te schrijven..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:59

ambre schreef:
Ik vind het ook een belachelijk plan maar een duppie op de brandstof doen is ook niet eerlijk:mensen die aan de grens wonen kunnen dan goedkoop tanken in het buitenland.

In het buitenland tanken gebeurt nu ook al om die reden, dus dat maakt echt weinig uit.

Ik vraag me af of de BV Nederland nu gewoon incompetent is, corrupt of zo bang van zijn eigen burgers dat er steeds meer domme regeltjes komen die altijd de mensen waarvoor het niet bedoeld zou zijn het meeste geld kost.
Hiermee ook weer : hogere transportkosten voor producten en reiskosten van medewerkers moeten verrekend worden in de verkoopprijzen. Dat gaat niet alleen op voor de luxe artikelen, maar ook voor de 1e levensbehoeften en gezond voedsel is al duurder dan "vette hap". Zometeen dus niet alleen arm, maar ook dik en ziek (door ongezond voedsel) en in de schulden, omdat dik worden eigen schuld is en dus niet gedekt wordt door de ziektekostenverzekering (als je die dan nog kan betalen)

Ondanks alle bla, bla van de sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen zijn het nooit de ministers en vrienden die er financieël op achteruit gaan. Dat is jan modaal en zeker wat daaronder zit. En de ontheffingen gemeentebelastingen, etc? alleen als je niet met je geld om kan gaan. kan je dat wel mag je 50 euro boete (oeps, belasting) per maand extra aan vaste lasten betalen.

Het is dat ik qua financieën wegens de bijstand geen goede buffer kan opbouwen en mijn ouders flink in de stress zouden schieten, maar ander was het heel verleidelijk geworden om 2e pony te kopen, huur op te zeggen en aan de zwerf te gaan. Kan dan in de wintermaanden vast wel ergens een plekje huren voor 4-5 maanden als het weer echt te slecht wordt. Of bij ouders/familie overwinteren.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:51

als we weer op bezoek gaan naar de schoonouders neem ik wel wat jerrycantjes mee voor benzine, lekker goedkoop daar in duitsland